![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Uten å trekke opp debatten om punktlighet og potensiell spekulativ kansellering igjen, så lurer jeg på hvorfor SK371 er kansellert på fredag. Riktignok er det vel akkurat i brytningen mellom vinter- og sommerprogram, men å kansellere to dager før avgang synes jeg i utgangspunktet er heller drøyt. Greit nok at det er en strekning med veldig høy frekvens, men når flyet skulle gått 1625 og man bookes om til en avgang 2000 FREDAG, så er jeg ikke videre imponert over bolaget.
Hva slags regler gjelder for kompensasjon i slike tilfeller? Det kan jo potensielt være viktige ting man IKKE rekker, evt at man må ordne alternativ transport... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Crewmangel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
|
![]()
Ser det er et enkelt sete i C klokken 1820 hvis du har slik billett ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Får du beskjed om kansellering under en uke før avgang og kommer frem mer enn to timer for sent så har du vel ihht EU-forordningen krav på kompensasjon, EUR 250, eller har jeg bommet på noe?! http://www.sas.se/upload/Sweden/Help...tions_2004.pdf https://secure.wikimedia.org/wikiped...4#Cancellation
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Såpass beredskap at man kan takle sykefravær to dager før avgang bør man kunne forlange uten at det skal kunne gå inn under ekstraordinære omstendigheter.
Er vel neppe EU-forordningens intensjon at det skal gå uten kompensasjon for de som blir rammet.
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
(14) As under the Montreal Convention, obligations on operating air carriers should be limited or excluded in cases where an event has been caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Such circumstances may, in particular, occur in cases of political instability, meteorological conditions incompatible with the operation of the flight concerned, security risks, unexpected flight safety shortcomings and strikes that affect the operation of an operating air carrier. (15) Extraordinary circumstances should be deemed to exist where the impact of an air traffic management decision in relation to a particular aircraft on a particular day gives rise to a long delay, an overnight delay, or the cancellation of one or more flights by that aircraft, even though all reasonable measures had been taken by the air carrier concerned to avoid the delays or cancellations. Så crewmangel er ikke en av extraordinary circumstances. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vel, jeg kom i alle fall igjennom hos SAS etter drøye 20 min i telefonkø. Det fantes seter på fly i 18-tiden og i 19-tiden, men i bookingklasse C. Og det kan jeg fortelle dere, at bolaget lar deg ikke booke om til de flightene, så lenge du stiller med en billett i bookingklasse T. Full refusjon, eller ta til takke med 2000-flyet. Skal ikke klage på servicen, damen sjekket til og med hos Norwegian for å se om det var ok prisede billetter der som alternativ, men nei. Damen i andre enden var til og med så hjelpsom at hun ringte billettkontoret for å høre om det var mulig å gjøre et unntak - men det var det overhodet ikke snakk om.
Jeg kan skjønne at man skal drive butikk, men er egentlig ganske skuffet over at bolaget ikke gjør mer for å prøve å få folk med billett frem i rimelig tid, når de faktisk har fysisk mulighet - selv om man i dette tilfellet satt med en billigbillett. Fra et kundeperspektiv virker det i alle fall ganske negativt når årsaken er at man ikke har ansatt nok folk til å takle sykefravær, eller evt ikke er villige til å betale folk nok for å jobbe ekstra (selvsagt innenfor gjeldende regelverk). Anbefalt løsning fra SAS er å forsøke en ombooking fredag formiddag, da det sikkert er noen som avbestiller på ettermiddagsflightene. Det skal visst være gode odds (har i alle fall MOW tipset meg om), men det medfører jo viss usikkerhet og en ikke ubetydelig ekstrainnsats i telefonen. Er det noen som har erfaring fra tilsvarende situasjoner med Norwegian? Er det slik at når man skal reise på en høyfrekvent strekning i Norge med billig(ste) bookingklasse, så bør man bestille hos Norwegian? Akkurat nå tenker jeg at det er bedre med 15-20 minutter "vanlig" forsinkelse med DY enn 3,5 time forsinkelse pga sykefravær og påfølgende ombooking hos SK... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg skjønner ikke helt problemstillingen her. Har du billett på en avgang som skulle gått 1625, men som er kansellert, og så blir du ikke booket om til nærmeste avgang med plass? Det kan vel ikke spille noen rolle om du er booket i T klasse hvis det er ledig plass på et tidligere fly?
...og uansett: Det er ting som tyder på at du har krav på 250 euro. SAS kansellerer et fly som er pga crewmangel (ergo ikke ekstraordinære omstendigheter per se), og klarer ikke å få deg til din destinasjon mindre enn 2 timer forsinket (og beskjed om kansellering kommer mindre enn 7 dager før avgang). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Punkt 14 er for øvrig en del eksempler og ikke uttømmende, det kan også argumenteres at det rent lovmessig ikke tillates å fly med færre crew av sikkerhetsmessige årsaker, at det også kan regnes som "unexpected flight safety shortcomings". Men det er klart det er nok et tilfelle som ikke kan sies krystalklart før det er testet i retten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83518
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det jeg reagerer mest på hos SK i denne saken er at de to dager før turen setter en opp på flight 3,5 timer etter opprinnelig avgang, når det beviselig finnes rikelig med billetter på tidligere flighter ved ombooking. Og ved konkret telefonhenvendelse litt senere nektes man å få ett av de ledige setene på tidligere flight "fordi det er feil bookingklasse på billetten din". Det synes som om SAS anser bookingklasse T for å være "T for trash" og at de som er så uheldige å ha en slik billett kan behandles som kveg. Hadde vært interessant å vite hva som er DYs rutiner ved kansellering og ombooking, for alt jeg vet kan de jo være like stivbeinte som SAS. Enn så lenge får jeg leve under regelen: "When faced with two evils, try the one you never tried before!" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Da jeg så på flightene, var det ett enslig sete ledig på de tidligere flightene. At man ikke vil bruke det til en T-klasse er en vurdering jeg ikke kan eller vil gjøre. Men uansett - på slike dager er det gjerne en del 'jumpers' og noshow, så hvis du stiller deg på venteliste på tidligere fly, vil du ha gode sjanser til å komme med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Nå endte historien godt, men jeg vi ikke si at det var bolagets fortjeneste. Passasjeren fikk hevet seg på en flybuss for å sikte på noen ledige plasser på SK361 klokken 1415, og kom med som aller siste person på standby. Litt flaks skal man ha, flightene videre utover ettermiddagen er smekkfulle og det kunne fort blitt 4 timer på Værnes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK371 torsdag 18 mars | adressa | Register- og ATC-Forum | 0 | 18-08-2016 00:33 |
Reg på SK371 26/12-2010 | SpotOn | Register- og ATC-Forum | 2 | 03-01-2011 21:05 |
CO 38 kansellert onsdag 22.12 | SQ 777 | Flyforum | 36 | 23-12-2010 23:57 |
KLM Kansellert | FlyboyKarsten | Flyforum | 4 | 14-12-2010 16:19 |
SK371 30JUL | seilfly | Register- og ATC-Forum | 3 | 30-07-2006 09:01 |