Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-04-2014, 17:25   #81
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post

Kan legge til at det i notatet fra Europa Delegasjonen/DoT går klart frem at intensjonene til DY er å ansette amerikanske piloter i framtiden
for den trafikken som går EU-USA, så da vil vel den problemstillingen med pilotene løse seg også.
OSM tar nå imot pilotsøknader på sin webside.

Meningen var å ansette disse samtidig med kabinen, men jeg leste et sted noe om at det var visse problemer med det regulatoriske for piloter ansatt i vikarbyråer og basert i USA. Mulig det er klaret opp i ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 01-05-2014, 08:47   #82
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,457
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Moderator

Hei, diskusjonen om bemanningsselskaper i luftfarten er flyttet til arbeidsforumet hvor den diskusjonene passer bedre inn

/moderator
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 02-05-2014, 18:20   #83
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norge Korrespondanse til støtte for Norwegian fra en Amerikaner

Rimelig klar tale fra denne karen ...

A Concerned Citizen for a Fair America (Correspondence in Support of Norwegian Air International Limited)

http://www.regulations.gov/#!documen...2013-0204-0021
BraathensSafe1985 is offline  
Old 02-05-2014, 20:39   #84
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: Korrespondanse til støtte for Norwegian fra en Amerikaner

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Rimelig klar tale fra denne karen ...

A Concerned Citizen for a Fair America (Correspondence in Support of Norwegian Air International Limited)

http://www.regulations.gov/#!documen...2013-0204-0021
Hvis det brevet der er skrevet av en amerikaner så har han soleklart ikke fullført high school en gang. Pluss han bruker jo samme retorikk og skrivemåte (caps lock) som enkelte av de DY-innleide skribentene her inne (ingen nevnt), noe som leder meg til å tro det hele er en scam.
scarebus is offline  
Old 02-05-2014, 21:57   #85
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Fant ham på Facebook og deler av et innlegg han skrev om et annet flyselskap - er nok en floridansk kranglefant.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 03-05-2014, 07:52   #86
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Fant ham på Facebook og deler av et innlegg han skrev om et annet flyselskap - er nok en floridansk kranglefant.
Kranglefant eller ei; Hvis det han skriver er i tråd med sannheten, er det et fint bidrag i debatten.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline  
Old 03-05-2014, 10:42   #87
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Det var ikke meg - lover

Men han har jo ett par poenger og det er at de amerikanske selskapene langt i fra er så uskyldige som de
later som. Enklte gjør jo akkurat det samme som DY med baser i sør-amerika!?

Skulle vel også tatt seg ut her hjemme om SAS hadde gitt de Widerøe ansatte piloter "McDonalds lønninger"
og satt dem til å fly ruter for SAS på "hovednettet"?
(Men nå får vel ny-ansatte piloter i SAS snart McD lønninger så da er de vel snart like gode)

Det som skiller DY fra andre er;
- organiseringsmodellen med bemanningsbyråer og ressurs-selskaper o.l.
- at de "bytter flag" innen handelsområdet EU/EØS.
Noe som forøvrig er helt lovlig og faktisk noe av poenget med EU/EØS!

Og dersom dette siste liksom skal brukes imot DY fordi ramme-vilkårene i Irland er "for bra i forhold til norske"
bør jo konsekvensen faktisk bli å ekskludere hele Irland fra OpenSkies - ikke bare ett selskap!!
Hadde det vært ett spansk selskap som hadde gjort det same, hadde det ikke vært noen overhodet som hadde reagert!

Å bruke dette prinsippielt imot DY vil jo også bety at alle land med høyt kostnadsnivå og regleverk som
på noe punkt er strengere enn andres får ikke lov til å flagge ut helt eller delvis produksjon/administrasjon - ikke engang i sitt eget marked!?
Da kan vi jo like godt legge ned store deler av nord-europeisk næringsliv og industri!
Vi kan faktisk legge ned hele EU mens vi er igang.

Så jeg regner faktisk med at EU følger denne saken nøye og ikke vil godta ett "blankt nei" fra DoT sånn uten videre..
Mitt tips er at DY får en "middlertidig" tillatelse og at det deretter blir en dialog EU/USA om regelverket.

W

Last edited by Wahoo; 03-05-2014 at 12:21.
Wahoo is offline  
Old 03-05-2014, 10:56   #88
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
Default Re: Korrespondanse til støtte for Norwegian fra en Amerikaner

Quote:
Originally Posted by scarebus View Post
...han bruker jo samme retorikk og skrivemåte (caps lock) som enkelte av de DY-innleide skribentene her inne (ingen nevnt)...
Er du seriøs? Dette er noe av det mest usaklige jeg har sett her inne (uansett diskusjon) på lang tid. Det hadde vært flott om du kunne utdype dette litt nærmere.
Dersom det faktisk er slik at flyselskaper leier inn skribenter i denne skarve diskusjonsgruppen er det jo faktisk ganske alvorlig. Jeg var ikke klar over at Flyprat er et så seriøst og meningsbærende media at div. flyselskaper bruker ressurser og energi på å påvirke debattene her inne
VC-10 is offline  
Old 03-05-2014, 14:17   #89
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Tror nok lille flyprat er utelatt av dette gode selskap VC-10, men slike betalte påvirkere finnes helt klart på større internasjonale flyforum. Vi behøver ikke gå lenger enn til a.net og p.org (skriver med hensikt ikke fulle navn på websidene, men jeg tror dere vet hva jeg mener) hvor slike aktører med et stort advokatfirma som støtte mer eller mindre kan si hva de vil, mens vi øvrige deltakere kan risikere å bli saksøkt for små detaljer. Med andre ord er det pengene som rår, og ut med skyllevannet går sannheten.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline  
Old 03-05-2014, 15:10   #90
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Vi har ganske god oversikt over de som deltar i debattene her. Vi har aldri hatt mistanke om at noen har seilt under falskt flagg. Selvfølgelig, og heldigvis, har vi ansatte fra flyselskapene her, men da som normale debattanter med rimelig åpne kort. PR-byråer eller betalte påvirkere har vi ikke sett snurten av, men hvem vet. Det kan jo komme.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline  
Old 03-05-2014, 15:17   #91
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Og hvis flyselskapene er tilstedet i ett forum kan man regne med at foreningene er minst like godt
representert. Noen av oss har vel hatt den følelsen her inne av og til også, så jeg klandrer
ikke Scarebus for den kommentaren - selv om det selvsagt ikke er tilfellet for min del

W
Wahoo is offline  
Old 03-05-2014, 15:22   #92
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

<mod>
Tilbake til sakens kjerne, kanskje?
--> USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

mvh,
moderatorkorpset/iluminati
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 03-05-2014, 15:49   #93
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
OSM tar nå imot pilotsøknader på sin webside.
Nysgjerrig på hvor mange som har europeiske sertifikater, men amerikansk statsborgerskap eller green card og ønsker å jobbe igjennom OSM. Noen som har noen anelse?
CFM is offline  
Old 03-05-2014, 16:38   #94
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Nysgjerrig på hvor mange som har europeiske sertifikater, men amerikansk statsborgerskap eller green card og ønsker å jobbe igjennom OSM. Noen som har noen anelse?
Jeg vet om flere amerikanske kapteiner i FR. Disse kan vel kanskje tro at gresset er grønnere i DY/DU (FR versjon 2.0).
Flap15 is offline  
Old 03-05-2014, 20:21   #95
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Nysgjerrig på hvor mange som har europeiske sertifikater, men amerikansk statsborgerskap eller green card og ønsker å jobbe igjennom OSM. Noen som har noen anelse?

De eneste som kan ta noe slikt er vel de som allerede er på ALPA's master scab list, og har ingenting å tape. Er de ikke der blir de svartelistet fort som fy av å deale med Thaiwegian. Er man først listet er jo karrieren i USA over.
Vr is offline  
Old 03-05-2014, 20:33   #96
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
....Thaiwegian.
Finnes vel ikke noe mere norskt enn Norwegian Air?
De gjør jo akkurat som Vikingene, tar skipene sine utenlands, slipper av en drøss med brautende vikinger
som plyndrer byene deres for varer, damer, mat og drikke. Deretter tar de innfødte som treller og slaver og bruker disse
til å ro skipene sine.

God gammel norsk tradisjon spør du meg

Quote:
ALPA's master scab list
Kan du utdype dette?

W

Last edited by Wahoo; 03-05-2014 at 20:49.
Wahoo is offline  
Old 03-05-2014, 20:44   #97
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Thaiwegian.
Fri for argumenter? Det finnes vel flere nordmenn enn thaier i Norwegian?



Vidar
LN-VLE is offline  
Old 03-05-2014, 21:18   #98
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Fri for argumenter? Det finnes vel flere nordmenn enn thaier i Norwegian?







Vidar

Slettes ikke, i Norwegian er det helt korrekt leid inn flere Nordmenn enn Thaier på B737. I Thaiwegian som har maskiner med identisk livery er situasjonen motsatt.

Og dessuten scabs:
http://wlstorage.net/file/airline-pilot-scab-list.pdf
Greit å sette seg inn i problematikken man har så sterke meninger om.
Vr is offline  
Old 03-05-2014, 22:29   #99
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Og dessuten scabs:
http://wlstorage.net/file/airline-pilot-scab-list.pdf
Greit å sette seg inn i problematikken man har så sterke meninger om.
Jeg ser at det i listen står "Below are brief notes about legal strikes by organized pilots." Betyr det at alle andre streiker har vært ulovlige? I så fall burde vel listen vært mye lengere?
Legger også merke til at det ikke er noen skandinaviske flyselskap som er listet opp.



Vidar
LN-VLE is offline  
Old 03-05-2014, 22:39   #100
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Jøye meg...var det noen som missliker FRs "frykt-kultur"...?
Kommer man på kant med foreningene ligger jo jobben like tynt an..

Og ikke bare i USA tydligvis..
http://www.nrk.no/nordland/beskyldt-...eri-1.11295473

Quote:
På vegne av de streikende valgte derfor LFF og offentliggjøre navnene til de Widerøe-ansatte som utførte arbeidet til de streikende.
Trodde seriøst dette var slikt man holdt på med på 30-tallet
Wahoo is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian söker AOC i Sverige - Norwegian Air Sweden HenrikL92 Flyforum 45 06-02-2020 21:02
USA/Russia relations og konsekvenser for luftfarten sk931 Småprat 3 11-08-2018 01:02
Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden ->Godkjent RIBRO Flyforum 290 12-05-2018 08:01
Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC Twin Otter Flyforum 66 06-02-2014 15:38
Norwegian får irsk datterselskap BraathensSafe1985 Flyforum 6 03-09-2013 17:04


All times are GMT +2. The time now is 02:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.