![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det går vel inflasjon i trip rapporter fra første klasse etter hvert, men her er rapport fra min 100 % -dividend miles-tur TOS-OSL-FRA-ICN-PVG-FRA-OSL-TOS i M, C, F, F, F, C og M.
01 okt TOS-OSL SK4403 avg 0645, ank 0840 737-700 LNRRB Sete 2F Fredag 1. oktober hadde jeg vekkeklokka på vekking kl 0500 og det var endelig tid for turen jeg hadde gledet meg til i flere måneder. Pappa som også skulle være med hentet meg kl 0550, og vi kjørte de 10 minuttene det tar til flyplassen fra der jeg bor. Kjekt med korte avstander! Det var et nydelig vær, klart og litt kjølig. På seinsommeren og høsten i Tromsø betyr denne kombinasjonen én ting der flyplassen ligger: morgentåke! Som regel kommer tåka sigende inn over lufthavnen i sjutida, så selv om vi observerte noen banker liggende i Sandnessundet regnet jeg med at vi skulle komme oss av gårde før det ble for ille. Kl 0600 var vi ferdig parkert og fremme ved innsjekkinga. Det gikk problemfritt å sjekke inn med den 6-sifrede Lufthansareferansen på automatene, men bagasje-tag måtte vi få manuelt skrevet ut. Med den og priority-tag på, ble bagasjen raskt levert på baggage drop der det ikke var noe kø. Sikkerhetskontroll og ombordstigning gikk også veldig greit og flyet pushet fra gate allerede 0634 – 11 minutter før rute. Kjempeflott tenkte jeg, ettersom det var om å gjøre å komme oss av gårde før tåka tok oss, og også at vi fikk bedre tid i business loungen på OSL som jeg ikke er i så ofte. Idet vi takset ut var tåka begynt å sige innover stripa fra sør, men det burde ikke være noen fare for en take-off. Men så kommer kapteinen over høytaleren og sier at pga tåke i Oslo(!) er det innført restriksjoner i trafikken og vi må vente med å ta av! Vi ble stående ved den nordligste utkjøringa fra takseveien til rullebanen å vente og vente og vente. Tåka kom bare nærmere og nærmere, og jeg begynte som smått å bli litt nervøs. Tenk så idiotisk det hadde vært om vi ble stående så lenge at vi ikke kunne ta av! Ville det ikke være bedre om vi kunne lette, så kunne vi heller tatt noen runder i holding før vi kom inn i OSL sitt luftrom? Vel klokka passerte sju og ingenting skjedde, bortsett fra at det ble mer og mer tett. Nye ti minutter gikk, og jeg vil anta at sikten ikke var mer enn 50-100 meter. Plutselig skimter jeg at Norwegian er ute på rullebanen. De takset mot nord og minuttet senere tar de av sørover. Pustet lettet ut, for nå må jo vi også få lov til å ta av. Det stemte heldigvis for nå kjørte også vi ut på banen, mot nordenden, snudde og tok av mot sør kl 0714 – 40 minutter etter pushback. Det var ikke mye av banen man kunne se, men man får bare anta at tårn og piloter vet hva de driver med. Senere kunne jeg lese på nettet at flyplassen hadde vært stengt etter de nevnte avgangene og helt til i ellevetida. Etter de nervepirrende 40 minuttene var vi raskt over tåka og ei nydelig utsikt åpenbarte seg: ![]() Med mine 190 cm har jeg sjelden kjempeplass til beina på kortdistansefly, men jeg sitter helt greit. Knyttnevetesten ble derimot ikke bestått: ![]() Frokosten vi fikk var også god; rundstykke som jeg hadde kjøttpålegg med agurk på den ene halvdelen og syltetøy på den andre, appelsinjuice og yoghurt med mysli. Godt med mat i magen ettersom jeg ikke hadde tatt meg tid til noe slikt tidligere på morgenen. ![]() ![]() Resten av flyturen var også fin. Vi var lenge hakk i hæl etter et annet fly. Håpet at vi skulle fly forbi, men det skjedde ikke. ![]() Før landing ble det lest opp utganger til de som hadde korte videreforbindelser. Vi hadde i utgangspunktet 1 time og 40 minutter på oss før neste fly, så på tross av den sene take-off-en skulle ikke vi ha noe problem med å rekke det. Touch-down var 0855 og vi parkerte helt på enden av innenlandspiren klokka 0900. Traff på flere kjente som stresset av gårde til sine neste fly, mens vi kunne rusle av gårde i retning utlandspiren og SAS Business Lounge. For mange her er dette sikkert en godt kjent plass, men for meg var det kun mitt tredje besøk. Syns det er veldig stilig den rekka med mac-er som står til fri disposisjon. Kunne ikke se noe slikt i de andre loungene som ble besøkt på turen. Men så har vel de fleste, inkludert meg, medbrakt utstyr for nettsurfing. Tok meg et par brødskiver og en cola light mens vi satt der. Tenkte at det ble tid nok for mindre edruelige drikkevarer senere på dagen. ![]() 01 okt OSL-FRA LH3131 avg 1020, ank 1225 A321 DAISD Sete 2D ![]() Vi var ved gaten mer enn 20 minutter før avgang, men det så ikke ut til at ombordstigninga var i gang enda. Dette bildet er tatt 1017, altså kun tre minutter før STD og vi hadde enda ikke kommet oss om bord. ![]() Etter hvert kom vi oss om bord og fikk høre at det ikke ble avgang på tid pga for stor trafikk inn til Frankfurt. Så det var altså derfor det ikke ble stresset med å få folk om bord. Pushback var kl 1050 altså en halvtime etter rute, og det gikk enda 20 minutter før vi var i lufta. Egentlig like greit, for de i utgangspunktet 6 timene i FRA var kanskje litt lengre enn det vi ideelt skulle likt å ha. Grei benplass, og et midtsete som i stedet var et bord, men knyttnevetesten ble heller ikke bestått her. ![]() Fikk servert en kald salat med rundstykker til, godt dette også. ![]() Denne er det visst mange her som er glade i. ![]() Til dessert en sitronsorbet eller noe slikt, den smakte også veldig godt. ![]() Passerte over denne flyplassen. ![]() Og denne. Noen forslag? ![]() Klokka 1249 landet vi i FRA og kl 1252 parkerte vi på en fjernpark-stand. Heldigvis! For da vi kom ned trappa sto denne karen og ventet på oss mens de andre gikk inn i bussen. ![]() Ble en Mercedes S350 CDI. ![]() Må si jeg blir misunnelig på jobben denne karen har. Tenk å kunne kjøre rundt i en slik bil blant store fly dagen lang. ![]() Knyttneve bestått her! ![]() Ettersom vi hadde seks timer på oss til neste fly (Var blitt til 5,5 nå), så syns vi det var for tidlig å dra til First Class Terminal. Pappa hadde også tanker om å ta en tur innom en lokal Mercedes-forhandler bare for å se, så vi ba sjåføren ta oss inn til den vanlige terminalbygninga. Legg merke til registreringsnummeret. ![]() Men før eventuell ekspedisjon på landsida tok vi oss først til First Class Loungen. Bare å følge dette skiltet. ![]() Last edited by PSC TOS; 08-11-2010 at 12:17. Reason: Feil bilde av LH3131 |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Emirates med ny første klasse | Cecilie | Flyforum | 8 | 14-11-2017 14:26 |
Lufthansa-ruter med første klasse? | flugger | Reiseforum | 0 | 17-07-2015 09:28 |
Første dag i første klasse | Hypern | TripReports | 34 | 11-09-2011 10:42 |
SVG-AMS-PVG/SHA-PEK-ICN-CDG-AMS-SVG | Roxman | TripReports | 14 | 09-07-2011 04:15 |
OSL-PVG for 35USD i C-klasse? | Dag Viking | Flyforum | 17 | 08-08-2005 19:07 |