Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-03-2013, 04:44   #21
nick5000
ScanFlyer Blue

Default Re: CPH: ingen Champis før avgang?

Tk c ist bkk tilbød ikke champagne for noen uker siden. Jeg spurte etter det, og hun kom da tilbake med et glass , skjult under noen servietter.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 07:54   #22
apeks
ScanFlyer Silver

Så dette har kanskje ikke noe med CPH å gjøre.
Men hva betyr dette her da ?

Har alle flyselskaper plutselig gått sammen og blitt enige om at nå kutter vi champis på bakken i C og F ?

Eller er det bare tilfeldigheter ute å går her ?
apeks is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2013, 18:48   #23
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Det er endel land som har endret reglene med tanke hva og hvordan alkohol serveres på bakken på fly.
Danmark er et av de.
Det er også årsaken til at SAS fjernet Champagne som pre-dep på alle avganger. For å ha et ens opplegg.
Vet at mange her ikke vil tro på det, men dette ble ikke gjort for å spare penger.
I USA er det ulike regler på ulike flyplasser i forhold til hva som kan serveres osv av alkohol.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 06:45   #24
runem
ScanFlyer Blue

Fikk heller ikke servert champagne i F hos emirates før dørene ble lukket i Bkk på onsdag.
runem is online now   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 11:31   #25
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Det er endel land som har endret reglene med tanke hva og hvordan alkohol serveres på bakken på fly.
Danmark er et av de.
Det er også årsaken til at SAS fjernet Champagne som pre-dep på alle avganger. For å ha et ens opplegg.
Vet at mange her ikke vil tro på det, men dette ble ikke gjort for å spare penger.
I USA er det ulike regler på ulike flyplasser i forhold til hva som kan serveres osv av alkohol.
Hei. Hvilke regler er det Danskene har endret? Kan de endre noe annet enn avgiftsnivået? Pre-departur drikke hentes ikke fra de plomberte vognene med avgiftsfrie drikkevarer, og koster følgelig mer for selskapet, vet det, men forstår ikke helt hva myndighetene kan legge seg oppi utover det?

Hvilke andre land? Siden Danmark er ett av flere?

En SAS-kabinansatt forklarte at champagnen før start "selvsagt" var nappet vekk for å spare penger. Forvirrende. Og dette med likt opplegg høres vel litt vikarierende ut?
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 12:20   #26
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
Hei. Hvilke regler er det Danskene har endret? Kan de endre noe annet enn avgiftsnivået? Pre-departur drikke hentes ikke fra de plomberte vognene med avgiftsfrie drikkevarer, og koster følgelig mer for selskapet, vet det, men forstår ikke helt hva myndighetene kan legge seg oppi utover det?

Hvilke andre land? Siden Danmark er ett av flere?

En SAS-kabinansatt forklarte at champagnen før start "selvsagt" var nappet vekk for å spare penger. Forvirrende. Og dette med likt opplegg høres vel litt vikarierende ut?
Tidligere var det slik at vi kunne hente f.eks champagne i plomberte vogner på bakken. I Danmark ble dette forbudt, samtidig med at de økte avgiftene for servering av alkoholholdig drikke på fly, mens døren var åpen.
Disse to aspektene førte til at prisen for å laste 2-3 flasker champagne ble ekstremt høy i Danmark. Det er også årsaken til at flere selskaper nå fjerner dette på CPH.

Andre land som har dette er Japan, enkelte stater i USA, og sikkert flere som ikke vi flyr til.
Vi kunne hatt dette f.eks fra Norge, Kina osv. Men når det ble bestemt at det skulle være et ens opplegg ble det fjernet overalt.
Så hva du eventuelt mener med "vikarierende" får stå for din regning.
Jeg sitter å jobber med dette direkte, og var selv del av diskusjonene rundt dette, så føler jeg er ganske trygg når jeg uttaler meg om dette.
Vet derimot at de fleste internt tror det var økonomi alene som var årsaken.
Økonomi var en stor del naturligvis, men logistikken ble også mye vanskeligere.
Old 28-03-2013, 13:29   #27
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Tidligere var det slik at vi kunne hente f.eks champagne i plomberte vogner på bakken. I Danmark ble dette forbudt, samtidig med at de økte avgiftene for servering av alkoholholdig drikke på fly, mens døren var åpen.
Disse to aspektene førte til at prisen for å laste 2-3 flasker champagne ble ekstremt høy i Danmark.
Ikke akkurat superviktig dette, men takk for svar - så vet vi i det minste at når vi sitter på 907 i OSL eller 945 på ARN med et glass appelsinsaft og ikke champagne i business, skyldes det at det ble så dyrt i København. :-D

Ser jeg hadde rett da. ”…prisen for å laste 2-3 flasker champagne ble ekstremt høy i Danmark”… ”… økonomien var en stor del…”.

Stemmer det virkelig at man før dette kunne bryte tollseglene og servere avgiftsfri champagne i Danmark på bakken før start? OK, hvis du sier det så. Men hva skulle man da med de separate champagneflaskene som ble levert til før-avgang-drikke, som pleide være av et annet merke?

God påske!

P.S. For ordens skyld: Et vikarierende motiv er et støttemotiv/sekundært argument som løftes opp og frem når hovedargumentet ikke er særlig smigrende. Uten hovedargumentet (økonomi) hadde ikke det sekundære (likt opplegg) vært av særlig betydning. Vil mene det treffer ganske bra her.
Old 28-03-2013, 15:17   #28
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

P.S. For ordens skyld: Et vikarierende motiv er et støttemotiv/sekundært argument som løftes opp og frem når hovedargumentet ikke er særlig smigrende. Uten hovedargumentet (økonomi) hadde ikke det sekundære (likt opplegg) vært av særlig betydning. Vil mene det treffer ganske bra her.
Slutt og bruk sånt Frequent Traveller-språk. Du er blant venner her ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 17:28   #29
Altitude
ScanFlyer Blue

DAT Re: CPH: ingen Champis før avgang?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Will do, promise :-)

Ble bare litt paff av det snurrige resonnementet som, i beste fall, ikke henger helt sammen.
At SAS sparer bort pre-departure champagnen på business er jo et ærlig og greit økonomisk tiltak i trange tider. Men å si at den egentlige hovedårsaken er et dypt ønske om ens opplegg og at ”dette ble ikke gjort for å spare penger.” (sic) er litt for lettvint, etter min smak.

Neste langtur: OSL-LHR-JFK, BA 747-400, som fortsatt er min favoritt tross alderen. Håper på upper-deck 60A. Med pre-departure champagne :-D

Kortturer om dagen: CDG, FCO, LHR –men da blir det nok economy og kaffe. Mye kaffe.
Old 28-03-2013, 19:33   #30
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Default CPH: ingen Champis før avgang?

Quote:
Will do, promise :-)

Ble bare litt paff av det snurrige resonnementet som, i beste fall, ikke henger helt sammen.
At SAS sparer bort pre-departure champagnen på business er jo et ærlig og greit økonomisk tiltak i trange tider. Men å si at den egentlige hovedårsaken er et dypt ønske om ens opplegg og at ”dette ble ikke gjort for å spare penger.” (sic) er litt for lettvint, etter min smak.
Husk at CPH er SAS sin mest brukte flyplass på LH. Ergo begrensninger her vil kunne være lurt å standardisere på hele rutenettet. Avvik i prosedyrer kan være ganske dyrt. Og det at man sparte litt penger på resten av ruter skadet ikke.
storg is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2013, 20:16   #31
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Husk at CPH er SAS sin mest brukte flyplass på LH. Ergo begrensninger her vil kunne være lurt å standardisere på hele rutenettet. Avvik i prosedyrer kan være ganske dyrt. Og det at man sparte litt penger på resten av ruter skadet ikke.
Takk, men at CPH er SAS' største stasjon for langruter er vanskelig å glemme :-)

Absolutt og helt enig – klart det blir billigere for SAS å gjøre det slik.

Kjøper bare ikke den om at SAS liksom er fanget av omstendighetene og kan lite gjøre, samt noe om logistikk, og at man nå ikke får lov til å ta fra de plomberte tollfrie trallene på bakken lenger. Som vel aldri har vært lov?

Om det skader eller ei vet jeg ikke. Det er kun premium-passasjerene som merker dette. Akkurat som de merker at SAS hverken har eller planlegger lie-flat seter, som nær alle sine vestlige konkurrenter. Syns det er stusslig at SAS sikter mot bransjens produktmessige bakevje i premium-markedet. Vi ville vel alle likt å se et SAS som trives i front med et attraktivt world-class produkt. Lite peker i den retning… beklageligvis.
Old 30-03-2013, 15:57   #32
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Takk, men at CPH er SAS' største stasjon for langruter er vanskelig å glemme :-)

Absolutt og helt enig – klart det blir billigere for SAS å gjøre det slik.

Kjøper bare ikke den om at SAS liksom er fanget av omstendighetene og kan lite gjøre, samt noe om logistikk, og at man nå ikke får lov til å ta fra de plomberte tollfrie trallene på bakken lenger. Som vel aldri har vært lov?

Om det skader eller ei vet jeg ikke. Det er kun premium-passasjerene som merker dette. Akkurat som de merker at SAS hverken har eller planlegger lie-flat seter, som nær alle sine vestlige konkurrenter. Syns det er stusslig at SAS sikter mot bransjens produktmessige bakevje i premium-markedet. Vi ville vel alle likt å se et SAS som trives i front med et attraktivt world-class produkt. Lite peker i den retning… beklageligvis.
Sitter med en følelse av at uansett hvilken forklaring eller beskrivelse av dette, så ville du synes at dette er teit.
Noe det sikkert er.
Men for de aller fleste selskap er det veldig viktig å ha et ens produkt, noe som har med kostnader å gjøre.
I CPH og enkelte andre steder ble også logistikken utrolig kronglete for å få dette til.
Da blir det uforholdsmessig dyrt, så i bunn og grunn skyldes dette kostnader.
Og som påpekt, ikke bare hos SAS.
Kunne sikkert også fortalt mye om den prosessen og mange andre, men de fleste gangene er greiest å ikke si noe, spesielt på dette forumet.
Har derimot på et par andre forum beskrevet dette inngående.
Old 30-03-2013, 16:16   #33
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Men for de aller fleste selskap er det veldig viktig å ha et ens produkt, noe som har med kostnader å gjøre.
I fare for å påpeke det opplagte, pådra meg moderatorenes vrede og mer, det er med all respekt SAS vi snakker om her... ikke alle andre.

Da går påsketrollet å gjemmer seg i et påskeegg igjen.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2013, 16:21   #34
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
I fare for å påpeke det opplagte, pådra meg moderatorenes vrede og mer, det er med all respekt SAS vi snakker om her... ikke alle andre.

Da går påsketrollet å gjemmer seg i et påskeegg igjen.

-A
Ser den, men virker ikke som det er alle som forstår det med å ha et ens produkt ut fra alle baser.
SAS har forsøkt det motsatte lenge, men har endelig begynt å innse at det er enklere for alle om det er likt overalt.

PS på dette forumet er ingenting som er opplagt, kan det på noen som helst måte missforstås, så gjør mange det. ;-)))

Last edited by SAS-Steward; 30-03-2013 at 16:28.
Old 30-03-2013, 16:32   #35
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
PS på dette forumet er ingenting som er opplagt, kan det på noen som helst måte missforstås, så gjør mange det. ;-)))
På hvilket forum?!

God påske

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2013, 16:37   #36
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
På hvilket forum?!

God påske

-A
Glad påsk tilbake :-)))
Old 02-04-2013, 14:01   #37
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Sitter med en følelse av at uansett hvilken forklaring eller beskrivelse av dette, så ville du synes at dette er teit.
Det var da litt av en påstand om meg?

Innsparinger er da en ærlig sak, og ikke "teit" som forklaring. Som jeg vel har skrevet også.

Men innrømmer at jeg reagerte på den første påstanden om at det ikke hadde noe med penger å gjøre, og at det nå var blitt forbudt å åpne tollplomberte vogner på bakken i Danmark. Når var det lovlig?

Ens produkt høres jo smart ut, sikkert. Betyr det at vi ikke får grønn te til Tokyo lenger?

Last edited by Altitude; 02-04-2013 at 14:10.
Old 02-04-2013, 14:09   #38
Altitude
ScanFlyer Blue

Default Re: CPH: ingen Champis før avgang ?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Jeg tror nu heller ikke dette problem i praksis er så stort, selvom det ville være rart med et glas mousserende pre-takeoff, men i praksis så klarer de fleste nok de 30 min. der går fra man forlader loungen til flyet er i luften uden alkohol
Selvsagt! :-) Vi klarer oss meget godt uten champagne til drinkvognene er klare en drøy halvtime etter start.

Likevel: Pre-departure champagne i business og first har vært en måte for flyselskapene å vise at de setter særlig pris på sine aller beste kunder. Akkurat som når man inviterer sine beste venner på middag hjemme, de får et lite glass når de kommer - slik at de skal føle seg ekstra velkomne.

Last edited by Altitude; 02-04-2013 at 14:16. Reason: Edit:Syntaks
Old 02-04-2013, 15:21   #39
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Danmark er et av de..
Det stemmer at noen land har avgifter paa alkohol paa bakken. Men det er ikke noe forbud om aa servere alkohol paa bakken.

Det er opp til flyselskapene selv om de oensker aa yte denne servicen paa bakken, SAS har valgt aa spare Champersen (som utgjoer en overveldende majoritet av kostnaden). Prisen kontra trivselstapet paa ett par flasker Champagne er forsvinnende lite.

If it walks like a duck and quacks like a duck.. osv. Saa dette er UTELUKKENDE ett kostnadskutt

Naar det er sagt, har jeg hoert at sandkasseselskapene er paa kjipern enkelte steder, det samme med Turkish.

Ikke noe vits aa hisse opp pumpa, dette er slett ikke en trend, men isolerte tilfeller.

Sidekameraten min i F paa AA domestic spurte om en Bloody foer avgang paa flighten jeg er paa akkurat naa. No sweat.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2013, 15:37   #40
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Sidekameraten min i F paa AA domestic spurte om en Bloody foer avgang paa flighten jeg er paa akkurat naa. No sweat.
Men på domestic er det vel de samme avgiftene uansett? Er ikke poenget med den avgiftsfrie alkoholen at flyet skal utenlands?
Martin is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules