![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takker for pirket... Håper alle skjønte hvilken flytype jeg siktet til
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jøss, TOS! Vi er enige!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Smak og behag, men CRJ 100/200 kan ikke sammeliknes med CRJ 700/900. Jeg opplevde kabin ombord i CRJ 900 like romslig som på Q400 og støynivået ganske langt bak var også på et helt akseptabelt nivå. Er det godt nok for LH Cityline duger det vel for SAS og?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Har nyligt været ombord på LH CRJ 900....det var OK synes jeg....Har også prøvet US Airways Express CRJ 900....det var lidt "come si come sa"... --- Generelt OK fly set i forhold til CRJ 100-700 Ja det er jo min mening Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Har flydd CRJ-200 og ERJ-145, og av de to kom ERJ-145 best ut, meget behagelig fly å reise med. Når så Embraers E-jets i tillegg slår CRJ ned i støvlene på passasjerkomfort, så vil jeg håpe SAS innser at dette er eneste alternativ når de nå skal bytte ut Q400 og MD-80.
Embraer oppgir break even point på E175 og 195 til 58%. Dvs, med 58% belegg, så tjener en penger på flighten. E175 nøkkeltall alle tall AR (tyngste utgave med lengst range): Egenvekt tom: 21,64t Maksvekt MTOW: 40,37t Maks nyttelast: 10,36t Maks passasjerer: 88 Kabinlengde: 21,2m Kabinbredde (ved armhøyde): 2,74m Kabinhøyde: 2,00m Midtgang bredde: 0,5m Setebredde: 0,46m Kabin cross section E175 Kabinlayout CRJ-900LR nøkkeltall (tyngste utgave med lengst range): Egenvekt tom: 21,43t Maksvekt MTOW: 38,32t Maks nyttelast: 10,59t Maks passasjerer: 90 Kabinlengde: 21,16m Kabinbredde (ved midtpunkt ikke oppgitt ved armhøyde): 2,57m Kabinhøyde: 1,89m Midtgang bredde: IKKE OPPGITT Setebredde: IKKE OPPGITT Ved selvsyn kan en se at en CRJ er mye trangere ved å se på bildene av kabinen. Embraer har seter som nesten er en halv meter bred og en midtgang som er en halv meter bred, se på forskjellen på bildet hos Bombardier og deres CRJ: Kabin CRJ-900 Det naturlige motstykke til Embraer 190/195 er nylig lanserte CRJ-1000, dette flyet har Bombardier enda ikke sluppet noen tall om på sine websider Alle tall og info hentet fra hhv: http://www.bombardier.com http://www.embraer.com
![]() |
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er ikke noen tvil om at f.eks. E170 føles mye romsligere enn f.eks. CRJ 700. Jeg har testet begge flytypene og ville nok satset på E170 i valget mellom de to typene (E170 er kanskje noe større i utgangspunktet enn CRJ700, men her snakker jeg om komforten som passasjer). For CRJ100/200 er det, selv for en mann som er en del lavere enn gjennomsnittet for en nordmann som meg (175cm), nesten som at du føler at du har kledd på deg flyet.... Det er trangt... EMB-145 er også mer komfortabel enn både -100 og -200. EMB-135 er det så lenge siden jeg har prøvd at jeg ikke helt husker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ser for meg at SAS ender opp med CRJ'er for Q400'ene og A319 for MD'ene, Embraer E-175 for Q400 og 195 for de minste MD'ene, og A319/320 for de litt større MD'ene. Vil nesten tro at en ordre til Airbus er det sikreste budet.
Jeg har ikke prøvd verken CRJ eller E-jets, men hvis det som nevnes her stemmer håper jeg definitivt på Embraer. Dårlig komfort og lite plass til håndbagasje harmonerer dårlig med reklamekampanjene som går om dagen.
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
En mix av
E175 E195 A320 evt A321 hadde vært det beste i mine øyne. En E195 dekker ganske godt opp det antall pax en klarer å få ombord i en A319, men til en langt billigere penge. Eneste store pluss med en A319 over en E195 er at en kan frakte palletized cargo i belly, det går ikke i en E-jet. Det er en del syting og klaging fra folk som laster bags ombord i spesielt E190/195, det er nemlig lange smale bagholds på disse typene, og tror heller ikke Embraer tilbyr moving carpet slik en kan få ombord i B737. I kjent SAS stil regner jeg med de lander på en kvasi dårlig løsning. Det er nok store rabatter å hente fra Bombardier for at SAS fortsatt skal beholdes som kunde der. Men like fullt vil jeg håpe man tenker langsiktig på flåtestrategien og at man tar hele flåtestrukturen med i bildet når beslutningen fattes. Som nevnt over så er det visse ruter en E-jet kan ta over for A32X/B737/MD der passasjerene ikke får en følelse av å ha kommet ombord i ett lite RJ, mens dette absolutt vil være tilfellet ombord i en CRJ.
![]() |
#35 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I denne tråd har der været en del fokus på hvormeget håndbagage du må må medtage.
--- For håndbagage er der jo nogle bestemte enheder du ikke må overskride, som vægt og mål.... JEg er sikker på at CRJ også kan overholde disse...Det er jo ikke meningen , at hele kontoret skal med i kabinen....Alle kan jo ikke bare sige"jamen jeg må ha`med med al bagagen i kabinen, ellers misser jeg næste flight".... --- Men jeg er enig i de betragtninger som siger CRJ/E-JETS for flyvninger i nordeuropa med max flyvetid 2 timer Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
E195 erstatter ikke en A319 passasjermessig, men er et mye bedre alternativ på ruter som ikke har så mye pax. Og det kan bety at flere mindre direkteruter kan åpnes. CRJ er veldig begrenset mtp håndbaggasje, skal man ha med maksstørrelsen som SK opererer med så må man ha skap i kabinen. Det tar bort verdifull sete og galley plass. LH kjører med sommer og vinter konfig pga dette. Man må også legge opp til rutiner for DAA håndbaggasje som er en ekstra kostnad som må veies opp for fordelen med mindre kabin.
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Vi opererer også med DAA for større håndbagasje, både på Dash og CRJ 200. Skulle egentlig gjerne sett at man kunne gjøre det på Fokkerne våre også. Jeg synes det er en uting at man får slepe med seg så store kolli som faktisk er tillatt inn i flyet. Det er tidvis ekstremt fullt i hattehyllene (lite passende navn nå til dags) selv på en 737.
Vet ikke hvor store kostnader som er involvert når man har muligheten for DAA, men hos oss fungerer det stort sett meget bra og om jeg har kofferten i hyllen over meg eller får den levert straks jeg kommer ut av flyet kan være det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
I følge øyemålet mitt er det på langt nær like mye plass til håndbaggasje per passasjer i en E-jet som i en 737/320 heller, men der går ihvertfall en normal kabinkoffert i hylla. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Viss risk finns för att detta svar skrivs i fel tråd...
Jag kom tillbaka i går från Spanien utan att ha läst några nyheter alls under förra veckan. Det var intressant och se att SAS hade bestämt sig för att sluta med Q400... I någon av trådarna läste jag att kostnaderna för att flyga med A319 skulle vara mycket högre än att flyga med CRJ/ERJ... Detta kan väl bara gälla per flygplan, inte per passagerare eller hur? I så fall skulle väl inte Easyjet valt att flyga med A319??? Last edited by Bengt; 04-11-2007 at 15:27. Reason: Tryckleif... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330) | sk931 | Flyforum | 349 | 08-02-2022 08:15 |
Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 58 | 21-04-2013 22:24 |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
Malaysia Airlines skal kjøpe 39 nye fly | CK | Flyforum | 1 | 04-11-2004 10:03 |