![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Og så ble det en tur til Bora Bora :-)
AF1275 OSL-CDG 2G - 06:35-09:00 AF072 CDG 2E-LAX 2 - 13:30-16:00 AF676 LAX B-PPT - 23:40-05:00 VT405 PPT-BOB - 08:15-09:05 Ved å splitte billetten i 2 og sparte man ca. 10.000 NOK. Når jeg har en slik transfer på egen risiko legger jeg vanligvis inn en dag som buffer, men her valgte jeg å ta litt mere risiko. En ekstra billett på den siste strekningen ville jo koste langt mindre enn hva jeg tjente på oppsplittingen. Bestilte likevel ikke det første flyet videre, er da litt forsiktig. OSL og innsjekking Online innsjekking åpnet 30 timer før avgang. Måtte oppgi adresse i USA selv om det kun var transit. Fikk tidligcreservert sete på de 2 midterste flightene, men fikk kun automatisk tildelt sete som jeg ikke ville ha for den første flighten. Kontaktet support via kontaktskjema og etter 12 timer fikk jeg melding om at jeg måtte kanselere innsjekkingen og sjekke inn igjen. Jeg gjorde det og fikk selvsagt de samme menyene igjen og ble igjen tildelt samme sete. Jeg overnattet på Gardermoen pga. tidlig flight og rot i trafikken i Oslo med stengt jernbane. Før jeg dro til hotellet var jeg innom avgangshallen og på innsjekkingsautomaten klarte jeg endelig få et bedre sete. Bodde på Gardermoen Airport Hotel, men det manglet fungerende vekking som er vesentlig da mange bor der for å rekke tidlige fly. Ingen vekkeklokke eller telefon på rommet, men man skulle bruke tv-apparatet til vekking, men det slo seg bare på på en info-kanal uten lyd. Trodde dette var feil så jeg tilkalte hjelp som bare kunne fortelle at det virkelig var så dårlig. Jeg ble imidlertid lovet at de skulle ringe meg på min mobil 4:00 eller banke på døren min om de ikke kom frem. Det hørtes som ut som et betryggende tilbud. Jeg ble oppringt 5:54 og da satt jeg heldigvis allerede på gaten. Tidlig start Ved bagasjedropp ble jeg fortalt at jeg måtte ta kofferten gjennom tollen i LA og først der ville jeg bli innsjekket og få boardingkort til neste flight. OSL-CDG PARIS Godt utvalg av aviser: Dagens Næringsliv, Aftenposten, Dagbladet og mange internasjonale. De hadde til og med med Le Canard enchaîné. Flyet tok av ca. 15 minutter forsinket. Ca. 40% belegg og spesielt god plass bakerst i flyet. Greie seter, men jeg kunne ønsket meg at det var mulig å legge setene ned mer enn 5 grader når det først var så god plass. La merke til at bagasjehyllene var mindre dype enn vanlig. Enkel servering. Kaffe, te, eller vann, og et lite stykke bakverk. På slutten av serveringen slo de seg helt løs og sa folk bare kunne ta 2 stykker. Vi landet 5 minutter før ruten. Etter landing takset vi i 15 minutter rundt på sightseeing på flyplassen. Så blandt annet den franske presidentens nye fly og en concorde. Ved siste transit takset vi forbi en rekke med A380, men vi tok en annen rute denne gangen. CDG Hadde reist med Air France til Miami en måned tidligere jeg kjente allerede veien fra terminal 2G til 2E. Fra flyet var det ned trappen og bort til en gammel terminal hvor vi ble ledet til en trang gang. Gangen splittet seg plutselig med vei til forskjellige terminaler, men det var ingen info om hvilke flighter som gikk hvor, det burde man vite. Mange stoppet selvsagt opp og lurte på hvilken terminal de skulle til og det blokkerte den trange gangen. To utskremte medarbeidere stod der og prøvde veilede folk med hvor de skulle. Så kom man til en passkontroll og etter det en stor tavle med flighter. Derifra var det buss til 2E med 2 stoppeplasser avhengig av hvilken gate man skulle til. Bussen ga 10 minutters sightseeing og sitter man på venstre side får man best utsikt til rekken med A380 man også kjører forbi. Det er ikke hver dag man ser slikt. Ved første stopp er det trapp opp og så er jeg midt i terminalen uten noen flere sikkerhetssjekker. Det er ikke noe oversiktkart over terminalen eller tavle med avganger der man kommer opp. Det er derimot en servicedesk for Air France der, men den er tom. Jeg så at gate 69 og 67 lå ved siden av hverandre så 65 som jeg skulle til trodde jeg ikke var langt unna. Der tok jeg veldig feil. Jeg måtte forbi shoppingområdet, forbi inngangen fra en bred sikkerhetssjekk og enda flere butikker og resturanter. Og så måtte jeg forbi masse gater på 50-tallet før jeg endelig kom til 65 helt i den andre enden av terminalen. Der sjekket en hyggelig dame jeg inn på Strekningen fra LA til Faa. Kunne godt tenkt meg å slå ihjel litt tid på Diners-loungen, men den er i en helt annen terminal. Jeg følte det ville være å utfordre skjebnen å prøve å bytte terminal på en flyplass med fransk layout og logistikk. Grei utsikt Det var gratis Wifi, men kun i 15 minutter. Flighten ble så flyttet til gate 70 som var 5 siffer unna og altså i den andre enden av den lange terminalen. Fikk også SMS om endringen. Ved gaten spør de om hvor lenge man blir i USA slik at man får riktig skjema. Eller ikke noen ekstra utspørring eller sikkerhetssjekk som jeg kun har sett i Norge for de som skal til USA (Har reist til USA fra 10 forskjellig land de siste årene).
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air Tahiti Nui velger Dreamliner | LN-MOW | Flyforum | 4 | 19-06-2019 22:49 |
SAS og Air Tahiti Nui med codeshare | Someone | Flyforum | 1 | 20-10-2017 16:09 |
En RÅ Air Tahiti Nui-film | Helimaf | Småprat | 1 | 10-02-2014 14:13 |
Air Tahiti Nui Business, Bora Bora, Papeete, AA... kort sagt; rundtur. | Fnate | TripReports | 71 | 25-01-2013 12:46 |
Reisetips Bora bora, Tahiti? | myggen | Reiseforum | 2 | 28-08-2011 17:33 |