Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 01-06-2012, 18:49   #1
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Mai2012: Munchen/MUC: spotting,fly&Porsche Panamera(leiebil)

Mai 2012: Munchen, fly, bilder, spotting og Porsche Panamera (som leiebil):


Del 1: Flybildene fra MUC/EDDM: Munchen Airport (Franz Josef Strauss)
Del 2: Bilder fra luften
Del 3: Leiebilen: Porsche Panamera 3.0 V6
Del 4: Bil: BMW 6-serie



MUC / Munchen flyplass ligger ca. 3 mil nordøst for Munchen, og er en
av de riktig store hub'ene til Lufthansa - og flere av Star Alliance
partnerne til Lufthansa. Munchen Flyplass (MUC) er den 6. mest travle
i europa, og nest største i Tyskland (etter Frankfurt).

To terminaler, to rullebaner, og en helipad - i tillegg byr flyplassen
på en offisell "spotteplattform" i Terminal2 (dog med glass rundt).
Men i nærheten finnes en fin "Visitors Park", som inneholder tre statiske
fly på display (Super Constellation, Douglas DC-3, og Junkers JU52).
Ved å betale en euro, kan man via denne besøksparken gå trappetrinnene
opp til "Visitors Hill" der man får en meget fin utsikt til apron og deler
av flyplassområdet. De to rullebanene (08R/26L og 08L/26R er begge
på 4000 meter (13.123ft), og dersom man liker A330 og A340 (og da spesielt
den laaaange A340-600, er dette virkelig stedet å være). Nok prat, over
til bildene; de første er fra nettopp besøksparken - samt noen fra den
offisielle spotte"terrassen" via T2:


(merknad: mh.t. alderen på flyet, har jeg tatt utgangspunkt i
"first flight"-datoen - og ikke ut fra når maskinen ble levert
til det aktuelle flyselskap)













Over: Finnair med Embraer (EMB)-190LR, med reg.: "OH-LKF". Vært ny
hos Finnair siden den ble levert ny til selskapet, pr. mars 2007 -
er litt over fem år gammel.


Over: Air Berlin med B737-700, og reg.: "D-AGEL". Levert ny til
Germania pr. des. 1998, vært siden hos Hapag Lloyd Express, TUIfly,
og står oppført som Germania som eier. Maskinen er litt over 15 år gammel.


Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABFB". Levert ny til
selskapet pr. des. 2009, maskinen er 2.5 år gammel.


Over: FedEx med herlig B757-200, med reg.: "N918FD" - og med en
lang og interessant forhistorie. Ble levert ny til spanske
Hispania Airlines pr. feb. 1989 som "EC-248" senere "EC-EMU".
Så over til "AnstWW" kun fem mnd. senere, så over til Air 2000
ytterligere tre mnd. senere, da som "G-OOOJ", en snartur innom
Ansett Airlines, så til engelske FlyJet pr. juli 2003, og endelig
til Federal Express pr. april 2008, og konvertert til fraktemaskin
i løpet av 2009. Maskinen har dermed rukket å bli over 23 år, men
lyden er fortsatt like god!


Over: SAAB Aircraft Company: med denne SAAB 2000, med reg.: "SE-LRA".
Selv om det er Saab-Scania / SAAB Aircraft Comp. som nå disponerer denne
maskinen selv, er original reg.: "D-ADSB" levert ny til Deutsche BA
pr. april 1995. Så over til franske Regional CAE to år senere. Fire
år senere over til Air Italy, året etter til Air Jet, to år senere til
PGA Portugalia Airlines, enda to år senere til Carpatair - kort leasing
i tillegg tre år senere til Blue Air, og ble hos Carpatair frem til
nov. 2010, da maskinen ble satt til oppbevaring - og altså senere ble
kjøpt av produsenten selv. Maskinen er litt over 17 år gammel.


Over: LOT Polish Airlines med Embraer EMB-170ST, og reg.: "SP-LDF".
Levert ny til selskapet pr. juni 2004, maskinen er snart 8 år gammel.


Over: Lufthansa (Cityline) med BAe Avro RJ85, og reg.: "D-AVRQ". Levert
ny til selskapet pr. mars 1997, maskinen er litt over 15 år gammel.


Over: Lufthansa med Airbus A330-300, og reg.: "D-AIKI". Maskinen ble
levert ny til LH pr. sept. 2005, og er snart 7 år gammel.


Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHV". Maskinen ble
levert ny til selskapet, pr. mars 2008 - og er dermed litt over fire år.


Over: Air China med Airbus A330-200, og reg.: "B-6113". Maskinen ble levert
ny til selskapet pr. jan. 2008, og er ca. 4.5 år gammel.


Over: TAP Air Portugal med Airbus A319-100, og reg. "CS-TTL". Levert ny
til selskapet pr. okt. 1999, og er dermed litt over 12.5 år - bærer navnet
"Almeida Garrett".


Over: Air Dolomiti med Embraer EMB-195SR, og reg.: "I-ADJO". Levert ny
til selskapet pr. april 2009, og reg.: "I-ADJO". Bærer navnet "Traviata".


Over: Egyptair med B737-800, og reg. "SU-GEC". Levert ny til selskapet
pr. feb. 2012, og er dermed kun litt over 6 mnd. gammel.


Over: Israelske El Al, med B737-800 og reg.: "4X-EKC". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. juli 1999, og er snart 13 år gammel.


Over: "følgebilen" som stod vakt, før/under/etter avgangen med
Israelske El Al.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
April2014: Lanzarote, spotting, fly, og nye V40 som leiebil: Blackhawk Bilder & foto 8 20-04-2014 12:04
Mai2013: Amsterdam: Schipol/fly/spotting/skip/leiebil: BMW7 Blackhawk Bilder & foto 11 25-05-2013 13:34
Okt2012: Spotting/flyfoto: Frankfurt & VW Phaeton (leiebil): Blackhawk Bilder & foto 10 05-12-2012 23:00
Fuerteventura: sol,strand,fly,skip & nye Volvo S60(leiebil) Blackhawk Reiseforum 8 26-02-2012 21:39
Spotting & foto:Frankfurt-Main & Audi A5: Blackhawk Bilder & foto 17 02-09-2010 21:08


All times are GMT +2. The time now is 15:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.