Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2017, 17:04   #1
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Flybe landingsuhell på Schiphol

Ser ut som en Flybe Q400 har hatt en hendelse i uværet på AMS.

Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2017, 17:27   #2
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

https://www.youtube.com/watch?v=fCOWcZi11BA
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2017, 18:17   #3
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Wow. Så ikke ut som mye flare der.


Sent from my iPad using Tapatalk
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2017, 18:37   #4
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Video fra inni kabinen. Ser ut som det ikke var så katastrofalt som i Aalborg med SK for noen år siden.

https://www.youtube.com/watch?v=cgSs7a3AeE4
__________________
Upcoming Flights:

Last edited by LN-AFG; 23-02-2017 at 18:45.
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2017, 19:08   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Au... Skjer dette også med andre maskiner eller er det noe spesielt med Q400?
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2017, 21:26   #6
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Vel, akkurat denne landingen hadde nok muligens ikke hatt et annet utfall enten det hadde vært Airbus eller Boeing gitt gjennomsynket på landingen. Det spesifikke designet med bakoverfoldede legger på hovedhjula på Dashen vil jeg ikke ha noen formening om. Kort fortalt så vil de fleste flyene ved en eller annen øvre G-load ha "en eller annen del" som gir etter. Endel eldre 737 Classics har fått hovedhjulsleggen revet av ved mer eller mindre famøse landinger, så det direkte svaret på ditt spørsmål er vel da; ja, så lenge ytre omstendigheter tilsier det så skjer dette med andre flytyper også

SAS Q400 casen var en helt annen, og var ikke direkte linket mot verken harde landinger eller dårlig vær med mulige downdrafts. Der var det en pakning som var på feil sted til feil tid på minst to flyindivider som gjorde at leggen ikke gikk i lås eller noe i den dur. Med andre ord; en litt annen setting enn her
73H is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 07:53   #7
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Dette er vel det samme som skjedde med en av WFs maskiner i Sandnessjøen i 2010?
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 12:41   #8
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Det sitter en hul bolt i ett av leddene i understellet som er konstrert for å gi etter ved en viss belastning. Dette for å hindre at deler av understellet skal trykkes opp i vingen og punktere drivstofftankene ved alt for harde landinger. Og man ser på det siste bildet sett innenfra i videoen hvor "pent" foldet sammen understellet ligger.

Det skal mye til for at denne ryker, men det avhenger av at flyet landes rett og helst uten noe crab. Dashen er ikke så glad i sidelengs belastninger under landing. Landingen i videoen er helt forferdelig dårlig, men det er samtidig umulig å si om det er snakk om pilotfeil eller om de bare ble offer for en tilfeldig kraftig(!) kastevind.

Er spent på å lese om de har landet med propellene spolt opp eller ikke. Begge deler er lov, men i kraftig vind er oppspolte propeller klart å foretrekke, da motorene gir mye mer momentant effekt når man beveger throttlene.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 15:37   #9
Mdpilot11
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 61
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Wind 240/36G48, då gäller det att vara med lite! Här länk med ATC...

https://www.youtube.com/watch?v=n
ZLJ...ature=youtu.be
Mdpilot11 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 15:42   #10
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

36G48....?

Da begynner det å bli stygt og man må være fin på hånda, spesielt hvis det er en innbygget svakhet i understellet for å beskytte fuel tank.
Kanskje kan man nå kalle det design feil siden disse kolappsene fortsetter..?
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 16:17   #11
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
36G48....?



Da begynner det å bli stygt og man må være fin på hånda, spesielt hvis det er en innbygget svakhet i understellet for å beskytte fuel tank.

Kanskje kan man nå kalle det design feil siden disse kolappsene fortsetter..?

Du kan snu på det og si at flyene sjelden blir write off ved slike hendelser nettop pga denne designfeilen som du kaller det. Uten denne kunne man i verste fall slått hele leggen opp i tankene og fått et potensielt flammehav dersom kreftene bare blir store nok. Tipper denne landingen var opp mot 4g og med sideveis bevegelser i tillegg.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 16:49   #12
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Du kan snu på det og si at flyene sjelden blir write off ved slike hendelser nettop pga denne designfeilen som du kaller det. Uten denne kunne man i verste fall slått hele leggen opp i tankene og fått et potensielt flammehav dersom kreftene bare blir store nok. Tipper denne landingen var opp mot 4g og med sideveis bevegelser i tillegg.
Kaller det ikke designfeil, men spurte ekspertene om det nå kunne kalles slikt?
Jeg så video av landingen, den så litt stygg ut bakfra, men ikke så galt at flyet skulle ødelegges.
Joda, tankene må beskyttes, men metoden her ser litt drastisk ut.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 17:56   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Bombardier burde lage skikkelige hjul. Sånne som de har på Xian MA60. Like hele og klar for nye utfordringer
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	merpati_ma60_pk-mzo_kupang_130610_1.jpg
Views:	475
Size:	68.9 KB
ID:	42127  
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 18:58   #14
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Her har du den forfra og.
Det var i allefall ikke noen tvil om at de var nede.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 19:17   #15
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Her har du den forfra og.
Det var i allefall ikke noen tvil om at de var nede.
Nei ikke tvil.
Skal bli intresant å se hva G-måler skriver ut.
Det var vel noen slike -400 som kollapset ved normal landing også?
Tror SAS ble lei av det og sparket hele flåten.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 21:26   #16
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,525
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Nei ikke tvil.
Skal bli intresant å se hva G-måler skriver ut.
Det var vel noen slike -400 som kollapset ved normal landing også?
Tror SAS ble lei av det og sparket hele flåten.
Skal ikke trekke noen konklusjon, men ser ut til at understellet fikk en skikkelig smell - i det høyre side dundrer nedi, vil tro at boltene i festet knakk... ? Hos SAS var vell landingen ¨perfekt¨, uten noen bump nedi med den ene side, slik Flybe fikk her.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2017, 23:19   #17
LN-JTE
ScanFlyer Blue
 
LN-JTE's Avatar
 
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
Default Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Kan vel trygt sies at dette er en av de bedre dokumenterte krasjlandingene :O
__________________
Jan Tore Elvheim
LN-JTE is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flybe och Finnair avslutar sammarbete -> FlyBe Nordic blir til Norra Ludde Flyforum 11 11-10-2017 14:04
Landingsuhell på Stord med microfly LN-VLE General Aviation og sjøfly 0 23-09-2012 19:04
Schiphol hakon1gz Flyforum 9 20-11-2009 16:11
Bombetrussel og landingsuhell catocontrol Flyforum 0 25-07-2005 14:14


All times are GMT +2. The time now is 06:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.