![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Skal her forsøke meg på en liten tripreport.
Første gang, så vi får sjå. Fredag 13 april. OSL-CDG AF1275 Embraer 190, Operatet by Regional. Seat 19A Sjekk inn etc gikk kjapt og greit klokken 0500. Gardermoen på denne tiden var relativt rolig, så en kjapp baguette før boarding. Flighten varca 50% full (begge klasser) Servicen er så som så. Kaffe/te, samt en mikroskopisk baguette som følge som var tørr som kjeks. Men flyet, Embraer 190, er et av mine favorittfly. Gode seter, store vinduer, og relativt lite støy. Midtgangen er god å bred, som gjør at crewt har bra forhold å jobbe på. Avgangen ble en halvtime sen, men pga kort flytid ble det landing på tid. Fredag 13 april CDG-SXM AF3510 Airbus A340-300, seat 16D Premium voyageur. Etter en stressende transfer på CDG (skriver eget om dette lenger ned) kommer vi til gate og går rett ombord som noen av de siste. Setene på denne klassen hos AF er meget gode, men en stor skjerm, liten comfortkit, vann etc. Servicen derimot er helt lik som bak gardinen. Dette er en intercont flyvning, men med et noe enklere konsept da den regnes som en inneriksflyvning operasjonelt sett hos AF. Man får mat og drikke samtidig, og som vanlig er det rødvin lastet på brettet. Jeg ba om en øl, og da var det Heinecken som ble dratt frem, som vanlig hos AF når jeg flyr med dem. På denne turen var forretten en slags cous-cous med et noe udefinerbart innhold. Men det smakte godt. 2 kalde brød med en mild ost som følge. Hovedretten var en indisk tikka masala, noe mild etter min smak. Men utover det grei nok. De kom gjennom med kaffe og te, før innsamling. Etter dette var kabincrewet borte frem til servering nummer 2 som er ganske morsom. Et litet brett med en liten vann, minibaguette, 2 kjeks som er utrolig gode, og en actimel drikkeyoughurt. Samt kaffe eller te. Servicen på denne turen bar preg av at crewet hadde en dårlig dag, ikke et smil å oppdrive og virket som alle gikk på autopilot. Noe jeg virkelig liker hos AF er det at de setter opp 2 små vogner med drikke (ikke alkohol) ved toalettene på economy. Veldig greit å ordne vann etc selv. Spesielt når de ikke er i kabinen i det hele tatt mellom serveringene. Flytid på 8:20 gjorde at jeg så et par filmer, og noe tv serier og fikk sove litt også. Veldig greit. Innflyvningen til SXM var mye lengere en den har vært tidligere. Vi gikk langt ut til havs før vi snudde inn mot banen. Men landingene på denne flyplassen er alltid harde, så også denne :-))) Nå var det 1 uke med soling, god mat, og litt flyspotting på programmet. Har vært mye på St Maarten, og begynner å bli godt kjent og har fått endel kontakter. Skal forsøke å lage en slags tipsguide å legge ut på reiseforumet etterhvert. Vi bodde i alle fall på Royal Palm beach resort, som ligger i simpson bay, noe som resulterer i at de aller fleste som tar av flyr rett over resorten når de svinger etter take-off. Herlig. Returen. Fredag 20 april SXM-CDG AF3515 Airbus A340-300. Reg F-GLZI Seat 38F. Innsjekk, igjen tidlig ute. Så ingen kø, og alt gikk kjapt og greit. Sjekket inn til Oslo naturligvis. Boarding gikk relativt kjapt, noe det sjelden gjør på SXM, så det starter bra. Serveringen var kliss lik som turen ut, med unntak av noe annerledes meny. Men crewet denne gangen hadde virkelig dagen, friske, blide, og med glimt i øyet. Herlig å følge med på. Air France sin economy er ganske ok, setene er gode, og med avod i alle seter gjør det til en behagelig tur. Skjermene er dog veldig små. Men det går. Overaskende rolig tur over havet med lite turbulens, resulterte i endel søvn. Og med en flytid på ca 7:50 landet vi 5 minutter før tid i Paris. Lørdag 21 april CDG-OSL AF2074 Embraer 190, operated by regional. Seat 3F (igjen, skriver nedenfor angående transfer på CDG) Ved boarding her oppdager jeg at de har oppgradert meg til business. Så det var veldig hyggelig. Aldri fløyet AF business i Europa. Men med en load på nær 90% var det inget sete ledig ved siden av, således heller ikke mer comfort en lenger bak i kabinen. (beskrivelse av kabinen lenger opp, fra utreisen) Maten besto av en slags merkelig saus, med svinefilet som var kald. Smaken var tam, og kjøttet seigt. En liten dessert som var en slags sjokolade pai var ganske god. Drikke var det derimot av alle slag, men da jeg skulle kjøre ved ankomst OSL ble det kun Perrier med is. Jeg ble veldig overrasket over menyen med svin, spesielt på formidagen. Mange forbindelser inn fra muslimske land videre i europa, som vanskeligjør dette, tviler på de kjører egen meny til Oslo. Men, slik var det engang. Rolig tur igjen, og utsikt kun til skyer opp over hele europa. Landa på tid i Oslo, og bagasjen tor jeg de må ha kjørt et par ekstra under med da det vare å rakk før denne kom på båndet. Transfer på CDG. Air France sine Oslo flighter flyr til og fra terminal 2G. Dette er en liten slags commuter terminal som ligger litt for seg selv. Den er lys og fin, med det man trenger av butikker, som tax-free, kiosk etc. En Cafe finnes det med enkel servering. Ikke noe stort, men helt ok. Security her er ekstremt vennlig, noe den ikke er ellers på CDG. Det er smil, vennlighet, og gaver til barna. Faktisk en hyggelig opplevelse. Her har ALLE andre sikkerhetskontroller over hele verden mye å lære. Air France sine fly til og fra St Maarten går fra terminal 2C, og man skulle tro dette var eneklt. 1 time og 55 minutter burde være god tid på de fleste flyplasser, og når man tenker på at minimum connection mellom internasjonale fligter på CDG er 50 minutter så burde ikke dette være noe problem. Vel, vi landet på tid fra Oslo, og med lite folk var vi av flyet på få minutter. Eneste måten å komme seg til 2C på er med shuttle bus. Vi kom oss dit raskt (ca 15 minutter etter block on), og det var laaaaaang kø. Men vi sneik oss frem i køen og kom med på første shuttle, frekke som i var. Fra vi gikk på bussen til vi var på 2C tok det ca 25 minutter. Her må man gjennom en ny sikkerhetskontroll. Ufattelig mye mennesker, og et kaos av en annen verden. Stod 25 minutter i kø, før det var vår tur. Da ble vi geleidet inn i en ny kø foran en sluse, og da med 10-15 stk foran oss. Nye 10-15 minutter å vente. Da vi endelig komm oss igjennom, og opp i terminalen var det final call, og boardet blandt de aller siste som nevnt. Ser man på tidsregningen min over her, så er dette alene ca 80 minutter. Altså 1 time og 20 minutter. Vi har nå løpt, sneket, og vært ekstremt effektive i alle deler vi selv kunne påvirke. På vei tilbake hadde vi 3 timer og 40 minutter på oss, og effektiv sikkerhetskontroll i 2G så ingen problemer her. Men å her må noe gjøres. Uansett er moralen å beregne god tid, og være lett til bens. Transfer tid på 50 minutter er helt umulig. Uansett hvor man skal videre. Terminalene 2 A, B, C og D er tragiske, men er under oppgradering så vil man etterhvert se om det blir en forbedring. Konklusjon: Air France har et greit produkt i kabinen på economy. Servicen er så som så, og som andre selskaper er det viktig at de som er på jobb har dagen sin. Embraer mellom Oslo og Paris er herlig, da dette etter min mening er en flott maskin. AF sin premium voyageur er behagelig og kan anbefales, blir en mer behagelig reise her. Transfer på CDG er derimot et mareritt, og noe AF må og bør gøre noe med. Men CDG er kaotisk og uoversiktelig. Så er sikkert ikke bare enkelt for selskapet heller. Tips er å orientere seg godt før man reiser med hvor man kommer inn og hvor man reiser fra. Og hvordan man forlytter seg mellom terminalene. St Maarten er min favoritt destinasjon for korte turer til "syden" og kan anbefales på det varmeste. Skal se om jeg klarer å poste noen bilder også. Kommentarer og tips motas med takk :-))) |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Landing på St Maarten | SAS-Steward | Bilder & foto | 6 | 06-04-2015 12:59 |
Princess Julianna St Maarten | Il-86 | Småprat | 81 | 05-05-2014 08:29 |
St.Maarten spørsmål | Airbus 330 | Reiseforum | 18 | 05-11-2013 05:47 |
St Maarten | SAS-Steward | Bilder & foto | 4 | 23-04-2013 08:37 |
LAVT på St.Maarten! | Blubird | Flyforum | 5 | 06-07-2006 00:26 |