Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-02-2010, 19:29   #1
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
OBB 19 Uhell på Evenes

Quote:
En person er fraktet til sykehus etter Herkules-maskinens uhell på Evenes fredag ettermiddag. Personen var passasjer i flyet, og pådro seg det som blir betegnet som lettere skader.

Avinor-sjef på Evenes, Martin Berntzen, sier uhellet skjedde da den amerikanske Herkules-maskinen sto og ruste sine fire turboprop-motorer ved Hangar 4 på den militære delen av lufthavna.
Kilde: ht.no

Ser også ut som 2 propeller på flyet ble ødelagt og deler fra disse ble slynget 300 meter avgårde. Heldigvis ble ikke noe/noen truffet av disse.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2010, 01:53   #2
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: Uhell på Evenes

Stort foto:

http://www.mil.no/multimedia/archive...ci_134123a.jpg
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2010, 02:58   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Uhell på Evenes

Samme som landet med én motor avslått tidligere i øvelsen? Uten at det er en logisk sammenheng for øvrig...
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2010, 08:47   #4
Seabee
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 546
Default Re: Uhell på Evenes

Godt at ingen ble alvorlig skadet, selv om avisene skriver at piloten ble skadet.

Kom til å tenke på følgende: Er det noen som vet hvor mye en propell til C-130 koster? Har en mistanke om at den er veldig, veldig, veldig dyr... Koster ikke en propeller til et vanlig småfly nærmere NOK 100.000,- ? Noen som vet?

Steinar
http://www.seabee.info
Seabee is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2010, 15:06   #5
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Uhell på Evenes

Skal du kjøpe en, Steinar?
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2010, 15:14   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Uhell på Evenes

Det er vanskelig å regne en omtrentlig pris. Kjøper du en som privatperson fra forhandler koster det pris A. Kjøper du som flyvåpen 400 fly og resevedeler fra fabrikken på statskontrakt, koster det B. Det trenger ikke koste noe i det hele tatt, dersom det er kjøpt inn et antall propeller til forventet forbruk, og man ligger "foran skjema" i fht forventet bruk av disse. Kostnadene omfatter også inspeksjon av motor og motorfeste, og sikkert mye annet, samt evt uttak av disse for ekstrainspeksjon. Igjen er kostnaden avhengig av om brukeren har personell og utstyr til denne jobben selv eller må leie inn kapasitet utenfra.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2010, 16:06   #7
Seabee
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 546
Default Re: Uhell på Evenes

Quote:
Skal du kjøpe en, Steinar?
NEI - ikke denne uka i alle fall! Men jeg vet om to brukte, på Evenes, som sikkert kan fåes til en god pris...

Men det er sikkert som du sier; Når Lockheed selger noen hundre C-130 til USAF (eller hvem det nå er), så er det sikkert noen propellere som "følger med på kjøpet".

Når det gjelder privatfly er det jo ofte sånn at man er mer fristet til å selge flyet enn å betale for overhaling av motor/propeller når gangtiden er ute - fordi det er så dyrt...
Seabee is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 14:12   #8
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 634
Default Re: Uhell på Evenes

Flyet står omringet av biler og en kranbil idag. Er det mye arbeid å få en slik maskin flygedyktig igjen?
blazius is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 14:52   #9
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Uhell på Evenes

Quote:
Originally Posted by Seabee View Post
Når det gjelder privatfly er det jo ofte sånn at man er mer fristet til å selge flyet enn å betale for overhaling av motor/propeller når gangtiden er ute - fordi det er så dyrt...
Det er nok en del av regnestykket for mange, men generelt sett kan man si at et velholdt fly av en spesiell modell og årsklasse har en viss verdi, og hvor (jeg vil tro) at verdien til enhver tid er summen av det man får for flyet og verdien av gjenværende gangtid til neste storoverhaling av motor, propell og evt skrog.

Er flyet (f eks) verdt to millioner, og en gangtidsfornyelse koster kr 500 000,-, vil salgsverdien ved nyoverhalt motor være kr to mill, mens den ved null resterende gangtid er kr 1 500 000,-. Flyeierne setter gjerne av penger til vedlikeholdet underveis, så når det er null gangtid igjen bør de ha kr 500 000 i banken, og slikt sett sitter de igjen med sine to mill enten de selger flyet med eller uten gangtid, og kjøperen må ut med kr 2 mill enten motoren er nyoverhalt eller ikke.

Det er sikkert flere faktorer med i regnestykket, men dette er ihvertfall et forenklet prinsipp.

Clear as mud?
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 15:27   #10
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Uhell på Evenes

Hvor mye arbeid det er med å få en slik maskin flygedyktig igjen er et godt spørsmål...

Når propellen plutselig får maksimalt tak i ett eller annet så vil jeg tro dette gir et kraftig støt i hele reduksjonsgearboksen, overførings-shafts mellom gearboks og motor, samt for motoren. Gearboksen reduserer 13820RPM motor-RPM til 1020 RPM for propellen. Disse turtallene er i all hovedsak konstante. Hercen har en planetary gearboks og denne inneholder veldig mange store og veldig mange små gears. Når de motortester så tipper jeg at de har truffet snøen imens de har hatt et eller annet sted rundt maks motorkraft.

Jeg innbiller meg at når det plutselig blir bråbrems i den ene enden imens motoren går med 13820RPM (konstant) når man opererer motorene med oppmot maks kraftuttak; så kvesser man nok tennene godt på tannhjulene kraftig. Det hadde sikkert vært interessant å visst hvor mye skader HC-130P'en pådro seg. Flytypen er funnet basert på S/N på halen, som lett sees på mil.no-bildet noen har linket til lenger opp.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 09-03-2010 at 15:36.
seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA-uhell i JNB (23/12/13) Dushbag Flyforum 22 18-04-2015 10:41
Uhell i innsjekkshall på Sola nå Tjab Småprat 9 29-05-2013 01:31
Uhell i Denver... EB Flyforum 0 31-03-2007 19:51
-SAS hemmeligholder uhell Trety Flyforum 7 28-12-2005 15:07
Uhell i TOS tosfreight Flyforum 6 08-05-2005 12:32


All times are GMT +2. The time now is 13:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.