![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Et lite tilleggsspørsmål angående visum til Russland. Jeg skal få meg multivisum i forhold til FoU-samarbeid med russiske universiteter, og har fått beskjed om at jeg må stille på konsulatet i Kirkenes personlig. Det høres jo litt tungvint ut, men siden jeg funderer på en Oslo-tur lurer jeg på om visum kan ordnes på dagen i Oslo (gitt at jeg stiller med søknad, passfoto og invitasjon)?
|
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du får gratis visum i passkontrollen - forutsatt at du ikke har Israelsk stempel i passet, da nektes du innpass i emiratet.
Quote:
![]() http://norge.russland.ru/visum/morenews.php?iditem=6 Last edited by Egenes; 24-02-2011 at 06:17. |
|
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg ville sterkt fraråde å kjøpe turistvisum. Det går an å gjøre det for engangsbesøk (men jeg har hørt at folk fikk problemer ved grensekontroll hvis de reiste i affærsammenheng på turistvisum), men for et multivisum er det best å ha alt i orden. Last edited by Edricson; 24-02-2011 at 09:50. Reason: småfeil |
|
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I fobindelsen med en planlagt tur til Russland ser det ut til at det blir nødvendig med en nødløsning med nødpass for en reise til England & Tyskland. Tyskland er vel ikke noe problem, men vil det skape problemer når jeg allerede har lagt inn APIS data for reisen til England? Eller kan man endre passdetaljer med nødpassdata?
|
![]() |
![]() |
#26 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
#27 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Ikke noe problem med nødpass til UK og Tyskland.
APIS kan endres ved innsjekk. S |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Du får ikke dette uten at du har bekreftelse fra arbeidsgiver om at du trenger to pass. Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg spurte om dette.
|
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så da er det egentlig å bare pakke kofferten og huske passet mitt? Trenger ikke noe annet?
|
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har sjekket rundt på diverse sider for å verifisere at det ikke fins noen slik 6-månedersregel for hvor lenge passet ditt må være gyldig for å få lov til å reise til USA. Men så leser jeg i Aftenposten i dag at:
Quote:
Rører Aftenposten her, eller er dette virkelig regelen? |
|
![]() |
![]() |
#33 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er en rekke regler mht gyldighet av pass ved reiser til USA - generelt er det 6 måneder, for pass utstedt i noen land gjelder 3 måneder, mens det for norske pass kun behøver å være gyldig for oppholdet.
|
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for svarene. Da er det altså Aftenpostens bad. Jeg har sendt mail til journalisten, så blir det spennende å se om de retter opp dette.
|
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kudos til Aftenposten for å ha rettet blunderen. Nå står det:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
''Ganske gangbart''?
|
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
1: Hvis man ankommer med båt fra Helsinki(st.peterlines) så kan man bli i Russland i 78 timer UTEN visum. 2. Hvis man reiser igjenom SVO i mindre en 24 timer så kan man bo på novotel ved(utenfor terminalen) flyplassen uten visum. Det har jeg gjort og det hvar et mareritt byråkrati for å komme seg dit!!!!!! PS: Jeg anbefaler ingen å bruke alternativ nr 2 da dette kan skape en masse problemer i transitt office på SVO. Selvom en viser dem en reservasjon er det ikke sikkert de SURE damene i luken gidder å hjelpe deg! |
|
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Men jeg er ganske sikker på at det gjelder for den regionen og ikke hele Russland, og 72 timer (tre døgn) ikke 78, men kan ikke finne noe bekreftende info akkurat her og nå. |
|
![]() |
![]() |
#40 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Trikset er å møte opp 30 min før ambassaden åpner så du er først i køen, opptre svært høflig, samt be om at de behandler det ekspress og at du er villig til å betale for det (650 kr tror jeg..) Kan ikke garantere at dette vil funke i alle tilfeller, men når man kommer til skranken gir de beskjed om hvorvidt de kan fikse det med en gang eller ikke - så dersom du uansett har en time til overs i Oslo i 8-9 tiden en morgen er det jo verdt en sjanse.. (Husk bekreftelse på kjøp reiseforsikring/forsikringsbevis etc. da de visstnok har vært strenge på dette i det siste) |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Visum/pass - hovedtråd (del 2) | hifiman | Reiseforum | 669 | 04-04-2025 14:56 |
Det kan ta deg 0,002 sekunder å… (del 1 OG del 2) | Halvorsn | Bilder & foto | 26 | 09-01-2012 16:48 |
2 år rundt OSL - del 4 (En kort siste del) | LN-HVI | Bilder & foto | 3 | 30-06-2011 23:32 |
Visum Tyrkia | Islending | Reiseforum | 4 | 10-11-2010 00:05 |
Feilstavet billett og passregler --> Innreise til USA | LN-BEF | Reiseforum | 2 | 28-03-2010 20:24 |