![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Ser også ut som 2 propeller på flyet ble ødelagt og deler fra disse ble slynget 300 meter avgårde. Heldigvis ble ikke noe/noen truffet av disse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Samme som landet med én motor avslått tidligere i øvelsen? Uten at det er en logisk sammenheng for øvrig...
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Posts: 546
|
![]()
Godt at ingen ble alvorlig skadet, selv om avisene skriver at piloten ble skadet.
Kom til å tenke på følgende: Er det noen som vet hvor mye en propell til C-130 koster? Har en mistanke om at den er veldig, veldig, veldig dyr... Koster ikke en propeller til et vanlig småfly nærmere NOK 100.000,- ? Noen som vet? Steinar http://www.seabee.info |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Skal du kjøpe en, Steinar?
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er vanskelig å regne en omtrentlig pris. Kjøper du en som privatperson fra forhandler koster det pris A. Kjøper du som flyvåpen 400 fly og resevedeler fra fabrikken på statskontrakt, koster det B. Det trenger ikke koste noe i det hele tatt, dersom det er kjøpt inn et antall propeller til forventet forbruk, og man ligger "foran skjema" i fht forventet bruk av disse. Kostnadene omfatter også inspeksjon av motor og motorfeste, og sikkert mye annet, samt evt uttak av disse for ekstrainspeksjon. Igjen er kostnaden avhengig av om brukeren har personell og utstyr til denne jobben selv eller må leie inn kapasitet utenfra.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Posts: 546
|
![]() Quote:
![]() ![]() Men det er sikkert som du sier; Når Lockheed selger noen hundre C-130 til USAF (eller hvem det nå er), så er det sikkert noen propellere som "følger med på kjøpet". Når det gjelder privatfly er det jo ofte sånn at man er mer fristet til å selge flyet enn å betale for overhaling av motor/propeller når gangtiden er ute - fordi det er så dyrt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
Posts: 634
|
![]()
Flyet står omringet av biler og en kranbil idag. Er det mye arbeid å få en slik maskin flygedyktig igjen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
Er flyet (f eks) verdt to millioner, og en gangtidsfornyelse koster kr 500 000,-, vil salgsverdien ved nyoverhalt motor være kr to mill, mens den ved null resterende gangtid er kr 1 500 000,-. Flyeierne setter gjerne av penger til vedlikeholdet underveis, så når det er null gangtid igjen bør de ha kr 500 000 i banken, og slikt sett sitter de igjen med sine to mill enten de selger flyet med eller uten gangtid, og kjøperen må ut med kr 2 mill enten motoren er nyoverhalt eller ikke. Det er sikkert flere faktorer med i regnestykket, men dette er ihvertfall et forenklet prinsipp. Clear as mud?
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Hvor mye arbeid det er med å få en slik maskin flygedyktig igjen er et godt spørsmål...
Når propellen plutselig får maksimalt tak i ett eller annet så vil jeg tro dette gir et kraftig støt i hele reduksjonsgearboksen, overførings-shafts mellom gearboks og motor, samt for motoren. Gearboksen reduserer 13820RPM motor-RPM til 1020 RPM for propellen. Disse turtallene er i all hovedsak konstante. Hercen har en planetary gearboks og denne inneholder veldig mange store og veldig mange små gears. Når de motortester så tipper jeg at de har truffet snøen imens de har hatt et eller annet sted rundt maks motorkraft. Jeg innbiller meg at når det plutselig blir bråbrems i den ene enden imens motoren går med 13820RPM (konstant) når man opererer motorene med oppmot maks kraftuttak; så kvesser man nok tennene godt på tannhjulene kraftig. Det hadde sikkert vært interessant å visst hvor mye skader HC-130P'en pådro seg. Flytypen er funnet basert på S/N på halen, som lett sees på mil.no-bildet noen har linket til lenger opp.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 09-03-2010 at 15:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BA-uhell i JNB (23/12/13) | Dushbag | Flyforum | 22 | 18-04-2015 10:41 |
Uhell i innsjekkshall på Sola nå | Tjab | Småprat | 9 | 29-05-2013 01:31 |
Uhell i Denver... | EB | Flyforum | 0 | 31-03-2007 19:51 |
-SAS hemmeligholder uhell | Trety | Flyforum | 7 | 28-12-2005 15:07 |
Uhell i TOS | tosfreight | Flyforum | 6 | 08-05-2005 12:32 |