Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-08-2010, 22:57   #1
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
OBB 68 En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Her kommer en liten turrapport fra GA-miljøet, håper noen kan ha glede av den

To nydimmiterte unge menn fra henholdsvis Stavanger og Haugesund tenkte å gjøre noe kjekt sammen i sommerferien etter et langt (men utrolig kjekt!) år sammen i kongens klær. Vi er begge (forhåpentligvis) kommende vifteoperatører av yrke, og besetter foreløpig privatflygersertifikat. Hva passer vel bedre enn å ta låne oss en billig flygemaskin og putre ned norskekysten i strålende sol med telt og godt mot?

Etter å ha siklet på Norskeflyplasser.no en god stund og oppdaget diverse småstriper vi ikke visste om, så vi bilder av Sunndal Flyplass i Sunndalsøra. Vi fikk begge et hakeslipp stort nok til at ortopedisk avdeling på Nordlandssykehuset ville slitt med å sette det på plass igjen. Dette ble følgelig turens definitive mål.

Bodø Flyklubbs lokale. Her i form av kommandosentral for planleggingen av turen.


Inspirert av utallige klappseteturer bestemte vi oss for å gjennomføre turen i stor Multi-Crew stil. En fløy flyet, mens den andre tok navigering, ATC og serverte chips og tilhørende leskende drikke når dette ble forespurt. Vi endte opp med å planlegge 8 leg'er, og måtte tilpasse oss den håpløse fuelsituasjonen i landet.

Bodø-Brønnøysund

Fuel må til


Her er min co-pilot i gang med fueling i kjent stil. En halvstødig fot på en halvstødig stige, med blikket rettet mot den lille litermåleren i håp om å treffe cirka så mye fuel vi kan ha.


Cessna 150 flight deck


Her har vi akkurat forlatt Bodø og setter snuten mot Brønnøysund


Vi er ikke de eneste som er ute på tur i dag!


Det er faktisk helt utrolig vakkert å fly i Nord-Norge, men det som ser mest vakkert ut er også det som kan være farligst. Vindforhold kan gjøre fjellene her oppe lumske, og kutter du marginene kan de være utilgivelige. På vår flygning er det derimot nesten vindstille! Det er ikke ofte her oppe!


Vi leker oss litt og går såkalt on-top


Og ned igjen til fjorden


Dagens første by-passering, any guesses?


Med tilhørende flyplass burde det være lett


Brønnøysund! Lurer på hvor registeret holder sted?


"Cabin crew, take your seats for landing", chipsposen rulles sammen, siste bunnrester av kaffen svelges motvillig og vifta settes mot rullebanen for en kisser på rullebane 22.


En hyggelig AVINOR-mann i passende oransje kjelerdress hjalp oss med å helle suppe i tankene til neste tur.


En tur inn til selve byen ble det, som ligger i gåavstand fra flyplassen. Perfekt for ryggsekkflygere som oss!

Brønnøysund - Værnes

På vegne av styrmannen må jeg beklage, da dette bildet er faktisk det eneste som ble produsert. Trolig var hans fokus rettet mot å opprettholde den konstante strøm med forfriskninger til kapteinen, samt konversere med andre enden av radioen som nå var byttet ut fra rolige nordlendinger til høytsnakkende trøndere. Undertegede lander på Værnes, nok en (selvfølgelig) kisser.


Jaha...

Last edited by Keypoint; 02-08-2010 at 23:04.
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 22:59   #2
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Værnes - Meråker (Øian)

Fuelet opp, handlet forsyninger og satte kursen mot overnattingsstedet for kvelden, nemlig en flystripe på Øian gård ved Meråker. Her ser vi fordelen å fly smått fremfor rått:


Spot the runway… å gli langs tretoppene ikke langt fra steilefart, for å så lande på en rullebane ikke lenger enn den trenger langt oppe i en åsside krever presisjon… Gøy!


Øian gård med tilhørende rullebane


Og da var vi parkert og telt slått opp… herlig!




Om morgenen spises det frokost i Bodø, noen timer senere tas grillen frem ved elven Dalåa i indre Trøndelag.




På grunn av Weight & Balance måtte pølsen inntas uten ketchup…


Seende nordover langs banen. Det nærmeste vi kommer Lukla i Norge…


Øian - Værnes - Sunndal

Etter et nydelig opphold, og med koselig selskap fra gårdseierne dro vi videre morgenen etter. Først måtte vi ha mer bly i tanken på Værnes.


Så var det tid for turens høydepunkt. Undertegnede er her på vei til sin klart mest spektakulære innflygning foreløpig opplevd. Yes, Sunndalsøra sees rett frem, og inne blant fjellene skal vi…


Magi! Gresstripen ligger inne i dalen, med 6000 fot høye fjell på begge sider og er 600 korte meter lang.


Her har vi krysset dalen, svinget en tight 180 grader sving og lander mot vest. Hoppe i fallskjerm - sikkert greit, rafting i Saltstraumen - tja, lande i Sunndal -


I Sunndal ble vi møtt av det som må være norges hyggeligste og mest gjestfrie klubb og leder. Klubbhus og alle fasiliteter ble stilt til disposisjon, noe som gjorde at telt forble nedpakket, og mat kunne lages på panne. Slik gjestfrihet og snillhet er sjelden, og blir husket godt. Folk tok turen innom for å prate med oss, og det tok sin tid før vi kom oss i seng

Da er det på tide å avslutte rapporten… Takk for at du tok turen innom og leste! Hvis det er noen andre som ønsker å bli inspirert, er det bare å besøke www.norskeflyplasser.no og la tankene vandre!


Last edited by Keypoint; 02-08-2010 at 23:05.
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 23:09   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Kanon Mer av dette ! ! !

EDIT: Det flyet der har vært stasjonert mange steder - Hokksund 2004: http://www.dfk.no/arkiv/gallery/ln-lgb
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 02-08-2010 at 23:17.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 23:10   #4
LN-VGT
ScanFlyer Blue
 
LN-VGT's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 286
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Å JA! Hva er vanlig reisehastighet med den maskinen der? takker for fin fin rapport!
LN-VGT is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 23:25   #5
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Takk for hyggelige kommentarer!

Quote:
Originally Posted by LN-VGT View Post
Å JA! Hva er vanlig reisehastighet med den maskinen der? takker for fin fin rapport!
Fullastet og med alle temperaturer over frysepunktet: 75 knop indicated
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 23:32   #6
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Målløs.... Helt fantastisk!
Madman is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 23:43   #7
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Fin lesning, og så er det Sandnessjøen vi ser der oppe.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 23:50   #8
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Flott at folk og da særlig ungdommen tar slike turer! Jeg går fortsatt med tanker om ta meg en tur med Cub igjen i Norge, men kanskje nordover denne gangen.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 23:50   #9
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norge Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Jeg synes det passer å ta med et bilde av LN-LGB på Kjevik i juli 1967:

__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2010, 23:57   #10
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Steike det så herlig ut...! Har en liten fantasi selv om å fly fra Finnmark og sørover heeeelt ut til Værøy/Røst en vakker dag, men man må jo først lære seg å fly. Herlig å se andre sette sine planer og drømmer i verks, inspirerende rett og slett

Kjempefine bilder også
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 03:03   #11
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Flotte bilder og en bra TR... Det får meg lysten til å dra ut og ratte igjen veldig snart
Morten is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 03:49   #12
WF2BNN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Meget flott trip report gutter! Frister mye med en lang xc tur i Norge!

Brønnøysundregistrene ligger litt lenger frem (sørover) fra det bildet, helt Nord i "sentrum" på kaia. Ligger ca. på downwind to base til 22.

Grattulerer med turen og lykke til med videre utdanning!
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023
----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90
WF2BNN is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 09:53   #13
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Så trivelig trip-report!

Og forskjellig fra de utallige rapporter her der "feil" servering og dårlige filmer er hva folk opplever på sine flyturer.

Kommer det ikke mer? Dere måtte vel fly tilbake til Bodø også?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 10:10   #14
Extra230
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Flott rapport, gutter! Må virkelig si dere har pågangsmot ved å fly denne turen i en 150! :-)
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 11:05   #15
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Kjempeflott rapport! Trodde aldri jeg skulle oppleve en trip-report fra Vinnu flyplass i Sunndalen
Bilde #3: Det ser ut som dere har Sandhornet i Gildeskål på venstre side.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 14:25   #16
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Takk for alle fine kommentarer!

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Så trivelig trip-report!

Og forskjellig fra de utallige rapporter her der "feil" servering og dårlige filmer er hva folk opplever på sine flyturer.

Kommer det ikke mer? Dere måtte vel fly tilbake til Bodø også?
Måtte tilbake til Bodø ja, men pga fuel, så ble det samme rute tilbake. Tar også en del tid å skrive rapport

Quote:
Originally Posted by GF1
Jeg synes det passer å ta med et bilde av LN-LGB på Kjevik i juli 1967:
Stilig! Har hatt sine år i luften denne damen...

Quote:
Originally Posted by Polaris
Steike det så herlig ut...! Har en liten fantasi selv om å fly fra Finnmark og sørover heeeelt ut til Værøy/Røst en vakker dag, men man må jo først lære seg å fly. Herlig å se andre sette sine planer og drømmer i verks, inspirerende rett og slett

Kjempefine bilder også
Finnes ikke noe flottere i hele verden! Har fløyet mye langs Lofotryggen i rød kveldssol som varer i timesvis
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 17:02   #17
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Vanvittig! Takk for en knallbra rapport. Ser veldig gjerne mer av dette!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 18:22   #18
joamykle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Meget bra og inspirerende rapport! Ser ut som en fantastisk tur!
joamykle is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 21:54   #19
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Så ut som en fantastisk flott tur!
Også morsomt å se en litt utradisjonell TR!
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2010, 00:49   #20
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist
 
LN-DAG's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
Default Re: En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt

Hei!

Må innrømme at jeg ikke leser så mange TripReports, men denne fanget min interesse og jeg må bare si at det var et interessant reisebrev med mange flotte bilder.
Ble nesten litt misunnelig Dere er vel det nærmeste vi kommer bush-piloter i Norge
Lykke til med neste prosjekt.

Mvh.
Dag H.
LN-DAG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Refusjon av veiavgift på blyfri 95 til småfly. Speedbird General Aviation og sjøfly 9 16-02-2013 01:35
Cessna 150 import fra USA MortenJ General Aviation og sjøfly 17 05-01-2012 18:45
En vanlig onsdag på OSL (26/3) med litt godvær! SE-DYD Bilder & foto 16 01-04-2008 12:53
2 omkom i kollisjon mellom Cessna 150 og DHC Beaver rett nord for Renton dc-8-63 Flyforum 0 05-08-2005 19:05
Totalt OT: Tøffe karer fra Kristiansund! LN-SSL Flyforum 2 03-06-2005 22:35


All times are GMT +2. The time now is 20:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.