![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Aarhus:
25.221 +5,5% Indenrigs +1,5% Udenrigs +14,6% Charter -2,4% http://aar.dk/passagertal?t=m&mid=130 ------------- Billund: 144.214 +0,1% Indenrigs +26,1% Udenrigs -2,3% Charter +1,5% http://www.bll.dk/om-lufthavnen/statistikker/2015 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Aalborg:
101.316 +15,3% Indenrigs +9,0% Udenrigs +33,2% Charter +20,2 http://www.aal.dk/om-aalborg-lufthavn/passagertal/ DAT melder om 30% flere passagerer i Karup i december. Har SAS/Norwegian ændret på frekvenser/flystørrelse på dansk indenrigs i vinterhalvåret? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
Quote:
Dansker flyr tydligvis mer! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
CPH:
1.933.486 +12,5% Indenrigs: +10,2% Europa: +12,3% Interkont: +15,2% Transfer: +8,1% Tal for hele året: 26.610.332 +3,8% Indenrigs: -2,9% Europa: +4,4% Interkont: +3,6% Transfer: -5,6% "Københavns Lufthavn har i mange år arbejdet for at øge antallet af rejsende til Danmark, og syv ud af 10 af de nye rejsende i 2015 var også netop turister og forretningsrejsende, der besøger Danmark." ...så 2/3 af årets vækst på 1 million passagerer kommer fra tilrejsende passagerer. https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyh...fthavn-i-2015/ Udviklingen i indenrigs og transfer har været positiv de sidste par måneder og forårets blodbad med store fald i begge passagergrupper er slut. I første halvår 2015 tabte CPH 50.000 indenrigspassagerer og 200.000 i transfer. Med de positive tendenser kan det forventes, at lufthavnen vil vinde en del af de tabte 250.000 passagerer tilbage i første halvår 2016. Last edited by EvakCPH; 13-01-2016 at 16:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
I følge CPH og Ryanair har selskapet i år satt inn rett under 900.000 seter på CPH (mars-desember). Videre sier Ryanair at de ligger på over 90% i snitt load på CPH. Det vil si ca 800.000 solgte seter dersom vi legger deres rapportering til grunn. Den totale veksten på Europa ruter var på 935.204pax. Det vil si at Ryanair står for mer eller mindre hele den netto økningen i antall europeiske pax fra CPH i perioden april-desember og/eller 85% av all veksten i europatrafikken for året som helhet. Med tanke på hvordan Ryanair sine konkurrenter på Kastrup har møtt etableringen med lave priser og økt sin frekvens, så skal det bli meget interessant å følge utviklingen inn i 2016 hvor kapasiteten til Ryanair er mer enn fordoblet i forhold til forrige vår og sommer. CPH har jo nå fordelen av å være priset meget gunstig fra flere viktige markeder, som følge av pris og kapasitetskrigen, noe som gir god stimulanse for innkommende trafikk. Spørsmålet er om de klarer å beholde veksten når selskapene så smått begynner å justere sine programmer som følge av konkurransen og både pris og kapasitet justeres. Lav pris gir kortsiktig vekst og lett tjente innkommende pax, men det gir også en tilsvarende stor fallhøyde når kapasiteten og prisene justeres opp. Da blir interessant å se hvordan CPH fremover skal sikre nettopp dette! Last edited by Cockpitview; 13-01-2016 at 19:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Cockpitview CPH kommer nok snart med en oversigt over markedsandele i 2015. Det bliver interessant at se, hvor langt eksisterende aktører i lufthavnen er gået for at forsvare sin position.
På europæisk plan skal CPH til at "kæmpe" mod et par tyrkiske lufthavne, hvis de vil avancere højere op på Top 20. CPH ser ud til at være 16. størst i 2015, mens Oslo er 18. og ARN 21.-22. Last edited by EvakCPH; 13-01-2016 at 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Nå har jo CPH gjennom året gjort en rekke tiltak for å sikre at det ikke lenger er mulig å beregne belegg og kapasitet pr selskap, ved blandt annet å ikke offentligjøre regularitetsrapporter pr selskap og stenge for søkemulighetene i statistikk systemet til trafikstyrelsen. Etter sigende fordi hverken flyplass eller flyselskapene ønsker at dette skal være tilgjengelig for almenheten. Således vil jo markedsandels rapporten som du skriver, være eneste fasitsvaret på pax pr selskap utover hva selskapene selv rapporterer til pressen. Men det er noe i disse tallene som murrer veldig. CPH rapporterer jo nå Grønnland som Intercont og Færøyene som Europa trafikk. Ser man på tallene CPH presenterte for innenriks i 2014 for hele året, så er tallet 1.946.790 pax. I rapporten i her står det at det i 2014 var 1.661.864 pax Altså det "mangler" 285.000pax som nå er flyttet over til vekst for Europa trafikk og Intercont. Sagt på en annen måte, de repreenterer ingen netto vekst i utenriks pax. Det betyr jo da, om jeg har forstått det riktig at CPH ikke har en utenlandsvekst på 1,03 mill pax som de skriver, men på 745.000pax. Dersom det FR rapporterer til som solgte seter fra CPH med 800.000 seter, så vil jo det si at sannheten er en ganske annen enn hva som blir fremstilt. Om dette er sant, så har jo FR sin etablering tatt hele veksten pluss allerede eksisterende trafikk!? Korriger meg gjerne! Last edited by Cockpitview; 14-01-2016 at 10:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skandinaviske trafiktal december 2016 | EvakCPH | Flyforum | 19 | 27-01-2017 20:53 |
Skandinaviske trafiktal november 2015 | EvakCPH | Flyforum | 10 | 12-12-2015 03:58 |
Skandinaviske trafiktal december | EvakCPH | Flyforum | 37 | 18-05-2015 19:48 |
Skandinaviske trafiktal for December 2011 | Bll spotter | Flyforum | 22 | 12-01-2012 08:54 |
Skandinaviske trafiktal for December 2010 | Bll spotter | Flyforum | 22 | 16-01-2011 18:27 |