Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-11-2013, 19:22   #41
Fbu76
ScanFlyer Blue

Default Re: Berlin

Vi drar ikke før siste helga før jul. Vi har bestilt for 25 personer på La Fettoria i Grunewaldstrasse 8 i Steglitz. (samme bygg som hotell Ravenna). Vært der mange ganger. Samme kelnere år etter år og alltid god stemning. Ikke Berlins hippeste, men væeldig hyggelig.
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 20:11   #42
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ok, takk, da stikker jeg innom spritbutikken om 14 dager. Når man først er ved Alex så er dette en stilig og hyggelig bar:

http://www.riva-berlin.de/

Fikk i fjor på denne tiden et par meget gode og kreative drinker. Blant annet en med Jäger, appesinlikør, muskat, litt fløte og appelsin.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 20:39   #43
Fbu76
ScanFlyer Blue

Lufthansa Re: Berlin

Har noen myter fra gamle dager som jeg ikke klarer å få verifisert andre steder. Har vel lite å gjøre i denne tråden, men jeg er så fersk på forumet at jeg ikke får starte andre tråder. Vi knytter derfor denne historien til den nå nedlagte Flughafen Tempelhof som var viktig under den kalde krigen. Historien jeg har hørt er som følger:

Før murens fall, var det bare tre selskaper som fikk fly på Vestberlin. Det var "okkupasjonsmaktenes" selskaper. (BEA, Air France og Pan Am). Resten, deriblandt SAS måtte fly til Østberlin og Schønefeld. Det var selvfølgelig politikk i dette, så tyskerne prøvde å fly inn en maskin fra Lufthansa uten at Østtyskerne/ Russerne oppdaget det. Det ble brukt kallesignal fra en av de tre lovlige selskapene og flyet greide å lande før det ble oppdaget. (Tempelhof?) Da det ble oppdaget, ble det bråk og flyet fikk aldri lov å forlate Berlin igjen. Det står visst nok i dag utstilt et eller annet sted på museum. På Tempelhof? Det hører med til historien at første Lufthansa som fikk lov å lande i Berlin etter krigen var et fly som hadde flydd hjelpesendinger til Armenia etter det store jordskjelvet i 1988. Som takk for hjelpen lot russerne det lande i Berlin på returen. Er dette en røverhistorie eller står det en slik LH-maskin fra 60 eller 70-tallet på et museum i Berlin?
Old 22-11-2013, 20:53   #44
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Ok, takk, da stikker jeg innom spritbutikken om 14 dager. Når man først er ved Alex så er dette en stilig og hyggelig bar:

http://www.riva-berlin.de/

Fikk i fjor på denne tiden et par meget gode og kreative drinker. Blant annet en med Jäger, appesinlikør, muskat, litt fløte og appelsin.
Men den ligger nærmere S-bahnhof Hackesche Markt (er stasjonen før Alex) enn Alex, men i område rundt denne S-bahnhofen (som er en kort spasertur fra Alex) er det mange hyggelige restauranter og barer. Spesielt om sommeren er det store uterestauranter der. Finnes også en fin irsk bar midt i stasjonen der.

Ellers er Bar am Lutzowplatz en kanonplass, og det er Harrys New York Bar på Hotel Esplanade også som ligger like ved siden.

En tur innom Dicke Wirtin på Savignyplatz er også en serverdighet i seg selv. Dette var som mange sikkert vet stamplassen til Jan Otto Johansen. Rundt Savignyplatz er det massevis av barer og restauranter som er særs hyggelige alle sammen (har drukket på de fleste!) Og så er det bare et kvartal fra Hampton by Hilton hotellet som vanligvis selger rom til ca 60 euro natta.

Ble visst litt tørst nå ved tanken.

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 21:09   #45
Fbu76
ScanFlyer Blue

Ja området rundt Savignyplatz var nok Jan Otto Johansens "kiez". Så ham forresten på U-bahn i området for mange år siden. Hele området er fantastisk om sommeren. Har også prøvd den italienske restauranten www.12-apostel.de. God pizza. Ta med cash. De tar ikke kort.
Old 22-11-2013, 22:34   #46
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Men den ligger nærmere S-bahnhof Hackesche Markt (er stasjonen før Alex) enn Alex, men i område rundt denne S-bahnhofen (som er en kort spasertur fra Alex) er det mange hyggelige restauranter og barer. Spesielt om sommeren er det store uterestauranter der. Finnes også en fin irsk bar midt i stasjonen der.

En tur innom Dicke Wirtin på Savignyplatz er også en serverdighet i seg selv. Dette var som mange sikkert vet stamplassen til Jan Otto Johansen. Rundt Savignyplatz er det massevis av barer og restauranter som er særs hyggelige alle sammen (har drukket på de fleste!) Og så er det bare et kvartal fra Hampton by Hilton hotellet som vanligvis selger rom til ca 60 euro natta.

Ble visst litt tørst nå ved tanken.
Det er litt nærmere, ja. Men det er jo kort spaseravstand fra Alex. Jeg pleier å bo på Motel One "rett over gata" når jeg er på korte besøk.

Ja, Jan Otto har vel vært veileder for mange nordmenn på Berlin-tur, men nå er det en del år siden hans velmaktsdager, så det er nok mer spennende ting som skjer i byen.

Både Knut Hoem og Torgrim Eggen vil jeg tro ha mer oppdaterte tips (sistnevnte kom med sin bok i høst).

Men den feite vertinna var absolutt et hyggelig bekjentskap!
Old 22-11-2013, 22:36   #47
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Ellers fant jeg nettopp ut at Berlin har et Hofbrauhaus som ligger rett ved Alexanderplatz. Det står på min plan ved neste Berlin besøk!

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2013, 22:41   #48
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Ellers fant jeg nettopp ut at Berlin har et Hofbrauhaus som ligger rett ved Alexanderplatz. Det står på min plan ved neste Berlin besøk!
Ja, fant det her om dagen på kartet. Ser ut til å ha godt om plasser. Får teste ut det hvis Brauhaus Lemke (ved Riva Bar) er fullt (som det ofte er).

Ellers var dette hyggelig, som jeg testet i sommer:

http://deponie3.de/haupt.htm

Og denne:

http://www.staev.de/en/

Greit hvis man bor i området.
Old 23-11-2013, 01:22   #49
Berlin_Spotter
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Skal til Berlin i desember. Vi er 9 personer, så det blir en komplisert logistikk. Vanligvis flyr vi Norwegian til SFX, men nå har vi valgt Air Berlin. Da havner vi på TXL og vi skal bo i nærheten av O2-sentret. Nærmeste S-Bahn er Ostkreuz med 500 meter å gå derfra. Vanligvis bruker jeg buss fra Tegel til U-Bahnhof Jakob-Kaiser-Platz. Derfra U-7 til Wilmersdorfer Str og deretter S-Bahn fra Charlottenburg til Ostkreuz. Vanskelig med taxi, da vi må ha tre biler. Vi kjøper dagskort A+B til kollektiv allikevel.
You´re asking about a fast connection between TXL and Ostkreuz, am I right?

So, to my mind it´s the best to take the X9 bus and go to S+U Zoologischer Garten station, then by S-Bahn to Ostkreuz. Bus = 15 minutes + train about 25 minutes. Otherwise take the TXL bus and go to Hauptbahnhof (main station, about 15 mins) and then by S-Bahn, but due to traffic the bus often stucks in a traffic jam.

If you´re interested in the whole Berlin Wall issue I recommend you to visit Bernauer Straße (S-Bahn station "Nordbahnhof"). http://www.berliner-mauer-gedenkstaette.de/en/
Berlin_Spotter is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2013, 01:32   #50
Fbu76
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Berlin_Spotter View Post
You´re asking about a fast connection between TXL and Ostkreuz, am I right?

So, to my mind it´s the best to take the X9 bus and go to S+U Zoologischer Garten station, then by S-Bahn to Ostkreuz. Bus = 15 minutes + train about 25 minutes. Otherwise take the TXL bus and go to Hauptbahnhof (main station, about 15 mins) and then by S-Bahn, but due to traffic the bus often stucks in a traffic jam.

If you´re interested in the whole Berlin Wall issue I recommend you to visit Bernauer Straße (S-Bahn station "Nordbahnhof"). http://www.berliner-mauer-gedenkstaette.de/en/
That's what I'm thinking to do. My be I will take Bus 109 to Charlottenburg S-Bahnhof and S-Bahn to Ostkreuz. Thanks for Your advice.
Old 23-11-2013, 01:36   #51
Berlin_Spotter
ScanFlyer Blue

The 109 isn´t as fast as the X9 .
Old 23-11-2013, 01:38   #52
Fbu76
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Berlin_Spotter View Post
The 109 isn´t as fast as the X9 .
OK, may be I try X9. Have been in Bernauer Straße efore. Good experience.
Old 23-11-2013, 01:44   #53
Berlin_Spotter
ScanFlyer Blue

Beside I recommend you to visit one of these pubs/restaurants: http://www.s-bahn-berlin.de/events/s...ergarten_4.jpg

As you can see they are located underneath the train tracks and there are a lot of them in Berlin. Don´t worry, they aren´t shabby. There are many people in the evening, a kind of "must see" .
The area around S+U Friedrichstraße is a good place to have fun at night - a lot of clubs, pubs and good restaurants. Prices are ok .

Last edited by Berlin_Spotter; 23-11-2013 at 01:49.
Old 23-11-2013, 01:55   #54
Berlin_Spotter
ScanFlyer Blue

One more: If you´re interested in that kind of panorama

go to Teufelsberg (S-Bahnhof "Heerstraße", than 10 mins walk). There is also the former US listening station:

http://en.wikipedia.org/wiki/Teufelsberg
Old 06-04-2014, 21:19   #55
Fbu76
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Har noen myter fra gamle dager som jeg ikke klarer å få verifisert andre steder. Har vel lite å gjøre i denne tråden, men jeg er så fersk på forumet at jeg ikke får starte andre tråder. Vi knytter derfor denne historien til den nå nedlagte Flughafen Tempelhof som var viktig under den kalde krigen. Historien jeg har hørt er som følger:

Før murens fall, var det bare tre selskaper som fikk fly på Vestberlin. Det var "okkupasjonsmaktenes" selskaper. (BEA, Air France og Pan Am). Resten, deriblandt SAS måtte fly til Østberlin og Schønefeld. Det var selvfølgelig politikk i dette, så tyskerne prøvde å fly inn en maskin fra Lufthansa uten at Østtyskerne/ Russerne oppdaget det. Det ble brukt kallesignal fra en av de tre lovlige selskapene og flyet greide å lande før det ble oppdaget. (Tempelhof?) Da det ble oppdaget, ble det bråk og flyet fikk aldri lov å forlate Berlin igjen. Det står visst nok i dag utstilt et eller annet sted på museum. På Tempelhof? Det hører med til historien at første Lufthansa som fikk lov å lande i Berlin etter krigen var et fly som hadde flydd hjelpesendinger til Armenia etter det store jordskjelvet i 1988. Som takk for hjelpen lot russerne det lande i Berlin på returen. Er dette en røverhistorie eller står det en slik LH-maskin fra 60 eller 70-tallet på et museum i Berlin?
Fikk ikke noe svar på denne, men under lørdagens innflyvning til TXL, så vi en Lufthansa 707 i retrofarger som sto parkert. Det var nok denne:

http://yearinberlin.com/2012/03/27/t...ls-boeing-707/

Jeg tok feil og trodde det var Tempelhof og at det var på 70-tallet. Det var nok så sent som 1987. Det var da den ene av totalt to Lufthansafly som landet i Berlin under det delte Tyskland.
Old 11-04-2014, 11:33   #56
Tjab
Upgrade me....

Noen som kan anbefale ett sentralt hotell i Berlin?

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 16:05   #57
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Radisson-hotellet i Berlin er meget bra. 7 1/2 minutters gange fra Alexanderplatz.
Everest is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 16:43   #58
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Noen som kan anbefale ett sentralt hotell i Berlin?
Hampton by Hilton ligger noen minutters gange fra Zoo, ofte veldig greie priser inkl. frokost, godt støyisolert og med velfungerende individuell aircondition på rommene.

Old 11-04-2014, 16:47   #59
ILS2
ScanFlyer Gold

Park inn ved Alexanderplatz er stort og upersonlig, men gjør jobben. Rimeligere enn Radisson Blu.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 19:42   #60
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Skal du/dere være lite på rommet, men vil ha det greit, rent og pent. Så anbefaler jeg Motel One Alexanderplatz, to stjerner, men nytt og helt kurant for et par dager. Billig. S/U og tog 100 meter unna. Kort spasertur til hyggelige restauranter etc. Det er det hotellet jeg har brukt oftest på 2-3 dagers opphold.

Har Melia gode priser velger jeg heller det, ligger fint til ved Spree og en god del restauranter og barer langs elva der som er fint, og bare 100 meter til Friederichstrasse S/U og tog.
Reply

Posting Rules