![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
MAJ - HNL UA155 kl 21:02 Flytid 04:08
Det var godt å strekke på bena og få litt frisk luft, men nå er det tilbake til setet mitt. Neste stopp Honolulu. Etter vi har kommet i lufta får vi servert dagens 2. måltid, denne gang et varmt måltid med en slags ommelettsandwitch. Passer fint, da jeg har rukket å bli ganske sulten nå. Skulle ha lyttet til råd og kjøpt med litt mere snacks før avreise, men et hakk i planen at jeg ikke fikk gått av så ofte som jeg hadde håpet på. Dagens lengste strekk til HNL er i gang med et leg på ca 4 timer. Tar ikke lang tid å sovne og våkner på siste del av innflyvningen, her er endelig litt mere hus, lys og landmasse enn jeg har sett de siste timene. Siden vi har vært ute i internasjonalt operasjon, blir det en full ny runde med amerikansk immigrasjon. Kl 03 om morgenen har de lite å gjøre, og er virkelig glad for å se oss og er litt skravlesyke. Etter igjen og forklare min noe litt underlige rute, spør offiseren meg om jeg vet hvordan det ligger ann med US PreClearence på OSL. Han hadde lyst til å søke seg dit når det var klart, fordi det var godt betalt og en god karrieremulighet. Han mente at en slik prosess tok ca 5 år og få på plass. Mitt førsteinntrykk av HNL, Daniel K. Imoyes flyplass var at denne var sliten og utdatert. Crewet tar kontakt med meg igjen ved baggasjebåndet og takker for turen og spør meg litt om min tur videre. Virkelig imponert over hvor muntert og opplagt crew er etter ca 15 timer på reise. De ønsker meg velkommen tilbake når som helst. ![]() Baggasjen kommer kjapt, og jeg stikker ut og finner meg en taxi og tar den inn til sentrum. Null kø på denne tiden av morgenen. Det var ikke dumt nå med en dusj og legge seg utstrakt i en seng. LItt forvirrende å ankomme HNL før jeg dro fra GUM samme morgen, pga kryssing av datolinjen. Det krevdes litt konsentrasjon for å bestille denne overnatningen korrekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Honolulu
Hadde sjekket inn på Waikiki Gateway Hotel. Ligger ganske sentralt til, prisen er ok, men forholdsvis små rom og litt smått utdatert. Satt på 4 alarmer denne morgenen for å ikke sove over utsjekking. Får plassert baggasjen og trenger bare å gå et par minutter før jeg støter på HardRock cafe, hvor jeg stikker innom for en skikkelig burgerbrunch. ![]() Finner meg til slutt en buss som går til Pearl Harbour. Bussen tar ca en drøy time, men billetter koster bare 2.50$. Ankommer akkurat i tide for en gratisbillett til dagens siste tur ut til USS Arizona monument. Utrolig interessant og en fin film tar for seg hva som skjedde den skjebnessvangre dagen og opptakten til det hele før vi blir tatt med ut til vraket. Rekker desverre ikke å dra ut til Ford Island denne ettermiddagen. Tester ut en Uber på vei tilbake til sentrum. ![]() ![]() ![]() ![]() Tar av meg på bena og vasser i vannkanten hele veien nedover langs Waikiki-beach. Sol, varmt og deilig. Fantastisk sted. Har drømt om å komme meg hit siden Erik Diesen rapporterte hjem herfra med sine Billedbrev på begynnelsen av 80-tallet. ![]() ![]() Finner meg en restaurant med utsikt over stranden og solnedgangen, og koser meg med litt mat og et par kalde øl. Sentrum er litt mer utbygd enn jeg hadde trodd, og føles på en måte som et slags lite Las Vegas på stranda. Men mens solen går ned, går min tid ut her i dette paradis - og det er på tid å finne veien til flyplassen igjen ved hjelp av en ny Uber. Ca halve prisen av en ordinær taxi, med veldig hyggelige og skravlesyke sjåfører. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
HNL - LAX. UA534, 772, sete 44L. 13/11-17 22:00. FLytid 04:16
Klar for siste leg på min United reise mellom PVG og LAX. Får hjelp av en hyggelig, ung dame til å starte selvsjekkin. Var nok ikke alene om å skulle ut på tur denne kvelden, da det var virkelig lange køer i security denne kvelden. Stod i nærmere 30 minutter før jeg var inne. Hele køen ble også flyttet 100 meter nedover i terminalen for å fylle opp en ny security gate. ![]() Her i HNL fikk jeg oppleve noe jeg aldri har sett før på en terminal, store deler av gangveiene var utendørs - og inngang til gatene var fra noen av disse utendørsfortauene. Noen minutters forsinket boarding denne kvelden, men United satte virkelig i gang et finurlig system med boarding groups. Var i gruppe 3 og kom forholdsvis tidlig inn i maskinen. ![]() ![]() ![]() Flyet var nesten fult, og pushback omtrent på rute. Hadde ledig nabosete og det føltes godt med litt romsligere plass. En rask servering av drikke og en pose med Pretzels, og alle lys raskt dempet. Ganske behagelige seter, og tok meg ikke mange minuttene og sovne, og sov godt nesten helt frem til innflyvningen startet. Landet ca en halvtime før rutetabellen, ca alt for tidlig om morgenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Los Angeles / Long Beach
Hadde et hotell rom til kvelden i Long Beach, men det var ca 10 timer til - så hadde leid meg en bil via Avis for dagen. Hadde bare bestilt en midsize, men de var nesten tom for biler så fikk utdelt en lekker Dodge Charger. Ikke meg i mot å få litt ekstra for pengene. ![]() Fant meg en døgnåpen Dennys, tok en real grand slam breakfast og la en slagplan for dagen. Etter og ha somlet litt med frokosten satt jeg kursen for Venice Beach. Gikk så tur hele veien bort til Santa Monica og tilbake, og klarte å slå i hjel ca 3 timer her. Bare uteliggerene, de mest ivrige joggerene og meg som var ute på denne tiden. ![]() ![]() ![]() ![]() Etterhvert satt jeg meg i bilen og kjørte kysten nedover via Manhatten Beach, Redondo Beach og ned mot Long Beach. Fant meg et outlet center og spiste, shoppet og tittet litt. Til slutt orket jeg ikke venter lenger og dro til mitt hotell. Tenkte å teste ut noe nytt, og sjekket inn på RMS Queen Mary. Den gamle luksus cruiselineren, Englands stolthet tilbake på begynnelsen av 1900-tallet. Når den ble erstattet for 50 år siden, kjøpte byen Long Beach opp båten, fortøyde den til kai og startet hotell, restaurant, museum og ett opplevelsessenter rundt båten. Morsom opplevelse å bo i en av de gamle lugarene, og gå rundt på skipet. Anbefales om noen vurderer overnatting her nede. ![]() ![]() ![]() Har lenge hatt lyst til å dra på et skikkelig BBQ smokehouse, påvirket av forskjellige matprogrammer på TV, men det har aldri passet seg slik. Søkte opp på nettet og fikk anbefalt Famouse Daves BBQ. Dro rett dit og bestilte meg en stor ladning med Mac'n Cheese og røkt brisket. WOW! Noe av det beste jeg har spist, smaken av røyk og mesquite treverk var helt unikt. BBQ her hjemme blir aldri det samme igjen. Rullet meg hjem god og mett. ![]() ![]() Vel tilbake fant jeg ut at det nok var på tid å komme seg hjemover igjen nå, så jeg fant ut bookingtallene for SK940 LAX-ARN så bra ut for neste ettermiddag. Hadde knapt booket ferdig reisen før jeg fikk anledning til å logge inn i SAS Appen og både sjekke inn og velge seter |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
LAX-ARN SK 940, A333, 15.november kl 1420. Avgang kl 1723. Sete 46A. Flytid:09:59
Etter en sen og god frokost, blir det å legge kursen mot LAX og returnere leiebilen. Underveis dukker melding opp i appen om forsinkelse til kl 1640. Årsaken viser seg å være seint innkommende maskin fra ARN, pga teknisk og bytte av maskin i ARN. Får dermed et par-tre timer ekstra til å nyte mat, drikke og titte litt ut på rullebanen på LAX. ![]() Rakk ikke å ta bilde, men fikk sett Boeings modifiserte 727 Voodoo One passere forbi, med sin gjenkjennelige nesekjegle. Dæven så merkelig denne maskinen ser ut, mange som strekker hals når den ruller forbi. ![]() Til slutt opprop for boarding, og boarding går kjapt. Knapt halvfull maskin, så det er godt med ledige plasser. Får ha min 2'er rad ved vinduet helt for meg selv. Etter middag, en ny servering med kylling, tar jeg meg en film og deretter klarer jeg å lukke øynene helt frem til servering av frokost en times tid før landing i Stockholm. Kun svensk crew denne flyvningen, og service og kabin er like bra som på vei til HKG. Heldigvis fungerende FlightMap på denne flyvningen. ![]() ![]() ![]() Immigrasjon og transfer går raskt som bare det denne formiddagen. De hadde også trykket litt ekstra på gassen på vei hjemover, så de klarte å ta igjen litt av forsinkelsen. Opprinnelig hadde jeg booket meg på kl 11 flyet til Oslo, men det var forlengst gått. En rask refresh av SAS appen viser meg at de har booket meg om til kl 1320 flighten, og de har igjen plassert meg på nødutgang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
ARN-OSL SK495....... 16/11-17. kl 1348, Flytid 00:44 Sete 9B.
Kjapp og grei boarding og mange ledige seter ombord. Igjen ledig nabosete. Avgang litt forsinket da de ventet på et par passasjerer som kom halsende i siste liten. De ble bare plassert på første og beste ledige Plus seter. Etterhver utover i flighten viser det seg at de egentlig hadde plasser på nødutgang på andre siden av midgangen for meg, men her hadde et par herrer fått tilatelse av FA til å sette seg etter takeoff. Her begynte en underlig forestilling, fruen i det forsinkede paret likte visst dårlig dette og begynte å trippe frem og tilbake og klage og syte sin nød til FA, å sitte på Plus var plutselig ikke like bra som exitrow, selv om dette var et par ganske små personer. Hun ble rødere og rødere i ansiktet, og med ca 15 minutter igjen til landing fikk hun FA til å flytte disse personene som hadde tatt over deres exitrow. Først da fikk damen tilbake fargen i ansiktet og klarte å roe seg. Ellers en rolig og ordinær flight hjem. Hadde flaks og gikk nesten rett igjennom taxfree, toll og rett inn på lokalbussen min. Klappet meg selv på skulderen og takket for hyggelig reisefølge. Etter 6 dager, 13 takeoffs, 44 timer i luften og ca 33.300 tilbakelagte km var jeg hjemme igjen. Fullstendig forvirret av jetlag og konstant endring av tidssoner. Men for en tur. En RTW tur og 'the Island hopper' ble en opplevelse for livet. Kan gjerne anbefale UA155 til andre, men tror det holder med å gjøre den en gang i livet. Men, smaken på Stillehavet er vekket. Blir nok en tur tilbake en gang, og garantert noen flere dager på Hawaii. Takk for oppmerksomheten for den som holdt ut å lese hele min reiseberetning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Bra rapport og fine bilder! Det ble et nostalgisk tilbakeblikk for min del, reiste motsatt vei med en Continental Micronesia 727-200 i forrige årtusen. Da var vi også nedom Johnston Atoll som vel har vært helt avstengt siden 2004. Gode minner!
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA | LN-MOW | Flyforum | 417 | 27-05-2023 19:59 |
OSL-HEL-LHR-JFK-LAX-HNL-LAX-JFK-LCY/LHR-HEL-OSL i J/F | JonV | TripReports | 2 | 19-04-2014 15:48 |
Reg OSL - ARN og ARN - SPU 4 Juli | baselutvann | Register- og ATC-Forum | 2 | 03-07-2012 19:38 |
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL | WF-380 | TripReports | 16 | 02-05-2011 14:18 |
OSL-CPH-PEK-HKG-BKK-ARN-OSL Del 1 | Chriscross | TripReports | 4 | 20-01-2009 15:43 |