Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-07-2007, 22:11   #1
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Grønne landinger

Det har vært skrevet noe om at SAS skulle satse på grønne landinger f.eks. på Gardermoen. Er det noen som vet om dette praktiseres mange steder i Europa?

Grunnen til at jeg spør er at jeg fløy med Ryanair's EI-DAS fra Torp til Stansted 4/7 om formiddagen og da opplevde en av de stilleste og minst kronglete nedstigningene jeg har vært med på. Jeg sitter igjen med et inntrykk av minimal motorbruk i alle faser helt til hjulene tok bakken og reverseringen begynte.

Vi landet forøvrig ca. 30 minutter før oppsatt tid på Stansted, og det kan vel kanskje tenkes vi kom inn på et tidspunkt da trafikken var liten og "snill" trafikkdirigering ble praktisert?

__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 22:32   #2
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Grønne landinger

Husk at Ryanair schedulerer meget "romslig" i sine tidtabeller......TRF-NYO var satt opp med 1,15 i sin tid. De brukte sjelden mer en 40-45 min.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 22:57   #3
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: Grønne landinger

Er klar over det, og har forståelse for at det må være slik når f.eks. flyvningene inkluderer Stansted. Det blir lett mye frigjort tid de (få?) gangene alt klaffer og man kommer seg av gårde til fastsatt tid.

Men er enig i at Torp-Skavsta-flyvningene godt illustrerer hvordan Ryanair tar godt i også på steder der det ikke skulle være nødvendig.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 18:36   #4
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Grønne landinger

Quote:
Det har vært skrevet noe om at SAS skulle satse på grønne landinger f.eks. på Gardermoen. Er det noen som vet om dette praktiseres mange steder i Europa?
Grønne innflyvinger krever at både flyet og ATC har kommunikasjonsutstyret som trengs. Avinor har fortsatt ikke investert i utstyret som trengs, dvs. at SAS er klar på sin side, mens ATC ikke er klargjort er her Norge.

SAS Sverige var med på et EU-støttet prosjekt, hvor ATC ARN ble utstyrt med nødvendig kommunikasjonsutstyr. SAS Sverige har gjennomført over 1000 slike ECO-decend på ARN med en snittbesparelse på 100kg fuel pr. landing i testperioden. Potensialet ligger mellom 100-300kg. fuel/landing.

SAS Norge håper å komme i gang så raskt som mulig, men venter på at Avinor blir klare. Hele 737NG-flåten til SAS Norge har installert hardware som trengs. Dette er ganske dyrt, så jeg tviler på at Ryanair har gjort det...
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 18:45   #5
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Grønne landinger

Skulle man ikke nå begynne med Grønneflygninger også i SAS.ic på flygninger fra USA ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 20:00   #6
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Grønne landinger

Quote:
Originally posted by MD11

Husk at Ryanair schedulerer meget "romslig" i sine tidtabeller......TRF-NYO var satt opp med 1,15 i sin tid. De brukte sjelden mer en 40-45 min.
Det er fordi det er lagt inn tid til av-ising av flyene. Og man endrer ikke på flytiden selv om det er sommer og sol. Man gjør det enkelt, og har den samme tiden hele året.
Derfor blir det litt ekstra romslig tid på sommeren.


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 21:37   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Grønne landinger



En temmelig bra illustrasjon på temaet fra LFV i Sverige. Det må vel også en liten oppdatering i tallene på innsparing/grønnhet til disse innflyvningene. De siste tallene for SAS' 737er er:
- 1500 gønne innflyninger gjennomført pr. 5. juli 2007
- 150 kg drivstoff innsparing pr. landing (tilsvarer 475 kg karbondioksid)

I løpet av høsten skal tilsvarende landinger innføres for SAS IC sine landinger på Arlanda.

Mer finnes her

Hva som er gjort med SAS' 737er forklares temmelig greit i denne GE-artikkelen fra juni i år
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 21:40   #8
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Grønne landinger

Quote:
Skulle man ikke nå begynne med Grønneflygninger også i SAS.ic på flygninger fra USA ?
Jo, starter i høst:
"Flights over the North Atlantic will commence during the latter part of 2007 and will also involve aircraft manufacturer Airbus, with a view to inspecting new technology onboard and how it can be improved in cooperation between aviation systems on the ground.

Since a long-route aircraft is larger and heavier, the saving potential is approximately 200 - 300 kilo aircraft fuel or approximately 600 - 950 kilo carbon dioxide per landing."

Flyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Grønne fly liker vi! LN-MOW Flyforum 0 22-03-2011 18:55
Kjeviks grønne måke LN-GBM Bilder & foto 13 08-06-2010 23:42
Grønne uniformer?? CK Flyforum 23 31-03-2007 05:55
Vil ha grønne landinger i Bardufoss AirbusTrond Flyforum 8 10-02-2007 17:53
SAS først ute med "grønne landinger" LN-KGL Flyforum 12 09-11-2006 18:07


All times are GMT +2. The time now is 12:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.