![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Ser ut som en Flybe Q400 har hatt en hendelse i uværet på AMS.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]() https://www.youtube.com/watch?v=fCOWcZi11BA
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Wow. Så ikke ut som mye flare der.
Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Video fra inni kabinen. Ser ut som det ikke var så katastrofalt som i Aalborg med SK for noen år siden.
https://www.youtube.com/watch?v=cgSs7a3AeE4
__________________
Upcoming Flights: Last edited by LN-AFG; 23-02-2017 at 18:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
|
![]()
Au... Skjer dette også med andre maskiner eller er det noe spesielt med Q400?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Vel, akkurat denne landingen hadde nok muligens ikke hatt et annet utfall enten det hadde vært Airbus eller Boeing gitt gjennomsynket på landingen. Det spesifikke designet med bakoverfoldede legger på hovedhjula på Dashen vil jeg ikke ha noen formening om. Kort fortalt så vil de fleste flyene ved en eller annen øvre G-load ha "en eller annen del" som gir etter. Endel eldre 737 Classics har fått hovedhjulsleggen revet av ved mer eller mindre famøse landinger, så det direkte svaret på ditt spørsmål er vel da; ja, så lenge ytre omstendigheter tilsier det så skjer dette med andre flytyper også
![]() SAS Q400 casen var en helt annen, og var ikke direkte linket mot verken harde landinger eller dårlig vær med mulige downdrafts. Der var det en pakning som var på feil sted til feil tid på minst to flyindivider som gjorde at leggen ikke gikk i lås eller noe i den dur. Med andre ord; en litt annen setting enn her |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]()
Dette er vel det samme som skjedde med en av WFs maskiner i Sandnessjøen i 2010?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Det sitter en hul bolt i ett av leddene i understellet som er konstrert for å gi etter ved en viss belastning. Dette for å hindre at deler av understellet skal trykkes opp i vingen og punktere drivstofftankene ved alt for harde landinger. Og man ser på det siste bildet sett innenfra i videoen hvor "pent" foldet sammen understellet ligger.
Det skal mye til for at denne ryker, men det avhenger av at flyet landes rett og helst uten noe crab. Dashen er ikke så glad i sidelengs belastninger under landing. Landingen i videoen er helt forferdelig dårlig, men det er samtidig umulig å si om det er snakk om pilotfeil eller om de bare ble offer for en tilfeldig kraftig(!) kastevind. Er spent på å lese om de har landet med propellene spolt opp eller ikke. Begge deler er lov, men i kraftig vind er oppspolte propeller klart å foretrekke, da motorene gir mye mer momentant effekt når man beveger throttlene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Posts: 61
|
![]()
Wind 240/36G48, då gäller det att vara med lite! Här länk med ATC...
https://www.youtube.com/watch?v=n
ZLJ...ature=youtu.be
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
36G48....?
Da begynner det å bli stygt og man må være fin på hånda, spesielt hvis det er en innbygget svakhet i understellet for å beskytte fuel tank. ![]() Kanskje kan man nå kalle det design feil siden disse kolappsene fortsetter..? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]() Quote:
Du kan snu på det og si at flyene sjelden blir write off ved slike hendelser nettop pga denne designfeilen som du kaller det. Uten denne kunne man i verste fall slått hele leggen opp i tankene og fått et potensielt flammehav dersom kreftene bare blir store nok. Tipper denne landingen var opp mot 4g og med sideveis bevegelser i tillegg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Jeg så video av landingen, den så litt stygg ut bakfra, men ikke så galt at flyet skulle ødelegges. Joda, tankene må beskyttes, men metoden her ser litt drastisk ut. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
|
![]()
Bombardier burde lage skikkelige hjul. Sånne som de har på Xian MA60. Like hele og klar for nye utfordringer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
|
![]()
Her har du den forfra og.
Det var i allefall ikke noen tvil om at de var nede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Skal bli intresant å se hva G-måler skriver ut. Det var vel noen slike -400 som kollapset ved normal landing også? Tror SAS ble lei av det og sparket hele flåten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,525
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
|
![]()
Kan vel trygt sies at dette er en av de bedre dokumenterte krasjlandingene :O
__________________
Jan Tore Elvheim |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flybe och Finnair avslutar sammarbete -> FlyBe Nordic blir til Norra | Ludde | Flyforum | 11 | 11-10-2017 14:04 |
Landingsuhell på Stord med microfly | LN-VLE | General Aviation og sjøfly | 0 | 23-09-2012 19:04 |
Schiphol | hakon1gz | Flyforum | 9 | 20-11-2009 16:11 |
Bombetrussel og landingsuhell | catocontrol | Flyforum | 0 | 25-07-2005 14:14 |