![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: Bodø/Oslo
Posts: 235
|
![]()
Hei gode forumister!
Her kommer en nesten live tripreport fra meg på en av mine mange jobbreiser denne høsten. Hvis dette går bra kan det godt komme flere. Har skrevet en tidligere rapport i vår, men da var jeg nybegynnner og håper derfor denne er bedre. Alle bilder er tatt med iPhone, siden jeg har klart å bli venn med appen til Photobucket.(Takk, Martin!) I august ble jeg utskremt til å representere jobben på en konferanse, og den ble lagt til Kypros, Larnaca. Kypros er jo ikke det enkleste stedet å fly til rent tidsmessig, og jeg brukte lang tid på å finne en egnet reiserute. Vurderte både LH og LX, siden det da holdt med bare ett stopp, men ekstremt ugunstige returtider (retur med LH 03:15) gjorde det uaktuelt. Vurderte også charter for å kunne fly direkte, men det var også vanskelig. Enden på visa ble en kombinasjon av SK/Aegen via Brussel med et godt loungestopp i Athen. Norwegian flyr direkte OSL-LCA hver lørdag. Tilfeldigvis passet det meg utmerket å fly hjem lørdag, så da fikk jeg allså fly direkte hjem. Dog tok de seg godt betalt. 3500,- skulle lavprisselskapet DY ha for en returbilett. Ja, jeg vet at det reguleres etter tid og etterspørsel, men jeg er ikke i tvil om at DY bevisst skrur opp returprisene sine. Og slik ble ruten til slutt: ![]() Tidlig på når alarmen kimet kl 06:00. Kjapp dusj før jeg rasket med meg kofferten og beinet bort til t-banen på Majorstua. Avgang på rute 06:54 og ankom Oslo S 07:00. Begynner å bli godt vant til tidsbruken mellomm transportmidlene, så de fem minuttene jeg hadde på å rekke flytoget stresset meg ikke. Ankom flytogterminalen 1,30 minutter før toget gikk. Flyruter bruker å vært ganske behagelige, men flytoget er noe av det mest behagelige jeg vet om. Siden jeg som regel løper som en gal både før og etter flytoget, blir disse tjue minuttene et deilig pusterom. Ankomst på rute OSL og jeg tok første og beste vei til EBG-skranken. Fikk tagget kofferten hele veien, men bare boardingkort til BRU. Samtidig fikk jeg bekreftet ledig midtsete på den første flighten. Gikk gjennom fast track ganske nøyaktig 35 minutter før flyavgang. Rakk en lynrask frokost i loungen før jeg gikk ned til gate 36 og min første flight for dagen. ![]() 02.10.12 OSL-BRU SK4743 737-600 LN-RRY Signe Viking Economy 17 C ![]() Laaaang kø for boarding, men den gikk kjapt unna. Kanskje fordi 80% var menn? ![]() ![]() Heller ingen stamping i midtgangen og jeg fant mitt sete 17 C raskt. Som vanlig var det SAS-benplass, det vil si - litt for trangt for oss livsnytere. 3 rader business og hele 7 rader eco extra. Registrerte to pax på Biz og nesten helt fult på extra. Eco hadde vel ca 70% belegg. Men med eco extra prisene vil jeg tippe at dette var en overskuddsflight. Brukte take-off til å lese dagens Aftenposten og takket deretter ja til en kopp kaffe når servicen kom. Ba også om et glass vann og fikk dette uten protester. Veldig bra at de deler ut vann uten protester, et lite steg i riktig retning på servicen. Ellers en lite spennende flight. Jeg sovnet halvveis og våknet med et brak når vi tuchet bakken i BRU. Kom inn til gate A46 og gikk rett rundt hjørnet før jeg kom til loungedelen. Etter hva jeg kunne se var det en felles inngang for SAS, Iberia, Brussel Airlines og en privat lounge. Det ble SAS Business lounge på meg. Etter hva jeg kan se er den vel dokumentert her inne, så jeg har ikke så mye å tilføye. Men det elendige matutvalget henter de inn på ølutvalget! For en ølhund som meg var det en drøm å kunne velge mellom tre forskjellige Leffe, samt kald Stella. ![]() Ellers var man så heldig å få én internettkupong ved ankomst. Forsøkte meg med å ymte forsiktig frempå at vi levde i 2012 og at folk har både smartelefon, IPad og PC, men i SAS Business Lounge Brussel har de åpenbart en veldig streng policy på én internettkupong per gjest. Dem om det. Ellers ble det et par jobbtelefoner og litt e-post. ![]() Rakk to Leffe og en Stella før det var på tide å tusle ned til gate. Som nevnt måtte jeg fikse meg et boardingkort, og jeg var også litt småbekymret for å få sete E eller B. 02.10.12 BRU-ATH A3621 A320 Economy 17F (Noen som vet registreringen på denne flighten? Glemte å spørre.) ![]() Da jeg kom til gate A47 var boarding godt i gang og da jeg nærmet meg skranken lyste det opp i de to belgiske senoritaene som sto i gaten. - You must be Mr. Scanflyer! We have located your luggage! Lettere fortumlet spurte jeg hvorfor de hadde funnet bagasjen min og fikk til svar at dem var blitt sendt til utlevering her i Brussel, men at den var på vei til flyet. Akkurat. ![]() Gikk ombord som siste mann, og kunne raskt kostatere at dette neppe var noen overskuddsflight for Aegean. En person på tre rader i biz og ca 70 % bakk gardinen. Siden jeg viste at jeg var sist gikk jeg gallant forbi rad 17F, som var okkupert av en dame og en baby, og fant meg en treseter på nest bakerste rad. Er vanligvis ingen fan av å sitte så langt bak, men på flighter over tre timer liker jeg å sitt godt. ![]() Pushback ble gjort på tid, og vi fikk en fin utsikt over Brussel ved take-off. Aegean er en av få fullservice selskaper i Europa og serverer mat på stort sett alle flyvninger. Etter litt research på Flyyertalk og blogger har jeg dog registrert at kvaliteten og kvantiteten på maten har sunket i takt med den greske økonomien. ![]() Maten besto av varm pasta med.... pasta, noe som lignet på tomatsaus og et lite dryss ost. I tillegg fulgte den sedvanlige kjekspakken og Presidentosten. Til dessert var det Kviklunsj alla Hellas. Jeg klarer aldri å sette fingeren på det, men det er noe med det å spise mat i luften som gjør at man mister all kritisk sans. Hadde jeg fått denne maten servert noe annet sted i verden ville jeg nektet å se på det, men i luften smaker det faktisk ikke så ille. Merkelig det der. Kanskje det er fordi jeg aldri har flydd First? Til maten fikk jeg en Øl av merket Alfa. Hadde håpet på Mythos, menmen. Ellers var flighten preget av et meget raskt og effektivt crew. Jeg satt altså på nest bakerste rad, men fikk maten fem minutter etter de startet på rad 4. Drikke nesten like raskt. Aegean har også en meget bra inflightkatalog med varer man kan kjøpe ombord. Jeg gikk til innkjøp av en A320 modell med StarAlliance logo samt et par gaver. ![]() Resten av turen gikk med til arbeid med denne rapporten samt litt filmtitting. Landet noen minutter før tiden og som vanlig når man forlater vest-Europa er det helt andre holdninger til "- Please be seated until we reach the gate". Den første reiste seg i det vi taxet bort i fra landingsbanen. Konklusjonen for disse to flyvningene blir vel da som følger: SAS Leverer et helt standard og forutsigbart produkt. Men er på en hårfin grense til å ikke kunne kalle seg et fullservice selskap. Bra crew som leverer personlig service til tider, men dette er som kjent hit and miss. AEGEAN Leverer absolutt i toppklasse når det kommer til service ombord innen Europa, personlig mener jeg bare TK er bedre. Litt høyere priser enn konkurrentene, men det kan forsvares. Liker ikke det nye Recaro systemet. Hardt og upersonlig. Litt for upersonlig service på en så lang flytur.
__________________
Upcoming flights: 20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY) 12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH) |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Heathrow hotel Bath road | Norge Rundt På 14 Dager | Flyspotting | 9 | 16-08-2017 22:02 |
Unaiten 2015 air&road | krølle | TripReports | 17 | 25-08-2015 23:14 |
Road trip til USA East | Jamesbond_ppk | Reiseforum | 5 | 01-07-2012 00:45 |
flymodeller i kypros ? | svgspotter | Samlerhjørnet | 3 | 21-11-2008 15:30 |
On the road to Vegas, med CO og hertz !! | SQ 777 | TripReports | 27 | 21-06-2008 17:51 |