![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
5. juni 2010: Stavanger - København - Chicago
6. juni 2010: Chicago - Omaha 17. juni 2010: Omaha - Chicago - London Pris: 6400 kr Klasse: Økonomi I juni 2010 reiste jeg til USA i forbindelse med en studietur til Omaha, Nebraska. Etter en knapp uke i Omaha ble det tid til en liten rundtur i Midtvesten før jeg satte kursen østover igjen. ![]() Billetten ble booket gjennom Berg-Hansen for 6300 kr fire måneder før avreise. Etter besøk på hjemmesiden til United Airlines ble jeg dog oppmerksom på at de hadde 40% rabatt på Economy Plus i en begrenset periode. For en hundrelapp fikk jeg derfor oppgradert strekningen fra Omaha til Chicago til Economy Plus. 5. juni 2010 – kl. 10:10 – 1t20min SAS – SK1875 – Stavanger(SVG)-København(CPH) Bombardier CRJ900 – OY-KFA – 6A(vindu) ![]() Fikk kun sjekket inn på strekningen SVG-CPH når jeg sjekket inn på nettet dagen før. Forsøkte å sjekke inn på automat da jeg ankom Sola, men fikk beskjed om å gå til skranke fordi de ikke kunne sjekke meg inn på flighten CPH-ORD. Skrankepersonalet begrunnet det med at det var en codeshare flight operert av SAS og at jeg hadde et flightnr fra United. ![]() Det ble pushback 10 min før tiden før vi taxet ut mot bane 18 og satte kursen sørøstover mot København. Noe gratis servering på flyvningen til København var det dårlig med. Til og med kaffen skulle de ha betalt for. Hadde forventet at dette var gratis på SAS’ utenlandsruter, de har jo tross alt “relansert service”. ![]() Etter en drøy times flytur ankom vi Kastrup hele 30 min før oppsatt rutetid! ![]() 19,7 millioner passasjerer reiste gjennom Københavns Lufthavn Kastrup i 2009. ![]() Ettersom jeg hadde fire timer å slå ihjel i København ble det tid til en tur inn til sentrum for å spise lønsj. 5. juni 2010 – kl. 15:40 – 8t50min SAS – SK943 – København(CPH)-Chicago(ORD) Airbus A340-300 – OY-KBI – 40H(vindu) ![]() Det var en Airbus A340-300 fra SAS som tok oss over dammen denne ettermiddagen. Kapteinen estimerte flytiden til 8 timer og 25 min. ![]() Vannflaske, øretelefoner, teppe og pute lå utdelt i setene da vi gikk om bord. Pluss i margen for vannflaska! Beinplassen i vindussetet mitt var derimot en smule begrenset grunnet boksen til underholdningssystemet. ![]() Etter en times tid ble vi servert drikke og nøtter. ![]() To timer etter take-off var det tid for middag. Valgte kjøttvarianten som ble servert med potetmos og grønnsaker. Den crunchy jordbæryoghurten vi fikk til dessert var faktisk meget god! ![]() Det var lite aktivitet å skimte fra Eyjafjallajökull over Island denne ettermiddagen. ![]() Reiseruta gikk over sydspissen av Grønland. ![]() Halvannen time før landing fikk vi utdelt en varm vaskeklut etterfulgt av et lettere måltid bestående av en enkel ostesandwich, juice og kaffe. ![]() Underholdningssystemet i økonomiklasse på SAS’ A340 har dessverre ikke AVOD, hvilket betyr at filmene går kontinuerlig og man kan ikke pause dem når man vil. Men man har nå i det minste sin egen skjerm. Ellers var det et bra utvalg av spill, blant annet et Space Invaders-lignende spill som gjorde meg en smule engasjert! ![]() Underholdningssystemet viste bilde fra flyets nesekamera som er artig å følge med på under innflygningen. Skjermens oppløsning var derimot ikke noe å skryte over. ![]() Etter innflygning over Lake Michigan landet vi på 27L før vi taxet inn til terminal 5 på O'Hare International Airport. Måtte vente en time i immigrasjonen før jeg endelig kunne plukke opp bagasjen og sette meg på toget inn til sentrum. ![]() Jeg hadde ordnet meg en 24-timers stopover i Chicago slik at jeg fikk mulighet til å se meg rundt i byen når jeg allikevel måtte bytte fly der. ![]() Chicago ligger flott til ved vestsiden av Lake Michigan og er den største byen i Midtvesten. ![]() Chicagos skyskrapere omkranser et stor parkområde midt i sentrum. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Går ruta mellom London og Chicago over Hudson Bay? | Norge Rundt På 14 Dager | Småprat | 3 | 15-03-2018 18:26 |
Norwegian med Chicago og Austin fra London | Someone | Flyforum | 4 | 08-07-2017 11:48 |
Stavanger-London-Ottawa-St.John's-Halifax-London-Stavanger (Air Canada) | zico77 | TripReports | 6 | 26-03-2012 15:05 |
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo | FlightDeck | TripReports | 30 | 26-12-2008 14:55 |
Chicago | Christian | Flyforum | 2 | 20-12-2004 18:40 |