![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jul 2016
Posts: 10
|
![]()
Hei,
Jeg vurderer å kjøpe et Cirrus SR22 Turbo (brukt), enten alene eller sammen med noen. Tenkte å ha det plassert på Kjeller. Jeg endte opp på et Cirrus SR22 Turbo med glass-cockpit pga. det kan fly høyt og fort, er enmotors, ikke retractable gear (men allikevel raskt, ca. 200kts i riktig høyde), "billig"(ere) i drift, moderne, og mulighet for nødlanding med fallskjerm om alt skulle gå til skogen.. Jeg har aldri eid et småfly før, og har i den sammenheng en del spørsmål. Mye har jeg funnet ut av på egenhånd, men noe finner jeg ikke gode svar på og tenkte å høre med noen som har vært gjennom dette tidligere: 1) Forsikring - hvilke selskaper tilbyr forsikring av småfly, og hva må man regne med på et Cirrus SR22 Turbo, ca. 2007, til en kostnad av 2MKR+mva? 2) Finansiering - er det noen som finansierer fly, med sikkerhet/pant i flyet? Opp til hvilken prosentsats? Privat eller i firma/AS (har eget selskap jeg kan bruke). 3) Fordel med CPL - Har hørt at dersom man har CPL istedenfor PPL, så vil man få bedre betingelser mtp. forsikring, blandt annet. Stemmer dette? 4) N-registrert fly, istedenfor europeisk-registret fly - hvilke komplikasjoner kan dette ha? Flyet jeg har siktet meg inn på er N-registrert, men er basert i Aten og er momset inn i EU bl.a. 5) Hangarleie - Tilgjengelig hangarplass på Kjeller? Eller bør man evt. ha det på Gardermoen isteden? Det er sikkert mye mer å tenke på, og jeg har spurt litt i klubben jeg har meldt meg inn i også (Oslo Flyveklubb). Alle innspill mottas med takk! PS: Hovedgrunnen til å kjøpe dette flyet i forhold til andre er at jeg ønsker å kunne cruise ned på kontinentet på relativt kort varsel i helger og lang-weekends, med familien (3 pax + meg) eller vennegjengen. Flyet er ikke pressurized, så med familien er tanken å fly under FL100, mens man med kun voksne lett kan fly opp over FL200 med denne maskinen. Den har også mulighet for IR, known ice, etc, som gjør at man utvider muligheten til å fly hjem på en søndag selv om været ikke skulle være VFR hele veien. Flyet er relativt "simpelt", og generelt ikke mer komplisert å fly enn et vanlig enmotors stempelmotor-fly, men med de fordelene et moderne komposittfly inkl. glasscockpit har. Mvh, Even Glemmestad |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Når man spotter, hva/hvordan fortrekker man å se? | OleC | Flyspotting | 1 | 20-06-2014 06:17 |
Hva man kan gjøre om man er lei TSA... | Fredrik Propell | Småprat | 3 | 01-08-2011 21:07 |
Man kan si hva man vil om skitne AF fly, SAS går de i næringen! | LN-AFG | Flyforum | 24 | 04-06-2007 21:35 |
Hva man finner om man googler litt... | CK | Flyforum | 5 | 23-05-2007 12:04 |
«Hva skal man med Taliban når man har slike som dere?» | LN-KOG | Flyforum | 6 | 08-11-2006 18:18 |