Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 14-08-2012, 12:10   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Vin På besøk til Conrad med Swiss og Thai

Jaja, da var det på tide med en ferietur igjen. Denne gangen er det ikke så veldig mye nytt og spennende, men det er kanskje verdt en liten rapport likevel. Noen bilder blir reprise fra tidligere trip-rapporter, men det får man leve med. Billedkvaliteten er også varierende. Noe er tatt med mitt kamera, noe med et gammelt kamera og noe med mobil. Da mitt kamera skulle lades kvelden før avreise, fant jeg ikke igjen laderen. Det var selvsagt umulig å få kjøpt en ny på OSL, så da måtte man spare litt på strømmen. Kameraet holdt til ca 5000km fra OSL på hjemreisen og 546 bilder, så det var ikke så ille likevel.

Her er linken til et par reiserapporter som inneholder turer i samme område, og som danner benchmarkinga for denne ferien.
Lufthansa og Swiss i F og C, Thai, Qatar og Singapore i C, F lounge i FRA og ZRH, F terminal i FRA og diverse hoteller i Shanghai, Bali og Singapore
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91814

ANA, Swiss, Lufthansa og Thai i F, Swiss, Lufthansa og Thai i C, diverse hoteller i Tokyo, Bangkok og Kuala Lumpur, F lounger i NRT, BKK og ZRH.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87984

Da kjører vi:

Med en fryktelig tidlig avgang ble det taxi til OSL. Forhåndsbestilt kom selvsagt 20 minutter for sent, men da hadde vi allerede fått tak i en annen. Skjønner ikke taxi-selskap at man ikke kan komme 20 minutter for sent?
Ankomst OSL 05:14, og da så det slik ut

Inne i terminalen var det temmelig fullt. Frister det med charter?

Eller frister det med rutefly?

Innsjekk gjort på et par minutter, men kun boardingpass for de første to legs’ene. Fast-track var også uproblematisk, og etter en liten champis i taxfree og et mislykket batteriforsøk, ble det en kort frokost i loungen. Gullstua var stengt, og det var temmelig fullt i businessloungen. Der var det typisk sommertid, med familier og koner i stedet for dress-mafiaen.

OSL-FRA
LH861 06:35-08:50, sete 02A
Airbus A319

Boarding på rute, men ikke lenge etter kom kapteinen på lufta og fortalte om forsinkelser. ATC i Frankfurt var lite samarbeidsvillige, og vi fikk en groundstop på OSL. Heldigvis ble den kortere enn først antydet, og vi var av gårde rundt kl 07:00.

Temmelig surt ut fra gate, push 10 min sent

Dette er hva Lufthansa kaller frokost. Mener å huske at for x antall år siden var det minst like bra frokost på en 40 minutter lang innenriksreise i Norge. Ikke hakket bedre enn Air France i deres PV.

Her er Lufthansa og Air France ved siden av hverandre. Helt likt, bortsett fra pappkruset og plastglass hos Air France!

Komforten om bord var temmelig laber, jeg er ingen fan av NEK. Swiss har omtrent samme seter, men de er vesentlig bedre. Ikke god benplass heller, det er omtrent som Norwegian. Et selskap som Lufthansa bør kanskje tilby noe bedre i business-klasse?
Heldigvis blokka midtsete, så man fikk stua håndbagasje under setet foran, og satt IFE på bordet i midten. Medpassasjerer reagerte på den svært kraftige støyen etter take-off, men slik er det når man sitter ved motorene uansett hvor i flyet man har satt seg.

Ankomst noen få minutter etter rute etter landing på 25C. Da ble det en kort taxi til fjernpark. Ingen limo som henta oss, hva i alle dager? Det ble i stedet buss til B-gatene, og da skulle man forsøke seg på sjakktrekket å dra til FCL i B-loungen som har biltransport til flyet. Det betydde passkontroll og mye bortkasta tid. Da man endelig kom til B-loungen, fikk man beskjed om at de ikke hadde bil-transport til Schengen-gater. De sa også at A-loungen var et bedre valg, siden den lå mye nærmere gaten. Takk skal du ha, Lufthansen! Jeg må vel skylde på dårlig research her, men det er ikke alltid like lett å holde styr på Frankfurts finurligheter. A-Loungen frista i utgangspunktet ikke, siden den lå temmelig langt borte fra der vi nå befant oss. Etter den skrale frokosten om bord måtte vi bare innse at vi måtte bite i det sure eplet, og sale av gårde gjennom ny passkontroll og sikkerhetskontroll. Mens jeg gikk de 10-15 minuttene tenkte jeg på hvor mye bedre det er med transfer i Bangkok, Paris eller Zurich. Det hjelper ikke med fine lounger, når resten av transferopplevelsen er så slitsom.

Frankfurt Lufthansa FCL A-Lounge

I A-loungen ble det en ganske intensiv frokostopplevelse og en kjapp kattevask. Det ligger en del bilder fra loungen i deja vu-rapporten jeg linker til litt lenger opp.

Menyen er lik i B & C FCL og FCT

Skikkelig mat har de på bakken, og juicen var skikkelig god.

Ingen bilder fra dusjen, men det finnes i andre trip-reports.

35 minutter før avgang måtte man forlate åstedet, siden det var mer enn 5 minutter å gå TILBAKE til gaten.
Også dette var en bussgate, og langt de fleste var allerede dratt. Vi var kun 5 stk på den siste bussen ut til flyet.

FRA-ZRH
LX1071 10:25-11-30
ARJ

Ikke så lett å strekke ut bena, men knærne tar i det minste ikke borti setet foran.

Denne søte saken ble tauet forbi. Ser ut som en forvokst E-jet.

Avgang mot sør på RW 18, ingen kø. Man må jo bare like utsikten fra dette flyet. Har ikke fløyet med Avro på mange år, den gangen var det i F med brede seter 2+2. Swiss har 2+3 med blokkert midtsete, men det var greit på en så kort tur.

Slike skilt burde flere selskap sette opp! Selv om man er sist ombord, bør man få plass til bagasjen.

Jeg droppet maten på denne turen, med kun 2 timer søvn om natta frista det mer å sove litt. Mat kan man spise i loungen! De serverte uansett bare et rundstykke og en kake, samt drikke.

Det ble ankomst på rute, og også denne gangen fjernpark. Egen buss for businessklasse, men siden økonomibussen parkerte omtrent samtidig og nærmere inngangsdøra, ble det hele temmelig bortkastet. ZRH er uansett lynkjapt, og 2 minutter etter vi gikk ut av bussen, var vi på plass i loungen. Bra det er effektivt når man har under 1,5 time til neste avgang.

Posting Rules