![]() |
|
![]() |
#121 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,541
|
![]()
At ikke alle 350 ryker og de fokuserer kun på 330 er for meg (og vel alle med grunnleggende økonomi fra videregående) et mysterium. Men for SAS har det alltid vært viktigst med prestisje og gammel stolthet, ikke å ta de mest økonomiske beslutningene. Men skal selskapet overleve må de snart få ristet dette av seg.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,719
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
På generelt grunnlag tror jeg at dette aldri kommer til å bli lønnsomt; 11 stk. widebody fordelt på tre forskjellige typer er oppskriften for ekstremt høye enhetskostnader (til tross for bl.a. common typerating). Går ut ifra at det er slutt på SAS widebody innen max. 5 år med en slik driftsmodell. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Kun SAS kan ha en pt par stykk av hver og kalle det besparende. Alle andre i verden må vel drive feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Kun SAS kan ha en pt par stykk av hver og kalle det besparende. Alle andre i verden må vel drive feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
Og det er nok av selskaper som har brukt ch.11 til flåtefornyelse ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Godkjenningen av lånet fra Apollo blir i første omgang utsatt til fredagen, da dommeren i konkursretten i New York stilte spørsmål om Apollo ikke fikk litt vel store fordeler her
https://www.dn.no/luftfart/sas/gjeld...ng/2-1-1292941 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Mot en ørliten kompensasjon for den store dugnadsinnsatsen de legger ned, selvfølgelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Är OY-KBL SAS allra första levererade Airbus A320 family flygplan?
Den leverades till SAS i november 2001 |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
|
![]()
OY-KBK var först.
Levererades ett par veckor före KBL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Da var brolånet godkjent, men .. (mulig betalingsmur)
Quote:
Kilde: https://www.bloomberg.com/news/artic...n-unusual-deal |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Det men'et gikk jo mer på ordlyden av avtalen og det som i praksis en en opsjon for Apollo når det skal utstedes nye aksjer. Og at det står først i køen
https://www.sasgroup.net/newsroom/pr...ion-financing/ Sånt rent roughly regnet ligger da Apollo an til å sitte med 30% av selskapet når det kommer ut av chapter 11, og den danske staten 21-30% |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
SAS ha bedt om godkjenning til å finansiere de 6 neste A320neo maskinene, hvor første skal leveres alt denne måneden, gjennom en sale-leaseback avtale
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-...zg3OQ==&id2=-1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]()
Oppdatert lease rejection:
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Exter...==&id2=0&cid=0 Hvis jeg forstår "Exhibit C" så kjører man ikke lease rejection nå på en av A350 og de tre A320neoen. Betyr det at man kanskje har blitt enig om bedre vilkår? At SAS vil beholde A320neo og at vilkårene sannsynligvis ikke trengte mye justeringer virker rimelig. A330 står forsatt på listen, og det gjøre også en A350... |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
|
![]()
Hvis SAS skal fortsette med widebody, ville det da ikke være bedre å kun satse på A350, siden det er dette de har kjøpt i siste tiden, og jeg antar de bruker mindre drivstoff enn de eldre A330 som de har?
Hvorfor er det billigere å drive A330 enn nye A350 ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
A330 er derfor bedre for SAS hvis de tror på sterkt varierende etterspørsel og de heller ikke får gode priser på den ekstra passasjer (economy) og cargo kapasitet som følger med A350. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Delta fløy MD80 i mange år etter at de var «effektive», men de faste kostnadene var så lave at det ikke spilte noen rolle om driftskostnadene var høyere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
... og de flyr fortsatt 30 år gamle 757'er og 767'er. Det er god økonomi i modne fly. Og det koster lite å parkere dem når trafikken minsker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok Air søker om konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 4 | 20-12-2024 09:20 |
AeroMexico søker konkursbeskyttelse (ch.11) | Someone | Flyforum | 8 | 17-03-2022 21:00 |
VLM søker konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 6 | 01-09-2018 11:43 |
American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11 | Someone | Flyforum | 43 | 24-01-2013 14:47 |
airBaltic og SAS søker om codeshare til USA | LN-RRA | Flyforum | 5 | 07-05-2009 15:38 |