Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2017, 15:08   #141
FO33
ScanFlyer Blue

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by foxyhoxy View Post
Hvor mange og hva slags fly har han planlagt med fremover?
Har vel planlagt 20 Dash maskiner, 10 SSJ maskiner, og et par 787 maskiner på toppen av det hele..
Men la dem komme igang med de første 2 eldre Dash maskiner og se hvor lenge pengene rekker ����
FO33 is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 15:52   #142
Exnax
Newcomer

Thumbs up Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.

Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.

Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:
- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.

Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika

Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!
Exnax is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 16:11   #143
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Originally Posted by Exnax View Post
Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:

- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.

Jeg er relativt møkka lei av å lese slike alternative fakta som at WF er subsidiert.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 16:42   #144
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Det er fortsatt en vanlig oppfatning at WF har skyhøye kostnader.
Dette stemmer ikke med fakta. I de siste årene har det skjedd en kontinuerlig effektivitetsprosess hos selskapet som blant annet har ført til at lønnskostnadene i WF 2014 - 2015 har gått ned med 150 mill.
Videre snakkes det om at det finnes et stort uutnyttet marked og plass til flere aktører. Det strides de lærde om.Det bor eksempelvis 7500 i Hammerfest.
Med prisene til FV snakker mange om at WF har overpriset egne ruter.
Her minner jeg om at FV ennå ikke har fløyet en eneste time og derved ikke bevist at de kan overleve med sitt prisnivå.
Antagelig må de ha en høy kabinfaktor for å overleve.WF hadde i 2015 ca. 60%.
Du nevner turister og interlining. hvor aktuelt er det når FV kun tilbyr hånd bagasje?
Du nevner feil som WF har begått.Hvilke er disse? Hva vises det til her?
Tilslutt: WF er ikke subsidiert!
jaas is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 17:03   #145
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.

Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.

- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.

Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika

Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!
For orden skyld, jeg jobber ikke og har ikke jobbet i Wideroe - men jeg bor i en del av verden hvor vi har denne ettertraktede frie konkuransen. Vi har mange flyplasser og strekninger med like lange og strabasioese bil/ferge transporter - det f.eks. 7 timer en vei til min svoger / svigerinne som inkluderer et fjellpass som er stengt regelmessig i loepet av vinteren. Alle flyplassene er langt bedre tilrette lagt for konkuranse enn mange i innen Wideroes rutenett.

Hvordan ser tilbudet ut rundt oss etter 30+ aar med fri konkuranse ?
- Flyplasser som i Norge er dekket av FOT - har null trafikk, ingen flyr.
- Byer som i Norge har 3-4 avganger daglig er ogsaa uten rutetilbud.
- Selv byer stoerre enn TOS (byen) har stort det som paa forumet vil kalles Monpol.

Byen hvor Air Berlin ble startet og hadde hovedkontor i mange aar, har Monopol paa alle rutene:
- Dumme Delta har "monopol" til Salt Lake City
- United har "monopol" til San Francisco
- Horizon har "monopol" til baade Portland og Seattle.

Og det er paa ingen maate noen "deadbeat town", Facebook og Google har etablert seg her, stort Universitet (som i TOS) og ikke minst 20+ Mikrobryggerier

Vi er godt vant med aa kunne kjoepe billige billetter til San Francisco og Los Angeles, ja selv New York - men beveger vi oss over paa ruter som betjenes av Dash 8 varianter, saa er vi like vant med at prisene under konkuranse tilpasses av markedet. Klart at lavere priser aapner for nye kunder, men naar det er en liten befolkning er det lite som rent historisk viser at lave flypriser skaper en massiv tilflyttning.

En 737-800 er en utmerket LCC maskin, en Dash-8 200GT er ikke akkurat like godt egnet. Og vi har sett selskaper starte med allt fra Death Darts til Pilatues PC-12 og ennaa knatrer det en mengde Embrummer Brasilia rundt om. Men billig blir det ikke.....
Old 19-02-2017, 17:32   #146
Theaviator
The old Norwegian Viking

Theaviator's Avatar

Hva subsidiering og FOT rutene/WF angår bruker vår samferdselsminister følgende formulering:
Her er utdrag av pressemeldinga:

Meir konkurranseorientert luftfartspolitikk:
-På strekningar med eit stort passasjerpotensial er det ikkje naturleg at staten subsidierer flyruter. Situasjonen (om subsidiering) for kvar flyrute blir vurdert ved kvart anbod.

Så kan man jo diskutere hvilket strekninger og anbud han referer til når han snakker om subsidiering av FOT rutene.
Men dette blir en helt annen tråd og har ingen ting med FV å gjøre men forhåpentligvis klargjørende for hva staten sier de gjør på passasjersvake strekninger og retningslinjer for subsidiering av flyruter.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...jop/id2410253/

Last edited by Theaviator; 20-02-2017 at 10:36.
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 17:34   #147
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Hvilke ruter burde Viking satse på som nye fremover?
Hvor er tilbudet for dårlig i dag?

Er det noen tilbringerruter inn mot større knutepunkter som pr dato ikke er dekket, enten med fixed eller rotary wing?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 18:02   #148
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
En 737-800 er en utmerket LCC maskin, en Dash-8 200GT er ikke akkurat like godt egnet. Og vi har sett selskaper starte med allt fra Death Darts til Pilatues PC-12 og ennaa knatrer det en mengde Embrummer Brasilia rundt om. Men billig blir det ikke.....
Interessante synspunkter. Mange hevder og med rette at flere ville ha brukt fly i NN om prisene hadde vært lavere.
Antagelig er det riktig, men med et tynt markedsgrunnlag blir spørsmålet, "hvor mange flere"?
Ved å senke prisene og øke kabinfaktoren er sjansen, med 39 seter totalkapasitet , for å komme ut i minus stor. Dash 8 er neppe egnet til en slik lavpris strategi.
FV ser sannsynligvis annerledes på dette ved at de mener at lave priser vil trekke seg flere kunder.
Spørsmålet er derfor "hvor mange og er det mange nok"?
Dette tror jeg WF vet en del om.
Old 19-02-2017, 18:19   #149
raider66
ScanFlyer Rusty

Ser ikke bort i fra at FV kan dukke opp på lufthavner som Rygge, Skien, Stord og Gullknapp, ja til og med Ørland hvis oppstarten på andre lufthavner eller ruter ikke går som forventet.

Espen
raider66 is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 18:32   #150
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Ser ikke bort i fra at FV kan dukke opp på lufthavner som Rygge, Skien, Stord og Gullknapp, ja til og med Ørland hvis oppstarten på andre lufthavner eller ruter ikke går som forventet.

Espen
Skulle ikke Ørland legges ned?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 19:05   #151
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Ikkje veit eg, men rart om Ørland ikkje har eit potensiale for vekst når det blir hovudbase for jagerfly?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Old 19-02-2017, 19:09   #152
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Nei, snarere tvert i mot. Ørland bygges for tiden ut, bl.a. blir rullebanen forlenget med ca. 300 meter. Den skal huse F-35 når de etterhvert kommer.
Andøya legges ned, de nye Poseidon får base på Evenes, som også blir fremskutt base for F-35. Jagerflybasen i Bodø skal også avvikles og det utredes om det skal bygges en ny rullebane i sjøkanten på sydsiden av eksisterende flybase. Se også denne: https://forum.flyprat.no/showthread....=Avinor+Bod%F8
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 21:01   #153
Exnax
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Jeg er relativt møkka lei av å lese slike alternative fakta som at WF er subsidiert.
Beklager! Det var en kronglete formulering. Widerøe flyr på oppdrag fra staten på enkelte ruter. På flere av disse rutene tror jeg det er mulig å drive kommersielle flyvninger også uten dette oppdraget.
Old 19-02-2017, 21:14   #154
Exnax
Newcomer

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Det er fortsatt en vanlig oppfatning at WF har skyhøye kostnader.
Dette stemmer ikke med fakta. I de siste årene har det skjedd en kontinuerlig effektivitetsprosess hos selskapet som blant annet har ført til at lønnskostnadene i WF 2014 - 2015 har gått ned med 150 mill.
De er på god vei, og det gjør at WF burde være godt rustet til konkurranse. Vi har ikke erfaring med så mange andre aktører i det norske markedet at vi vet hva som er et fornuftig kostnadsnivå, så det vil jo vise seg.

Quote:
Videre snakkes det om at det finnes et stort uutnyttet marked og plass til flere aktører. Det strides de lærde om.Det bor eksempelvis 7500 i Hammerfest.
Med prisene til FV snakker mange om at WF har overpriset egne ruter.
Her minner jeg om at FV ennå ikke har fløyet en eneste time og derved ikke bevist at de kan overleve med sitt prisnivå.
H-fest har 10000+ innbyggere sist jeg sjekka. Og har blitt en by i vekst med en blomstrende økonomi. Jeg tror ikke at WF har overpriset ruten, men er du alene på rutene du operer er det en kjensgjerning at du tar det du må. Får du konkurranse på pris må du tenke nytt for å møte konkurransen.

Quote:
Antagelig må de ha en høy kabinfaktor for å overleve.WF hadde i 2015 ca. 60%.
Du nevner turister og interlining. hvor aktuelt er det når FV kun tilbyr hånd bagasje?
Du nevner feil som WF har begått.Hvilke er disse? Hva vises det til her?
WF er et gammelt selskap, og jeg kan tenke meg til at de, på samme måte som SAS, BA, KLM, ett har pådratt seg kostnader som et nyoppstartet selskap ikke trenger. Å si at WF gjør feil er kanskje en dårlig formulering, men jeg er sikker på at OG starter flyselskap med vel viten om hvor han kan gjøre ting rimeligere enn WF, fordi han har jobbet der, og kjenner til deres operasjon.
Old 19-02-2017, 21:31   #155
Exnax
Newcomer

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
For orden skyld, jeg jobber ikke og har ikke jobbet i Wideroe - men jeg bor i en del av verden hvor vi har denne ettertraktede frie konkuransen. Vi har mange flyplasser og strekninger med like lange og strabasioese bil/ferge transporter - det f.eks. 7 timer en vei til min svoger / svigerinne som inkluderer et fjellpass som er stengt regelmessig i loepet av vinteren. Alle flyplassene er langt bedre tilrette lagt for konkuranse enn mange i innen Wideroes rutenett.

Hvordan ser tilbudet ut rundt oss etter 30+ aar med fri konkuranse ?
- Flyplasser som i Norge er dekket av FOT - har null trafikk, ingen flyr.
- Byer som i Norge har 3-4 avganger daglig er ogsaa uten rutetilbud.
- Selv byer stoerre enn TOS (byen) har stort det som paa forumet vil kalles Monpol.

Byen hvor Air Berlin ble startet og hadde hovedkontor i mange aar, har Monopol paa alle rutene:
- Dumme Delta har "monopol" til Salt Lake City
- United har "monopol" til San Francisco
- Horizon har "monopol" til baade Portland og Seattle.

Og det er paa ingen maate noen "deadbeat town", Facebook og Google har etablert seg her, stort Universitet (som i TOS) og ikke minst 20+ Mikrobryggerier

Vi er godt vant med aa kunne kjoepe billige billetter til San Francisco og Los Angeles, ja selv New York - men beveger vi oss over paa ruter som betjenes av Dash 8 varianter, saa er vi like vant med at prisene under konkuranse tilpasses av markedet. Klart at lavere priser aapner for nye kunder, men naar det er en liten befolkning er det lite som rent historisk viser at lave flypriser skaper en massiv tilflyttning.

Jeg synes du har flere gode poeng! Nå er det ikke slik at konkurranse alltid gir bedre tilbud.

Jeg tror på ingen måte at billigere flybilletter øker tilflytting, men Nordmenn flyr mye. Og jeg tror på ruter hvor det allerede er mange forretningsreisende og mye turisme, vil lavere priser skape nye vaner og nye muligheter. Kanskje får vi flere mikrobryggerier langs kysten i Nord-Norge når hipsterne fra Williamsburg kommer i shuttletrafikk med FV etter tre mellomlandinger

Men dersom det kommer en dipp i den norske økonomien tror jeg særlig ruter som det FV og WF flyr på, er utsatt. Og dersom ingen har en gulrot fra staten på det tidspunktet, er det fort gjort at flyplasser blir lagt ned.
Old 19-02-2017, 21:53   #156
Pilot1
ScanFlyer Blue

Quote:
WF er et gammelt selskap, og jeg kan tenke meg til at de, på samme måte som SAS, BA, KLM, ett har pådratt seg kostnader som et nyoppstartet selskap ikke trenger.
Ja. De du nevner står for nødvendig kursing på flytypen, god lønn og pensjon. Fast ansettelse i flyselskapet. Forskjellen utgjør sikkert flere tiere per billett. Det er selvfølgelig mange andre forskjeller også, som at de selskapene har stor kompetanse på alle områder, inkludert vedlikehold, men det tror jeg er kostnadseffektivt.

Til diskusjonen om ulemper med FOT ruter. Florø er større enn nesten alle i FOT systemet og der er fasit klar på hvor "bra" det ikke er å være "begrenset" av FOT, siden de før var innenfor og nå er utenfor. De har fortsatt ett selskap, og mindre trafikk og høyere billettpriser enn da staten kjøpte tjenester for Florø.

Last edited by Pilot1; 19-02-2017 at 22:00.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 22:31   #157
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:

H-fest har 10000+ innbyggere sist jeg sjekka. Og har blitt en by i vekst med en blomstrende økonomi.

WF er et gammelt selskap, og jeg kan tenke meg til at de, på samme måte som SAS, BA, KLM, ett har pådratt seg kostnader som et nyoppstartet selskap ikke trenger.
Feil Hammerfest by har ca 7500 innb. Kommunen har i overkant av 10`.

Ellers kunne det være intr. å høre hvilke kostnader WF har pådratt seg som ikke er nødvendig for et nyoppstartet selskap.

Turister og hipstere fra Willamsburg kommer nok ikke med FV. De har med seg bagasje og har bestilt billett helt frem.

Last edited by Trdfly; 20-02-2017 at 09:15. Reason: fix quote
Old 19-02-2017, 22:51   #158
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:

- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønskesnakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.

Et ordtak jeg en gang fikk høre: "Du skal ikke pådra deg en tålmodig manns vrede". Legger man til "rik" det også så har man nok skapt seg et potensielt kjempeproblem. Jeg tror ikke Widerøe nå sitter der og beroliger seg selv akkurat..

Last edited by Flygplan; 19-02-2017 at 23:15.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 00:11   #159
Theaviator
The old Norwegian Viking

Theaviator's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Et ordtak jeg en gang fikk høre: "Du skal ikke pådra deg en tålmodig manns vrede". Legger man til "rik" det også så har man nok skapt seg et potensielt kjempeproblem. Jeg tror ikke Widerøe nå sitter der og beroliger seg selv akkurat..
Sant nok.
Men WF har ref endel aviser også pådratt seg vrede ikke bare hos han Ola, men både næringsliv og menigmann føler seg aggressivt melket over tid. Her på Helgelandskysten har man i gitte uttalelser sagt at flyprisene (og værforholdene)har vanskeliggjort flere nyetableringer næringslivsmessig sett. Man velger rett og slett et annet mer betimelig sted å bygge opp sin virksomhet. Kostnadsnivå vil alltid være en grunnleggende faktor når man vurderer en etablering.
Er det noe FV er bevisst på så er det kostnader, noe alt de har gjort så langt beviser.
Det er etter mitt skjønn endel naive uttalelser kommet på trykk her, ikke minst om HFT. Her tas det for gitt at de 2500+ utenfor bykjernen ikke kommer til å fly og ikke inngår i et markedspotensiale....?
Det glemmes også hvem som sitter sammen med Ola i førersetet på FV A/S. Tror ikke jeg ville tatt det for gitt at de er så naive som det til tider kommer fram.
Har sagt det før og sier det gjerne igjen: konkurranse er sunt, dessuten vet enhver som starter opp en business at veien blir til mens man går den, - så får vi se hvilke konkurransefaktorer som blir avgjørende for et være eller ikke være på de ulike strekningene,- befolkningsgrunnlag og deres evt førstevalg av selskap, pris, frekvens/rutetider, vær eller andre uforutsette faktorer.

Ps. Ola la forresten ut et bilde i dag på FB sia si med teksten: FlyViking's første crew på aller første Flight gjør seg klare for take off!
Old 20-02-2017, 01:13   #160
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Sant nok.
Men WF har ref endel aviser også pådratt seg vrede ikke bare hos han Ola, men både næringsliv og menigmann føler seg aggressivt melket over tid. Her på Helgelandskysten har man i gitte uttalelser sagt at flyprisene (og værforholdene)har vanskeliggjort flere nyetableringer næringslivsmessig sett. Man velger rett og slett et annet mer betimelig sted å bygge opp sin virksomhet. Kostnadsnivå vil alltid være en grunnleggende faktor når man vurderer en etablering.
Er det noe FV er bevisst på så er det kostnader, noe alt de har gjort så langt beviser.
Det er etter mitt skjønn endel naive uttalelser kommet på trykk her, ikke minst om HFT. Her tas det for gitt at de 2500+ utenfor bykjernen ikke kommer til å fly og ikke inngår i et markedspotensiale....?
Det glemmes også hvem som sitter sammen med Ola i førersetet på FV A/S. Tror ikke jeg ville tatt det for gitt at de er så naive som det til tider kommer fram.
Har sagt det før og sier det gjerne igjen: konkurranse er sunt, dessuten vet enhver som starter opp en business at veien blir til mens man går den, - så får vi se hvilke konkurransefaktorer som blir avgjørende for et være eller ikke være på de ulike strekningene,- befolkningsgrunnlag og deres evt førstevalg av selskap, pris, frekvens/rutetider, vær eller andre uforutsette faktorer.

Ps. Ola la forresten ut et bilde i dag på FB sia si med teksten: FlyViking's første crew på aller første Flight gjør seg klare for take off!
Helt enig. Er selv fra Helgeland Tøft at OG skal fly første ruteturen selv, håper aldersgrensen er så høu at han kan bidra litt i cockpit noen år til, i hvertfall som reserve.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules