Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2011, 23:19   #1
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

I følge artikkelen hadde 3 av 4 av kabinpersonale ikke fått med seg at kapteinen hadde meldt om dårlig vær og at skiltet med fest setebeltene var på.
SAS har etter undersøkelser funnet tre lignende tilfeller, der kabinpersonale har blitt skadet under turbulens, i et av tilfellene pådro to av kabinbesetningen seg bruddskader.
SAS sine rutiner sier at kabinpersonale skal sitte fastspent når skiltet med fest setebeltene er på. Så her er det tydelig at det er/har vært en ukultur med å ikke rette seg etter rutinene?

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-12695584
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 00:04   #2
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

Syns du drar noen forhaste konklusioner her. Når skiltet kommer på står og jobber alle sammen. Det tar litt tid å sette traller tilbake på plass, sikre alt som henger og slemger i galley og så sette seg ned. Hun ha blitt skadet mens hun jobbet med akkurat det.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 01:04   #3
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Det tar litt tid å sette traller tilbake på plass, sikre alt som henger og slemger i galley og så sette seg ned. Hun ha blitt skadet mens hun jobbet med akkurat det.
I følge artikkelen satt hun i et crew-sete da hendelsen skjedde.

"The Air Accidents Investigation Branch (AAIB) report said the stewardess had been in a crew seat, unrestrained, and was making a passenger announcement."
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 13:06   #4
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

Det som kommer frem i artikkelen er ikke helt korrekt.
Når sign kommer på skal man utføre safety duties før man setter seg. Så som sikre galley, sjekke kabin osv. Når dette er gjort meldes cabin clear til flight deck.
Hun som ble skadet var hun som hadde sjekket og skulle til å sette seg da hun gikk i taket. Så fra kaptein annonserer til alt er klart kan det ta alt fra 2-5 minutter avhengig av hvor mye det er å sjekke/rydde unna. I dette tilfellet var det ikke mye, men desverre rakk hun ikke få på beltet.
Så når "Øivind" snakker om ukultur vet han overhodet ikke hva han snakker om.
Det er nå slik at man til og fra endle destinasjoner har ganske mye å gjøre, å merker ikke helt hvor langt man er kommet før sign kommer på.
Jeg har selv jobbet endel med denne saken og andre turbulens skade saker i SAS, of selskapet har tatt dette veldig på alvor, og rutiner er allerede innført for å forhåpentlig unngå slike ting fremover.

PS, igjen, artikkelen er ikke helt korrekt.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 13:23   #5
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Så når "Øivind" snakker om ukultur vet han overhodet ikke hva han snakker om.
Jeg vet ikke om du fikk med deg at jeg satte et ? bak?
Altså var det ikke en påstand, mer et spørsmål.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 13:51   #6
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Jeg vet ikke om du fikk med deg at jeg satte et ? bak?
Altså var det ikke en påstand, mer et spørsmål.
Spørsmålet ditt er utformet som en konklusjon. Spørsmålstegnet ser ut som en tastefeil. Spørsmål begynner ikke med "Så her er det tydelig at...", men "Er det mulig at" eller "Kan det hende at..." e.l.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 13:56   #7
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Jeg vet ikke om du fikk med deg at jeg satte et ? bak?
Altså var det ikke en påstand, mer et spørsmål.
"Så her er det tydelig at det er/har vært en ukultur..."

Formuleringen din er helt klart en påstand som du modererer ved å sette et spørsmålstegn bak. Hadde du ønsket å stille et spørsmål så hadde du formulert deg helt annerledes, ikke ved et ledende spørsmål.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 15:09   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Jeg vet ikke om du fikk med deg at jeg satte et ? bak?
Altså var det ikke en påstand, mer et spørsmål.
Denne er like tabloid som den verste VG-overskrift. Du slenger ut en påstand som du trekker deg fra øyeblikket du får motbør. Et spørsmålstegn er et dårlig gjemmested... Du får stå for dine meninger eller så får du la være å slenge ut slike påstander.

Ja - jeg står for det jeg har sagt over - uten spørsmålstegn.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 15:34   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,691
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

<mod>
Nok om hvordan påstander eller spørsmål skal formuleres!
Saken: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 16:05   #10
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
"Så her er det tydelig at det er/har vært en ukultur..."

Formuleringen din er helt klart en påstand som du modererer ved å sette et spørsmålstegn bak. Hadde du ønsket å stille et spørsmål så hadde du formulert deg helt annerledes, ikke ved et ledende spørsmål.
Om det var en påstand eller ei tror jeg selv er den rette til å svare på.
Mulig det var dårlig eller feil formulert, men bare jeg vet hva jeg mente med det. Din tolkning er feil.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 16:06   #11
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Spørsmålet ditt er utformet som en konklusjon. Spørsmålstegnet ser ut som en tastefeil. Spørsmål begynner ikke med "Så her er det tydelig at...", men "Er det mulig at" eller "Kan det hende at..." e.l.
Takk for leksjonen i hvordan man stiller et spørsmål...
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2011, 17:29   #12
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS flyvertinne skadet under turbulens ved innflyging til LHR

Om det var jeg som missforsto eller ikke vet jeg ikke, gjorde jeg det beklager jeg.
Men er det noe vi som jobber i kabinen er opptatt av er det dette med turbulens, har man også opplevd litt mer en normal "risting" blir man redd. Dette er enorme krefter man må ha respekt for.
Problemet ofte (slik også i denne saken) er at det kom raskere og kraftigere en de i kabinen fikk med seg. Noe som desverre førte til alvorlige skader. Kan sies at hun det gjelder fortsatt ikke er tilbake i full jobb.
Så til alle som er eller skal ut å reise, ha respekt for kreftene.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
31/8 - UA880 IAH-LHR diverted til SNN - Turbulens Twin Otter Småprat 6 03-09-2016 14:27
26 skadet i turbulens på CO Concorde Flyforum 13 06-08-2009 00:23
32 skadet i fly-turbulens LN-TIB Flyforum 3 03-10-2008 21:53
Flyvertinner skadet under innflyging Stian Flyforum 14 05-02-2008 21:37
4 skadet i turbulens i NW maskin til Tokyo MartinL Flyforum 2 22-03-2005 11:26


All times are GMT +2. The time now is 10:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.