08-05-2014, 08:54
|
#1
|
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
SAS trafikktall april 2014: rekordhøy kabinfaktor og historisk yieldpress
Trafikkrapport:
Quote:
• SAS carried 2.4 million scheduled passengers in April, up 9.2%.
• The scheduled traffic (RPK) increased by 13.7%.
• The scheduled capacity (ASK) was up by 1.2%.
• The scheduled load factor decreased by 8.6 p.u. to 78.6%. (mener vel increased?)
• The yield and PASK were down 5.2% and 9.7% respectively in March and currency adjusted down 5.3% and 9.8%.
Market trends, PASK and yield development
The capacity within the Scandinavian market has grown by more than 5% during the past six months, partly due to more airlines shifting capacity to the Scandinavian market. For SAS, this means that yield and PASK had weaker development than expected during the second quarter. In March, SAS’ currency-adjusted yield and PASK fell by 5.3% and 9.8% respectively. In April, the load factor improved significantly but the yield remained low and PASK was thus weak. In addition, other revenues have had a negative development.
A large number of activities were initiated during the quarter to strengthen the revenue. Already during April, this generated a concrete result in the form of more passengers and an improved load factor.
SAS scheduled traffic development
SAS increased its scheduled capacity by 1.2% in April 2014 versus last year. The capacity was seasonally adjusted in April 2014 as a result of the Easter holiday.
The growth in April 2014 was strongest on the European/Instrascandinavian routes with an increase of 24% and with the strongest performance on routes to/from Sweden. Traffic on Intercontinental routes increased 9.9% with increasing load factors on both SAS’ Asian and USA routes. On domestic routes, traffic was down 5.2% as a result of capacity adjustments due to the Easter holiday.
SAS scheduled capacity increase for the financial year 2013/14 is expected to be up approximately 3-4%.
Product and news update
• SAS is simplifying its baggage concept and introduces price cuts for additional baggage.
• SAS is increasing frequencies to San Francisco, Chicago and New York.
|
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...7C/wkr0006.pdf
Pressemelding med resultatvarsel:
Quote:
SAS sänker prognosen för räkenskapsåret 2013/2014 till följd av en kapacitets- och prispress över förväntan
SAS transporterade 9,2% fler passagerare i april samtidigt som kabinfaktorn förbättrades med 8,6 procentenheter till rekordhöga 78,6%. Trots den positiva utvecklingen har den stora kapacitetsökningen i marknaden skapat en historiskt hög yieldpress.
De senaste sex månaderna har kapaciteten inom den skandinaviska marknaden ökat med över 5%, bland annat till följd av att fler aktörer har överfört kapacitet till den skandinaviska marknaden. För SAS del innebär det att yield och PASK* utvecklats svagare än förväntat under andra kvartalet. I mars sjönk SAS valutajusterade yield och PASK med 5,3% respektive 9,8%. I april förbättrades kabinfaktorn kraftigt men till en låg yield och därmed en svag PASK. Även övriga intäkter har haft en negativ utveckling.
Ett stort antal aktiviteter har initierats under kvartalet för att stärka intäkterna. Redan i april har detta gett konkret avtryck med fler passagerare och förbättrad kabinfaktor. Omstruktureringsprogrammet fortsätter att utvecklas planenligt och förväntas ge en positiv resultateffekt på 1,2 miljarder SEK under 2013/2014.
- Den hårdnande konkurrensen om kunderna innebär att SAS nu agerar än mer offensivt. Vi har vässat erbjudandet till Skandinaviens frekventa resenärer, intensifierat våra marknadsaktiviteter och ser nu en ökning av antalet kunder med en högre kabinfaktor som följd. Samtidigt gör osäkerheten kring kapacitetsutvecklingen på marknaden att intäkterna från de ökade volymerna är svårbedömda, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef på SAS.
SAS meddelade följande i samband med publiceringen i mars av rapporten för perioden november 2013 - januari 2014:
Helåret 2013/2014
"Marknadsvillkoren är fortsatt utmanande med överkapacitet på flera av SAS marknader, varför yielden och PASK (passagerarintäkter/reguljär ASK) förväntas fortsätta att minska under 2013/2014. Resultateffekterna från omstruktureringsprogrammet för 2013/2014 förväntas uppgå till cirka 1,2 miljarder SEK. Under förutsättning att marknadsförutsättningarna avseende kapacitetsutbudet, flygbränslet och valutan inte försämras ytterligare och att inget oförutsett inträffar i övrigt finns det förutsättningar för att uppnå ett positivt resultat före skatt, exklusive den positiva effekten från den ändrade pensionsredovisningen, även under 2013/2014."
Som en följd av kapacitets- och yieldutvecklingen under perioden januari-april kommer SAS att redovisa ett resultat under marknadens förväntningar för andra kvartalet. Med bakgrund i denna utveckling nedjusterar SAS prognosen för räkenskapsåret 2013/2014 enligt följande:
"Marknadsvillkoren är fortsatt utmanande med överkapacitet på flera av SAS marknader, varför yielden och PASK (passagerarintäkter/reguljär ASK) förväntas fortsätta att minska under 2013/2014. Resultateffekterna från omstruktureringsprogrammet för 2013/2014 förväntas uppgå till cirka 1,2 miljarder SEK. Under förutsättning att marknadsförutsättningarna avseende kapacitetsutbudet, flygbränslet och valutan inte försämras ytterligare och att inget oförutsett inträffar i övrigt finns det förutsättningar för att uppnå ett positivt resultat före skatt, inklusive den positiva effekten från den ändrade pensionsredovisningen, även under 2013/2014.
Mer detaljerad information om SAS intäkts- och kostnadsinitiativ kommer att presenteras i kvartalsrapporten som publiceras den 18 juni 2014.
*Definitionen för PASK är passagerarintäkter dividerat med reguljära ASK.
För ytterligare information:
Press Office telefon: +46 8 797 2944
|
__________________
Last edited by FlightDeck; 08-05-2014 at 09:03.
|
|
|