Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-10-2009, 11:15   #21
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Hva er dagens routing for denne maskinen?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 11:27   #22
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Hva er dagens routing for denne maskinen?
Den er desverre IKKE innom OSL, så jeg tipper den flyr innenlands i Sverige...
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 11:29   #23
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,617
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Det hadde vel vært mer naturlig med noe seremonielt dersom DY hadde hatt mange MDer og dersom MDene hadde vært med fra begynnelsen (av lavkost-satsingen, altså). Men MDene DY hadde var jo bare "med på kjøpet" vel flynordic-overtakelsen og har liksom aldri helt hørt til DY.

Når siste 733 forsvinner er det vel derimot på sin plass med litt stas.
Jeg tror vi skal skille mellom oss flynerder og kommersielle selskaper.
DY likeså andre flyselskaper i vår hemisfære markerer når nye fly og teknologi introduseres via media.
Det er det nye og fremtiden det fokuseres på hvilket ikke er unaturlig når man driver forretning.
Det er ikke ønskelig å fokusere på det "gamle" i en slik konkuranseutsatt verden vi lever i.
Det er nok tankegangen til både DY og andre.

Det at små lokale tiltak skaper blest for flynerdene i form av at siste fly får "dusj" av brannbilene er nok det meste man kan forvente seg.

Jeg har ved flere tidligere anledninger hatt kontakt med både SAS og Braathens for å arrangere nostalgiflighter ved utfasing av fly.
Interessen har ikke vært tilstede overhode hos noen av selskapene.
Selv ikke Audun Tjomsland var interessert i en lokal mediajippo når Braathens utfaset 737-200 (LN-BRL) i sin tid tross iherdig jobbing fra vår side i flymiljøet på Sola.
Det skulle overhode ikke fokuseres på det gamle.

Markeringen skjedde etter et lokalt initiativ ved at -BRL fikk dusj av 2 brann kjøretøyer mens den ble tauet fra gate opp til hangar!

Jeg tror ikke man om noen år skal forvente at DY 733 for noen særlig markering fra DY's side ved utfasing.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 11:34   #24
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,617
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ey, ikke mobb MDen... Tar du vare paa MDer, gaar flyene som ett sveitsisk presisjonsur! Ta bedre vare paa flyene dine, Kjos

Den siste MD flighten til SAS skal jeg vaere med paa.
Jeg og!
Og Stein skal være skipper!
Han må bare sørge for at PFT er iorden først.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 11:54   #25
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Den er desverre IKKE innom OSL, så jeg tipper den flyr innenlands i Sverige...
I know, men spørsmålet er like relevant for min del.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 12:35   #26
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Det er ikke ønskelig å fokusere på det "gamle" i en slik konkuranseutsatt verden vi lever i.
Det er nok tankegangen til både DY og andre.
Her borte er man heldigvis litt flinkere. UA markerer utfasingen av 737 .. NW hadde akkurat avskjedsparty for 'gammeljumboene' .. Delta hadde tidenes party da L-1011 ble pensjonert - for aa nevne noen ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 13:10   #27
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Teknisk Ukeblad har en artikkel om utfasingen av maskinene. I artikkelen er det også et støysonebilde som viser at det blir stillere i granskogen rundt Arlanda når man faser ut Mad Dog'en

www.tu.no/motor/article226141.ece
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 13:23   #28
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Dagens routing for SE-RBE som er siste dag i trafikk er:


DY474 15102009 LLA ARN SERBE 0535 0655 0539 0642
DY3855 15102009 ARN NCE SERBE 0725 1035 0739 1005
DY3856 15102009 NCE ARN SERBE 1115 1425
DY435 15102009 ARN UME SERBE 1510 1615
DY436 15102009 UME ARN SERBE 1645 1750

Last edited by LN-KRF; 15-10-2009 at 13:28.
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 13:29   #29
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Når vi er inne på det, når vil det være sannsynlig at første 733 går ut, og hvem blir først ut? Starter de med bokstaver, første anskaffede, gamleste i henhold til byggedato eller evt. "det som har mest skader og koster mest å velikeholde" (om det finnes slike forskjeller)?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 13:48   #30
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Har hørt noen rykter at det er LN-KKM og LN-KKN som forsvinner først
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 14:51   #31
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Det har nok helt sikkert med flere faktorer å gjøre, der alder og utgående leasingavtaler vel er to viktige parametere.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 16:05   #32
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Jeg tror ikke man om noen år skal forvente at DY 733 for noen særlig markering fra DY's side ved utfasing.
Jeg sa ingenting om at 733 kom til å hedres for lang og tro tjeneste. Men jeg tror gjerne det blir en markering og at den kommer til å foregå noe slik som dette:

"Nå har vi den mest miljøvennlige flyflåten" jubler en henrykt Bjørn Kjos til VG Nett idet han spanderer den han selv kaller miljøvennlig kake til de påstigende passasjerene på Norwegians siste 737-300-flight.

Markeringen blir altså ikke en flynerdmarkering, men en måte å promotere eget selskap. Slike muligheter har ikke DY for vane å la gå til spille.

Last edited by sukram; 15-10-2009 at 16:23. Reason: skriveleif
sukram is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 16:37   #33
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,617
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Her borte er man heldigvis litt flinkere. UA markerer utfasingen av 737 .. NW hadde akkurat avskjedsparty for 'gammeljumboene' .. Delta hadde tidenes party da L-1011 ble pensjonert - for aa nevne noen ...
Ja , det er slik det burde være....
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 20:53   #34
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by LN-KRF View Post
Dagens routing for SE-RBE som er siste dag i trafikk er:


DY474 15102009 LLA ARN SERBE 0535 0655 0539 0642
DY3855 15102009 ARN NCE SERBE 0725 1035 0739 1005
DY3856 15102009 NCE ARN SERBE 1115 1425
DY435 15102009 ARN UME SERBE 1510 1615
DY436 15102009 UME ARN SERBE 1645 1750
Det var da en verdig avskjed å få en slinge til Nice siste dagen

Og for skogene rundt Arlanda, så har jo heldigvis SAS fortsatt noen igjen
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 21:53   #35
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Originally Posted by LN-KRF View Post
Har hørt noen rykter at det er LN-KKM og LN-KKN som forsvinner først
Alltid disse rykter. Du bedre ikke satser penger pa dette, ellers vil du tape...

Bak til topic:
Jeg tror det gar helt i orden med a ikke markere denne dagen da man slutter å bruke MD80. United har 40 årig historie som 737-operatör, som na kommer til en end. Delta og L1011 ble jo en annen kjaerlighets-affære. Dette ble det ikke med Norwegian og MD80s. Man markerer jo ogsa ikke dagen da man skiller seg fra en ikke lengre likt ektefru eller (ok, det finnes noen som sier "Endelig er jeg kvitt av hun...")

Man vinker bare farvel til noe(n) man kommer å miste. MD80s vil bli ikke misted i Norwegian.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 22:21   #36
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Da er det kanskje nok å markere avgangen med mitt siste bilde av RBE?

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2009, 23:06   #37
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,288
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Likevel litt snodig at en og samme flytype har så forskjellig status hos to ulike selskaper. Tipper at SAS fikser en verdig avskjed den dagen siste kommersielle MD-flight tar av.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 00:01   #38
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Quote:
Likevel litt snodig at en og samme flytype har så forskjellig status hos to ulike selskaper
Hadde DY hatt den i 30 år, så hadde du vel kanskje opplevd det samme der og......
Godt den har blitt ferdig med tjenesten nå da....

Noen som vet forresten om maskinen blir stående i Sverige på lagring eller skal flys til USA eller andre steder?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 00:46   #39
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Den siste reise (MD-80)

RBE er eid av Lakera Assets Inc. som holder til i Vaduz (ja, hvor er det? )
RDR er eid av Farnell Assets Inc. på British Virgin Islands
DLV er eid av Allegiant Air og havner helt sikker i Las Vegas

Det er vel bare en en kan si definitivt tar veien over dammen - de to MD-82ene er allerede 27 år gamle så spørsmålet om de ikke havner på en oppbrekkerplass her i Europa?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 01:14   #40
dolmo333
Ramp & Snowclearing Crew
 
Join Date: Aug 2006
Location: Borlänge, Sverige
Posts: 58
Default Re: Den siste reise (MD-80)

Det som har sagts var väl att samtliga av dessa MD80 skulle till Allegiant i USA.
__________________
BLE/ESSD Borlänge "Dala Airport" Sweden
dolmo333 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
'Den siste Tristar' .. LN-MOW Flyhistorisk forum 19 21-07-2018 14:37
Siste reise for VC10 Turtle Flyhistorisk forum 2 20-09-2013 22:34
Min siste studie-reise petter380 TripReports 18 25-06-2012 00:36
Den siste papirbillett? wf145 Flyforum 45 05-06-2008 11:29
LN-FAV på sin siste reise SK1399 Flyforum 20 20-12-2006 19:21


All times are GMT +2. The time now is 21:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.