![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,248
|
![]()
Norwegian slipper 2018 tallene sine neste uke, men i forbindelse med den kommende emisjonen har de vært nødt til å varsle hva resultatet blir. EBIT havnet på -3,8 mrd, mens EBITDA på -2,2 mrd. Detaljene kommer vel når de slipper den endelige rapporten, men vi vet jo de tok en gevinst på Bank Norwegian i starten av 2018, så kommer det jo an på hvor mye tap de har tatt på samme aksjeposten i Q4, før vi får vite hvor mye de tapte på å drive flyselskap i 2018
https://www.dn.no/marked/norwegian/j...jor/2-1-529955 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,206
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Nå er det vel ikke helt slik at tallene er representativt for normaldrift siden man jo har vokst med en takt som tilsier at det er press på belegget. En måte å sørge for å fylle setene er å dumpe prisene for å få inn nye kunder man kan gjøre gjensalg til. Klart at det ikke kan fortsette med negative tall i all fremtid, men 2018 er utvilsomt et av de heftigste årene i Norwegian sin historie når det kommer til ekspansjon. Ekspansjonen er i stor grad gjennomført nå, og tallene bør etterhvert snu til positivt fortegn istedenfor negativt. Det er samtidig utvilsomt en ganske stor oppside i å stenge ned de små basene all den tid man kan operere bortimot de samme rutene fra de store basene hvor man kan holde headcounten lavere pr fly. 2-fly baser er jo ofte en økonomisk kjempekrise ifht ressursutnyttelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,206
|
![]() Quote:
-2.2 milliarder EBITDA betyr at de driver dyrt og tjener lite. EBITDA sier jo noe om driften. Kan jo hende at noen leasekostnader er med i EBITDA, men tipper at de står på andre poster. Jeg har lenge vært positiv til Norwegian, men dette er ikke bra og disse tallene er rett og slett krise. Dette med forbehold på det som er kommet ut i media i dag. Skal lese meg opp litt, men hjelpes meg. Last edited by OttoL; 29-01-2019 at 11:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg tror vi alle kan være enige i dette at DY er i dyp krise.
Selskap har tapt 10 Mio NOK hver eneste dag i 2018 - i snitt. Man kan også regne anneleders og si man har tapt 100 NOK på hver eneste pax man har flydd. Mye penger og dimensionen minner brutlat om AB. Disse tapene er ikke bare fordi man har ekspandert eller noen ineffektive crews som sitter på Kanari-holmene. Ellers ville man har tatt action alrede i 2018. Disse tallene er pga en market Europa som er prefet av overkapasitæt, ingen kapasitæts-disziplin og brutale pris-kamp - (noen som DY aktiv deltok i). Talle inkluderer NoFi salg. Regner man dette ut og legger 2017 til, så har DY tapt 10 Mrd NOK på 2 år. Personlig er jeg meget pessimistisk. 2019 blir meget vanskelig for alle aktører. Konjunkturen i Europa svekker seg, Brexit-usikkerheten er større enn noensinne. Samtidlig flommer mange selskaper flere seter på market. Dette vil bety brutalt press på RASK. Jeg foreser at DY vil spare kostnader og senke CASK men at RASK fallet vil bli større pga makro-økonomiske trender. Og dette har - dessverre - potensialet å knekke selskap.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,206
|
![]() Quote:
Vel nå skuffer de alt på bålet for å snu skuten, så på meg virker det mer som om det er now or never. Som nevnt i posten over, Norwegian er i dyp krise og 5% (ish) negativ ebitda margin er katastrofe uansett hvordan du vrir og vender på det. Misforstå meg rett, jeg håper virkelig at Norwegian lykkes men begynner å tvile på dette prosjektet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ikke bare tapt, mye er også investert, kommer an på hvordan leser og tolker tallene. Mye skyldes også forsinkede flylevering, motorproblemer etc
som har vært utenfor deres kontroll. Quote:
![]() W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 29-01-2019 at 16:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Norwegian har tapt disse penger fordi de har en lav RASK. Det er deres Problem #1. Og det blir ikke bedre dersom flyene er mindre fulle. Husk at DY sitt CASK er en god del under easyJet sitt CASK. Men easyJet trykker penger så det suser, fordi de får det til å fylle sine flyene bedre og ta seg betalt bedre fra kundene.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
DY ser på dette som investering for fremtiden. Mulig du ikke ser det slik, men man må altså så før man kan høste. Du vet også meget godt at det er *umulig* å fylle opp et fly med pax til en god pris i et nytt marked tildels på andre kontinenter! Det er noe helt annet i et etablert homogent marked (EU) hvor også alle store investeringer er gjort som Easy driver med. Har du forøvrig noen gang møtt en gründer som har tjent penger de 3 første årene? Det er ihvertfall ikke mange... Men la oss være enige om å være uenige. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 29-01-2019 at 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Når tror du vil DY levere ROI til sine aksjonærer? Nå vil tapene stoppe? Hvilke markeder tror du er DY istand å heve sine priser tilstrekkelig slik at de gå med 1-2 Mrd. NOK i pluss per år?
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
De er enten 26år eller 17 år |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Mange ulønnsomme baser vil bli lagt ned, også mange ruter. Videre blir det høyere fokus på kostnader. Med andre ord et Helt annet fokus. Veksten har vært i overkant høy over lang tid, man har etablert baser og ruter i et svært høyt tempo. Kombinert med mye uflaks med leveringer, motorer, store utfordring med byråkrati, forhandlinger grunnet svak økonomi osv. Alt dette har kostet mye ikke bare økonomisk, men også ressursmessig for ledelsen i DY. Vi får håpe at de nå kan bruke mer av sin tid og ressurser på å optimalisere driften, ikke alt mulig annet. Jeg er optimist for et positivt resultat i 2019, det er også en del analytikere idag. Vi får se... ![]()
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Vet ikke hvor mange som fikk med seg dette i presse-kaoset den dagen, men man kan jo bare forestille seg hva dette har kostet.
1 milliard ble vel nevnt en gang, penger de ihvertfall delvis vil få tilbake i Q1 2019 tydligvis. E24 Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]() Quote:
I alle disse årene har jeg også hørt hvordan Bjørn Kjos har lovet hvordan Norwegian skulle bli en "utbyttemaskin for aksjonærene" Aksjekursen har i stor grad blitt påvirket av hans positive visjoner, uttalelser fra aksjonærer i hans indre krets, "Norwegian vennlige" aktører fra BI, NHH og analytikere som har stolt blindt på Norwegian sin vekst strategi. Alt som ikke har gått Norwegian sin vei, har vært uflaks. Det som har vært galt i flyindustrien har vært fullservice konseptet og hub tankegangen (SAS modellen) - i stor grad sett ut fra et Oslo ståsted. Norwegian sine utallige direkte ruter (fra Oslo) har blitt berømmet som selve grunnlaget for suksess – halleluja, tenk å kunne unngå en gammel nedslitt flyplass på Kastrup … Som en som reiser svært mye i jobbsammenheng, og har kontakt med andre som også reiser mye, så velger de aller fleste SAS fremfor Norwegian til jobbreiser, dersom de ikke er pålagt av oppdragsgiver å benytte Norwegian gjennom for eks bedriftsavtaler. Mitt inntrykk er at dette har svært lite med bonuspoeng å gjøre. De aller fleste reiser også i SAS Go. Hvordan Norwegian gjennom konsolidering og spareprogram skal komme på offensiven, er for meg en gåte. Sammenligner en for eksempel reise fra Oslo og til ulike steder i Europa på forskjellige datoer frem i tid, så fremstår Norwegian i dag som lite attraktive sammenlignet med for eks SAS, KLM og Brussel Airlines, spesielt for forretningsreisende. Det er bare de billigste LowFare (lokke) billettene til Norwegian som av og til er vesentlig billigere enn billigste alternativene hos de andre. En Flex billett hos Norwegian er i veldig mange tilfeller vesentlig dyrere enn en SAS Plus billett eller en Fleks billett hos de andre. Med SAS, KLM og de andre full service selskapene har en betydelig flere muligheter til å reise effektivt enn med Norwegian, selv om fleksibiliteten medfører transfer i CPH, AMS, BRU og den ekstra timen reisetid dette medfører. Når allianseløse Norwegian pr i dag ofte har høyere pris på Flex billettene enn full service selskapene, ikke er vesentlig billigere på Low fare, har et dårligere utbygd rutenett for forretningsreisende, og en kundeservice med frynsete rykte, så mener jeg at det er en lang vei å gå før de kan tjene store penger gjennom konsolidering. Norwegian er bygget og er fortsatt primært et selskap for feriefolket. Og feriefolket sjekker ikke alltid alternative selskaper fordi de tror på Bjørn Kjos sitt løfte om at hans eneste mål er å gi "folket" "grisebillige billetter" i motsetning til konkurrerende selskaper fra monopoltiden. Det blir tungt å snu skuta slik at selskapet tiltrekker seg de som er mest betalingsvillige. Last edited by Rland; 31-01-2019 at 16:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 511
|
![]()
At norwegian sine flexbilletter er dyrere enn SAS sine tror jeg ikke på.
En veldig lite statistisk signifikant undersøkelse jeg gjorde på t/r OSL-ARN og OSL-CPH i morgen sier at SAS er rundt 1500- 2000 kroner dyrere enn norwegian. Husk å sjekke plus full flex mot norwegian sine full flex billetter for best sammenlikning. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]() Quote:
De fleste skrur opp prisene når det nærmer seg avreisedato for å tjene på de som må reise på kort varsel. Sjekk frem i tid, for eks i midten av mars Jeg gikk inn på hjemmesidene til både Norwegian og SAS på tilfeldige datoer for både OSL - CPH og OSL -MXP Til CPH var prisene på DY Flex mer eller mindre identiske med SAS Plus Til MXP (Malpensa) var DY Flex i underkant av 2788 og SAS Plus i underkant av 1900 For noen er det en naturlov at Norwegian er billigst Last edited by Rland; 31-01-2019 at 17:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 511
|
![]()
Men Plus er jo ikke full flex! Det kan endres mot prisdifferansen eller til samme billett klasse. Det er lite trolig at man finner samme billettklasse ved endring samme dag.
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegians Januar tall 2018 | BraathensSafe1985 | Flyforum | 4 | 08-02-2018 11:17 |
Norwegian og SAS på LAX - tall | BraathensSafe1985 | Flyforum | 2 | 07-10-2017 16:35 |
Norwegian tall for nov 2012 | branserud | Flyforum | 19 | 09-12-2012 13:41 |
Norwegian tall nov 2005 | LN-HAT | Flyforum | 17 | 09-12-2005 18:47 |
Norwegian juni-tall | Tu-154 | Flyforum | 1 | 08-07-2005 11:27 |