![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det ble igjen en hyggelig, sein ettermiddags-stund i godt selskap på Sola (hva skal en med uvenner når det finnes så mange gode venner...), med en utrolig "dramatisk" himmel og en meget lav høstsol. Vi er heldige på Sola, havet ligger like inn ved flyplassen, det er rett vest - og mot øst stiger høye fjell, og legger en bakgrunn fullstendig anderledes enn stranden i vest. Et flott skogskratt spiller på lag med ettermiddagssola og gir farger kun en høst kan gi. En klar, blå himmel uten skyer er sikkert flott og se på, men noe særlig spennende synes jeg ikke det er, da heller en mørk og faretruende regnfull himmel.
At ettermiddagen også kunne by på dramatikk som ikke hadde noe med den "dramatiske himmelen", fikk vi også med oss før det kjølige høstværet tvang meg inn i bilen for en liten times bilkjøring til heimen... Men før det, rakk vi også så vidt å få med oss en maskin vi aldri før hadde sett på Sola... Altså en begivenhetsrik dag Den observante sjåar har kanskje fått med seg at jeg "ikke liker skarpe og croppede bilder" (???), som påstått i en annen tråd - hvor jeg skal plassere mine egne bilder oppi dette vet jeg ikke, men det er vel blitt sånn at jeg har litt sansen for litt "mørkere" bilder, og tar meg noen små fotografiske friheter i eksponering og lysmåling. Jeg jo litt mørk til sinns (!), og vil vel kanskje la mine bilder gjenspeile noe av det jeg føler når jeg fotograferer. Jeg er meget glad for at andre gjør det på en annen måte - mangfold er kun noe positivt - og ikke en fotokonkurranse på hva som er gode og dårlige bilder... Høstfarger, en flott himmel og gul høstsol gjør meg glad, jeg forlanger ikke så mye mer... ![]() ![]() ![]() Endelig kom Greta til Sola, dette var siste maskin jeg manglet - nå har jeg alle Norw. maskinene, enten de heter -300 eller -800, så nå kan jakten forsette på nye... Ellers må jeg igjen berømme grafikerne som pynter Norw. flyene, bildet av Greta Garbo er bare nydelig og nesten helt virkelig der hun ser på meg med sine vakre og drømmende øyne, jeg er sikker på at Greta hadde vært svært godt fornøyd hadde hun sett det... ![]() Her ser en tydelig dramatikken i himmelen, østfra kommer mørke, truende skyer - nordfra skimtes fremdeles blå himmel, og vestfra begynner skyene å gi litt plass til sola før den forsvinner i havet... ![]() En Widerøe DHC-8-700 kombinasjon... ![]() Flere SAS-maskiner tok en snarvei denne ettermiddag... ![]() Så ettermiddagens store overraskelse, trodde det var en Widerøe - men det var det jo ikke... ![]() Så viste sola seg som den flotteste lyskaster, og den lange -900 KLM-maskinen gjorde sitte beste for gode motiver... ![]() Her ser vi klart hvordan den lange 737`en "fiser" ut en mindra 737 der bak... ![]() ![]() SAS har forstått det! De har tatt en gammel Braathens kjenning og fjernet den skitne gråfargen, malt den hvit og dekorert den med litt forsiktig egenreklame... Men mitt spørsmål er; hvorfor? Er den solgt, og leid tilbake igjen...? Men den rene hvitfargen gjorde seg godt imot den mørke himmelen ![]() Også BUD tok en snarvei... ![]() Første gang jeg opplever at skipperen på skuta åpner vinduet og vinker til oss, i "take-off-mode"... Men svært hyggelig var det! Og kanskje var det en hyggelig kaptein fra Bergen, som alltid smiler og vinker...? Eller var det den møtende SAS-maskinen han hilste på...? ![]() Her er han i alle fall på bakken også... ![]() Joda, det vanlige også i dag... ![]() ![]() Så til ettermiddagens lille dramatiske hendelse. Kameraet mitt var på vei i mot bilens varmeapparat, da vi så redningsbilene kjørte ut - med blålys på taket... Eh, da er det jo ikke øvelse, eller... Norwegian-maskinen var kommet ut på bane 18, men roterte hurtig 180 grader og kjørte tilbake til "hold", og hengende over seg kom fallskjermklubbens fly med hale av røyk... Siden episoden gikk tilsynelatende bra, tillater jeg meg å gjengi et par bilder - dog skjedde det så raskt at jeg ikke rakk å omstille kamera... ![]() Alt gikk heldigvis godt - ut i fra vårt "ståsted"... ![]() Vel, mer har jeg ikke å by på denne lørdagsmorgen... hei å hå H
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 16-10-2010 at 10:14. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fantastisk dag, fantastisk vær - og fantastisk maskin... | Harald Oanes | Bilder & foto | 17 | 21-02-2013 13:37 |
Dramatisk i Nord Sverige | MD11 | Flyforum | 15 | 03-01-2011 21:45 |
Dramatisk nødlanding for 787 | PhilipNH | Flyforum | 2 | 10-11-2010 18:14 |
Nydelig lys - dramatisk flott himmel... | Harald Oanes | Bilder & foto | 12 | 27-05-2010 10:36 |
Overlevde dramatisk flystyrt | RuneGaus | Flyforum | 3 | 23-09-2007 01:13 |