![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
|
![]()
Mandag skulle jeg fly med UA4332 fra IAH til CME. Ruten flys med en Embraer RJ145. Jeg satt på 1A og hørte det var en del diskusjon frem og tilbake i cocpit. Et kvarters tid etter vi skulle startet fikk vi en melding fra kapteinen om at flyet var for tungt til å lande i CME og at de jobbet med å finne en løsning. Så, etter nok et kvarter, kom en av UAs bakkeansatte ombord og spurte etter sju frivillige som kunne reise senere. Ingen meldte seg. Det ble fristet med USD 300 for å gi opp setet, men det var fremdeles ingen som lot seg friste. Vi fikk da beskjed om at de sannsynligvis ville måtte kaste ut de sju siste som kom ombord. Mer frem og tilbake, hektisk aktivitet i cockpit, med mobiltelefoner og radiokiommunikasjon i flittig bruk. Bakkeansatte som kom ombord, diskuterte, og forsvant igjen. Ingen ny informasjon til oss som satt der og bivånet det hele. Så, godt halvannen time etter planlagt avgangstid, kom kapteinen på PA og sa at de hadde kjørt tallene gjennom systemet på nytt og at vi hadde fått grønt lys til å dra.
Ingen bagasje ble lastet av. Ingen forlot flyet. Alt var slik det hadde vært to timer tidligere. Er det virkelig så vanskelig eller vilkårlig å beregne hvorvidt man er innenfor tillatte marginer?? Det hører med til historien at hjemreisen fra MEX ti IAH ble avlyst pga dårlig vær i Houston, og dermed ble det en ekstra natt i Mexico City og en Airbus 319 hjem i stedet for Embraer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,416
|
![]()
Nei, ikke vanskelig i det hele tatt. Men av og til får man ikke de tallene man trenger. Her har det nok muligens vært vær- og vindforhold som har gjort at de har trengt ekstra fuel, og da har man kommet over maks landingsvekt. CME er 2200m lang, så det burde ikke være restriksjoner på landingsvekta, men det kan være terreng eller andre lokale begrensnnger som har innvirkning ..
Ikke usannsynlig at værforholdene har endret seg i de to timene dette gjaldt og at man dermed har kommet til 'lovlige' tall uten å redusere lasta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
|
![]()
Takker! Jeg hadde mest inntrykk av at de strevde med kalkyleprogrammet sitt, men det er slett ikke umulig at du har rett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
De slet garantert ikke med kalkyleprogrammet.
Det tar to minutter å finne ut om man overgår vektene ved å bruke kulepenn og papir. Det er enkel utregning.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,696
|
![]()
Det kan være de var usikre på andre faktorer som eks. været på destinasjonen, alternativ flyplass eller underveis m.v., noe som vil spille en rolle på vekt og fuelbeholdningen. (NB! Merk at været på alternativ flyplass også kan spille inn!)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vekt/balanse | ENTO | Flyteknisk forum | 13 | 07-02-2017 21:50 |
Hvor lang tid bør jeg beregne på Sola? | mckvakk | Reiseforum | 6 | 15-05-2013 00:58 |
Er besøk av det hvite hus vanskelig å få til? | robertaas | Reiseforum | 15 | 02-01-2012 23:54 |
Hvordan beregne EB points på CO flight? | VirreVapp | Reiseforum | 2 | 30-03-2011 05:59 |
Vekt på maling | Trety | Flyteknisk forum | 12 | 15-12-2009 10:26 |