Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-05-2024, 10:16   #61
magtje
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Personlig tror jeg dette blir unødig kompleks, jeg tror på at hovedtrekkene bør være noe sånt

ATR72-600 Sannsynlig wetlease, fungerer bra for korte ruter med lite trafikk
E195-E2 Kostnadseffektiv og fleksibel, i mellomtiden det de får tak i av E1 modeller
A320neo Riktig størrelse for Skandianavia, heller bygge frekvens med E2 enn en subflåte av A321
A321(x)LR Perfekt for Nord-Øst USA og eventuelt ME/India
A330-900neo eller A350-900 Ikke satt meg inn i hvilken som vil være best, men er fordeler med enhetsflåte selv om piloter kan fly begge
Er nå det egentlig så komplisert når man ser på familiene og pilotgruppene.
Du har:
Embraer 175/195 (E-190 er kun midlertidig pga dem raskt og billig kan få tak i disse fra AFKL) og dekker 70-130 seters kapasiteten og de tynne regional/ hub rutene.
Airbus 320/321 til hovedrutene i Europa og dekker 150-220 seter. (E-2 greier vel ikke å dekke A321 kapasiteten (+200 seter) vel? En kapasitet SAS vil kunne trenge på de tyngre rutene og der man møter slot begrensinger som LHR og AMS).
Airbus 330/350 til langrutene som deler pilotgruppe og utfyller hverandre Ift rutenett og setekapasitet. Så kan jeg være enig om at man bør velge enten A330-300 eller A330-900 neo.
I tillegg kommer A321LR/XLR på de tynne LH rutene, men disse deler pilotgruppe med A320 familien på mediumhaul.

Du har dermed 3 pilotgrupper og 2 fly (men innenfor samme familie/ pilotgruppe) for hvert segment (regional, mediumhaul og longhaul) som dekker både de tynne og tyngre rutene
magtje is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2024, 10:34   #62
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
SAS har imo behov for en flåte som denne i fremtiden:

Regional (SAS Link, Kopi av KLM Cityhopper?):
Embraer 175 (ca 75 seter - Erstatter dagens ATR + en økning for mindre/ tynne regional ruter)
Embraer 190 (ca 96 seter - Erstatter dagens CRJ + en økning for mindre/ tynne regional ruter)
Embraer 195 (ca 120 seter -Erstatter tidligere A319/ B736 kapasitet)
Den største veksten (i 1. omgang) bør komme her for å styrke huben og få opp frekvensen/ nye ruter.

Mediumhaul Scandinavia/ Europa (SAS Mainline med evt. SAS Connect)
Airbus 320ceo/neo (ca 180 seter - Dagens flåte. Main A/C på Mediumhaul)
Airbus 321ceo/neo (ca 210 seter - Til heavy ruter ex CPH til f.eks AMS/CDG/LHR/ARN/OSL osv..., samt til "Syden" i ferier/ helg).
Mindre økning her, da meste parten av flåteutvidelsen tas av SAS Link (i 1. omgang).

Longhaul:
Airbus 321LR/XLR (ca 150 seter - Tynne LH ruter til Nord America og Midtøsten/ India. Flåten bør imo dobles)
Airbus 330-300/900neo (ca 250 seter - Hoved A/C for LH nettverket)
Airbus 350-900 (ca 300 seter - Tyngre og lengre (utover A330 range) LH ruter som NYC/ATL/LAX/HND/ICN).
Økning av LH- flåten fra dagens 15 til 20-25 fly hadde vært ideelt/ ønskelig.

SAS flåte vil da være bygget på 4 familier; Embraer 170/190, Airbus 320, Airbus 330 og Airbus 350. De 2 siste (A330/350) er det mulig med samme piloter på.

Og på lengre sikt kunne følgende fly passet inn:
Airbus 220-100/300 for å fylle gapet mellom Embraer 195 (120 seter) og Airbus 320 (180 seter), eventuelt Airbus 319neo hvis dem får et godt tilbud fra Airbus og ønsker å bygge på A320 familien.

Det er mitt ideale SAS flåte nå etter CH-11, nye eiere (inkl AF/KL) og med håp om at vi ser en utvidelse av SAS rutenett/ flyflåte og trolig styrking av CPH huben.
Quote:
Er nå det egentlig så komplisert når man ser på familiene og pilotgruppene.
Du har:
Embraer 175/195 (E-190 er kun midlertidig pga dem raskt og billig kan få tak i disse fra AFKL) og dekker 70-130 seters kapasiteten og de tynne regional/ hub rutene.
Airbus 320/321 til hovedrutene i Europa og dekker 150-220 seter. (E-2 greier vel ikke å dekke A321 kapasiteten (+200 seter) vel? En kapasitet SAS vil kunne trenge på de tyngre rutene og der man møter slot begrensinger som LHR og AMS).
Airbus 330/350 til langrutene som deler pilotgruppe og utfyller hverandre Ift rutenett og setekapasitet. Så kan jeg være enig om at man bør velge enten A330-300 eller A330-900 neo.
I tillegg kommer A321LR/XLR på de tynne LH rutene, men disse deler pilotgruppe med A320 familien på mediumhaul.

Du har dermed 3 pilotgrupper og 2 fly (men innenfor samme familie/ pilotgruppe) for hvert segment (regional, mediumhaul og longhaul) som dekker både de tynne og tyngre rutene

Det er mer enn pilotgrupper som kompliserer med flere typer, det er også vedlikehold, planlegging etc.

Når det gjelder A321 så har du teoretisk rett når det gjelder LHR og AMS, men SAS har valgt å lease ut en slot på LHR nå, og dropper ofte å fly enkelte dager, så jeg tror ikke kapasiteten nødvendigvis trengs. På AMS så vil de jo fremover delvis kunne lene seg på KLM også, slik at en A321 ikke er nødvendig.

For de fleste destinajoner tror jeg eksempelvis 2 E2 + 1 A320 gir betydelig bedre RASK og nettverkseffekter enn 2 x A321. A321s kapitalkostnader påløper jo hele dagen, og kapasitet er neppe nyttig før 0800 og etter 1900 så da spørs det om effekten blir stor nok.

Når det gjelder E75 så er vel det kommentert, det er ikke en god maskin, og lykkes egentlig kun i USA hvor det er det største man kan fly på regionalkontrakter.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2024, 10:46   #63
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

SAS har vel egentlig vist siden i fjor sommer at de klarer seg uten A321ish kapasitet. Man går kanskje glipp av noen passasjerer på enkelte avganger, men samtidig kan men utenom peak kanskje oppnå høyere snitt yield, da det er 40 færre seter å selge.
Old 06-05-2024, 10:47   #64
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
E175 er ikke et godt valg, uansett. Å bytte ut ATR med denne blir bare en måte å øke kostnadene signifikant. Den har også litt annerledes motor enn E190/195. Og tripkost er ikke så veldig mye mindre, bare med færre seter å fordele kostnadene på.

Ellers driver vel AFKL å faser ut E190, ikke så lenge siden Air France økte flåten av disse her.

Man kan si mye om ATRen, men det er en velfungerende og utbredt plattform, og ikke minst økonomisk. Legg også lavt drivstofforbruk, så kan man "grønnvaske" seg litt også.
SAS har i det siste gått ut i media og sagt at dem vil kvitte seg med CRJ og ATRene tilfordel for Embraer, dermed min tanke om at E-175 kunne passet fint inn i common-fleet med Embraer 195 (evt E-190) og SAS Link plattformen.
Nå vet jeg ikke så mye om motorene på E175 vs E190/195 (på E-1), men vet at E-175 er dyrere i drift enn E-190/195, men å ha et fly under 100 seter er imo nødvendig i nye SAS og en mest sannsynlig styrket satsing på 1 hub, noe som gjør at man må ha imo en liten og en større fly i hvert segment (regional, medium, longhaul) for å dekke et hub basert nettverk.
Og det er E-1 jeg snakker om over, da disse er enklere og raskere å tak i og er billigere i drift enn E-2.

Air France (Hop) har vel fått noen E-190 fra KLM (Cityhopper) itråd med at dem har upgauged og faset ut mindre fly (CRJ og ATR).
Men Air France skal jo sentralisere seg om CDG og da vil dem nok også der bli tvunget til å videre upgauge flåten fra E190 til Airbus 220. Spesielt dersom Frankrike velger å kopiere Nederland med klimabegrensinger (selv om en god del av det kan tas med TGV innenriks).
Old 06-05-2024, 10:51   #65
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
SAS har i det siste gått ut i media og sagt at dem vil kvitte seg med CRJ og ATRene tilfordel for Embraer, dermed min tanke om at E-175 kunne passet fint inn i common-fleet med Embraer 195 (evt E-190) og SAS Link plattformen.
Nei, de har egentlig ikke det.

SAS har sagt de ønsker å vokse Link plattformen, og ja på litt lengre sikt betyr det trolig CRJ ut. Men de har ikke sagt noe rundt tidsplan her, eller hva de faktisk tenker.

ATR har de ikke nevnt i det hele tatt, utenom at det er en fint fly for korte tynne ruter.
Old 06-05-2024, 11:12   #66
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Quote:

SAS har sagt de ønsker å vokse Link plattformen, og ja på litt lengre sikt betyr det trolig CRJ ut. Men de har ikke sagt noe rundt tidsplan her, eller hva de faktisk tenker.

ATR har de ikke nevnt i det hele tatt, utenom at det er en fint fly for korte tynne ruter.
Nej det er ikke ude offentligt at Xfly og CityJet skal ud. Men det er nævnt internt blandt medarbejdere rundt om.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2024, 11:30   #67
AndreasN
ScanFlyer Silver

A319ceo tar vel 150 pax i dagens utførelse så den legger jo ca seg midt i mellom E195 og A320 selv om det bare er snakk om 3 aktive maskiner.

E295 hos Cityhopper tar 132 pax så det vel fort et gunstig alternaltiv, men hvordan er tilgangen på slike maskiner?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2024, 11:32   #68
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:

Du hadde en annen tolkning 1 mai i tråden "Embraer til SAS Link" (post 284).
Da tolket du at Embraerene kom på bekostning av wetleasingene av CRJ/ ATR, noe jeg også tolket basert på det jeg hørt/ lest.
Er helt enig med deg at denne utfasingen vil nok ikke skje overnatten men gradvis.
Old 06-05-2024, 11:42   #69
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Du hadde en annen tolkning 1 mai i tråden "Embraer til SAS Link" (post 284).
Da tolket du at Embraerene kom på bekostning av wetleasingene av CRJ/ ATR, noe jeg også tolket basert på det jeg hørt/ lest.
Er helt enig med deg at denne utfasingen vil nok ikke skje overnatten men gradvis.
Da tolket du meg litt feil. Ja, på bekostning av, men det er ikke det samme som at alle skal byttes ut. LItt avhengig av hvordan man teller, men inkludert maskiner i vedlikehold har XFly og CityJet vel 17 CRJ-900 i drift for SAS. Og dette er ikke noe som byttes ut "over natten". Meldingen fra SAS var såpass vag, og det var nok bevist, men å si de øker med en håndfull E195, også forsvinner tilsvarende CRJ-900 ut. Men det er ikke det samme som å fase alle ut.

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
A319ceo tar vel 150 pax i dagens utførelse så den legger jo ca seg midt i mellom E195 og A320 selv om det bare er snakk om 3 aktive maskiner.
Alle 4 maskiner har vært aktive i dag, men det er vel overveiene sannsynlig alle A319 og A320ceo, har forsvunnet og blitt byttet ut med A320neo innen utgangen av 2025

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Nej det er ikke ude offentligt at Xfly og CityJet skal ud. Men det er nævnt internt blandt medarbejdere rundt om.
Man kan aldri vite, men det er jo heller ikke umulig det misforstås flere veier. Ellers er jo både CityJet og XFly på tidsbegrensede kontrakter, slik at de konstant står i fare for å bli byttet ut, når kontraktene går ut.
Old 06-05-2024, 11:43   #70
magtje
ScanFlyer Blue

Mitt flåteforslag (post 57) er ikke noe jeg ser for meg vill skje øyeblikkelig, men noe vi kan se for oss noen år (si 5-10 år) fremover, basert på hvordan nye SAS trolig vil se ut med mer vekt på 1 hub (CPH) og dermed ha behov som er med rettet mot nettverk strategi og der man trenger å dekke et nedre og øvre nivå Ift belegg og destinasjon/ rute og vil derfor være mer spredt enn idag og økt frekvens på disse som en konsekvens av at man samler mer trafikk via denne huben.

Dermed min analyse at SAS bør gå for 2 flytyper innenfor hvert segment hvor 1 fly dekker hovedtrafikken, mens et mindre antall dekker det hva den andre flyet ikke greier. For regional betyr det det mindre flyet for de mindre rutene/ avganger med lavt belegg og teste ut nye ruter, mens for medium og longhaul det større flyet for å dekke rutene der men trenger ekstra kapasitet.

Ja jeg vet det kompliserer noe Ift vedlikehold og trafikkplanlegging, men tror alikevel det kan være lurt å ha 2 fly innenfor samme familie per segment, da disse kan utfylle hverandre slik beskrevet ovenfor.

Last edited by magtje; 06-05-2024 at 12:07.
Old 06-05-2024, 11:43   #71
AndreasN
ScanFlyer Silver

Ser ut til at OY-KBP var tilbake i trafikk på lørdag, den har vært ute av trafikk siden mars mener jeg å ha sett, men det er vel bare service?

Artig da det faktisk er den SK maskinen jeg har flest turer med i "moderne tid".
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2024, 12:49   #72
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Ser ut til at OY-KBP var tilbake i trafikk på lørdag, den har vært ute av trafikk siden mars mener jeg å ha sett, men det er vel bare service?

Artig da det faktisk er den SK maskinen jeg har flest turer med i "moderne tid".
SAS benytter MagneticMRO i Tallinn til vedlikehold.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2024, 14:58   #73
haakonks
ScanFlyer Silver

Sett i lys av at Air France-KLM group antakeligvis blir majoritetseiere i SAS om noen år Så er det vel naturlig å tro at SAS kommer til å bli tatt med gruppen sine avtaler for innkjøp samt MRO, nettopp for å få stordriftsfordelene.

På regional så har gruppen ordre på Embraer E195-E2 (KLM Cityhopper) og A220-300 (Air France). Air France HOP og KLM Cityhopper opererer også en god blanding av E175 og E190.

På medium-haul er det vel ganske enkelt: Airbus A320neo. Her har skal også både KLM og Transavia fase ut Boeing 737 noe SAS har erfaring med. Her er det 100 fly i bestilling, med 60 opsjoner.

På Long-haul har gruppen en av de største bestillingene på Airbus A350 med Airbus. Hos både KLM og Air France skal A350 erstatte A330 og Boeing 777. Vil se det som logisk at de også ønsker at SAS satser på denne flytypen. Ja, det er flere seter enn A330, men tanken er vel også at SAS kan få mer trafikk med blant annet å bli en del av SkyTeam sin transatlantiske joint-venture.

Både Air France og KLM opererer også en mindre flåte med 787-9 og 787-10, men tviler på at det er aktuelt å introdusere en ny flytype hos SAS.

Så er det muligheten for å fly tynne ruter med A321LR og kanskje ettervert A321XLR, der har ikke Air France KLM noen ordre inne, men disse flyene har veldig mye til felles med A320neo og A321neo som igjen Air France KLM group har store ordre og mye erfaringer med.

Da vil kan kunne bygge videre på 3 flytyper:
Embraer 190/195, Airbus A320/321 og Airbus A350.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2024, 09:48   #74
regnerden
ScanFlyer Blue

Quote:

Vet ikke om det var planlagt at den skulle tilbake på lørdag? Isåfall veldig tilfeldig at den kom tilbake akkurat i det OY-KBO måtte returnere med hydraulikkproblemer.
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2024, 16:36   #75
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Med SE-RZE levert i dag, var det vel siste NEO i 2024. Neste kommer etter planen i starten av 2025.
Old 14-07-2024, 03:13   #76
regnerden
ScanFlyer Blue

Quote:
Med SE-RZE levert i dag, var det vel siste NEO i 2024. Neste kommer etter planen i starten av 2025.
6 igjen nå vel, som leveres i første halvår 2025?
Old 14-07-2024, 06:46   #77
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
6 igjen nå vel, som leveres i første halvår 2025?

Såvidt jeg ser er de litt mer spredt utover hele 2025?
Old 14-07-2024, 21:33   #78
LN-IPA
Newcomer

Det er 80 neo SAS skal ha totalt i gjeldende bestilling de har inne?
LN-IPA is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2024, 16:49   #79
regnerden
ScanFlyer Blue

Quote:
Såvidt jeg ser er de litt mer spredt utover hele 2025?
Du har sikkert mer oppdatert og korrekt info enn meg, så gjennom hele 2025 kan godt stemme��
Old 15-07-2024, 16:54   #80
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Du har sikkert mer oppdatert og korrekt info enn meg, sÃ¥ gjennom hele 2025 kan godt stemmeí½í±

Men skal også sies, at det jo alltid er litt «subject to change» og det er heller ikke slik at heller Airbus utmerker seg med å levere fly til avtalt tid.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules