Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-05-2009, 02:50   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Singapore Airlines sliter..

May 15 (Bloomberg) -- Singapore Airlines Ltd., the world’s second-largest carrier by market value, reported its first operating loss in six years and said sales may continue to suffer amid the global recession.

“In the near term, promotional pricing and reduced business travel will keep revenue under pressure,” the airline said in a statement yesterday. “The probability of a sustained recovery has been set back by uncertainties” arising from the swine flu epidemic, it said.

Singapore Air had an operating loss of S$28 million ($19 million) in the three months ended March as the financial crisis sapped demand for air travel. Chief Executive Officer Chew Choon Seng has cut work days, frozen wages and begun taking planes out of service to battle the slowdown that has already pushed Cathay Pacific Airways Ltd. and British Airways Plc into losses.

http://www.bloomberg.com/apps/news?p...KE8&refer=home
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 02:57   #2
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Singapore Airlines sliter..

For de som lser SQ-forumet på FT og følger med på http://sqtalk.com, så har SQ jobbet iherdig de siste to årene med å melke kundemassen sin og tråkke på tær, og det er ganske mange som velger de bort nå som selskapet er like arrogant på vei nedover.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 04:42   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
For de som lser SQ-forumet på FT og følger med på http://sqtalk.com, så har SQ jobbet iherdig de siste to årene med å melke kundemassen sin og tråkke på tær, og det er ganske mange som velger de bort nå som selskapet er like arrogant på vei nedover.

-A
Vel, de hadde fortsatt ett overskudd i FY 08/09 paa 725 milloner USD, underskuddet i siste kvartal er ett av de minste i bransjen

Last edited by Tommy777; 15-05-2009 at 04:50.
Old 15-05-2009, 08:26   #4
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:

-A
Ja, det er en svært farlig strategi i disse tider..
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 09:37   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Men Alexander har helt rett i at de oppfører seg arrogant over sine kunder. De har vært heldige med produktene sine og at det har vært stor etterspørsel hele veien, spesielt etter biz class setene deres. Når de da presser prisene enda høyere og ikke gjør reiseprosessen like enkel som før, er det enkelt å velge andre selskaper.

Det er vel typisk i alle bransjer, at når det går godt, vil man melke enda mer. Det er som regel når man bikker det punktet at det begynner å gå nedover!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 09:48   #6
Kua
ScanFlyer Blue

Sagt opp piloter har de også gjort.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 10:08   #7
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kua View Post
Sagt opp piloter har de også gjort.
Er ikke det bare Singapore Airlines Cargo? Eller gjelder det Singapore Airlines også?

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 10:41   #8
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Hvordan går ruten fra CPH? Prisene med Singapore fra København markedsføres i flere aviser som svært desperat. Priser nede i 3800,- tur/retur hvis man velger CPH fremfor LHR.
Old 15-05-2009, 11:17   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Jo, men biz prisene deres har alltid vært de høyeste. Og det er der de har tjent de beste pengene sine. Når det så går nedover, må de vel sørge for å fylle alle ledige økonomiplasser for å kompensere. De har jo enda ikke satt ned biz prisene til et fornuftig nivå.

De hadde jo sågar forskjellige priser på sin First Class på A380 kontra 744 ut fra LHR. Det har de nå kuttet og satt ned prisen til 744 takst. Dvs at prisen i First med SQ LHR-SIN-BKK gikk ned fra 100 store laken til 70. Kan ikke si at det får meg til å booke så mange flere billetter med dem pga dette!

BF

Old 15-05-2009, 12:01   #10
Utflyttet
Ute på tur

SQ valgte å kalle sine nye F-klasse for "Suites" og markedsføre den som noe "over og forbi" F-klasse (derav bruk av booking koden R, som tidligere var Concorde), og har hatt strenge instrukser om at uansett om så London var på vei under havet så skulle det ikke skje opups fra lavere klasser. Om du hadde billett ut på 744'ene i F og ikke nådde flyet så var det biz-klasse på 380 med mindre du betalte et ganske uhyrlig mellomlegg opp til full R-pris.

I tillegg gikk SQ i gang med å slakte sine to bonus-program. De har et "vanlig" program slik de fleste har (KRisFlyer) pluss sitt "forhenværende" PPS-program. Det sistenvnte tjente man opp en form for sektorer som gjorde at når man nådde et nivå av disse pr år så ble man forfremmet som PPS1, PPS2, PPS3, osv etter hvor mange år man hadde vært det, og når man hadde 250 sektorer eller var PPS i 10 år så ble man da såkallt PPS Solitaire. PPS-programmet gav utelukkende uttelling i F og biz-klasse, og gjorde at den eneste fordelen med det vanlige KrisFlyer-programmet (som ligner på EB) var at man kunne samle miles og bruke de. Dette bestemte SQ i korte trekk var ikke rettferdig da feks LHR-SIN gav 4.5 PPS-sektorer uansett om det var fullpris eller rabattert, så da ble det til at de gikk over til en rein gangetabell mellom hva du betalte for billetten og hva du fikk, og samtidig justerte denne noe, slik at alle som baserte seg på å samle billige PPS-sektorer ramlet av lasset og avskallingen var vel 75%. Dette gjorde mangen sure, samtidig strippet de bort absolutt alle fordeler man hadde med PPS, og feks meg som reiste frem og tilbake 4-5-6 ganger på biz i året hadde absolutt ingen fordeler som en person uten noen PPS-tilhørighet ikke fikk med å bare kjøpe en biz-billett. Dette gjorde de gjenværende rasende.

På toppen av dette så har SQ alltid hatt to typer bonus-billetter, "Saver" og "Full", som i praksis er en type billetter for 50% av poengene som du må være tidlig ute for og som har lavere tilgjengelighet, og "Full" som var lettere å få tak i. Når de fikk den nye flåten av 777-300ER og A380'en med nye F og biz-klasse så la man på at ingen av disse kunne bookes som "Saver". Etter en god del bråk valgte man å åpne de for bonus-seter for kun SQ sine egne medlemmer, i en ny klasse som i praksis var 200% av kosten. Dette gjorde at alle som hadde samlet mye poeng plutselig i praksis fikk disse halvert i verdi over natten på alle ruter SQ nå begynte med nye fly på.

Det som også var en god ting før alt dette var at om du fløy veldig mye ett år og lite et annet, eller ting klaffet dårlig med medlemsdatoer så var det en utgjevning slik at om du fløy i snitt 25 "sektorer" pr år så ville du likevel beholde nivået i PPS-systemet. Dette ble også skrapet når man gikk over til det nye "value"-systemet. Dette fokuserer mer på at SQ skal få inn penger jevnt hele veien, men gjør og at de som enda fløy nok til å beholde en PPS-status som ikke lengre hadde noen fordeler, de hadde ingen unnskyldning for å være lojal mot SQ etter at de hadde flydd for 25.000SGD pr medlemsår, da det ikke var noen utgjevning lengre. Med SQ sine priser er ikke 25.000SGD så mange turene, og flere og flere nå ser ut til å bruke dette som påskudd for å teste ut "nye" selskap, og flere og flere ser at selv om ting var bra inni SQ-boblen før, så er ikke F-klasse på Thai eller Cathay noe gale...

På tross av dette så har SQ fortsatt jevnt og trutt å presse prisene sine oppover hele veien, det snakkes om at de har bommet noe grusomt med hedging av fuel-priser og de har en kultur i selskapet at boken skal følges absolutt slavisk, og det gjør at om man som kunde har et problem som ikke passer i SQ sin mal, så rakner det hele fullstendig.

Et siste problem er at SQ har blitt ganske aggressiv på å styre tilgjengelighet av seter. Selv om det har vært en del fine rabbarterte ordninger i biz-klasse (D og J-klasse) så har det vist seg at SQ ofte har valgt å holde folk på ventelister opp til 14-10 dager før avgang, som og har gjort at færre folk har vær villig å gamble på ting. Jeg har selv ved flere anledninger når reisetidspunktet blitt forklart at det nok ikke vil fungere med D/J, og at en rain C-klasse (som er dyr nok som den er) kansje er tingen. I ett tilfelle fikk jeg grei beskjed at det eneste som ville gi sete der og da (3-4 uker før avgang) fra skandinavia var Z-klasse som var på det tidspunktet dyrere enn rabattert F-klasse.

Selv nå i disse tider innrømmer ikke SQ noe gale, selv om det begynner å dukke opp midlertidige tilbud så er de så spesifikke og så begrenset ofte at det ikke er praksisk å bruke de.

For min del så hadde bedriften her et reisebudsjett på meg godt over 250k NOK i året, hvorav ~80% gikk til SQ. Nå er det over et år siden sist jeg betalte for en SQ-billett, og det regner jeg med kommer til å holde seg tilsvarende fremover. SQ er nå bare et dyrt selskap som ikke tilbyr noen fordeler jeg ikke får om jeg bare kjøper en billett når jeg trenger den, det er ganske få grunner igjen til å ha noen form for løpende lojalitet.
Så mellom alt dette, og den nye opptjeningsstukturen som lider av samme problem

Alt i alt, på absolutt alle fornter jeg kommer på har SQ jobbet iherdig for å fjerne behov for grådighet, fjerne ansattes mulighet til fleksibilitet, fjernet fordeler med lojalitet og fjernet store deler av grunnlaget for å ønske å være lojal. Og nå kommer alle faktorene tilbake for å bite de i ræven.

Dagens rant er over. Enn så mye jeg liker å si mine ting om SAS så har ikke SAS vært i nærheten av en slik oppførsel, og jeg har hatt noen IC-turer med SAS de siste månedene som gjør at jeg nok ikke har problem med å velge de neste gang heller.

-A
Old 15-05-2009, 15:34   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
I tillegg gikk SQ i gang med å slakte sine to bonus-program. De har et "vanlig" program slik de fleste har (KRisFlyer) pluss sitt "forhenværende" PPS-program.
Var det slik at man som kunde "brukte" begge programmene på en gang eller var det slik et det var enten eller? Dvs ikke noe poeng å være medlem begge steder.
Old 15-05-2009, 15:43   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg tror at SQ hadde kommet seg unna med alle stuntene de har gjennomført hadde ikke økonomien tryna. Nå har de en helt annen realitet å forholde seg til. Dessverre tropper aldri SQ opp på noen av arrangementene vi (FT, Freddies, Insideflyer) har (i motsetning til de fleste andre flyselskapene), så jeg har aldri fått snakket med noen som jobber i SQ. Men jeg tipper uansett at de kommer til å gjøre endringer i programmene sine nå som de sliter og konkurransen har blitt mye hardere

Her i bedriften "reiser vi med Singapore Airlines, dermed basta". Ingen av sjefene eller noen av de som reiser er veldig opptatt av FFP. De reiser i biz, ferdig med det. Dessverre har jeg min siste biz tur med SQ om få uker. Direktørnivå er nå ekskludert og må reise i økonomi....... Kun VP level og over får reise i biz.

Så da blirre UA på meg og oppgradering med kuponger i høst på min neste tur til SIN

Last edited by Tommy777; 15-05-2009 at 15:49.
Old 15-05-2009, 15:55   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jo, men biz prisene deres har alltid vært de høyeste. Og det er der de har tjent de beste pengene sine. Når det så går nedover, må de vel sørge for å fylle alle ledige økonomiplasser for å kompensere. De har jo enda ikke satt ned biz prisene til et fornuftig nivå.

BF
Det stemmer ikke. De kjørte samme tilbudet som BA og QF med priser rundt 2000 £ i biz nylig. De matcher alt som de andre gjør nå.

Her er ett tilbud som allerede er ute:
http://www.businesstraveller.com/new...states-busines

Dette blir garantert forlenget, det samme vil matchingen av BA og QF som kom med nytt tilbud i dag: http://www.singaporeair.com/saa/en_U...ions/d04sg.jsp

Last edited by Tommy777; 15-05-2009 at 15:58.
Old 15-05-2009, 15:57   #14
Utflyttet
Ute på tur

PPS var komplementært til hva nå enn annet du hadde. PPS var utelukkende for å tracke status. Jeg brukte feks PPS+EB, og andre hadde andre *A-program i tillegg til PPS. PPS var ikke noe du samlet miles i, men bare holdt rede på hvor mye biz/F-klasse du fløy og kom deg oppover på hakkeordenen der.

Egentlig en geial sak sett fra SQ sin side, da mange valgte å holde poengene utenfor SQ sine kostnader, og at poengene ble i mitt tilfelle en SAS-kostnad. Det er vel gjort slik siden SQ har mange kunder som er alle steder på kloden og vil bruke sine lokale programmer.

-A
Old 15-05-2009, 16:02   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Poengene utenfor SQ sine kostnader? Jeg tror det er mange måter å regne de kostnadene på. Enkelte ser faktisk på de som noe stikk motsatt enn kostnad....
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2009, 16:25   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Her i bedriften "reiser vi med Singapore Airlines, dermed basta". Ingen av sjefene eller noen av de som reiser er veldig opptatt av FFP. De reiser i biz, ferdig med det. Dessverre har jeg min siste biz tur med SQ om få uker. Direktørnivå er nå ekskludert og må reise i økonomi....... Kun VP level og over får reise i biz.
På tide å skifte jobb da, vel Tommy??

Fin gjennomgang Alex, som ga god informasjon over ståa i SQ! Takk for den!

BF

Old 15-05-2009, 16:37   #17
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Jeg tror at SQ hadde kommet seg unna med alle stuntene de har gjennomført hadde ikke økonomien tryna. Nå har de en helt annen realitet å forholde seg til.
Quote:
Men jeg tipper uansett at de kommer til å gjøre endringer i programmene sine nå som de sliter og konkurransen har blitt mye hardere
Det virker ikke som om noen endring er i syne enda. Det er snakk om at folk opplever at reglene for PPS-statuser forlenges på veldig uformell basis, men ingen endringer i regler. Uansett, PPS i seg selv er så uthulet at selv om medlemsskaps-reglene ble løsnet på er det ingen goder i det programmet som frister.

Et annet sted det ser ut til å løsne er at det åpnes opp for at andre *A-program får booke bonus-seter i J/F-klasse på de nye flyene. Snodig nok er disse enda bare tilgjengelig som "Full" awards til 200% belastning for KrisFlyer-brukere.

Enda tøffere, selv om du tar ut en F-billett på poeng hos SQ så er faktisk en del av F-loungen deres i nye T3 i SIN off limits og utelukkende for folk som betaler billetten. Så mye for å ha "betalt" for en billett med poeng.

En annen ting som det grines over en god del er at både F og J-loungene til SQ i nye T3 i SIN er faktisk en enorm skuffelse, ikke har de noe spesielt, og rimelig glorete ser de ut. F-loungen har ikke skikkelige arbeidsplasser og J-siden sperres deler av lounge av for å spare på personale på treige tider av døgnet.

-A
Old 15-05-2009, 16:39   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Det virker ikke som om noen endring er i syne enda.
-A
Nå står det i artikkelen at SQ forventer dette kvartalet til å bli enda verre. Tipper de svetter mer da og at de begynner å se over ting..
Old 15-05-2009, 16:46   #19
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Nå står det i artikkelen at SQ forventer dette kvartalet til å bli enda verre. Tipper de svetter mer da og at de begynner å se over ting..
Det skal bli spennende å se. Mange er lykkelig avvent fra SQ-boblen, og som du selv vet siden du jobber i salg: har du ført gjort kunden forbannet så har du en lang jobb forran deg.

Selv fikk jeg nok av SQ nå etter det tok de 11 mnd å komme frem til svar på en relativt enkel kundeservice-sak hvor de kostet meg 7000 etter å ha strandet meg i ZRH en vakker morgen, uten billett videre, og ingen vilje til å hjelpe.

Jeg fikk til svar at de kunne aller nødigst betale til kronen akkurat hva som var restverdi i de to utetående kupongene (ZRH-CPH-BGO), men at de ikke så det som sitt problem utover det. Da jeg ikke var enig i dette var det eneste svaret jeg fikk en konsis "men sånn sier sjefen min i SIN, jeg har ikke lov å mene noe annet". Å skyve ansvaret til en anonym person "oppver i systemet" er den simpleste pulveriseringen som finnes av både ansvar og tillit.

-A
Reply

Posting Rules