![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Mai 2012: Munchen, fly, bilder, spotting og Porsche Panamera (som leiebil):
Del 1: Flybildene fra MUC/EDDM: Munchen Airport (Franz Josef Strauss) Del 2: Bilder fra luften Del 3: Leiebilen: Porsche Panamera 3.0 V6 Del 4: Bil: BMW 6-serie MUC / Munchen flyplass ligger ca. 3 mil nordøst for Munchen, og er en av de riktig store hub'ene til Lufthansa - og flere av Star Alliance partnerne til Lufthansa. Munchen Flyplass (MUC) er den 6. mest travle i europa, og nest største i Tyskland (etter Frankfurt). To terminaler, to rullebaner, og en helipad - i tillegg byr flyplassen på en offisell "spotteplattform" i Terminal2 (dog med glass rundt). Men i nærheten finnes en fin "Visitors Park", som inneholder tre statiske fly på display (Super Constellation, Douglas DC-3, og Junkers JU52). Ved å betale en euro, kan man via denne besøksparken gå trappetrinnene opp til "Visitors Hill" der man får en meget fin utsikt til apron og deler av flyplassområdet. De to rullebanene (08R/26L og 08L/26R er begge på 4000 meter (13.123ft), og dersom man liker A330 og A340 (og da spesielt den laaaange A340-600, er dette virkelig stedet å være). Nok prat, over til bildene; de første er fra nettopp besøksparken - samt noen fra den offisielle spotte"terrassen" via T2: (merknad: mh.t. alderen på flyet, har jeg tatt utgangspunkt i "first flight"-datoen - og ikke ut fra når maskinen ble levert til det aktuelle flyselskap) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: Finnair med Embraer (EMB)-190LR, med reg.: "OH-LKF". Vært ny hos Finnair siden den ble levert ny til selskapet, pr. mars 2007 - er litt over fem år gammel. ![]() Over: Air Berlin med B737-700, og reg.: "D-AGEL". Levert ny til Germania pr. des. 1998, vært siden hos Hapag Lloyd Express, TUIfly, og står oppført som Germania som eier. Maskinen er litt over 15 år gammel. ![]() Over: Air Berlin med A320-200, og reg.: "D-ABFB". Levert ny til selskapet pr. des. 2009, maskinen er 2.5 år gammel. ![]() Over: FedEx med herlig B757-200, med reg.: "N918FD" - og med en lang og interessant forhistorie. Ble levert ny til spanske Hispania Airlines pr. feb. 1989 som "EC-248" senere "EC-EMU". Så over til "AnstWW" kun fem mnd. senere, så over til Air 2000 ytterligere tre mnd. senere, da som "G-OOOJ", en snartur innom Ansett Airlines, så til engelske FlyJet pr. juli 2003, og endelig til Federal Express pr. april 2008, og konvertert til fraktemaskin i løpet av 2009. Maskinen har dermed rukket å bli over 23 år, men lyden er fortsatt like god! ![]() Over: SAAB Aircraft Company: med denne SAAB 2000, med reg.: "SE-LRA". Selv om det er Saab-Scania / SAAB Aircraft Comp. som nå disponerer denne maskinen selv, er original reg.: "D-ADSB" levert ny til Deutsche BA pr. april 1995. Så over til franske Regional CAE to år senere. Fire år senere over til Air Italy, året etter til Air Jet, to år senere til PGA Portugalia Airlines, enda to år senere til Carpatair - kort leasing i tillegg tre år senere til Blue Air, og ble hos Carpatair frem til nov. 2010, da maskinen ble satt til oppbevaring - og altså senere ble kjøpt av produsenten selv. Maskinen er litt over 17 år gammel. ![]() Over: LOT Polish Airlines med Embraer EMB-170ST, og reg.: "SP-LDF". Levert ny til selskapet pr. juni 2004, maskinen er snart 8 år gammel. ![]() Over: Lufthansa (Cityline) med BAe Avro RJ85, og reg.: "D-AVRQ". Levert ny til selskapet pr. mars 1997, maskinen er litt over 15 år gammel. ![]() Over: Lufthansa med Airbus A330-300, og reg.: "D-AIKI". Maskinen ble levert ny til LH pr. sept. 2005, og er snart 7 år gammel. ![]() Over: Lufthansa med Airbus A340-600, og reg.: "D-AIHV". Maskinen ble levert ny til selskapet, pr. mars 2008 - og er dermed litt over fire år. ![]() Over: Air China med Airbus A330-200, og reg.: "B-6113". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. jan. 2008, og er ca. 4.5 år gammel. ![]() Over: TAP Air Portugal med Airbus A319-100, og reg. "CS-TTL". Levert ny til selskapet pr. okt. 1999, og er dermed litt over 12.5 år - bærer navnet "Almeida Garrett". ![]() Over: Air Dolomiti med Embraer EMB-195SR, og reg.: "I-ADJO". Levert ny til selskapet pr. april 2009, og reg.: "I-ADJO". Bærer navnet "Traviata". ![]() Over: Egyptair med B737-800, og reg. "SU-GEC". Levert ny til selskapet pr. feb. 2012, og er dermed kun litt over 6 mnd. gammel. ![]() Over: Israelske El Al, med B737-800 og reg.: "4X-EKC". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. juli 1999, og er snart 13 år gammel. ![]() Over: "følgebilen" som stod vakt, før/under/etter avgangen med Israelske El Al.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
April2014: Lanzarote, spotting, fly, og nye V40 som leiebil: | Blackhawk | Bilder & foto | 8 | 20-04-2014 12:04 |
Mai2013: Amsterdam: Schipol/fly/spotting/skip/leiebil: BMW7 | Blackhawk | Bilder & foto | 11 | 25-05-2013 13:34 |
Okt2012: Spotting/flyfoto: Frankfurt & VW Phaeton (leiebil): | Blackhawk | Bilder & foto | 10 | 05-12-2012 23:00 |
Fuerteventura: sol,strand,fly,skip & nye Volvo S60(leiebil) | Blackhawk | Reiseforum | 8 | 26-02-2012 21:39 |
Spotting & foto:Frankfurt-Main & Audi A5: | Blackhawk | Bilder & foto | 17 | 02-09-2010 21:08 |