Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2016, 21:19   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ja, det var nok det folk fortalte Kjos også når de startet opp jet operasjonene i 2002...


Han startet ikke opp med Dash-8-100 for og fly "billig(ere)" til Sør Kjosen heller.....
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 01-11-2016, 21:32   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Han startet ikke opp med Dash-8-100 for og fly "billig(ere)" til Sør Kjosen heller.....
Nei, det er korrekt. Det ble likefullt hevdet at Kjos ville være konkurs før 6 måneder var gått, fordi det ikke var mulig å tjene penger i det markedet Kjos startet opp. Det er godt mulig man får rett nå (dvs at man kaster bort pengene).
TOS is offline  
Old 01-11-2016, 21:58   #3
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nei, det er korrekt. Det ble likefullt hevdet at Kjos ville være konkurs før 6 måneder var gått, fordi det ikke var mulig å tjene penger i det markedet Kjos startet opp. Det er godt mulig man får rett nå (dvs at man kaster bort pengene).
Nå var det jo på hengene håret at Norwegian kom seg igjennom oppstartfasen.

En annen side er at Kjos er av en annen kaliber enn Giæver og hadde investorer som trodde på ham og ikke minst hadde de kapital.
Kjos så et marked utenfor Norge som ved oppstart var preget av tur retur billetter, kompliserte booking via net osv.
Giæver går nå inn i et marked som er begrenset (Dash 8 operativt)og vekst kan kun skje ved å vinne markedsandeler i et statisk marked som ikke vokser.
jaas is offline  
Old 01-11-2016, 22:13   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Nå var det jo på hengene håret at Norwegian kom seg igjennom oppstartfasen.
Ja, det er riktig og det er en rekke årsaker til at det ble slik.

Quote:
En annen side er at Kjos er av en annen kaliber enn Giæver og hadde investorer som trodde på ham og ikke minst hadde de kapital.
Kjos så et marked utenfor Norge som ved oppstart var preget av tur retur billetter, kompliserte booking via net osv.
Giæver går nå inn i et marked som er begrenset (Dash 8 operativt)og vekst kan kun skje ved å vinne markedsandeler i et statisk marked som ikke vokser.
Det er nok sikkert også riktig, selv om jeg nok kanskje sitter med et inntrykk av at det er enkelte destinasjonspar i regional trafikk som kan ha potensial. I forhold til markedet og situasjonen som Kjos stod overfor så er det riktig. Mitt enkle poeng som jeg liker å hamre inn fra tid til annen var at "alle" i bransjen mente at det var umulig å tjene penger i nettopp den situasjonen man var i da. Det har vel vist seg at DY har evnet å finne nisjer som "ingen" mente var der da. Hvem vet hva FlyViking kan finne på, men jeg ville nok ikke investert mine penger i prosjektet.
TOS is offline  
Old 01-11-2016, 23:24   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
bransjen mente at det var umulig å tjene penger i nettopp den situasjonen man var i da. Det har vel vist seg at DY har evnet å finne nisjer som "ingen" mente var der da. Hvem vet hva FlyViking kan finne på, men jeg ville nok ikke investert mine penger i prosjektet.
Forskjellen er vel at Kjos konne konkurrere på alle 737-rutene, mens Ola ikke kan konkurrere der det er FOT-ruter i dag? Den som lever får se...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 01-11-2016, 23:35   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Forskjellen er vel at Kjos konne konkurrere på alle 737-rutene, mens Ola ikke kan konkurrere der det er FOT-ruter i dag? Den som lever får se...
Joda, men FOT-rutene er vel uansett neppe de rutene hvor det er spesielt interessant kommersielt å fly når man ikke får tilskudd.

I tillegg var altså poenget at alle i bransjen dømte Kjos nord & ned - uavhengig av hvor mye bedre utgangspunkt han hadde (relativt til det Giæver har nå). Jeg er litt usikker på hvor mye de har lært... Det er jo ikke lenge siden vi fikk høre at Norwegian kom til å gå på tryne som en følge av long-haul satsningen, for det kunne jo aldri lønne seg (det er noe helt annet enn LCC short-haul), osv.
TOS is offline  
Old 02-11-2016, 08:50   #7
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 585
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Joda, men FOT-rutene er vel uansett neppe de rutene hvor det er spesielt interessant kommersielt å fly når man ikke får tilskudd.

I tillegg var altså poenget at alle i bransjen dømte Kjos nord & ned - uavhengig av hvor mye bedre utgangspunkt han hadde (relativt til det Giæver har nå). Jeg er litt usikker på hvor mye de har lært... Det er jo ikke lenge siden vi fikk høre at Norwegian kom til å gå på tryne som en følge av long-haul satsningen, for det kunne jo aldri lønne seg (det er noe helt annet enn LCC short-haul), osv.
En stor forskjell er at Kjos hadde myndighetene - Victor Normann og Konkuransetilsynet i ryggen (forbud mot bonus).
Han fikk også storkundeavtale med Staten. Stilte Staten den gang like strenge krav til at alle formaliteter var på plass som Staten denne gang har gjort ovenfor FV?....
Rland is offline  
Old 02-11-2016, 08:54   #8
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Joda, men FOT-rutene er vel uansett neppe de rutene hvor det er spesielt interessant kommersielt å fly når man ikke får tilskudd.
FOT rutene får ingen andre lov til å fly på.

Vedrørende diskusjon omkring 50 mill. fremgår det av NRK serien at andre er med som eiere, men Giæver sitter med kontrollen.
Giævers siste utspill på facebook undrer meg. Hvordan skal aksjekapitalen økes til 250 mill?
Om Giæver ikke har en betydelig formue utover det som allerede er lagt inn (ser ikke slik ut etter regnskapene)så må han la seg vanne ut for derved å miste kontrollen over selskapet.
jaas is offline  
Old 02-11-2016, 18:47   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
I tillegg var altså poenget at alle i bransjen dømte Kjos nord & ned - uavhengig av hvor mye bedre utgangspunkt han hadde (relativt til det Giæver har nå). Jeg er litt usikker på hvor mye de har lært...
Som sagt, så er det trygge valget å være negativ, og de fleste er alltid det. Spørsmålet er om noen klarer å finne positive ting ved forretningsmodellen, og det har stort sett noen klart ved de selskapene som lykkes.

Ensidig negativt har det vært rundt selskap som Krabi Air, Viking International, FlyNonStop og en del andre.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyViking putzmeister Bilder & foto 1 20-07-2017 18:50
Kallax piloter og Flyviking FO33 Småprat 10 12-04-2017 20:53
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 02:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.