![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Og det er derfor de bruker chapter 11 mekanismen, som til en viss grad tar seg av endel av problemstillingen du nevner her, og dermed også løser endel av de andre indirekte.
Det er jo ikke akkurat slik at det SAS gjør her ikke har blitt gjort før. Så det er litt som å følge oppskriften i en kokebok. Chapter 11 er slik jeg forstår noe mer prosessdrevet rekonstruksjon, kontra både norsk og irsk, som primært er en forhandlingsdrevet. Ikke at man ikke må forhandle under chapter 11 også, men den i større grad drives frem av retten Last edited by Someone; 05-07-2022 at 13:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Anko van der Werff har gjort dette før ...
![]() Kommentar fra Dagsavisen: Quote:
Quote:
Quote:
Les mer her: https://www.dagsavisen.no/debatt/kom...CXCTL#cxrecs_s |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Nå må Skandinvaiske politikere våkne opp, og ikke la denne USA-bullshitten Chaoter 11 få innpass i Skandinavisk rett!
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Skjønner ikke helt hvordan selskap utenfor USA kan gjøre Ch.11 men det er langt fra gratis. Du må ha en god del kapital for og gjøre det.
Forøvrig enig med de ovenfor. Reforhandle leaser på populære fly i dag blir som og spørre om avslag på rykende ferske brød i en sulten folkemasse med kø ut i gata. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
Neste år er det 20 år siden første gang er norsk selskap benyttet seg av chapter 11 i USA, når gjelden deres hadde gått over styr. Forøvrig som det 2. utenlandske selskapet gjennom historien. Eller så forklarer artikkelen jeg linket til relativt tidlig i tråden litt rundt dette Nå skal man ikke overvurdere eller overtolke det med reforhandling av leasing avtaler, og selvsagt er vanskelig å unngå betale markedspriser her. Og det kan selvsagt heller ikke sammenlignes med Norwegian som fikk reforhandlet leasing på 737-800 til veldig gode rater når markedet var på bunn eller som Norse og delvis Flyr har fått det. Men det betyr ikke at det for SAS ikke er å hente noe her Et viktig element i chapter 11 er rett å slett å relativt enkelt kunne kvitte seg med leasingavtaler, og ikke bare på fly forresten. Mye kan hentes ved å si opp de dyreste avtalene, da tenker jeg ikke primært på A320neo, men f.eks innen widebody. Her er ennå ikke markedet tilbake og det kan hentes mye. Og ikke minst, det er en måte å kvitte seg med fly (og eiendom etc) man ikke lenger trenger, og som i dag belaster både resultatet og balansen. Og rett og slett enkelt kunne tilpasse flåtestørrelsen. Selv i et hett marked så er det heller ikke realistisk å få omplassert, ominnredet, malt og klar for en ny kunde på dagen. Det betyr fort noen måneder uten inntekter på maskinen, hvilket jo også er poeng og en lite forhandlingskort for SAS SAS sitt hovedproblem økonomisk sett er jo også balansen, og da spiller jo også leasinglengden inn. Så her kan man også hente noe. Ellers er det jo flere eksempler på selskaper som har brukt chapter 11 på flåtefornyelse. AeroMexico er jo et nylig eksempel her Så kommer det en annen X-faktor inn i bildet. Dette er jo en prosess som fort tar er år. Samtidig er det en reell frykt for en kommende resesjon utover høsten/vinteren. Selvsagt umulig å spå om det skjer, men det vil i såfall ikke være umulig at dette vil påvirke leasingrater når SAS innen neste vår etterhvert må ha dette på plass |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Er det nok og hente der med kun et fåtall av 330/340 til og redde selskapet? Eller er 350 under kniven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
SAS største usikrede kreditorer
Rang - Kreditor - Usikret gjeld i mrd. norske kroner* 1 Danske og svenske stats to hybridlån samlet* 5 982 255 037 2 Private aktørers hybridlån samlet 1 610 407 086 3 Danske stat usikret lån 1 539 658 943 4 Norske stat usikret lån 1 504 313 012 5 Svenske stat usikret lån 1 492 871 049 6 Obligasjonslån utstedt i Sveits 1 336 694 541 7 København Lufthavne AS 255 098 031 8 Avinor AS 140 942 100 9 Eurocontrol 118 040 324 10 Swedavia 78 324 318 11 JAI Aviation Fund 2016‐01 LLC 62 635 997 12 Rolls Royce PLC 50 687 182 13 Lufthansa Technik AG 47 555 117 14 Regional Jet OU (Xfly) 46 463 821 15 CityJet 42 651 908 16 Jin Shan 7 Ireland Company Limited 38 878 527 17 Tata Consultancy Services Sverige AB 37 244 541 18 Geodis Denmark A/S 36 779 833 19 Workforce Logiq Sweden AB 35 084 602 20 Altuna Hangar KB 34 525 390 27 Select Service Partner Norge AS 14 298 758 28 Widerøe Ground Handling AS 14 078 551 https://e24.no/naeringsliv/i/JxjogX/...2F%2Fwww.vg.no * Dollarkurs 9,98 kr **** Den danske stat står for 58 prosent og den svenske stat står for 42 prosent av dette hybridlånet Kilde: SAS' søknad om Chapter 11 |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Trist dag, men SAS er toast. En flyselskap som søker konkurs i sommer da cashflow er høyest har ikke livets rett, ellers det er kriminelt konkurs, styrt og langt planlagt.
De har en ledelse som mener de kan kjöre butikk uten sine ansatte. Kanskje det funker i Sör-Amerika. Men vi er her i Europa. Selv om SAS far reforhandelt sine leasing- og lüne forpliktelser, så vil de trenge til slutt piloter som flyr rund flyene sine. Å slå en selskap konkurs i Sommer betyr også at ingen vil booke mid- og longterm for vinterhalvåret. Jeg kjenner god den dødelig innslag på cashflow dersom man anmelder konkurs-beskyttelse fra min tid i AB. Heldigvis er det mannskapsmangel all over bransjen nå, så de smarte og flinke iblant de SAS folks vil snart finne seg nye og trygge jobber. De som velger å bli sittende igjen vil finne seg i en virkelig a la SAS Link / Connect. En ting bør likevel stilles frem. Dette skuta ble senket ikke av Arko alene, det ble de siste runde C-Level som sovet stille som bjørn i 2,5 år.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Norsk SAS-sjef: Konkursbeskyttelse var en del av planen
Quote:
__________________
Last edited by LN-TIB; 05-07-2022 at 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
|
![]()
Kan en svensk kreditor ikke begjære et svensk selskap konkurs hvis dette har søkt om chapter 11 i USA?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Et eksempel på hva det kan koste å komme seg ut av en leasingavtale uten hjelp fra en rettslig rekonstruksjon: Samoa Airways endte opp med å betale nesten $6 millioner for å bli kvitt en 737-800
https://www.ch-aviation.com/portal/n...xed-b737-lease Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
|
![]() Quote:
Videre påpekes det at «etter EU-retten må man i utgangspunktet ha konkursbehandling ved "centre of main interest" (COMI)» |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() Quote:
Jeg er rimelig sikker på at pilotene i SAS har vært informert og kjent med dette. Det sitter jo ansatte representanter i styret. Det som fremkommer i media er taktiske utspill og retorikk. Så kan man jo mene hva man vil om dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Chapter 11 er en prosess. En dyr prosess.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Ender nok opp dyr for begge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]() Quote:
(hint: man får Økokrim på døren) Last edited by FL002; 07-07-2022 at 16:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok Air søker om konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 4 | 20-12-2024 09:20 |
AeroMexico søker konkursbeskyttelse (ch.11) | Someone | Flyforum | 8 | 17-03-2022 21:00 |
VLM søker konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 6 | 01-09-2018 11:43 |
American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11 | Someone | Flyforum | 43 | 24-01-2013 14:47 |
airBaltic og SAS søker om codeshare til USA | LN-RRA | Flyforum | 5 | 07-05-2009 15:38 |