Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2013, 01:27   #1
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
Default Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Ledelsen i et internasjonalt konsern, som har en stor maritim divisjon i Norge, bestemte seg forleden for at alle ansatte under høyeste nivå i konsernet, skal fly økonomi på forretningsreiser.
Tidligere hadde politikken for de ansatt i Norge, vært at alle billetter ut av Europa skulle være Business.
Endringen medfører at service-montører, selgere, ledelse osv. må fly Økonomi, uavhengig av om reisen er betalt av kunder, eller bedriften selv.

Virkningen var umiddelbar, og ble begrunnet med høye utgifter på reiseaktivitet. En annen grunn var at de hadde sett på hvordan konkurrentene opererte.

Dette får meg til å lure:

Vet dere hvor vanlig det egentlig er å fly Business på forretningsreiser i jantelov-Norge?
Klette is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 02:39   #2
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

I mitt selskap, som opererer innenfor oljesektoren har økonomi-billetter lenge vært normen. Om du skal ha andre billetter må det begrunnes (i tilfelle gjennomgang av økonomiavdelingen i etterkant).

Dette kan være pga. behov for full flex-billetter (bestiller alltid full flex i forbindelse med offshore-reiser) eller ekstra lange reiser.

Ser egentlig på dette som en helt naturlig og fornuftig ordning. Når det er snakk om et selskap med over 500k ansatte så er det MYE å spare.

Har aldri blitt nektet Business Class i de (mange) tilfellene det er "nødvendig", men det finnes jo alltid noen som insisterer på å fly "Business Class" om det så er fra Bergen til Stavanger på en messe.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 03:20   #3
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Hei,

Hvis dette fungerer så er det nok veldig kostnadseffektivt og fornuftig.

Hvis en skal feks. reise for å reparere kritiske deler i båter som ligger off-hire, eller må rekke viktige møter, så er dette jo gode grunner for å bruke litt ekstra penger på en billett.

Men hvis det ikke er kontrollerte retningslinjer for dette, så ser jeg for meg at det kan lett bli misbrukt. En messe i Stavanger kan vel planlegges lenge i forkant, og en trenger neppe en fleksibel billett.

Faren er vel trynefaktor, og at det skal brukes mye ressurser på vurderinger om i hvilken tilfeller det er fornuftig å booke hva.

En gjennomgang på økonomiavdelingen er jo ikke gratis for bedriften det heller...
Klette is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 07:33   #4
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Ser selv at ansatte konsekvent, uten fornuftig grunn, bestiller de dyreste billetter og med SAS, og ikke DY. Selv om alle "skal" reise rimeligste måte. Så dette skjerpes inn nu. Innen olje sektor ja
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 07:54   #5
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Hvis det er Rolls-Royce det er snakk om så er jeg ikke overraska. Var reiseforbud i min tid der.
Uansett uting å sende ansatte på økonomibilletter rundt omkring i verden, spes hvis man har jobb som reisemontør. De burde vel være opplagt for å kunne gjøre en god jobb.

I min nåværende jobb (olja) skal vi fly med rimeligste flex-alternativ.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 08:22   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Hos oss i oljeservice er det economy og premium economy som gjelder innen Europa. Interkontinentalt kan faktorer som stilling, reisebelastning og hva man skal i det man lander bidra til at vi får business. Ellers er premium economy standard.

Sikkert litt varierende fra sjef til sjef, men jeg får i hvertfall kjøpe fleksible billetter hvis jeg mener jeg trenger det

Han helt på toppen tar ikke alltid rutefly.....

Mitt inntrykk er vel at de som er ivrigst på business innen Europa er f.eks advokater og andre som kan belaste kunden direkte
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 08:36   #7
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,560
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Er ansatt i et relativt stort norsk selskap (ikke olje/offshore), og vi skal reise på billigste alternativ innen Norge og Europa. Selskapet har avtale med både SAS og Norwegian. På oversjøiske reiser (med unntak av messer etc.) er det anledning til å fly business, men dette må godkjennes av leder. En ganske fornuftig ordning som jeg tror de aller fleste har forståelse for.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 08:42   #8
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
Default Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

I Olje. Reiser interkontinentalt skal godkjennes av Vice President. Direkte fly over seks timer kan tas i C. Innen Norge oppfordres en til å reise billigst mulig, men personlig synes jeg dettte er tullete da flexprisene våre er som en middels ecobillett.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 08:45   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,872
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Artig å se hvor moderate vi norske selskaper er. Blir en del flyprat med en del av kundene her nede – og noen av de i olje (da stort sett fra Abu Dhabi) har en meget streng policy at de skal fly first, da det passer seg dårlig imagemessig at de sitter bak på business med bermen. Noen av de norske som faktisk ønsker å sitte mer sosialt på business får nei (dette er faktisk ikke en spøk).

Hos oss er alt behovsbasert om det er business eller ikke, og heller lite hvilken stilling man har. Vi har såpass mange som ekstrem-reiser i firmaet at vi har sett at besparelsene med ”fleksible” billetter er mer eller mindre null i det store løp, så da er det billigste billett – men litt fleksible på valg av selskap.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 09:03   #10
erikber
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 131
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Jobber i et mindre leverandørselskap i oljeindustrien, < 50 ansatte.
Ved reiser ifm offshore oppdrag innenlands er det Flex som gjelder, både på grunn av fleksibilitet og baggasje. Møter, messer og andre anledninger er det økonomi. Europa er det økonomi såfremt det ikke er nødvendig med fleksibilitet. Intercont er alltid business.
erikber is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 09:20   #11
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Jobber i et stort IT selskap.
Økonomi i Norge, Premium i Europa og C for resten.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 09:51   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Quote:
Originally Posted by Klette View Post

Vet dere hvor vanlig det egentlig er å fly Business på forretningsreiser i jantelov-Norge?

Så vidt jeg vet flyr UD konsekvent i business på langdistanse.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 10:19   #13
Furahini
ScanFlyer Blue
 
Furahini's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mosterhamn
Posts: 131
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Så vidt jeg vet flyr UD konsekvent i business på langdistanse.
Da min far jobbet i utenrikstjenesten var det business konsekvent paa foerste utreise og siste hjemreise. Altsaa foer de starter jobben, og naar de er ferdige etter 3 (eller fler aar). Det er disse reisene UD betaler for. Ellers da han dro paa kortere oppdrag var det og konsekvent business, baade paa kortere ruter i Europa, og langdistanse. Saa saa lenge UD betalte var det business. Han pensjonerte seg for 3 aar siden, saa kan ha endret seg til i dag.

Har og en kompis som jobber innen finans i London, for et norsk selskap. I begynnelsen var det konsekvent okonomi, og de onsket heller at han dro 2 dager foer moetet/konferansen etc., og brukte pengene paa et bedre hotell med jobbmuligheter, enn business paa fly. Naa, etter en 4 aar, er det bedre valgfrihet for han. Sjefen er Pandion og flyr konsekvent F saa lenge det er mulighet for det.

Sorry for mangel paa norske bokstaver, er i utlandet.
__________________
April: OSL-PLZ

Last edited by Furahini; 25-07-2013 at 10:22.
Furahini is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 10:22   #14
bergejm
ScanFlyer Blue
 
bergejm's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Så vidt jeg vet flyr UD konsekvent i business på langdistanse.
Satt ved siden av ei med diplomatpass når jeg ble upgrada til C fra FRA til TRD i fjor, så antar det.
bergejm is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 10:25   #15
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,208
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Min far fikk business en gang (han jobber i statlig sektor) til sydlige Afrika. Han hadde da i løpet av få år hatt mange turer til sydlige Afrika alt på economy. Han sa tilslutt at han ikke orket det kjøret på economy, da det ofte bar rett på jobb. Han fikk tilslutt betalt business, men såvidt jeg skjønte så er det veldig veldig få tilfeller statlig sektor i det hele tatt betaler business.

Min mor som også jobber i statlig sektor får alt på economy, men hun reiser som regel intraeuropeisk så da er forskjellen så stor. Intra Norge får man som regel flex (nå er det jo Plus som er nye flex).

Last edited by Hypern; 25-07-2013 at 10:30.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 10:31   #16
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Quote:
Originally Posted by Klette View Post
En gjennomgang på økonomiavdelingen er jo ikke gratis for bedriften det heller...
Poängen är väl att om anställda vet att ekonomiavdelningen kontrollerar kommer de att vara försiktiga med att boka business?
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 10:42   #17
Furahini
ScanFlyer Blue
 
Furahini's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mosterhamn
Posts: 131
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Hentet fra Særavtalen for reiser utenlands for statens regning

"Det skal innhentes forhåndssamtykke fra arbeidsgiver/oppdragsgiver i hvert enkelt tilfelle for at 1. klasse eller tilsvarende kan benyttes."

Mange husker vel denne saken:

Som eneste departementsråd flyr den mektigste embetsmannen i UD, Bjarne Lindstrøm, på første klasse «ved behov».

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/16/426312.html
__________________
April: OSL-PLZ
Furahini is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 11:21   #18
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Jeg har en bekjent som jobber i Nexans (leverer kabelanlegg, stor andel til oljeselskaper), hvor de flyr business på turer over 4 timer.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 12:13   #19
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Artig å se hvor moderate vi norske selskaper er. Blir en del flyprat med en del av kundene her nede – og noen av de i olje (da stort sett fra Abu Dhabi) har en meget streng policy at de skal fly first, da det passer seg dårlig imagemessig at de sitter bak på business med bermen. Noen av de norske som faktisk ønsker å sitte mer sosialt på business får nei (dette er faktisk ikke en spøk).
.
Man skal ikke lenger enn til Tyskland (jeg jobber for et tysk selskap) før denne kulturen er vesentlig forskjellig fra hvordan den er i Norge. Der er "rangstigen" mye klarere definert enn hva den er i det norske arbeidslivet. Der man i Norge gjerne kan sitte på samme bord i lunsjen som ledelsen uten at noen reagerer, eller storme inn på kontoret og si akkurat hva man mener om ting i bedriften i lunsjen... er det samme fullstendig uhørt i Tyskland (og mange flere land).

På samme måte, der det er helt naturlig for en leder/mellomleder å fly økonomiklasse er det like unaturlig for en ansatt i resepektabel jobb fra den arabiske halvøy å fly økonomiklasse.

Så tror det er en del kulturelle forskjeller ute og går her, og normen i Norge har etter hvert blitt at "økonomi er helt ok". Jeg synes iallfall det er en helt ok policy.
Du er jo tross alt på jobb når du er ute og flyr for bedriften, så det er opp til arbeidsgiveren å bestemme retningslinjene.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2013, 12:17   #20
tafpl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
Default Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Satt i business på Thai med Erik Solheim og reisefølge da han var miljøvernminister. Det er vel noe alle statsrådene har krav på?
tafpl is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyleveranser til Norske selskaper? Radiv Småprat 1 15-05-2014 17:27
Ekstrafly - hvor vanlig? flytoget Flyforum 12 13-08-2013 19:33
Er det blitt mer vanlig med Business? SE_DDL Flyforum 12 09-12-2010 10:11
Hvor fort er det mulig å fly BlackWolf Flyforum 11 05-09-2006 08:36
Nå blir det bedre å fly business SK1399 Flyforum 7 09-04-2005 07:02


All times are GMT +2. The time now is 01:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.