![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
For dere som synes Gardermoen kan være litt treigt, så kan dere prøve Ben Gurion. Første sjekk på veien inn mot flyplassen. Så en enorm kø inne for Xray av kofferten. Går den ikke helt gjennom, det gjør den som regel ikke, så venter ny manuell sjekk og intervju. Så til innsjekking SAS, videre ny kø for sjekk av pass etc., før sjekk av håndbaggasje. Endelig plassert i Dana lounch og venter på avgang til Cph og trd.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, kan skrive under på at det ikke går like kjapt som her i Norge! Når jeg reiste fra Ben Gurion sist, foregikk det slik:
- Kontroll av bilen vi kjørte før vi kom inn på flyplass-området - X-ray av kofferten + at vi ble stilt kritiske spørsmål - Manuell kontroll av innholdet i kofferten, med påfølgende spørsmål - Ved innsjekk av kofferten ble vi spurt om vi hadde noe ''farlig'' i kofferten (nei, den har netopp blitt kontrollert!) - Så ''vanlig'' security med scanning av håndbagasje med påfølgende passkontroll - Gikk 40-50 meter før vi nok en gang måtte vise frem pass, og ble stilt nye spørsmål om vårt besøk i Israel - Endelig inne ved gateområdet! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Har hørt mange "skrekkhistorier "om tlv, men det er vel en av de plassene i verden hvor jeg faktisk forstår poenget med all security.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Som turist får man skikkelig lyst å reise tilbake etter avhørene på både inn- og utreise. Dårlig destinasjon for en mileage run turnaround!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Både in og ut gikk det langt raskere enn USA. Ved innsjekk var et noen som gikk og spurte litt spørsmål i køen hvor de klasserte de reisende. Jeg fikk bare vanlig xray av bagasjen og noen spørsmål ved en skranke, så mange andre fikk full gjennomgang.
USA er langt langt verre og de har i tillegg skikkelig dårlig attitude.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Dårlig attitude i US Immigration kan jeg IKKE skrive under på. En og annen surpomp har man da møtt over alt. Men synes ikke USA er spesielt ille der.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Inn og ut av USA er faktisk ikke så ille. Joda immigrasjonen kan stille noen spørsmål ditt og datt, men man slipper som regel greit igjennom.På vei ut, ikke noe problem. En idiot TSA her og der, men det er det. Og de har heller ingen utgående passkontroll så den køen slipper man. En fin ting med TLV er at de ikke bryr seg om den vannflaska på utgående security. Opplevde lite etter man hadde passert innsjekking i TLV. Passkontrollen kunne ikke brydd seg mindre så det ut som, men kommer man så langt er man vel klarert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Uten å gjøre dette til en historisk/politisk diskusjon, så kan man vel ha empati for at ståa er slik den er. Israel er jo omringet av land som hater dem som pesten.
On-topic: Fantastisk ferieland! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
I Israel er det derimot mange i militærtjeneste som jobber med sikkerhet, menge av dem i førstegangstjeneste. Det blir en litt annen stemning da selv omde tar sikkerheten mye mer seriøst. Snakket forresten en gang med ei dame som hadde jobbet med sikkerhet for El Al. Om det er noen som kan sikkerhet så er det folkene der. Hun var sjokkert over alt tullet i USA og sa at mye av det de gjorde der faktisk ga høyere risiko, men var bare laget for at folk skulle se og tro at mye ble gjort for å øke sikkerheten.
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Jeg har erfaring fra innsiden, siden jeg både har hatt TSA/FAA-sertifisering som sikkerhetskoordinator samt at jeg har jobbet med utvikling av noen av systemene de bruker. Når det gjelder Israel,... vel, jeg har god erfaring med innreise, men når det gjelder utreise .. kanskje vi tar den over en øl en gang... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hadde de derimot ikke brydd seg om sikkerheten, og hatt kontroll slik som i enkelte asiatiske og søramerikanske land, ville jeg vært mer skeptisk til en retur. Det er jo til tider et hissig vepsebol der nede, med galninger på hver side i konflikten
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jeg synes egentlig kritikken av TSA er litt overdrevent (samme med US immigration), og nå har jeg vært gjennom for n'te gang på et par uker. De kan være litt direkte og bryske i kommunikasjonen. Og hadde ikke vi skandinaver vært så vant med å få alt pakket inn i bomull, så ville de færreste ha brydd seg. Nei, de gir deg ikke et smil, men det er ikke jobben deres heller og de er stort seg fair og konsekvente. Og de virker på meg mer proffesjonelle enn f.eks deres norske kollegaer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Mulig jeg er ofte paa "glorete" steder i USA, men jeg opplever dem faktisk ofte som meget hyggelige og smilende (spesielt naar jeg reiser med kona).
Gutta her nede er noe morskere - men samtidig svaert proffe. De sureste jeg opplever er gutta i Zurich mellom terminalene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er helt ok i USA, problemet er ofte at det tar lang tid i sikkerthetskontrollen.
Someone, jeg ser du skal til St. Lucia. God tur, det er et deilig sted. Bryllupsreise? Lei bil og kjoer fra strand til strand.
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Nakenscanneren har jeg ingen problemer med.....har ikke noe å være flau over Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ekstra sikkerhetssjekk ved transfer | lurudal | Småprat | 20 | 11-05-2012 00:33 |
Nestenulykke ved flyplass | LN-RPL | Flyforum | 1 | 17-03-2009 13:54 |
Hotell ved flyplass | Rossiyskie Avialinii | Reiseforum | 0 | 03-03-2007 09:44 |
Sikkerhetssjekk ved ankomst fra utlandet | SpotOn | Flyforum | 21 | 27-10-2005 09:19 |
Ny flyplass ved Madrid? | NB | Flyforum | 0 | 21-11-2004 15:16 |