Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-05-2011, 01:10   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default DY - Gjennomgående billett

Dersom man bestiller en gjennomgående billett, BGO-OSL-SVG med Norwegian. Har man da de vanlige rettighetene dersom det blir missed connection på Gardermoen slik man har med vanlige flyselskaper (ikke low-cost)?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 02:10   #2
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Default Re: DY - Gjennomgående billett

Stjælt fra: http://www.norwegian.no/kundeservice...nsit/onlining/

Quote:
Onlining

Bestiller du en gjennomgående reise/onlining mot et tillegg på NOK 60 pr strekning pr person fra for eksempel Trondheim til Kristiansand med flybytte i Oslo, har Norwegian ansvar for at du kommer helt fram (du reiser under en sammenhengende kontrakt). Det betyr at du har visse rettigheter dersom det oppstår forsinkelser som gjør at du kommer for sent til neste flyavgang. Norwegian vil overføre deg til neste mulig flyavgang der det er ledig plass.

Dersom ventetiden blir lang vil Norwegian ved behov også tilby deg måltider og overnatting. Dette gjelder selv om Norwegian ikke kunne unngå forsinkelsen, som for eksempel når vi ikke kan operere på grunn av dårlig vær.

Vær oppmerksom på at gjennomgående bestillinger/onlining kun gjelder for enkelte avganger og destinasjoner.

Norwegian tilbyr ikke onlining for barn som reiser alene. Mer om barn som reiser alene, les her.

På reiser fra utlandet hvor man har en videreforbindelse til en innenlands flyreise i Norge/Sverige/Danmark, er det ulike regler som gjelder:

Norge: Passasjer må hente sin bagasje på første stopp i Norge, og fortolle bagasjen.
Sverige: Passasjer må hente sin bagasje på første stopp i Sverige, og fortolle bagasjen.
Danmark: Bagasjen vil bli overført videre til flyvningen innenlands. Bagasjen fortolles på siste destinasjon i Danmark.
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 01:07   #3
vbe86
ScanFlyer Silver

Du har vanlige rettigheter, men Norwegian krever minimum 45 min. connection time på innland - innland. De selger billetter med kortere connection enn det, men da tar de ikke ansvaret for at du og evt baggasjen din rekker neste fly.
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 01:08   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by vbe86 View Post
Du har vanlige rettigheter, men Norwegian krever minimum 45 min. connection time på innland - innland. De selger billetter med kortere connection enn det, men da tar de ikke ansvaret for at du og evt baggasjen din rekker neste fly.
Det må de da vel gjøre hvis de selger det som gjennomgående...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 00:33   #5
vbe86
ScanFlyer Silver

Norwegian Re: DY - Gjennomgående billett

Nei de spesifiserer i regelverket at de ikke tar ansvar ved en connection på mindre enn 45 min. innland - innland. På innland - utland og utland - utland kreves det enda lenger connection tid. De ansatte i handlingselskapene læres opp til å varsle passasjer om det ved innsjekk. De tar også ett gebyr på kr 60 for denne tjenesten som LCH78 nevner.
Old 29-05-2011, 01:33   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

De kan ikke selge en reise uten å ta ansvar for for at du kommer fra A til B (via C). Det vil jeg gjerne se eksempler på at de gjør. Når du kjøper en gjennomgående reise kjøper du nettopp en reise fra A til B via C. Da kan ikke flyselskapet si at du har kjøpt den på eget ansvar?!
Old 29-05-2011, 01:58   #7
vbe86
ScanFlyer Silver

Norwegian Re: DY - Gjennomgående billett

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
De kan ikke selge en reise uten å ta ansvar for for at du kommer fra A til B (via C). Det vil jeg gjerne se eksempler på at de gjør. Når du kjøper en gjennomgående reise kjøper du nettopp en reise fra A til B via C. Da kan ikke flyselskapet si at du har kjøpt den på eget ansvar?!
Regelen om ansvar ved gjennomgående billett er en IATA-regel og siden Norwegian ikke er medlem av IATA kan de dessverre lage egne regler.

Og de tar ansvar for deg, men garanterer ingenting når det gjelder innsjekket baggasje.
Old 29-05-2011, 03:31   #8
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Og på: http://www.norwegian.no/kundeservice...ns-flyvninger/

så står det:
Quote:
Mellom Norwegians flyvninger

Norwegian tar generelt ikke ansvar for videre forbindelser, heller ikke mellom selskapets egne flygninger, med mindre vi er erstatningsansvarlige for forsinkelse (se art. 10 i Generelle vilkår for befordring).

Mange av våre kunder vil likevel velge å reise flere påfølgende strekninger med Norwegian. Vi krever at man beregner minst 120 minutter(2 timer) til videre forbindelsen, i de tilfeller hvor reisen bestilles i 2 separate bookinger. Bestiller man 2 separate billetter med transitt tid på mindre enn 120 minutter, gjør man dette på eget ansvar.

Dersom kunden har hatt minst 120 minutter(2 timer) mellom ankommende og avgående fly, og på grunn av forhold som skyldes Norwegian, ikke rekker videre forbindelsen, kan kunden kontakte vårt kundesenter og vi vil skaffe kunden plass på et senere fly med ledig plass. Dette under forutsetning av at det er ledig plass på aktuell flygning.
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 17:58   #9
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by vbe86 View Post
Regelen om ansvar ved gjennomgående billett er en IATA-regel og siden Norwegian ikke er medlem av IATA kan de dessverre lage egne regler.

Og de tar ansvar for deg, men garanterer ingenting når det gjelder innsjekket baggasje.
Jeg er ikke jurist, men hvis jeg kjøper en reise mellom A og B via C - og betaler mine dobble bagasjefees og alt -- så har jeg vanskelig for å tro at DY kan si at om bagasjen og jeg selv kommer fra er mitt eget ansvar, all den tid jeg har kjøpt en reise mellom A og B, og Norwegian så må levere dette jevnført avtalelovverket.
Old 01-06-2011, 23:05   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Testet dette i dag, og det ble litt klabb og babb i starten, men alt gikk greit.

Routingen var HEL-ARN-OSL, innsjekk i HEL og fikk bare opp HEL-ARN på automaten. Automaten hang seg og ville ikke snakke med noen før printingen skulle skje så jeg måtte allikevel i skranke. Da fikk jeg kun BP for HEL-ARN. Etter litt om og men, peking og forklaring fikk jeg også OSL-ARN.

Hadde ikke bags, men dersom man hadde vært lite rutinert og reist med innsjekket bag så kunne det jo kanskje blitt en del kluss både med connection og med baggasjen.

Var forresten en 30 min connection på ARN som gikk greit til tros for litt sent inn og ankomst bussing til terminalen.

Posting Rules