![]() |
|
![]() |
#61 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
|
![]() Quote:
Du har: Embraer 175/195 (E-190 er kun midlertidig pga dem raskt og billig kan få tak i disse fra AFKL) og dekker 70-130 seters kapasiteten og de tynne regional/ hub rutene. Airbus 320/321 til hovedrutene i Europa og dekker 150-220 seter. (E-2 greier vel ikke å dekke A321 kapasiteten (+200 seter) vel? En kapasitet SAS vil kunne trenge på de tyngre rutene og der man møter slot begrensinger som LHR og AMS). Airbus 330/350 til langrutene som deler pilotgruppe og utfyller hverandre Ift rutenett og setekapasitet. Så kan jeg være enig om at man bør velge enten A330-300 eller A330-900 neo. I tillegg kommer A321LR/XLR på de tynne LH rutene, men disse deler pilotgruppe med A320 familien på mediumhaul. Du har dermed 3 pilotgrupper og 2 fly (men innenfor samme familie/ pilotgruppe) for hvert segment (regional, mediumhaul og longhaul) som dekker både de tynne og tyngre rutene |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
Quote:
Det er mer enn pilotgrupper som kompliserer med flere typer, det er også vedlikehold, planlegging etc. Når det gjelder A321 så har du teoretisk rett når det gjelder LHR og AMS, men SAS har valgt å lease ut en slot på LHR nå, og dropper ofte å fly enkelte dager, så jeg tror ikke kapasiteten nødvendigvis trengs. På AMS så vil de jo fremover delvis kunne lene seg på KLM også, slik at en A321 ikke er nødvendig. For de fleste destinajoner tror jeg eksempelvis 2 E2 + 1 A320 gir betydelig bedre RASK og nettverkseffekter enn 2 x A321. A321s kapitalkostnader påløper jo hele dagen, og kapasitet er neppe nyttig før 0800 og etter 1900 så da spørs det om effekten blir stor nok. Når det gjelder E75 så er vel det kommentert, det er ikke en god maskin, og lykkes egentlig kun i USA hvor det er det største man kan fly på regionalkontrakter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
SAS har vel egentlig vist siden i fjor sommer at de klarer seg uten A321ish kapasitet. Man går kanskje glipp av noen passasjerer på enkelte avganger, men samtidig kan men utenom peak kanskje oppnå høyere snitt yield, da det er 40 færre seter å selge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Nå vet jeg ikke så mye om motorene på E175 vs E190/195 (på E-1), men vet at E-175 er dyrere i drift enn E-190/195, men å ha et fly under 100 seter er imo nødvendig i nye SAS og en mest sannsynlig styrket satsing på 1 hub, noe som gjør at man må ha imo en liten og en større fly i hvert segment (regional, medium, longhaul) for å dekke et hub basert nettverk. Og det er E-1 jeg snakker om over, da disse er enklere og raskere å tak i og er billigere i drift enn E-2. Air France (Hop) har vel fått noen E-190 fra KLM (Cityhopper) itråd med at dem har upgauged og faset ut mindre fly (CRJ og ATR). Men Air France skal jo sentralisere seg om CDG og da vil dem nok også der bli tvunget til å videre upgauge flåten fra E190 til Airbus 220. Spesielt dersom Frankrike velger å kopiere Nederland med klimabegrensinger (selv om en god del av det kan tas med TGV innenriks). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
SAS har sagt de ønsker å vokse Link plattformen, og ja på litt lengre sikt betyr det trolig CRJ ut. Men de har ikke sagt noe rundt tidsplan her, eller hva de faktisk tenker. ATR har de ikke nevnt i det hele tatt, utenom at det er en fint fly for korte tynne ruter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
|
![]()
A319ceo tar vel 150 pax i dagens utførelse så den legger jo ca seg midt i mellom E195 og A320 selv om det bare er snakk om 3 aktive maskiner.
E295 hos Cityhopper tar 132 pax så det vel fort et gunstig alternaltiv, men hvordan er tilgangen på slike maskiner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Da tolket du at Embraerene kom på bekostning av wetleasingene av CRJ/ ATR, noe jeg også tolket basert på det jeg hørt/ lest. Er helt enig med deg at denne utfasingen vil nok ikke skje overnatten men gradvis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Quote:
Man kan aldri vite, men det er jo heller ikke umulig det misforstås flere veier. Ellers er jo både CityJet og XFly på tidsbegrensede kontrakter, slik at de konstant står i fare for å bli byttet ut, når kontraktene går ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mitt flåteforslag (post 57) er ikke noe jeg ser for meg vill skje øyeblikkelig, men noe vi kan se for oss noen år (si 5-10 år) fremover, basert på hvordan nye SAS trolig vil se ut med mer vekt på 1 hub (CPH) og dermed ha behov som er med rettet mot nettverk strategi og der man trenger å dekke et nedre og øvre nivå Ift belegg og destinasjon/ rute og vil derfor være mer spredt enn idag og økt frekvens på disse som en konsekvens av at man samler mer trafikk via denne huben.
Dermed min analyse at SAS bør gå for 2 flytyper innenfor hvert segment hvor 1 fly dekker hovedtrafikken, mens et mindre antall dekker det hva den andre flyet ikke greier. For regional betyr det det mindre flyet for de mindre rutene/ avganger med lavt belegg og teste ut nye ruter, mens for medium og longhaul det større flyet for å dekke rutene der men trenger ekstra kapasitet. Ja jeg vet det kompliserer noe Ift vedlikehold og trafikkplanlegging, men tror alikevel det kan være lurt å ha 2 fly innenfor samme familie per segment, da disse kan utfylle hverandre slik beskrevet ovenfor. Last edited by magtje; 06-05-2024 at 12:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
|
![]()
Ser ut til at OY-KBP var tilbake i trafikk på lørdag, den har vært ute av trafikk siden mars mener jeg å ha sett, men det er vel bare service?
Artig da det faktisk er den SK maskinen jeg har flest turer med i "moderne tid". |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Sett i lys av at Air France-KLM group antakeligvis blir majoritetseiere i SAS om noen år Så er det vel naturlig å tro at SAS kommer til å bli tatt med gruppen sine avtaler for innkjøp samt MRO, nettopp for å få stordriftsfordelene.
På regional så har gruppen ordre på Embraer E195-E2 (KLM Cityhopper) og A220-300 (Air France). Air France HOP og KLM Cityhopper opererer også en god blanding av E175 og E190. På medium-haul er det vel ganske enkelt: Airbus A320neo. Her har skal også både KLM og Transavia fase ut Boeing 737 noe SAS har erfaring med. Her er det 100 fly i bestilling, med 60 opsjoner. På Long-haul har gruppen en av de største bestillingene på Airbus A350 med Airbus. Hos både KLM og Air France skal A350 erstatte A330 og Boeing 777. Vil se det som logisk at de også ønsker at SAS satser på denne flytypen. Ja, det er flere seter enn A330, men tanken er vel også at SAS kan få mer trafikk med blant annet å bli en del av SkyTeam sin transatlantiske joint-venture. Både Air France og KLM opererer også en mindre flåte med 787-9 og 787-10, men tviler på at det er aktuelt å introdusere en ny flytype hos SAS. Så er det muligheten for å fly tynne ruter med A321LR og kanskje ettervert A321XLR, der har ikke Air France KLM noen ordre inne, men disse flyene har veldig mye til felles med A320neo og A321neo som igjen Air France KLM group har store ordre og mye erfaringer med. Da vil kan kunne bygge videre på 3 flytyper: Embraer 190/195, Airbus A320/321 og Airbus A350. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Med SE-RZE levert i dag, var det vel siste NEO i 2024. Neste kommer etter planen i starten av 2025.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Såvidt jeg ser er de litt mer spredt utover hele 2025? |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Newcomer
|
![]()
Det er 80 neo SAS skal ha totalt i gjeldende bestilling de har inne?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Men skal også sies, at det jo alltid er litt «subject to change» og det er heller ikke slik at heller Airbus utmerker seg med å levere fly til avtalt tid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS A321ceo flåte | Star Flyer | Flyforum | 192 | 01-08-2024 09:02 |