![]() |
|
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]()
[QUOTE=mcduck;1013783]Kontraktansatte finner man snart i alle bransjer. Hvorfor skal Norwegian være annerledes? Skal de ikke få lov til å ansette slik de selv ønsker?
Norwegian er vel annerledes enn det som har vært "normalt" i luftfartsbransjen. selv om Ryan Air har gått i front her. At andre bransjer i større grad bruker kontraktsansatte er en samfunnsutvikling jeg personlig er kritisk til. Det skaper ustabilitet og gir grobunn for arbeidslivskriminalitet der de kreative alltid vil ligge i forkant av lovgiving. Doble kontrakter kjenner "alle" til. I min bransje har jeg deltatt på en god del revisjoner ute i lavkost land i Europa. Der har jeg sett hvordan både norsk kontantstøtte og norsk barnetryd utgjør en del av betingelsene til de som skal jobbe på kontrakt i Norge uten at dette er synlig på den offisielle lønnsslippen. Lederne i de bedriftene vi reviderte hadde full kontroll på alle sosiale rettigheter i Norge. At Norwegian innen luftfarten fører an i denne utviklingen gjør meg kritisk til selskapet [QUOTE=mcduck;1013783] Det du kaller ulike konkurransevilkår kaller jeg ulik forretningsmodell. At andre selskaper har bundet seg opp med ufordelaktige avtaler med fagforeningene skal vel ikke Norwegian lide for? Som fagorganisert og tidligere tillitsvalgt som har samarbeidet tett med ledelse i min bedrift gjennom bl.a. BU og i forhandlinger, så mener jeg at det står respekt av bedriftsledere som forholder seg til tidligere inngåtte avtaler og prøver å få til endringer og nødvendige omstillinger gjennom samarbeid. Jeg har stor respekt for den dugnaden fagforeningene i SAS var med på for å redde selskapet i November 2012. Selv om de trolig ikke hadde så mange alternativer, så er jeg overbevist om at det var enighetene mellom SAS og fagforeningene som reddet SAS og har gitt grunnlag for ny vekst og ny satsing. Jeg satt selv sammen med familien i loungen på Kastrup den søndagskvelden og ante ikke om vi kom oss hjem. Det var som å være i en begravelse. Dagene etterpå var de kabinsansatte bare store smil som tydelig uttrykte glede over å ha vært med på å redde egen arbeidsplass og kunne legge planer for fremtiden. Kall det gjerne en annen forretnignsmodell det å basere driften på innleie som ikke utgjør en "kritisk masse" i en fagforening, eller det å gjennom advokatkontorer i skjul opprette sovende selskaper, og så reorganisere ansatte som er i en arbeidskonflikt inn i disse. For meg handler dette om respekt for tradisjonelle spilleregler i arbeidslivet. Quote:
Det er vel heller ingen tvil om at Norwegian hadde hatt tillatelse til å fly til USA dersom deres forretningsmodell hadde vært basert på "normen" i bransjen med hensyn på ansettelsesforhold. Last edited by Rland; 30-08-2015 at 18:15. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AP vil stanse Norwegians bruk av crew fra USA og Thailand | BraathensSafe1985 | Flyforum | 2 | 03-10-2016 23:00 |
USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul | Wahoo | Flyforum | 238 | 04-07-2014 08:01 |