![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Newcomer
|
![]()
Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.
Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet. Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner: - Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier. - Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter. - Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase - Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag. - Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt. Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika ![]() Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie! |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg er relativt møkka lei av å lese slike alternative fakta som at WF er subsidiert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Dette stemmer ikke med fakta. I de siste årene har det skjedd en kontinuerlig effektivitetsprosess hos selskapet som blant annet har ført til at lønnskostnadene i WF 2014 - 2015 har gått ned med 150 mill. Videre snakkes det om at det finnes et stort uutnyttet marked og plass til flere aktører. Det strides de lærde om.Det bor eksempelvis 7500 i Hammerfest. Med prisene til FV snakker mange om at WF har overpriset egne ruter. Her minner jeg om at FV ennå ikke har fløyet en eneste time og derved ikke bevist at de kan overleve med sitt prisnivå. Antagelig må de ha en høy kabinfaktor for å overleve.WF hadde i 2015 ca. 60%. Du nevner turister og interlining. hvor aktuelt er det når FV kun tilbyr hånd bagasje? Du nevner feil som WF har begått.Hvilke er disse? Hva vises det til her? Tilslutt: WF er ikke subsidiert! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Hvordan ser tilbudet ut rundt oss etter 30+ aar med fri konkuranse ? - Flyplasser som i Norge er dekket av FOT - har null trafikk, ingen flyr. - Byer som i Norge har 3-4 avganger daglig er ogsaa uten rutetilbud. - Selv byer stoerre enn TOS (byen) har stort det som paa forumet vil kalles Monpol. Byen hvor Air Berlin ble startet og hadde hovedkontor i mange aar, har Monopol paa alle rutene: - Dumme Delta har "monopol" til Salt Lake City - United har "monopol" til San Francisco - Horizon har "monopol" til baade Portland og Seattle. Og det er paa ingen maate noen "deadbeat town", Facebook og Google har etablert seg her, stort Universitet (som i TOS) og ikke minst 20+ Mikrobryggerier ![]() Vi er godt vant med aa kunne kjoepe billige billetter til San Francisco og Los Angeles, ja selv New York - men beveger vi oss over paa ruter som betjenes av Dash 8 varianter, saa er vi like vant med at prisene under konkuranse tilpasses av markedet. Klart at lavere priser aapner for nye kunder, men naar det er en liten befolkning er det lite som rent historisk viser at lave flypriser skaper en massiv tilflyttning. En 737-800 er en utmerket LCC maskin, en Dash-8 200GT er ikke akkurat like godt egnet. Og vi har sett selskaper starte med allt fra Death Darts til Pilatues PC-12 og ennaa knatrer det en mengde Embrummer Brasilia rundt om. Men billig blir det ikke.....
![]() |
![]() |
#146 |
The old Norwegian Viking
|
![]()
Hva subsidiering og FOT rutene/WF angår bruker vår samferdselsminister følgende formulering:
Her er utdrag av pressemeldinga: Meir konkurranseorientert luftfartspolitikk: -På strekningar med eit stort passasjerpotensial er det ikkje naturleg at staten subsidierer flyruter. Situasjonen (om subsidiering) for kvar flyrute blir vurdert ved kvart anbod. Så kan man jo diskutere hvilket strekninger og anbud han referer til når han snakker om subsidiering av FOT rutene. Men dette blir en helt annen tråd og har ingen ting med FV å gjøre men forhåpentligvis klargjørende for hva staten sier de gjør på passasjersvake strekninger og retningslinjer for subsidiering av flyruter. https://www.regjeringen.no/no/aktuel...jop/id2410253/
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 20-02-2017 at 10:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Hvilke ruter burde Viking satse på som nye fremover?
Hvor er tilbudet for dårlig i dag? Er det noen tilbringerruter inn mot større knutepunkter som pr dato ikke er dekket, enten med fixed eller rotary wing? |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Antagelig er det riktig, men med et tynt markedsgrunnlag blir spørsmålet, "hvor mange flere"? Ved å senke prisene og øke kabinfaktoren er sjansen, med 39 seter totalkapasitet , for å komme ut i minus stor. Dash 8 er neppe egnet til en slik lavpris strategi. FV ser sannsynligvis annerledes på dette ved at de mener at lave priser vil trekke seg flere kunder. Spørsmålet er derfor "hvor mange og er det mange nok"? Dette tror jeg WF vet en del om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Ser ikke bort i fra at FV kan dukke opp på lufthavner som Rygge, Skien, Stord og Gullknapp, ja til og med Ørland hvis oppstarten på andre lufthavner eller ruter ikke går som forventet.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Ikkje veit eg, men rart om Ørland ikkje har eit potensiale for vekst når det blir hovudbase for jagerfly?
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
![]() |
#152 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Nei, snarere tvert i mot. Ørland bygges for tiden ut, bl.a. blir rullebanen forlenget med ca. 300 meter. Den skal huse F-35 når de etterhvert kommer.
Andøya legges ned, de nye Poseidon får base på Evenes, som også blir fremskutt base for F-35. Jagerflybasen i Bodø skal også avvikles og det utredes om det skal bygges en ny rullebane i sjøkanten på sydsiden av eksisterende flybase. Se også denne: https://forum.flyprat.no/showthread....=Avinor+Bod%F8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Newcomer
|
![]()
Beklager! Det var en kronglete formulering. Widerøe flyr på oppdrag fra staten på enkelte ruter. På flere av disse rutene tror jeg det er mulig å drive kommersielle flyvninger også uten dette oppdraget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |||
Newcomer
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Jeg tror på ingen måte at billigere flybilletter øker tilflytting, men Nordmenn flyr mye. Og jeg tror på ruter hvor det allerede er mange forretningsreisende og mye turisme, vil lavere priser skape nye vaner og nye muligheter. Kanskje får vi flere mikrobryggerier langs kysten i Nord-Norge når hipsterne fra Williamsburg kommer i shuttletrafikk med FV etter tre mellomlandinger ![]() Men dersom det kommer en dipp i den norske økonomien tror jeg særlig ruter som det FV og WF flyr på, er utsatt. Og dersom ingen har en gulrot fra staten på det tidspunktet, er det fort gjort at flyplasser blir lagt ned. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Til diskusjonen om ulemper med FOT ruter. Florø er større enn nesten alle i FOT systemet og der er fasit klar på hvor "bra" det ikke er å være "begrenset" av FOT, siden de før var innenfor og nå er utenfor. De har fortsatt ett selskap, og mindre trafikk og høyere billettpriser enn da staten kjøpte tjenester for Florø. Last edited by Pilot1; 19-02-2017 at 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ellers kunne det være intr. å høre hvilke kostnader WF har pådratt seg som ikke er nødvendig for et nyoppstartet selskap. Turister og hipstere fra Willamsburg kommer nok ikke med FV. De har med seg bagasje og har bestilt billett helt frem. Last edited by Trdfly; 20-02-2017 at 09:15. Reason: fix quote |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Last edited by Flygplan; 19-02-2017 at 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
The old Norwegian Viking
|
![]() Quote:
Men WF har ref endel aviser også pådratt seg vrede ikke bare hos han Ola, men både næringsliv og menigmann føler seg aggressivt melket over tid. Her på Helgelandskysten har man i gitte uttalelser sagt at flyprisene (og værforholdene)har vanskeliggjort flere nyetableringer næringslivsmessig sett. Man velger rett og slett et annet mer betimelig sted å bygge opp sin virksomhet. Kostnadsnivå vil alltid være en grunnleggende faktor når man vurderer en etablering. Er det noe FV er bevisst på så er det kostnader, noe alt de har gjort så langt beviser. Det er etter mitt skjønn endel naive uttalelser kommet på trykk her, ikke minst om HFT. Her tas det for gitt at de 2500+ utenfor bykjernen ikke kommer til å fly og ikke inngår i et markedspotensiale....? Det glemmes også hvem som sitter sammen med Ola i førersetet på FV A/S. Tror ikke jeg ville tatt det for gitt at de er så naive som det til tider kommer fram. Har sagt det før og sier det gjerne igjen: konkurranse er sunt, dessuten vet enhver som starter opp en business at veien blir til mens man går den, - så får vi se hvilke konkurransefaktorer som blir avgjørende for et være eller ikke være på de ulike strekningene,- befolkningsgrunnlag og deres evt førstevalg av selskap, pris, frekvens/rutetider, vær eller andre uforutsette faktorer. Ps. Ola la forresten ut et bilde i dag på FB sia si med teksten: FlyViking's første crew på aller første Flight gjør seg klare for take off!
![]() |
![]() |
#160 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA | Twin Otter | Flyforum | 9 | 27-02-2018 12:09 |
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 | NorFlight | Flyforum | 32 | 23-09-2017 19:32 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |