![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Oslo-Düsseldorf-New York-Oslo
![]() Februar er en fin tid for både å fly billig og å bo billig i New York. Vi betalte 2600 kr. t/r for flybillettene med Lufthansa og United i kombinasjon og om lag 4000 kr. for seks netter i et stort rom øverst på Radisson Lexington Hotel, begge deler takket være tips på Flyprat. ![]() Reiserute: 1. februar 2012: LH2951 Oslo (OSL)–Düsseldorf (DUS), Canadair Regional Jet 900 1. februar 2012: LH0408 Düsseldorf (DUS)–New York (EWR), Airbus A330-300 7. februar 2012: UA0038 New York (EWR)–Oslo (OSL), Boeing 757-200W Last edited by FlightDeck; 25-03-2012 at 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
1. februar 2012, kl. 09.35:
Lufthansa LH2951 Oslo (OSL)–Düsseldorf (DUS) Economy Class Canadair Regional Jet 900 ![]() I forbindelse med Park Inns ettårsjubileum på Gardermoen, ”solgte” hotellet overnattinger til 1 kr. Selv om flyet ikke hadde avgang før kl. 09.35, slo vi til og reiste derfor opp til Gardermoen kvelden før. Hotellet var nytt og fint, men det var samtidig noe litt tilgjort moderne og kaldt ved det hele. Det beste var selvsagt utsikten mot utenlandspiren og det var riktig moro å følge med på trafikken i timene mellom klokken 21 og midnatt. ![]() Morgenen etter sjekket vi inn bagasjen og fikk skrevet ut ombordstigningskort i SAS EuroBonus Gold-skranken uten noen spørsmål fra den stumme SAS-agenten. Vi gikk gjennom FastTrack, kjøpte en bok i den nye ARK-bokhandelen og hadde deretter et unødvendig stopp i tax free-butikken (som bygges om igjen!). Deretter fant vi veien opp til SAS Scandinavian Lounge, der vi spiste en lett frokost. ![]() Lufthansa flyr daglig mellom Oslo og Düsseldorf gjennom datterselskapet Eurowings, som har en flåte på 23 Canadair Regional Jet 900 og flyr en rekke regionale ruter fra Düsseldorf, Hamburg og Nürnberg. Dagens maskin var fjernparkert og det ble derfor buss fra utgang 34A og ut til D-ACNW, som ble levert ny i juni 2011. ![]() Ved siden av stod LN-RCX Höttur Viking parkert, den første SAS-maskinen med internett om bord. Jeg fløy den bare et par dager tidligere fra Tromsø til Oslo, og ikke bare var flyet utstyrt med internett - den hadde også fått en etterlengtet ansiktsløftning gjennom ny lakk, nye vegger, tepper, paneler og stoler. Plassering av toaletter og galley hadde også endret seg. Hele arbeidet tok tre uker og ble utført på Arlanda, men for de andre maskinene som skal bygges om vil dette gjøres på Gardermoen. ![]() ![]() ![]() Flytiden ble beregnet til 1 time og 30 minutter over en distanse på 1028 kilometer. Vi kjørte hele veien fra fjernparkeringen vis-à-vis Park Inn-hotellet til 01L hvor vi tok av ikke langt fra et annet interessant flyplasshotell, Comfort Hotel RunWay, etter en runde med avising. ![]() Vi fikk servert en frokostblanding sammen med kalde og varme drikker, og besetningen tok seg tid til å gå gjennom kabinen med drikketrallen to ganger. ![]() Det satt tre passasjerer i Business Class, ellers nådde kabinfaktoren om lag 50 prosent. ![]() Det ble en rolig og avslappende flyreise med fin utsikt over Jylland og deler av Tyskland før vi nådde Düsseldorf. Vi fikk ikke lande som planlagt og måtte derfor fly rundt flyplassen i ti minutter. Da vi omsider fikk landingstillatelse passerte vi en rekke tidligere Eurowings CRJ 200-maskiner ved enden av rullebanen - fly nummer to på bildet har jeg faktisk dokumentert i denne rapporten. Da vi steg ut av CRJ 900-maskinen og inn i bussen var vi drøyt 40 minutter unna oppsatt avgangstid for LH408 til New York. Jeg fikk 175 EuroBonus-poeng for reisen. Last edited by FlightDeck; 25-03-2012 at 11:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
1. februar 2012, kl. 12.10:
Lufthansa LH0408 Düsseldorf (DUS)–New York (EWR) Economy Class Airbus A330-300 ![]() På vei mot terminalen passerte vi Airbus A330-300-maskinen som skulle fly oss vestover, D-AIKG Ludwigsburg. Denne ble bygget i 2004 og er basert i Düsseldorf, der den stort sett bare flyr på New York-ruten. Lufthansa har 15 A330-300 i flåten og en i bestilling. Disse brukes stort sett til USA og jeg har tidligere fløyet den fra München til New York. Jeg har også fløyet mellom Düsseldorf og New York en gang tidligere, da i motsatt retning, og da med Airbus A340-300 som Lufthansa inntil 2010 brukte på sine fire interkontinentale ruter fra Düsseldorf, det vil si New York, Chicago, Miami og Toronto. Denne sommeren er en A340-300-maskin tilbake i Düsseldorf, men da for å betjene selskapets nye rute til Tokyo. Oss inkludert var det bare fire passasjerer som skulle fly videre og valgte ”transfertrappen” opp til terminalen. Også disse skulle til New York. I enden av terminalen ble passet sjekket og ved utgangen ble APIS og ESTA godkjent og vi fikk av en eller annen grunn skrevet ut nye ombordstigningskort. Deretter bar det om bord som de siste passasjerene. ![]() Vi gikk gjennom den andre Business-kabinen og den første Economy-kabinen før vi satte oss omtrent midt i den andre Economy-kabinen. Avgangen så ut til å være så å si fullsatt. Vi hadde i utgangspunktet reservert seter i den første Economy Class-raden, men noen uker før avreise oppdaget jeg at seteraden var forsvunnet fra setekartet og vi stod dermed igjen med reservasjoner på seter som tilsynelatende ikke fantes. A330-maskinen har 2-4-2-konfigurasjon og det var da bare en toer igjen, på rad 38, som er om lag midt i den andre Economy Class-kabinen. Fordelen med å sitte litt lenger bak er imidlertid at man får bedre utsikt. Det tok ikke mange minuttene fra vi satte oss i stolene til flyet takset mot rullebanen. Sikkerhetsdemonstrasjonen ble på denne avgangen gjennomført manuelt. Ved hjørnet av rullebanen ble vi stående og vente på ankomsten til Emirates' Boeing 777-300ER-maskin fra Dubai og en mer eksotisk Airbus A310-maskin fra iranske Mahan Air. Selskapet har av amerikanske myndigheter blitt beskyldt for å yte økonomisk, materiell og teknisk støtte til en terrororganisasjon og det er derfor forbudt for amerikanere å reise med selskapet eller å gjøre forretninger med det. ![]() Distansen på ruten er 6045 kilometer og flytiden ble beregnet til 7 timer og 35 minutter. Det var en nydelig dag i luften og det var morsomt å følge med på kartet og ut av vinduet. ![]() Vi fløy ikke overraskende over Nederland, kort over Nordsjøen til Storbritannia, over Manchester og Liverpool, rett nord for Dublin før vi nådde Atlanterhavet. ![]() Serveringen startet med to drikkerunder og snacks, deretter mat, etterfulgt av en ny drikkerunde. ![]() Maten så temmelig lik ut som den jeg har sett på bildene fra diverse andre Lufthansa-rapporter mellom Tyskland og USA. Et typisk Economy Class-måltid, verken spesielt mye mat eller spesielt god mat. ![]() Vi brukte om lag fire timer over selve Atlanterhavet. ![]() Reisefølget hadde en del problemer med underholdningssystemet underveis, hovedsakelig fordi skjermen ikke reagerte når man trykket på den. Det opplevde jeg også, men ettersom jeg arbeidet på PC-en over hele Atlanterhavet og heller hadde på air show ble det ikke et stort problem. Jeg registrerte ellers at Lufthansa har et ganske begrenset utvalg av filmer, musikk og underholdning og at underholdningssystemet deres (på samme måte som SAS’ system) trenger en oppgradering. ![]() Det ble som vanlig ganske spektakulær utsikt over Canada. Bildet over viser for eksempel Anticosti Island, en øy med om lag 300 innbyggere, 160.000 hjort og 400 skipsvrak liggende langs kysten. ![]() Halvannen time før ankomst kunne vi velge mellom pizza eller pølsebiter med sennep inni, begge deler smakte helt forferdelig. ![]() Det ble en meget lang og turbulent innflyvning mot Newark-flyplassen i New Jersey, som Lufthansa betjener i tillegg til JFK-flyplassen. ![]() Vi parkerte ved siden av en SAS-maskin ankommet fra Stockholm og mens vi stod i immigrasjonskøen landet ytterligere en maskin fra København. Jeg fikk 950 EuroBonus-poeng for reisen. Last edited by FlightDeck; 25-03-2012 at 11:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
New York
Dette var reisefølgets første tur til New York, og en uke i New York var perfekt for å se mange ulike bydeler, museer og attraksjoner. Vi var heldige og hadde varmt vær til februar å være. Her er noen utvalgte bilder: ![]() Radio City ![]() Columbia University ![]() Guggenheim ![]() Brooklyn Brewery ![]() Frihetsgudinnen ![]() Fra minnesparken ved Ground Zero ![]() FN-hovedkvarteret har blitt pusset opp ![]() Flat Iron building ![]() Utsikt fra Empire State Building ![]() Utsikt fra Empire State Building ![]() Madison Square Garden Last edited by FlightDeck; 25-03-2012 at 11:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
7. februar 2012, kl. 20.00:
United Airlines (operated by Continental Airlines) UA0038 New York (EWR)–Oslo (OSL) Economy Plus Boeing 757-200W ![]() Det er svært behagelig å kunne fly direkte hjem - og selv om jeg i utgangspunktet vil velge SAS til det formålet, var det morsomt å endelig få prøve direkteruten til Contintental, eller nå United. ![]() United bruker C-terminalen på Newark og denne er kanskje enda kjipere enn den de andre Star Alliance-selskapene bruker. Vi fant ingen Star Alliance Gold-skranke - i stedet måtte vi gjøre hele jobben selv, noe som i seg selv er helt greit, men jeg trodde de amerikanske selskapene tradisjonelt har vært så flinke med elite ditt og status datt, tepper, køer og klasseskiller. ![]() ![]() Sikkerhetskontrollen var køfri og vi kom gjennom overraskende fort, beveget oss da mot United Club, som er det nye navnet på de tidligere Continental Airlines Presidents Club og United Red Carpet Club. Kanskje like greit at de forkortet navnet, for her var det verken røde løpere eller presidenter. ![]() ![]() ![]() Loungen var utrolig konservativt innredet med grå farger, tunge møbler og planter av grønn plastikk. Det var ikke noe mat å oppdrive utover kjeks og ost pakket inn i folie, samt noen ulike typer nøtter og chips. Det var store tanker med besk kaffe og en bar hvor man kunne bestille blant annet øl og mineralvann, som var gratis, eller kjøpe en drink. Vi kunne ikke annet enn le - denne loungen kan ikke måle seg med den kombinerte loungen som Lufthansa og SAS har sammen i en annen pir. ![]() Det ble derfor bare femten minutter i loungen før vi slo oss ned på en kafé i terminalen i stedet. ![]() Jeg har ikke tidligere reist med fly som bare har en midtgang på interkontinentale ruter og dermed heller ikke Uniteds direkterute mellom New York og Oslo. Derfor var det med en viss spenning jeg steg om bord i N67134, en 757-200 bygget og levert til Continental Airlines i 1999. United har i dag over 130 eksemplarer av denne flytypen, inkludert om lag 40 som kom fra Continental. ![]() Uten nakkebetrekk så setene rimelig triste og slitne ut forfra, men så fort vi hadde satt oss føltes kabinen mer moderne. Benplassen var strålende og underholdningssystemet så lovende ut. Flyet ble ikke mer enn halvfullt og dermed fikk vi hele raden for oss selv. Jeg likte dessuten utsikten mot motor og winglet. ![]() United har nå oppgradert alle tidligere Continental Boeing 757-200-maskiner med Economy Plus. Vi hadde i utgangspunktet reservert seter langt fremme i Economy Class og fikk beholde plassene i det som nå var en 45 seter stor Economy Plus-seksjon. ![]() Det er ingen grunn til å stresse med nødutgang når plassen er såpass god. Besetningen forsøkte å få flere til å kjøpe seg opp fra Economy, men det var ingen som gjorde dette. ![]() Flytiden ble beregnet til 6 timer og 29 minutter over en distanse på 5949 kilometer. ![]() ![]() ![]() Ved avgang hadde vi flott utsikt mot New York. ![]() I påvente av matservering utforsket jeg underholdningssystemet om bord og ble positivt overrasket over det gode utvalget og den gode kvaliteten. Svært mye bedre enn det Lufthansa hadde på utreisen. ![]() Serveringen startet med en drikkerunde. Ettersom øl kostet seks dollar, hadde jeg forberedt meg og tatt ut kontanter for betaling, men ble positivt overrasket over at de faktisk krevde betaling med kort. ![]() Middagen skuffet, men var samtidig ingen skuffelse. Maten smakte rett og slett forferdelig, men vi var godt forberedt på den dårlige kvaliteten og hadde derfor spist på forhånd. Idet vi hadde forlatt fastlandet av Canada, lente jeg meg tilbake, satt musikk fra Uniteds fremragende system og lukket øynene. Last edited by FlightDeck; 25-03-2012 at 11:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() ![]() Da jeg plutselig våknet skrudde jeg på skjermen igjen og fant ut at vi snart ville passere Bergen! ![]() På bordet ved siden av meg stod en frokostboks, bestående av litt frukt og en ikke akkurat fersk croissant. ![]() Det ble en fin innflyvning over Vestlandet og fjellene. ![]() Jeg fikk 925 EuroBonus-poeng for reisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Konklusjon:
Lufthansa leverte et forutsigbart og godt produkt med strålende ombordservice og topp skolerte ansatte. A330-maskinene begynner å bli litt slitte og underholdningssystemet trenger en oppgradering. Transfer i Düsseldorf er svært enkelt og kan anbefales. Jeg ble positivt overrasket over Uniteds direkterute - vi var selvsagt heldige som fikk en hel rad for oss selv i Economy Plus (uten å betale). Hadde vi sittet lenger bak i en fullsatt kabin ville inntrykket blitt annerledes. På denne turen var benplass og underholdningssystem det beste, servicen var absolutt akseptabel, mens innsjekking, lounge og servering var helt elendig. Last edited by FlightDeck; 25-03-2012 at 11:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nok en flott rapport fra deg.
En liten kommentar: LH planlagte DUS-NRT rute har nylig blitt avlyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nok en flott trip report fra deg, FlightDeck. Takk for at du tar deg tid til å skrive.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Nok en topp rapport Men merk at Elite/Star Gold er etasjen under der du tydeligvis sjekket inn..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Veldig bra rapport FlightDeck. Frister med en tur til New York igjen snart!
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for den, om ikke suget etter en tur til NY var stort nok fra før ble det ikke mindre etter denne rapporten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tusen takk for en fin rapport :-) Hyggelig å få detaljer om hvordan produktet til United er
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Takk for fin rapport. Har UA bare en lounge pr terminal på EWR? De har vel iallfall dusj?
Hvor mye kostet eco pluss om kjøpt ombord? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Det er to United Club, personlig bruker jeg den andre med flott utsikt mellom to pirer med fly kloss inntil... Tilbake neste torsdag... Men mat har de ikke noe av.. Tragisk, men mye utenfor...
For 12 dager siden hivde jeg inn på McD Angus før boarding og det holdt hjem. ![]() ![]() Dragene har blitt mer vennligsinnet... Edit: Mat, siden det nå ef UA har fått mengder med bananer,, |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for nok en flott rapport! Kjekt med noen eco-rapporter innemellom gåselever og champagne. En interesant sammenligning - tror vel jeg kunne ha funnet på å velge noe sånt selv - for på returen synes jeg personlig at direkte er en klar fordel. Maten så slett ikke bra ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for en veldig bra rapport. Det hadde gjort seg med en New York tur nå, men i år blir det (desverre) terrasse isteden.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hjertelig takk for nok en hyggelig rapport!
![]() Den maten hos United (eller Continental) så ikke spesielt innbydende ut.. Hvordan synes du New York er vinterstid kontra midtsommers, og er det merkbart mindre turister i statene om vinteren?
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Tusen takk for nok en fantastisk rapport!! Flotte bilder også!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for den glimrende rapporten, og for noen bilder!
Ser mer og mer frem til å reise tilbake i mai, og skal følge i dine fotspor til bryggeriet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo-New York-Oslo på 72 timer (787) | Thomas | TripReports | 30 | 15-02-2014 21:45 |
Oslo london bosten miami new york london oslo | TONROY | TripReports | 8 | 19-05-2011 21:52 |
Oslo-München-Newark-Boston-Newark-Düsseldorf-Oslo | FlightDeck | TripReports | 18 | 10-02-2010 22:04 |
Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo | FlightDeck | TripReports | 28 | 11-05-2009 22:16 |
Transwede overtar Oslo-Warszawa og Oslo-Düsseldorf | FlightDeck | Flyforum | 16 | 26-08-2008 22:12 |