![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jan 2008
Posts: 15
|
![]()
Nu her hvor alle 07-passagertallene kommer ind fra div. lufthavne, undrer det mig, at CPH ikke vækster mere end 2,5 % - lufthavnen har jo umiddelbart suveræne forudsætninger for en væsentlig større vækst.
Hvis CPH ikke snart kommer ud af starthullerne, vil Gardermoen indenfor en kort årrække være Skandinaviens største lufthavn (målt på antallet af passagerer). Gardermoen vækster tæt på 10% p.a. - næsten 4 gange så meget som CPH (og har samtidig store udbygningsplaner). Samtidig spøger en ny storlufthavn i Berlin (2011), Finnair brager frem og udbygger Vantaas interkontinentale rutenet konstant. Der er paradoksalt og tankevækkende, at CPH, med Øresundsregionens generelle boom, vækst, velstand, integration, indbyggertal på 3,6 millioner mennesker og kun én reel, international lufthavn med helt unik supportinfrastruktur og beliggenhed, ikke oplever en vækst på mere end 2,5 %. Jeg kunne godt tænke mig at høre forummets bud på, hvad der er galt?!? For det kan ikke "kun" skyldes div. strejker, SAS-problemer etc. Det synes efterhånden evident, at der er tale om nogle mere strukturelle forhold - men hvad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Luftfart i Norge har i mange år vært dominert av SAS-systemet, og da måtte man ofte innom Kastrup, nesten uansett hvor man skulle i utlandet.
I de senere år har det kommet flere nye flyselskaper som flyr deg direkte til den destinasjon du vil til, og også SAS har lansert flere direkteruter fra Norge. Så derfor er det færre passasjerer innom Kastrup som ikke har noe der å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
|
![]()
Som nevnt, mye skyldes nok at det har blitt færre transfer pax pga flere direkteruter fra ARN og OSL som begge har en god vekts i den internasjonale trafikken. Ikke tillegg har nok diverse SAS-streiker og Q400-problemer minsket veksten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
|
![]() Quote:
CPH virker dyktigere enn OSL når det kommer til å tiltrekke seg nye selskaper (spesielt på fraktsiden, som riktignok ikke teller i pax-trafikken) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Jeg tror med tiden at CPH vil miste sitt strategiske fotfeste i Nord Europa.
Flypassen har jo lenge vært skandinavias hub på grunn av SAS sin strategi. En possisjon som utvilsomt har vært en konsekvens av SAS og ikke flyplassen i seg selv. Rent geografisk representerer den ikke noen spesiell fordelaktig plassering når det gjelder langruter. Nå som intereuropeiske ruter er meget godt dekket fra både OSL og ARN tror jeg det er dette som CPH kommer til å tape mest på. Spesielt nå som SAS viser at de fokuserer i stadig større grad på opprette et bra produkt fra alle de tre skandinaviske landene. Ikke bare Danmark som tidligere. ARN og OSL viser i større grad enn CPH at de er enheter med sollide grunnlag for egen trafikk og som nasjonale knutepunkt. Hverken ARN eller OSL er i like stor grad som CPH, avhengi av pax fra andre land benytter flyplassen som et springbrett ut til resten av verden. Jeg tror derfor CPH med tiden vil bli ekstra sårbar (noe vi nå også ser i lav vekst) nå som andre hubs (AMS, FRA, LHR og HEL) viser seg å være et mer attraktivt produkt for mange reisende samtidig som ARN og OSl garantert vil få mer fokus på direkteruter i fremtiden.
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 19-01-2008 at 12:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
men det gjør jo bare det hele mer ironisk. At et så stort nedslagsfelt ikke kan vise til flere pax enn 21 mill!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Newcomer
Join Date: Jan 2008
Posts: 15
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
|
![]() Quote:
Det skyldes i hovedsak en faktor: Innenrikstrafikken i DK er minimal pga. landets geografi. Nesten alle som reiser til/fra København er internasjonale passasjerer. Du kan ikke la CPH "hatet" ditt gjøre så du ser deg blind på det faktum and landets geo- og demografi har mye å si på flytrafikken Last edited by Someone; 19-01-2008 at 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Jeg tror at en av årsakene til at CPH ikke vokser like mye faktisk ligger i det øvrige tilbud av transportmuligheter for de som bor i regionen. Om disse vil på en helgetur til nordeuropa , Stockholm e.l, så er det i veldig mange tilfeller like greit og raskt å ta hurtigtog eller bilen. Skal man reise fra f,eks Oslo er ikke dette noe alternativ.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg tror både Someone og Farmer er inne på viktig poenger når det gjelder passasjerer på CPH i forhold til folketallet. Alternative transportmetoder er åpenbart en nærliggende forklaring, samt andelen utenlandsreisende. fra tråden om sluttstatistikk for ARN, CPH og OSL for 2007 skrev -KGL følgende:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
|
![]()
Hur står det till med Öresundsregionen igentligen ? Tittar man på den svenska sidan så lyckades inte FR få sina linjer från Malmö att fungera. Vilket jag tycker är otroligt med tanke på deras priser och just det att man ligger i den beryktade Öresundsregionen... Svaghetstecken ?
Tittar man sen på småbyarna Oslo och Stockholm så hittar man helt plötsligt 3 flygplatser per by. Alla uppvisar starka tillväxtsiffror ! Sen krävs det inget geni för att förstå att långlinjer är på ingång till Oslo medans Stockholm får nöja sig med vad man har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
|
![]() Quote:
Generalt kan man si at CPH klarer å trekke til meg svensker, mens MMX ikke klarer å tiltrekke seg dansker. Vet om flere bosatt i CPH som har prøvd FR fra MMX, men som ikke gidder mer da det er tungvindt å komme seg dit fra København og da hjelper selv ikke lave priser, unntatt for å tiltrekke de største gjerrigknarkene som ikke gir penger i kassa. Imotsetning er det meget lett å komme seg til CPH fra Malmø. Toget går verdt 20 minutt og tar ca 30min og når rutetilbudet er uendelig mye større utifra CPH og det ikke tar noe særlig lenger tid å komme seg til CPH enn MMX er det naturlig at CPH i prinsippet har blitt Malmø's nye hovedflyplass |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
|
![]()
Du har helt rätt i det du säger Someone... Men det är konstigt hur svenskar kan åka bil från Växsjö och Helsingborg t ex ner till CPH. Medans danskarna inte mäktar med den korta turen över bron till MMX?
Jag tycker fortfarande att tillväxten på CPH är grymt dålig ! Man har ju ingen konkurrens heller. I Stockholm så har Skavsta nu 31 !!! FR linjer. Oslo/Torp vet jag inte men det är säkert betydande trafik. Sen är ju CPH skandinaviens hub med all matning från övriga skandinavien och det är enorm fördel ! Hur som helst så kommer det bli spännande år framöver... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Jag tror främsta orsaken till att det går trögt och som folk redan har varit inne på är SAS ändrade strategi. Och att OSL växer som den gör är väldigt mycket Norwegians förtjänst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
CPH må etterhvert innse at de bare blir en lokal flyplass for Øresundsregionen med sine bare 3,6 millioner innbyggere. De resterende 15,8 millioner skandinaver sogner til andre flyplasser. Den tid CPH var europeisk hub for SAS er passé, de to andre hovedstedene pluss flere andre større flyplasser i de tre landene (f.eks. NYO, GOT, BLL, SVG, BGO, TRD) har nå direkteforbindelser til et vel av europeiske destinasjoner.
Det store problemet for CPH er at den er så knyttet til SAS, og SAS er vel ikke den mest innovative av dagens flyselskap. At CPH ligger i utkanten av Skandinavia og lengst vekk fra langdistansedestinasjoner i Fjerne Østen og Nord-Amerika av de tre hovedstadflyplasser gjør heller ikke saken bedre. Det eneste som taler til CPHs fordel er dens infrastruktur. Men at en har en flott flyplass med terminaler som har kapasitet til å håndtere nye passasjerer er ikke nok, man må også ha passasjerer som har lyst til å reise ut i verden og ikke minst folk som vil besøke destinasjonen. Kanskje havfruen, Tivoli, Øresundsbroen, H.C. Andersen og høye smørbrød ikke er nok for å tiltrekke dagens turister? Tendensen er mer rettet mot spetakulær omtalt natur og det er det ikke mye av i Danmark. Jeg tror også dagens politiske situasjon hos våre danske venner med elementer av fremmedfiendtlighet representert i regjeringskretser også har blitt lagt merke til utenfor de skandinaviske land. Med andre ord tror jeg CPH vil oppleve en vedvarende lav vekst.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
LN-KGL, jeg har lagret ditt flotte kart med forslag til SAS 2*IC HUB, OSL og ARN med den greie argumentasjonen du fremla på a.net....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ice pilot er ikke mere | sk931 | Småprat | 2 | 09-05-2012 15:44 |
Fare rules: End-on-end permitted - Hva betyr det? | ILS2 | Reiseforum | 1 | 14-02-2012 12:04 |
Fly landede med en pax mere end det tog af med! | Guest | Flyforum | 0 | 02-01-2006 12:46 |
Ikke mere støy med ny terminal på Gardermoen | The Ticketor | Flyforum | 1 | 21-12-2004 14:55 |