Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-08-2012, 07:33   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
SAS SAS legger ned CPH-BKK?

BKK ryker i mars
http://www.takeoff.dk/news/23593

Quote:
Der har været flere gisninger, som kunne pege på stop for København-Bangkok, og det bliver, efter hvad takeoff.dk erfarer, også tilfældet. Det er planen at lukke ned med udgangen af marts, når sommerfartplanen starter, og i hvert holde lukket hele sommeren med en svag mulighed for en start igen om et års tid. Dybest set regner man næppe med at komme i gang igen
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 07:45   #2
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Det er vel opplagt at SAS flytter materiell fra BKK til SFO grunnet formodentlig bedre inntjening, men er det kjent hvorvidt BKK har vært et tapssluk eller ei?
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:38   #3
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:47   #4
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default

Så du mener det er latterlig å prøve å opptimalisere driften?? Bedre at SAS har økonomiske problemer, enn at de legger ned BKK?
storg is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:48   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,102
Default

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
Hvorfor det? Det er jo mest fornuftig å sette inn ressursene der de gir best avkastning.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:49   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
Hvad er det det er så latterligt ved at ændre sit ruteprogram, hvis man mener man kan optimere og øge indtjeningen?

Det er vel noget alle flyselskabet gør kontinuerligt.

Men når det er SAS - så er det latterligt?
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:55   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
Så du menar att SAS skall bedriva en välgörenhetsbedrift?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:58   #8
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
SAS Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

CPH-BKK ligger fremdeles ute for salg.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:08   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Jeg synes det vil være merkelig om ikke SAS tjener penger på BKK. Har vel flydd den ruta 6-8 ganger selv og det har vært fullt hus hver eneste gang. Likeledes har det vært fullt hus de gangene jeg har hatt bekjente som har reist på den ruta.

Prisene har alltid ligget godt over Thai sine priser, og når jeg ser prisene til SFO er de jo tilsvarende prisene til BKK. Dessuten er avstanden til SFO 116 miles lenger enn til BKK, uten at det gjør den store forskjellen. Så hvis full buss til BKK ikke tjener penger med de prisene, så lurer jeg på hvordan full buss til SFO kan gjøre bedre butikk?

Dessuten er vel BKK en større Star-HUB enn det SFO er? Eller satser man ikke på videreforbindelser kanskje?

Jeg synes dette er merkelig. Hadde heller ønsket at SAS hadde hyrt inn en ekstra 340 og ekspandert litt i stedet!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:20   #10
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg synes det vil være merkelig om ikke SAS tjener penger på BKK. Har vel flydd den ruta 6-8 ganger selv og det har vært fullt hus hver eneste gang. Likeledes har det vært fullt hus de gangene jeg har hatt bekjente som har reist på den ruta.


BF
fuld hus er ikke lig høj indtjening. Selvom priserne i udgangspunktet ser ens ud, siger det jo ikke noget om gennemgangspriser altså hvis mange af pax på CPH-BKK skal videre til andre steder/kommer fra andre steder er det jo prisen på hele strækket der er afgørende for hvor meget SK kan putte i lommen for CPH-BKK strækningen.
Desuden har BKK flyet et stort/lang groundstop i BKK der økonomisk set er uproduktivt (mener det er i størrelsesordenen 10 timer) hvis du ved at slinge flyet til SFO istedet kan have kortere groundstop, får du en bedre udnyttelse af flyet og dermed bedre økonomi selv hvis dit argumenet med ens priser er validt.

Når der samtidig er rygter om TG's faste anden daglige frekvens til BKK, og det faktum at der ikke er andre direkte konkurrenter på SFO, giver det bytte da rigtig rigtig god mening. Ydermere ved at flyve direkte til vestkysten, skabes mere plads på ORD/EWR flyvningerne idet de så ikke behøver lægge sæder til connecting traffic videre vestpå, men de sæder kan i stedet bruges på dels lokal trafik dels øget sats på connecting til midvesten/canada etc.

Alt i alt et totalt set bedre produkt for SAS og - tilsyneladende - en bedre indtjening. I en verden med begrænsede flyressourcer er det da ganske enkelt optimalt for alle andre end BKK flyspottere der ikke længere ser SK 343 lokalt.
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:24   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Er litt enig med AFG, men er ikke helt overbevist om artikkelen er riktig. Man skal ha ganske rå forventninger til fortjenesteforbedring for å gjøre et slikt bytte i kapasitet, og jeg sliter litt med å se at Frisco er slik en 'Holy Grail' - MEN jeg kjenner ikke beregningene...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:55   #12
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default SAS legger ned København-Bangkok

Så ikke at noen hadde startet denne tråden allerede, så endrer denne posten til følgende som slår meg som fornuftig:

Burde ikke SAS nettopp satse på langruter vestover? Finnairs salgsargumenter om at de har de korteste rutene østover er jo gode argumenter.

Last edited by Skipskatta; 27-08-2012 at 13:55.
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:03   #13
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Det blir i alle tilfeller spennende for DY at SK dropper BKK. Vi kan vel da med nokså stor sikkerhet forvente oss en ganske stor satsning på OSL - BKK med DY?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by Someone; 27-08-2012 at 13:08.
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:11   #14
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Jeg har også flydd denne ruten ganske mye.
Og jeg kan ikke huske jeg har sett ledige seter ombord.

Jeg var dønn sikker på at ruten gikk svært godt økonomisk.
Det må jo bare bety som allerede nevnt før i tråden at belegg og inntjening er to helt forskjellige ting.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:21   #15
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Mer rimligt vore väl om DY satsade på CPH-BKK för att fylla tomrummet efter SK?
SAS har aldrig flugit OSL-BKK.
Kjos har vid flera tillfällen fastslagit att Stockholm Arlanda kommer vara av största betydelse för DYs asiensatsning. Jag är osäker på om OSL kommer få speciellt många DY asienlinjer. OSL ligger ju helt fel geografiskt för omfattande asientrafik.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:27   #16
SE-AER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Det er jo ikke akkurat sånn at det savnes konkurranse til SFO heller. Ok, fint for de som bor i Danmark eller i Skåne og som kan reise direkte med SAS, men for mange andre i Skandinavia som uansett må reise med 1 mellomlanding så finnes det f eks:

British Airways, SWISS, Lufthansa, United, KLM og Air France å velge mellom. Hva er det egentlig SAS hadde tenkt å konkurrere på her?
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:49   #17
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Veldig skuffende av SK. Når de lanserer en stor nyhet på bekostning av en annen synes jeg det er tragisk.. Uff og uff..
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:11   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Mer rimligt vore väl om DY satsade på CPH-BKK för att fylla tomrummet efter SK?
SAS har aldrig flugit OSL-BKK.
Kjos har vid flera tillfällen fastslagit att Stockholm Arlanda kommer vara av största betydelse för DYs asiensatsning. Jag är osäker på om OSL kommer få speciellt många DY asienlinjer. OSL ligger ju helt fel geografiskt för omfattande asientrafik.
Nå er det vel mange grunner til at SAS har hatt sine ruter fra CPH, og noen av disse årsakene er at man har bygget opp sitt rutenettverk med CPH som hub. Da er det naturlig at langrutene går fra hovedhub'en. Det betyr ikke at dette nødvendigvis er en god løsning for et selskap som DY.

Hva angår OSL kontra ARN og asiatrafikk, så blir det vel litt søkt å si at OSL ligger "helt feil geografisk". Ja, ARN ligger lenger øst, men det er neppe veldig avgjørende for en helhetsvurdering.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:18   #19
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,857
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Jeg ser at det er selvfølgelig null forståelse for LN-AFG sin uttalelse her inne – men jeg er ikke uenig.

SAS er vel i utgangspunktet for kundene – og det er nok ikke umulig kundene synes dette virker mer userioest enn oss forumtroll?

Det gir jo ikke noe godt bilde ut av og kan vel for noen som ikke jobber i bransjen likne krampestrekninger? Hvis det da også som noen spår her inne blir til at SFO ikke blir veldig langvarig så hjelper jo ikke dette heller. De fleste kunder liker jo at det er litt consistency på hva man blir tilbudt der ute.

Tror neppe kundene går i dybden på hvordan SAS spiller sjakk med rutene sine og tenker – ”ja dette burde de”. Slik tenker i alle fall ikke jeg.

Jeg sitter igjen med inntrykket ”fikk de ikke til dette engang?”
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:19   #20
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Lokalmarked ARN-BKK er en god del större enn OSL-BKK. Det overrasker ikke at DY velger a fly til Östen fra ARN... For Nordmenn som ikke bor i OSL omrade blir disse flygninger trolig lite attraktiv, fordi DY ikke har feeder-flygninger til/fra ARN som kan mate inn flere pax.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SIA Cargo legger ned på CPH SQ321 Flyforum 6 04-11-2016 14:50
Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500 Someone Flyforum 18 23-03-2012 15:38
Legger ned CPH-BGO Someone Flyforum 26 25-09-2008 09:51
Finnair starter HEL-BOM, men legger ned BKK-SIN MD90 Flyforum 4 22-01-2007 21:33
Skyways legger ned CPH-ruter CK Flyforum 2 10-11-2004 22:13


All times are GMT +2. The time now is 15:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.