![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Norwegian «tar en Ryanair» - spent på hvordan dette blir mottatt.
TROMSØ (VG) Norwegian varsler at de vil stoppe passasjerer dersom de har for mange eller for tunge vesker med som håndbagasje http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=586846 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det har man da prøvd på lenge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tja. Jeg tolker iallefall dette som et takskifte fra Norwegian:
- Vi vil ikke skjerpe våre regler, men vi vil etterleve dem. Det tror jeg de fleste passasjerer har forståelse for, sier Larsson. I utgangspunktet et kjempetiltak, synes jeg. Spent på om de går like langt som Ryanairs "posepoliti". |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det ender det jo nok med...
![]() |
#5 |
critical mind
|
![]()
Aerlig talt haper jeg at andre selskaper folger etter. KLM Cityhopper gjör eksakt det samme og det er en fint sak a boarde deres fly og har nok plass i hattehylle til mitt jakke. Rett og slett fordi alle Kolli innsammles för pax'ene kommer inn i flyet.
Her strammer man forövrig ikke noe inn, man bare velger a fokussere pa eksisterende regler, som ble dannet med hensikt til sikkerhet omboard.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette er bra! Jeg er selv tillhenger av innsjekket bagasje fordi jeg ikke kan fordra en overfyllt flykabin. Folk må faktisk akseptere at skal de ha med seg mye bagasje så må den plasseres i flyets lasterom. Jeg er selv ganske lang (191cm) og mitt største mareritt i fly er en lengere flytur med min håndbagasje under stolen forran, det er vanligvis trangt nok uansett. Om alle etterlever reglene for håndbagajse burde det være bra plass i hyllene over.
Dessuten burde det vel kunne redusere tiden boarding og avstigning tar nå ikke alle skal pakke et flyttelass opp i hyllene. Gå ann å håpe i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Regner med at de fleste passasjerer applaudderer at reglene blir overholdt, og at ikke brautende mennesker uten respekt for sine medpassasjerer, slipper unna gang etter gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Bare på Fokkerne, ikke Embraerne... Men det handler jo om rent fysisk plass, det er ingen veing på gate. Det interessante er om DY vil klare å få frem en prosedyre med betaling på gate - i dag har det vel til en viss grad vært slik at har du kommet deg helt til gate så blir kolliet gatesjekket free of charge...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Norwegian har en stor artikkel om problemet knyttet til mye, stor og tung håndbagasje i inflightmagasinet sitt. Selskapet vil kanskje begynne med prøvebokser slik Ryanair og easyJet har. Sistnevnte har forresten ingen regler når det gjelder vekt på håndbagasje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette er vel bare å håndtere eksisterende regler. Dette gjør f.eks. SAS også. Sist jeg reiste med dem tok de litt ekstra i og mente at min sønns lille trillekoffert (definitivt innenfor målene og under vektgrensen) måtte sjekkes inn, og der ville de ikke diskutere saken.
Jeg synes forsåvidt det er greit å si at man er litt strikse på for tunge og for mange kolli (men må innrømme at jeg stort sett alltid har en liten koffert/bag + en liten & hendig PC-veske), men er vel ingen tilhenger av å være for lite fleksibel mht vekt. Om grensen går på 10 kg så er det vel neppe noe problem å akseptere 11 kg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
På SAS CRJ her i AAR har vi en såkaldt "vinkevagt" plasceret ved flyside. vedkommende tagger større stykker håndbagage med "doortag". Bags lægges i lastrum 1 og udleveres ved flyside ved ankomst....Det har aldrig voldt problemer..nærmest tværtimod..Det giver
en rolig og hurtigere boarding/deboarding og alle er glade Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Og når det er sagt er det utrolig lett å pakke en trillekoffert tung, jeg tror aldri min er innenfor regelverket når jeg kun reiser med den, men jeg forsøker å reise uten håndveske eller separat laptopbag, slik at jeg ihvertfall kun har et item... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Personlig setter jeg stor pris på det, ettersom jeg er en av de som faktisk forholder meg til regelverket, men alt for ofte opplever at jeg ikke får plass i bagasjehylla fordi mange strør om seg med massevis av håndbagasje. Gjennomføres dette i praksis, er det pluss i boka mi og flere bookinger med DY fremover!
![]()
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jag är helt för kontroll av carry-ons. När jag skulle hem från MMX var det packat med väskor och ändå var det 10 platser lediga. Slutade med att jag volonterade att skicka min väska i hold.
På ARN hade vi det samma på SK CR9 och LH CRJer samt LOT EMB145 och det var väldigt sällan det var problem att få folk att lämna ifrån sig väskorna. De få gånger det blev diskussioner var det dock av det häftigare slaget. Minns en där kaptenen kom ut och sade "Either you deliver your bag or you walk back the same way you came sir". |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette har WF drevet med en god stund
Delivery at Aircraft - Håndbagasje levert ved flytrappen Etter innspill fra våre kunder, har vi innført en ny valgmulighet for transport av håndbagasjen på en rekke ruter hvor vi flyr våre største fly. For å bidra til raskere ombordstigning, mindre kø i midtgangen og en mer komfortabel reise, får du mulighet til å levere håndbagasje ved flytrappen når du går om bord, og få den utlevert ved flytrappen ved ankomst. Ønsker du å benytte deg av dette tilbudet, hjelper vårt personale ved utgangen ("gaten") deg å fylle ut en bagasjelapp. Bagasjelappen fester du på håndbagasjen før du legger håndbagasjen på trallen som er plassert rett ved trappeinngangen til flyet. Husk å ta vare på kvitteringsgjenparten. Vi har innført dette tilbudet på ruten Oslo-Gøteborg, Trondheim-København, alle ruter til/fra Sandefjord samt til/fra UK. Husk at maks antall tillatt håndbagasje fortsatt er en stykk, maks 8 kg. og skal være innenfor målene 55x40x20. Kilde:www.wideroe.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
I grunn er dette augurknytt. Men Norwegian setter fokus på et problem og det er jo bra. Jeg har selv nektet folk både det ene og det andre på flere selskap. Noen ganger må mann bare sette ned foten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Nordmenn er et kapittel for seg når de skal ha med baggasje inn i kabinen. Jeg synes ofte synd på kabinbesetningsmedlemmer som med et smil skal hjelpe uforstandige passasjerer som har med seg halve husinnredningen på tur. De verste er ofte de som sitter på de fremste 2-4radene , folk som gjerne reiser ofte og som kommer inn i kabinen med den største selvfølgelighet at skrotet de har med seg skal ha plass rett over der de sitter. Går ikke det så må jo CA skjønne at de må lage plass eller ta skrotet frem i galley område og finne plass der selv om det ikke er plass. Tiltaket til DY er bra og her burde også SAS fulgt etter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Helt enig med dere begge...MEN nordmenn er langt fra et kapitellel for seg selv...et noksaa tynt kapitel i forhold til hva folk her borte drar med seg inn.....jeg liker opplegget til min lokale Q400 pusher....A'la Cart.....dra med deg hva du onesker ut til flydoeren....sett det denn lille vognen....og magisk er det paa plass naar du ut av Q400'en eller CRJ'en.....det var hos Horizon WF var paa studie tur....dessverre ble de ikke med ombord....de kunne ha laert at boer servere den Nøgne ø fra store flasker..eller et glass vin...
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Men det er vel ikke et Delivery at Aircraft-konsept Norwegian vil starte? Det er vel heller at (allerede overarbeidede) ansatte holder et ekstra øye med hva som tas om bord og eventuelt griper inn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå snakkes det om epler og kaniner her ... les artikkelen:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa endrer bagasjereglene | Boeing_fan | Reiseforum | 68 | 03-07-2011 19:56 |
Cimber strammer inn for å frigjöre kapital | branserud | Flyforum | 0 | 20-09-2010 13:05 |
Wizz Air forenkler bagasjereglene | Doll | Flyforum | 8 | 10-04-2010 09:07 |
"Lufthansa strammer inn på benplassen" | Aleksander Maaland | Flyforum | 36 | 25-11-2009 14:15 |