Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-08-2012, 07:33   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

SAS SAS legger ned CPH-BKK?

BKK ryker i mars
http://www.takeoff.dk/news/23593

Quote:
Der har været flere gisninger, som kunne pege på stop for København-Bangkok, og det bliver, efter hvad takeoff.dk erfarer, også tilfældet. Det er planen at lukke ned med udgangen af marts, når sommerfartplanen starter, og i hvert holde lukket hele sommeren med en svag mulighed for en start igen om et års tid. Dybest set regner man næppe med at komme i gang igen
Old 27-08-2012, 07:45   #2
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Det er vel opplagt at SAS flytter materiell fra BKK til SFO grunnet formodentlig bedre inntjening, men er det kjent hvorvidt BKK har vært et tapssluk eller ei?
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:38   #3
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
Old 27-08-2012, 11:47   #4
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Så du mener det er latterlig å prøve å opptimalisere driften?? Bedre at SAS har økonomiske problemer, enn at de legger ned BKK?
storg is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:48   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
Hvorfor det? Det er jo mest fornuftig å sette inn ressursene der de gir best avkastning.
Old 27-08-2012, 11:49   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Hvad er det det er så latterligt ved at ændre sit ruteprogram, hvis man mener man kan optimere og øge indtjeningen?

Det er vel noget alle flyselskabet gør kontinuerligt.

Men når det er SAS - så er det latterligt?
Old 27-08-2012, 11:55   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Så du menar att SAS skall bedriva en välgörenhetsbedrift?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:58   #8
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

SAS Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

CPH-BKK ligger fremdeles ute for salg.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:08   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Jeg synes det vil være merkelig om ikke SAS tjener penger på BKK. Har vel flydd den ruta 6-8 ganger selv og det har vært fullt hus hver eneste gang. Likeledes har det vært fullt hus de gangene jeg har hatt bekjente som har reist på den ruta.

Prisene har alltid ligget godt over Thai sine priser, og når jeg ser prisene til SFO er de jo tilsvarende prisene til BKK. Dessuten er avstanden til SFO 116 miles lenger enn til BKK, uten at det gjør den store forskjellen. Så hvis full buss til BKK ikke tjener penger med de prisene, så lurer jeg på hvordan full buss til SFO kan gjøre bedre butikk?

Dessuten er vel BKK en større Star-HUB enn det SFO er? Eller satser man ikke på videreforbindelser kanskje?

Jeg synes dette er merkelig. Hadde heller ønsket at SAS hadde hyrt inn en ekstra 340 og ekspandert litt i stedet!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:20   #10
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg synes det vil være merkelig om ikke SAS tjener penger på BKK. Har vel flydd den ruta 6-8 ganger selv og det har vært fullt hus hver eneste gang. Likeledes har det vært fullt hus de gangene jeg har hatt bekjente som har reist på den ruta.

BF
fuld hus er ikke lig høj indtjening. Selvom priserne i udgangspunktet ser ens ud, siger det jo ikke noget om gennemgangspriser altså hvis mange af pax på CPH-BKK skal videre til andre steder/kommer fra andre steder er det jo prisen på hele strækket der er afgørende for hvor meget SK kan putte i lommen for CPH-BKK strækningen.
Desuden har BKK flyet et stort/lang groundstop i BKK der økonomisk set er uproduktivt (mener det er i størrelsesordenen 10 timer) hvis du ved at slinge flyet til SFO istedet kan have kortere groundstop, får du en bedre udnyttelse af flyet og dermed bedre økonomi selv hvis dit argumenet med ens priser er validt.

Når der samtidig er rygter om TG's faste anden daglige frekvens til BKK, og det faktum at der ikke er andre direkte konkurrenter på SFO, giver det bytte da rigtig rigtig god mening. Ydermere ved at flyve direkte til vestkysten, skabes mere plads på ORD/EWR flyvningerne idet de så ikke behøver lægge sæder til connecting traffic videre vestpå, men de sæder kan i stedet bruges på dels lokal trafik dels øget sats på connecting til midvesten/canada etc.

Alt i alt et totalt set bedre produkt for SAS og - tilsyneladende - en bedre indtjening. I en verden med begrænsede flyressourcer er det da ganske enkelt optimalt for alle andre end BKK flyspottere der ikke længere ser SK 343 lokalt.
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:24   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Er litt enig med AFG, men er ikke helt overbevist om artikkelen er riktig. Man skal ha ganske rå forventninger til fortjenesteforbedring for å gjøre et slikt bytte i kapasitet, og jeg sliter litt med å se at Frisco er slik en 'Holy Grail' - MEN jeg kjenner ikke beregningene...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:55   #12
Skipskatta
ScanFlyer Blue

Default SAS legger ned København-Bangkok

Så ikke at noen hadde startet denne tråden allerede, så endrer denne posten til følgende som slår meg som fornuftig:

Burde ikke SAS nettopp satse på langruter vestover? Finnairs salgsargumenter om at de har de korteste rutene østover er jo gode argumenter.

Last edited by Skipskatta; 27-08-2012 at 13:55.
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:03   #13
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Det blir i alle tilfeller spennende for DY at SK dropper BKK. Vi kan vel da med nokså stor sikkerhet forvente oss en ganske stor satsning på OSL - BKK med DY?
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by Someone; 27-08-2012 at 13:08.
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:11   #14
apeks
ScanFlyer Silver

Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Jeg har også flydd denne ruten ganske mye.
Og jeg kan ikke huske jeg har sett ledige seter ombord.

Jeg var dønn sikker på at ruten gikk svært godt økonomisk.
Det må jo bare bety som allerede nevnt før i tråden at belegg og inntjening er to helt forskjellige ting.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:21   #15
L-1011
ScanFlyer Molded

Mer rimligt vore väl om DY satsade på CPH-BKK för att fylla tomrummet efter SK?
SAS har aldrig flugit OSL-BKK.
Kjos har vid flera tillfällen fastslagit att Stockholm Arlanda kommer vara av största betydelse för DYs asiensatsning. Jag är osäker på om OSL kommer få speciellt många DY asienlinjer. OSL ligger ju helt fel geografiskt för omfattande asientrafik.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:27   #16
SE-AER
ScanFlyer Blue

Det er jo ikke akkurat sånn at det savnes konkurranse til SFO heller. Ok, fint for de som bor i Danmark eller i Skåne og som kan reise direkte med SAS, men for mange andre i Skandinavia som uansett må reise med 1 mellomlanding så finnes det f eks:

British Airways, SWISS, Lufthansa, United, KLM og Air France å velge mellom. Hva er det egentlig SAS hadde tenkt å konkurrere på her?
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 13:49   #17
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Veldig skuffende av SK. Når de lanserer en stor nyhet på bekostning av en annen synes jeg det er tragisk.. Uff og uff..
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:11   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Mer rimligt vore väl om DY satsade på CPH-BKK för att fylla tomrummet efter SK?
SAS har aldrig flugit OSL-BKK.
Kjos har vid flera tillfällen fastslagit att Stockholm Arlanda kommer vara av största betydelse för DYs asiensatsning. Jag är osäker på om OSL kommer få speciellt många DY asienlinjer. OSL ligger ju helt fel geografiskt för omfattande asientrafik.
Nå er det vel mange grunner til at SAS har hatt sine ruter fra CPH, og noen av disse årsakene er at man har bygget opp sitt rutenettverk med CPH som hub. Da er det naturlig at langrutene går fra hovedhub'en. Det betyr ikke at dette nødvendigvis er en god løsning for et selskap som DY.

Hva angår OSL kontra ARN og asiatrafikk, så blir det vel litt søkt å si at OSL ligger "helt feil geografisk". Ja, ARN ligger lenger øst, men det er neppe veldig avgjørende for en helhetsvurdering.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:18   #19
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg ser at det er selvfølgelig null forståelse for LN-AFG sin uttalelse her inne – men jeg er ikke uenig.

SAS er vel i utgangspunktet for kundene – og det er nok ikke umulig kundene synes dette virker mer userioest enn oss forumtroll?

Det gir jo ikke noe godt bilde ut av og kan vel for noen som ikke jobber i bransjen likne krampestrekninger? Hvis det da også som noen spår her inne blir til at SFO ikke blir veldig langvarig så hjelper jo ikke dette heller. De fleste kunder liker jo at det er litt consistency på hva man blir tilbudt der ute.

Tror neppe kundene går i dybden på hvordan SAS spiller sjakk med rutene sine og tenker – ”ja dette burde de”. Slik tenker i alle fall ikke jeg.

Jeg sitter igjen med inntrykket ”fikk de ikke til dette engang?”

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:19   #20
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Lokalmarked ARN-BKK er en god del större enn OSL-BKK. Det overrasker ikke at DY velger a fly til Östen fra ARN... For Nordmenn som ikke bor i OSL omrade blir disse flygninger trolig lite attraktiv, fordi DY ikke har feeder-flygninger til/fra ARN som kan mate inn flere pax.

Posting Rules