Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2013, 09:18   #21
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by E.N. View Post
Det blir ingen forandring i servicekonseptet på Intercont, det konseptet ble jo frisket opp i oktober som vi husker
Men det hadde kanskje vært en fordel at samme navn ble brukt intraeuropeisk som interkontinentalt for å ikke skape full forvirring? Selv om det heter Business Class på interkontinentale flyvninger i dag, så behøver det ikke hete det i fremtiden. Thai og Icelandair har jo f.eks. navn som Royal Silk og Saga.

Jeg kjenner nå at jeg er glad jeg valgte LH fremfor SK mellom OSL og FRA på min DM-tur i sommer...
Fly med oss is offline  
Old 22-03-2013, 09:30   #22
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,004
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Men det hadde kanskje vært en fordel at samme navn ble brukt intraeuropeisk som interkontinentalt for å ikke skape full forvirring? Selv om det heter Business Class på interkontinentale flyvninger i dag, så behøver det ikke hete det i fremtiden. Thai og Icelandair har jo f.eks. navn som Royal Silk og Saga.

Jeg kjenner nå at jeg er glad jeg valgte LH fremfor SK mellom OSL og FRA på min DM-tur i sommer...
Synes de skal beholde eco og business på long haul. Booket nylig på EVA som har sånne teite andre navn, så jeg ante ikke hvilken klasse jeg booket eller hva jeg kunne forvente. Da jeg kom ombord viste det seg at det var business jeg hadde kjøpt. (Litt overdrevet men dog).
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 22-03-2013, 09:39   #23
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Hmmmm, scheptisk. Det er vel dog også en konsekvens av at SAS ikke har maktet å innføre "billig"-business intra-EU for å fylle opp C-kabinen på samme måte som BA, LX og til en viss grad LH. Har selv benyttet meg av LH codeshare for å få SK business mellom OSL og FRA/MUC på tur til og fra Roma på jobb flere ganger.

Hva skjer da med poengopptjening? Regner med at bookingklassene ikke forsvinner, slik at det blir som i Scandinavia med solgt C-klasse, men ingen kabin.
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline  
Old 22-03-2013, 09:44   #24
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Aftenposten har en helside om konseptet, der de bla. spør en passasjer på OSL-ARN om han vil savne businessclass

SAS sier også at alle skal få frokost (men det er vel bare en liten sitatfeil). Siden de allikevel vil gjøre det enkelt for folk burde de benyttet anledningen til å dele ut gratis frokost på hele rutenettet.
Quote:
Her skal alle fortsatt få gratis frokost, kaffe og te hele dagen, gratis aviser og bagasje i billetten, svarer informasjonssjef Knut Morten Johansen og minner om at det heller ikke blir noe fysisk deling av kabinen – gardinen som skiller klassene skal vekk!
https://www.aftenposten.no/okonomi/S...e-7154949.html
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 22-03-2013, 09:47   #25
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,112
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Prismessig vil vel denne "produktforbedringen" bare bety at de billigste plus prisene blir som Eco Extra i dag og at de som betaler for J D og C vil betale det samme som i dag, men få et mye dårligere produkt.

Ser imidlertid mulighet for noen fine Milage Run fra Sverige til Spania. Blir vel 8000 poeng uten statusbonus for 4500 kr.

Ser det står 1. juni i artikkelen i Aftenposten. Er det eksakte datoen bekreftet av SAS?

Last edited by Chriscross; 22-03-2013 at 09:51.
Chriscross is offline  
Old 22-03-2013, 09:48   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Det er vel dog også en konsekvens av at SAS ikke har maktet å innføre "billig"-business intra-EU for å fylle opp C-kabinen på samme måte som BA, LX og til en viss grad LH.
Disse C-kabinene er vel først og fremst fyllt opp folk med videreforbindelser på IC ruter?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 22-03-2013, 09:50   #27
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

http://www.fvn.no/okonomi/siste_nytt...l#.UUwaEI47-lc

Quote:
De gamle trillevognene skal vekk, og inn skal det SAS omtaler som en café i luften der hele tilbudet vil ligge fremme slik at passasjeren selv kan se hva som serveres. Innslaget av fersk fisk og kjøtt blir større, menyen forøvrig skal gjenspeile det folk normalt får på en god kafé på bakken.
Quote:
informasjonssjef Knut Morten Johansen og minner om at det heller ikke blir noe fysisk deling av kabinen – gardinen som skiller klassene skal vekk!
Må man da stille seg i kø forrerst eller bakerst for å få mat?
Dash is offline  
Old 22-03-2013, 10:25   #28
ole99
:-)
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Det er mer enn bare servicekonseptet som trenger en overhaul. Kan dette også bety at SAS lanserer sine nye nettsider i Juni sammen med det nye servicekonseptet? Forhåpentligvis ikke en revamped utgave av dagens SAS.no/Flysas.com..
ole99 is offline  
Old 22-03-2013, 11:04   #29
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Jeg blir bare mer og mer kritisk til dette for hver artikkel og innlegg jeg leser. Braathens Best/Back is back, men nå til og med uten gardin!

Reiste med LH2457 OSL-MUC for tre uker siden i C, hvor det i løpet av den første halvtimen av flighten var to-tre personer som prøvde seg på toalettene foran i kabinen... disse ble håndtert av et crew som i løpet av 15 sekunder hadde sendt passasjerene ut av C kabinen og til toalettene bak i maskinen.

Det var vel noe i denne gaten jeg hadde håpt at SK ville legge seg på etter hvert; to servicekonsepter (klasser), og da economy og business, men mer utmeislede konsepter og klare rammer, med tillegg av muligheter for tilbud og salg av billetter C klasse.

For øvrig er min oppfatning at folk flest, gradvis men merkbart, nå tenderer å gå mot å være villige til å betale for luksus igjen. Det er klart en forskjell fra de siste fem til 10/15 årene, hvor pris pris pris har vært fokus. Venner og bekjente som aldri har gjort noe annet enn å studere markedet med lupe på jakt etter superbillige DY billetter, flesker nå til på (de tidvis hyggelige) Z og P salgene til LH og LX (da særlig på IC), for ikke å glemme BA sitt svært så hyggelige C-tilbud til LHR. Se også på charteroperatørene hvor loungetilgang er på vei inn. Til og med Kjos, som man vel for 10 år siden aldri trodde ville ha en eneste premiumstol for salg i sine produkter har nå kjøpt Dreamlinere med nettopp en egen premiumkabin.

Denne forenkingen og tilnærmingen til lavprismodell skulle SK gjort for 10 år siden (og kanskje lenger siden) - da var nettopp kostnaden ved å fly den eneste faktoren folk tok i betraktning ved bestilling av billetter. Poenget mitt er at dette kommer for sent, og i et marked som synes å være i forandring igjen... Men det at noe skjer alt for sent, og senere fordrer nok en kostbar omlegging, synes ikke å være noe nytt i SK historien.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 22-03-2013 at 11:10.
LNv22 is offline  
Old 22-03-2013, 11:22   #30
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
SAS Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Endringen gjelder fra 9. juni skriver dn.no

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2585447.ece
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline  
Old 22-03-2013, 11:43   #31
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Høres veldig ut som noe Braathens prøvde en gang i tiden.
Blir jo bare en ytterligere vridning inn mot LCC, er usikker på om det er det SAS egentlig trenger. Skal SAS begynne å konkurrere mot LCC så har de virkelig problemer. Så skjønner ikke helt logikken her.

Uansett artig at endringen gjelder fra 09 Juni og at SAS går ut med det i media.
Men når man booker for Juli på SAS sidene nå så får man fortsatt opp samme gamle billettklasser inkl business.
apeks is offline  
Old 22-03-2013, 11:49   #32
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Ikke overrasket, etter å ha sett det lave belegget på intra-europeisk C i vinter. Har hatt 15-20 flighter med C-klasse konsept, og det har vært fra 0 til 2 passasjerer på 2-5 rader.
Dessverre ser det ut til at det er dette markedet ønsker, og 3 servicekonsept på 2-3 timers flighter blir i overkant.
Da er det bare å krysse fingre for at de får på plass en eller annen form for seteblokkering i plus for EBG.

Frokost-servering for både plus og go før kl 0900 burde være en selvfølge, det samme burde gardin.
Hvor lang tid går det før dette kommer på innland? Det har jo lenge vært snakk om Extra på innland, men ikke noe har skjedd.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 22-03-2013, 11:55   #33
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Men når man booker for Juli på SAS sidene nå så får man fortsatt opp samme gamle billettklasser inkl business.
Det interessante er jo hvordan de håndterer de som allerede har bestilt business, men som da ikke vil få dette etter endringen trer i kraft.
__________________

LN-TIB is offline  
Old 22-03-2013, 11:59   #34
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

På Facebook informerer SAS om at passasjerene vil bli ombooket til Braathens Best. Kan bli en kjempedeal det, hvis ikke midtsetet blir blokkert.
ILS2 is offline  
Old 22-03-2013, 12:03   #35
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,792
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Jeg blir bare mer og mer kritisk til dette for hver artikkel og innlegg jeg leser. Braathens Best/Back is back, men nå til og med uten gardin!

Reiste med LH2457 OSL-MUC for tre uker siden i C, hvor det i løpet av den første halvtimen av flighten var to-tre personer som prøvde seg på toalettene foran i kabinen... disse ble håndtert av et crew som i løpet av 15 sekunder hadde sendt passasjerene ut av C kabinen og til toalettene bak i maskinen.

Det var vel noe i denne gaten jeg hadde håpt at SK ville legge seg på etter hvert; to servicekonsepter (klasser), og da economy og business, men mer utmeislede konsepter og klare rammer, med tillegg av muligheter for tilbud og salg av billetter C klasse.

For øvrig er min oppfatning at folk flest, gradvis men merkbart, nå tenderer å gå mot å være villige til å betale for luksus igjen. Det er klart en forskjell fra de siste fem til 10/15 årene, hvor pris pris pris har vært fokus. Venner og bekjente som aldri har gjort noe annet enn å studere markedet med lupe på jakt etter superbillige DY billetter, flesker nå til på (de tidvis hyggelige) Z og P salgene til LH og LX (da særlig på IC), for ikke å glemme BA sitt svært så hyggelige C-tilbud til LHR. Se også på charteroperatørene hvor loungetilgang er på vei inn. Til og med Kjos, som man vel for 10 år siden aldri trodde ville ha en eneste premiumstol for salg i sine produkter har nå kjøpt Dreamlinere med nettopp en egen premiumkabin.

Denne forenkingen og tilnærmingen til lavprismodell skulle SK gjort for 10 år siden (og kanskje lenger siden) - da var nettopp kostnaden ved å fly den eneste faktoren folk tok i betraktning ved bestilling av billetter. Poenget mitt er at dette kommer for sent, og i et marked som synes å være i forandring igjen... Men det at noe skjer alt for sent, og senere fordrer nok en kostbar omlegging, synes ikke å være noe nytt i SK historien.

Nå er det ikke noe nytt at der mangler gardin hos SK, det finner du fraværende i enkelte individ allerede idag.
Men tror en skal holde IC utenfor, de som connecter til SK IC flyr allerede idag Eco Extra så her blir der ingen forskjell i kabin valg på første leg.
Skjønner jo at sjampis gjengen østpå ser med sorg at C forsvinner innen EU, men her i vest så antar jeg at om jeg skulle telt over rene C pax på de rutene som har egen C kabin på SAMTLIGE selskap som flyr herfra så hadde der pr. dag, fortsatt vært ledige seter i en F-50
Så går SK etter fyllingsgrad tror jeg dette kan være veien.
krølle is offline  
Old 22-03-2013, 12:07   #36
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Det positive er jo at man slår spikeren i kista for gardinen en gang for alle, så slipper man å irritere seg mer over den saken.

Om sete blokkering kun skulle gjelde for EBG blir vel valget bare enda enklere for premium pax uten plastikk.
GinTonic is offline  
Old 22-03-2013, 12:14   #37
bardf
ScanFlyer Blue
 
bardf's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: OSL
Posts: 261
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Er det bekreftet at blokkert midtsete skal vekk?

Og hva betyr dette: "De gamle trillevognene skal vekk, og inn skal det SAS omtaler som en café i luften der hele tilbudet vil ligge fremme slik at passasjeren selv kan se hva som serveres. Innslaget av fersk fisk og kjøtt blir større, menyen forøvrig skal gjenspeile det folk normalt får på en god kafé på bakken."

Vil det fortsatt betyr mulighet for varmmat på noen destinasjoner? Det kan jo faktisk bety at det blir bedre å reise i Eco med SAS intra-europa. Den pastasalaten og de jævlige sandwichene vil jo ingen savne.

Men la det ikke være noen tvil: Skal man kose seg eller komme med connection i biz, så velger man LX, LH eller BA.

Men jeg synes det blir spennende å se hvordan eco-produktet blir.

Men savner info på følgende: Vil Plus også gjelde innenlands? Vil man få gratis mat fremme på OSL-TRD? Er det slutt på EBG fremst i flyet på Eco? Mange spørsmål!! Hjelp!

OG: Vil det si at FastTrack og lounge er rundt hjørnet på OSL for domestic? DA snakker vi, og vil ha mye mer å bety for mitt reisemønster enn om de fjerner biz på Europa.

Rotete innlegg, blir jo helt satt ut av dette!;D
bardf is offline  
Old 22-03-2013, 12:18   #38
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by bardf View Post
Men la det ikke være noen tvil: Skal man kose seg eller komme med connection i biz, så velger man LX, LH eller BA.
LH biz er vel omtrent like dårlig som SAS i M og Y, bortsett fra blokkert midtsete. LX er derimot i en helt annen divisjon.

Jeg vil tørre å påstå at skal man kun fra CPH eller ARN til Norge, så er business eller extra ett fett, bortsett fra blokkert midtsete. Forskjellen på de rutene vil ikke være stor fra dagens produkt (extra).
Der man vil merke den største forskjellen er f.eks. CPH-MAD, CPH-FCO, CPH-MXP, OSL-MXP, OSL-CDG, OSL-LHR osv. der business forsvinner.

Quote:
Originally Posted by bardf View Post
Er det slutt på EBG fremst i flyet på Eco? Mange spørsmål!! Hjelp!
Det er det lenge siden det ble slutt på. Alle kan velge alle rader.I går hadde jeg en typisk flight med SAS innenriks. De første 4-5 radene hadde opptatt midtsete, men lenger bak i flyet satt det 2-4 personer pr seterad. Jeg velger som regel sete på rad 7-12, for å redusere sjansen for en passasjer i nabosetet.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 22-03-2013 at 12:21.
Dag Viking is offline  
Old 22-03-2013, 12:26   #39
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,895
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

For meg høres dette ut som en liten krampetrekning fra en litt ivrig markedsavdeling. Jeg kan ikke skjønne at det kan komme noe ut av dette. Hvorfor slutte med et godt innarbeidet navn og konsept som business er?

Jeg tror ikke markedet etterspurte et kjipere konsept med "artig" navn, men et bra produkt til en mer realistisk pris. Tror Janne flirer litt nå..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline  
Old 22-03-2013, 12:28   #40
bardf
ScanFlyer Blue
 
bardf's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: OSL
Posts: 261
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
LH biz er vel omtrent like dårlig som SAS i M og Y, bortsett fra blokkert midtsete.
Som det er i dag synes jeg SK er bedre på Biz i Europa ja. Men med "Plus" som det er beskrevet nå, kan det vel være liten tvil om at LH blir bedre. Selv om tapasen er rar Får jo ofte etternavn, blokkert sete, frokosten er jo god, en orntli biz-kabin, varm klut, magasiner og dedikert service...
bardf is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) Trdfly Flyforum 11 07-03-2012 22:58
SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE sail4fun Flyforum 182 17-02-2012 16:20
SAS lanserer mobilselskab Jan Flyforum 4 01-04-2008 10:23


All times are GMT +2. The time now is 05:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.