Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 30-08-2015, 08:30   #11
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 585
Default Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

[QUOTE=mcduck;1013783]Kontraktansatte finner man snart i alle bransjer. Hvorfor skal Norwegian være annerledes? Skal de ikke få lov til å ansette slik de selv ønsker?

Norwegian er vel annerledes enn det som har vært "normalt" i luftfartsbransjen. selv om Ryan Air har gått i front her. At andre bransjer i større grad bruker kontraktsansatte er en samfunnsutvikling jeg personlig er kritisk til. Det skaper ustabilitet og gir grobunn for arbeidslivskriminalitet der de kreative alltid vil ligge i forkant av lovgiving. Doble kontrakter kjenner "alle" til. I min bransje har jeg deltatt på en god del revisjoner ute i lavkost land i Europa. Der har jeg sett hvordan både norsk kontantstøtte og norsk barnetryd utgjør en del av betingelsene til de som skal jobbe på kontrakt i Norge uten at dette er synlig på den offisielle lønnsslippen. Lederne i de bedriftene vi reviderte hadde full kontroll på alle sosiale rettigheter i Norge.
At Norwegian innen luftfarten fører an i denne utviklingen gjør meg kritisk til selskapet

[QUOTE=mcduck;1013783]
Det du kaller ulike konkurransevilkår kaller jeg ulik forretningsmodell. At andre selskaper har bundet seg opp med ufordelaktige avtaler med fagforeningene skal vel ikke Norwegian lide for?

Som fagorganisert og tidligere tillitsvalgt som har samarbeidet tett med ledelse i min bedrift gjennom bl.a. BU og i forhandlinger, så mener jeg at det står respekt av bedriftsledere som forholder seg til tidligere inngåtte avtaler og prøver å få til endringer og nødvendige omstillinger gjennom samarbeid.
Jeg har stor respekt for den dugnaden fagforeningene i SAS var med på for å redde selskapet i November 2012. Selv om de trolig ikke hadde så mange alternativer, så er jeg overbevist om at det var enighetene mellom SAS og fagforeningene som reddet SAS og har gitt grunnlag for ny vekst og ny satsing. Jeg satt selv sammen med familien i loungen på Kastrup den søndagskvelden og ante ikke om vi kom oss hjem. Det var som å være i en begravelse. Dagene etterpå var de kabinsansatte bare store smil som tydelig uttrykte glede over å ha vært med på å redde egen arbeidsplass og kunne legge planer for fremtiden.

Kall det gjerne en annen forretnignsmodell det å basere driften på innleie som ikke utgjør en "kritisk masse" i en fagforening, eller det å gjennom advokatkontorer i skjul opprette sovende selskaper, og så reorganisere ansatte som er i en arbeidskonflikt inn i disse.
For meg handler dette om respekt for tradisjonelle spilleregler i arbeidslivet.

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Det tar ikke flere år å tolke dette. Dette er ett resultat av den nådeløse lobbyvirksomheten fra de store selskapene, flere av dem involvert i prissamarbeid tidligere. Det er på høy tid EU satte hardt mot hardt i denne saken.
Det er klart at lobbyvirksomhet spiller en betydelig rolle her. Slik helt sikkert lobbyvirksomhet var avgjørende når det ble nedlagt forbud mot bonusprogrammet i Norge.
Det er vel heller ingen tvil om at Norwegian hadde hatt tillatelse til å fly til USA dersom deres forretningsmodell hadde vært basert på "normen" i bransjen med hensyn på ansettelsesforhold.

Last edited by Rland; 30-08-2015 at 18:15.
Rland is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AP vil stanse Norwegians bruk av crew fra USA og Thailand BraathensSafe1985 Flyforum 2 03-10-2016 23:00
USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul Wahoo Flyforum 238 04-07-2014 08:01


All times are GMT +2. The time now is 10:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.