Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 06-08-2011, 14:50   #1
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Helgetur til Ålesund med SK OSL -AES

Helgetur til Ålesund

Ikke en TR av de mest eksotiske, men håper at mer hverdagslige bidrag også verdsettes.

Det er slektstreff på mor-siden i Ålesund og jeg bestemte meg i siste liten å ta flyet oppover for å delta.

Billetter ble tatt ut med EuroBonus poeng da billettprisen ble vurdert til å være forholdsvis stiv, og EB kontoen ble vurdert til å tåle påkjenningen. I løpet av to-tre tastetrykk ble man 7200 poeng fattigere og en flybillett rikere. En ganske så behagelig bestillingsprosess som gikk svært fort, naturligvis fordi alle data ligger inne fra før.

5. august 2011
Dagen startet tidlig med en kjapp frokost med dama. Etter det var det en nokså kort tur på kontoret for å unnagjøre det aller viktigste, før jeg satte kursen mot gymmen hvor både armer og rygg fikk noe å bryne seg på. Etter dette var det satt av omtrent 30-40 minutter til pakking.

- Ut døren 14:56 for å rekke SAS Flybussen 15:00.
- På plass utenfor Radisson BLU Scandinavia Hotell 15:00 sharp.



Der møtte jeg en større ansamling av mennesker, hvilket tydet på at bussen hvertfall ikke hadde gått.



Etter fem – ti minutter ble det etter hvert klart at nevnte buss enten var veldig forsinket, eller ikke kom. Neste buss 15:15 dukket opp som annonsert, og samtlige kastet inn sin bagasje, betalte og tok plass. Etter stopp på Bondeheimen hotell var bussen 80% full, og når man ankom Bussterminalen ble ombordstigning og tildeling av de resterende setene organisert av to personer i refleksvest. Forsmalingen i den 50 meter lange køen kunne ikke gjøre stort annet enn å måpe, hvilket jeg selv også gjorde når bussen kjørte og så hvor forsvinnende lite man hadde tatt med seg av menneskemengden.

Turen videre bar over eksotiske steder som Alnabru, Furuset, Olavsgård og Jessheim. MYE fredagstrafikk gjorde imidlertid bussturen mer stressende enn nødvendig, og når vi var på plass utenfor terminalen var det 25 minutter til pushback.

Kofferten ble revet ut og jeg satte kursen mot biz/gullskranken. Der møtte jeg en meget vennlig kvinnelig ansatt som dro mitt EB kort gjennom leseren og konstaterte at alt var som det skulle. En telefon ble tatt, noen tastetrykk ble utført og priority-tag ble festet på kofferten.

Lite kø i security og man var vel igjennom på under fire minutter. Ettersom det nå var 15 minutter til avgang ble det ikke tid til en matbit og øl, så dette fikk jeg ta om bord.


OSLAES
SK1326
Boeing 737-700
Reg LN-RNO


Ved gate 16 var omtrent samtlige stilt opp i to køer og boardingen var underveis. Jeg så imidlertid at alle ble stående i broen. Kunne tenke meg at det var forholdsvis varmt der inne, så valgte heller sette meg ned 10 minutter.



Når det hele begynte å bevege seg noe mer ble det ropt opp "final call" og jeg gikk selv igjennom.





100 % belegg på SK1326 i dag, og det var godt og varmt om bord under boarding.



Nokså ruskete vær, men ikke mye vind.
Pushback på tid.

Kvinnen i setet ved siden av meg hadde jeg snakket kontinuerlig med siden jeg satt meg ned, og jeg skjønte tegningen da hun til slutt sa hun hadde alvorlig flyskrekk. Hun spurte videre om vi kunne holde hender ved takeoff, noe som naturligvis var helt greit for meg.

Vi linet opp på 18R og samtidig med at motorene ble ruset opp klemte kvinnen hardere og hardere i min høyre hånd. Takeoff gikk som normalt. Vi hadde en hyggelig prat på vei oppover og da setebeltene kunne tas av var det også OK for henne å slappe litt mer av i venstrehånden…

Serveringen kom i gang og jeg spurte hva dagens sandwich var. De var ingenting dessverre, og utvalget var mineralvann, vann, juice, kaffe og sjokolade. Da ble ølen og matbiten utsatt, nok en gang. Nøyde meg med et glass vann.

Vi var vel på cruise alt i kanskje ti minutter før nedstigningen begynte.

Fine fjell på denne siden av landet.




Kapteinen kom så på PA anlegget og annonserte flott vær på Vigra, samt at han var lokalkjent og at vi skulle få en fin sightseeing på veien ned. Man hører ofte folk snakker om artige og uvanlige opplevelser i fly, men jeg må si at dette virkelig var noe utenom det vanlige.

Da vi kom inn, og lavt, over en fjord som heter noe i duren "Jørungfjorden" ble maskinen lagt over på høyre side og det lød "da kan dere på høyre side se ned i "Jørungfjorden", så ble maskinen lagt over på venstre side med samme type beskjed. Denne øvelsen ble gjentatt fjorskjellige steder, og vi var vel innom en fire-fem bygder og tre-fire fjell med navn og beskrivelser + solide bank angles i begge retninger.

Så var det landingen. Folk rundt om i flyet var tydelig begeistret over sightseeingen og det lød tydelige "oooooohhh" stadig vekk igjennom kabinen. Jeg vil også påstå at jeg (tror) jeg aldri har dratt så mye G i et passasjerfly før, i det vi kom inn i lav høyde mot Vigra i en vanvittig lang og tung høyresving, hvorpå vi også passerte den kjente radiomasten rett ved rullebanen på høyre side, dvs. at den var på venstre side av flyet, og under mastens høyde. For meg som satt på venstre side i maskinen så det helt vanvittig nærme ut. En godt voksen mann på seteraden bak var dagpendler og påsto å ha logget nærmere 1000 bevegelser på Vigra, og at han aldri hadde vært med på noe liknende.

Kvinnen på min høyre side satte åpenbart ikke pris på sightseeingen… men men, vi kom oss ned.

Nede på AES.


Vi fikk trapper både foran og bak og det tok ikke mange minuttene før jeg var ute av maskinen.





LN-RNO


Overbygg man går igjennom på vei mot terminalen.


Arrivals


Velkommen til AES


Inngang



Bag belt begynte å rulle etter få minutter, og min med priority tag, var den første som kom.
Faktisk var de åtte ti første koffertene med priority tag, så åpenbart at dette fungerer godt på AES.

Billett ble kjøp på SAS Flybussen og etter femten minutter var man på plass på Radisson BLU Ålesund, hvor man ENDELIG fikk bestilt seg to kalde og kunne konstatere at det var fredag!

Om returen går med fly eller bil er foreløpig ikke avgjort.

Takk for at du leste igjennom
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 06-08-2011 at 15:29.
LNv22 is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic robertaas TripReports 21 25-11-2012 11:27
AES til ALC med SAS Peterfsx TripReports 12 09-03-2011 00:42
AES-OSL-AMS-OSL-AES roy TripReports 9 11-04-2010 21:40
Charter fra Skien til Ålesund med Odd BGO Flyforum 6 17-08-2009 08:53
AES-OSL-SVG-OSL-AES LN-REF Register- og ATC-Forum 2 13-05-2009 13:34


All times are GMT +2. The time now is 08:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.