![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg håper at vi klarer å holde oss til en drikketråd i uka... Ettersom jeg skal bort et par dager, så begynner jeg med ukas øl...
Ukas øl presenteres etter ei ukes beklagelig opphold, men de som prøvde seg på Limfjordsporter fikk sikkert nok øl for et par uker der. Denne uka beveger vi oss tilbake til Norge, men holder oss fortsatt til mørke varianter. For den som liker mørke øl, er det ikke mye utvalg i butikkhyllene. Et hederlig unntak, ihvertfall hos Ultra- og Meny-butikker med bra utvalg, er Nøgne Ø Havrestout. Dette er et mørkebrunt, nesten svart, øl med lysebrunt skum. Smaken er ikke veldig kraftig, med mye sødme og litt brentsmak, og heller ikke humlearomaen er overveldende. Et ganske lettdrikkelig, mørkt øl. Jeg anbefaler dette ølet til alle som liker Guinness, og har lyst til å prøve noe nytt. Pris i butikk ca 35-45 kroner for 0,5 liter. 4,5% alkohol. Vær oppmerksom på at Nøgne Ø sine øl er ettergjæret på flaske, i stedet for at CO2 tilsettes i tappeprosessen. Det fører til at det er et lag med gjær som bunnfall i flaska. Dersom flaska er ristet litt på, og de færreste i kassa på Meny vet at de skal være forsiktige med disse flaskene, så bør flaska få stå et par dager i ro i kjøleskapet. Hell litt forsiktig av flaska, og slutt når ølet som kommer ut er grumsete. Får du litt gjær i glasset gjør det ikke noe, men får du med alt så kan det bli litt gjærsmak. La ikke dette skremme deg fra å prøve Nøgne Ø, for det er ikke spesielt vanskelig. Og for de som synes det har vært mye mørke øl, neste gang blir det lyst øl fra USA. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ukas innkjøp | Halvorsn | Samlerhjørnet | 5 | 16-06-2010 15:01 |
Prøver med en DO catering og drikketråd her istedet... | Tommy777 | Flyforum | 65 | 22-02-2009 11:10 |
Ukas bilde. | Airbus 330 | Flyforum | 4 | 23-03-2007 21:46 |
Ukas dykk i arkivet | Fellowship | Flyhistorisk forum | 9 | 17-10-2005 14:16 |
Ukas dykk i arkivet | Fellowship | Flyforum | 9 | 04-10-2005 11:56 |