![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Sitter på flyplassen i Helsinki og venter på SK 721 til ARN som skal gå akkurat nå. Det jeg vet ut fra info på Flightradar er at dette flyet enda ikke har forlatt ARN. Det er ingen info på noen skjermer, det har ikke vært noen opprop og på appen står det fremdeles on time.
Det samme var jeg utsatt for i forrige uke da jeg fløy TRD-SVG-TRD med SAS og begge flyvningene var to timer forsinket på grunn av uvær. Begge gangene visste jeg at flyene var langt unna der de skulle være og dette var jo ikke ukjent for SAS, men info om forsinkelse kom ikke før akkurat ved avgang den ene gangen og lenge etter den andre. Her i HEL er det nå ti minutter etter avgangstid og enda har ikke noen funnet det for godt å informere. Mitt spørsmål da er - har SAS sluttet å melde forsinkelser? Som kunde vil jeg gjerne vite så fort som mulig om det er noen uregelmessigheter. I alle disse tre tilfellene er dette situasjoner som har vært kjent lenge for SAS - de har ingen reservefly å sette inn og da må det da kunne være mulig å informere passasjerene sine om dette slik at man vet hva man har å forholde seg til!? ![]() Heldigvis hadde jeg vett til å bestille PLUS bonusreise slik at jeg kan nyte litt mat og drikke i loungen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Vi ble en liten time forsinket OSL-TRD for en uke siden og da haglet det inn med meldinger både som sms og i appen, så det spørs om du er uheldig.
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
|
![]()
Min erfaring, er at jeg får melding om forsinkelser fra SAS (sms og oppdatering i appen/av boardingkort på mobil) først akkurat i det øyeblikket flyet egentlig skulle gå. Dette gjelder fortrinnsvis kortere forsinkelser (si 30-45 minutter), og jeg antar det skyldes at SAS helt til det siste vil holde muligheten åpen for at flyet allikevel kan gå på tiden.
Ved lengre forsinkelser synes SAS (og helt sikkert alle andre) å ha en praksis hvor avgangstiden flyttes frem gradvis, selv om noen antakeligvis allerede for lengst vet at forsinkelsen bliver betydelig. Da for eksempel SK907 ble forsinket med 7-8 timer for en tid tilbake, så var offisiell informasjon lenge at flyet bare var 1,5-2 timer forsinket, selv om jeg hadde overhørt at det måtte flys inn en erstatningsdel fra CPH, noe som i seg selv innebar at forsinkelsen langt ville overskride det som sto på skjermene, i appen og på sms. Så moralen er å holde et lite øye på Flightradar 24; det kan spare en for en bomtur til gate i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Har vært borti det samme. Ankommet Værnes en god time før avgang, bare for å finne ut at (via regnr på fly), at mitt fly var på vei fra Værnes til Flesland, på sin slinge VA-BR-ZV-BR-VA, hvor vi deretter skulle fly VA-BR-ZV igjen. Lett kalkulert til at vi garantert var minst 3 timer forsinket. Ingen info på App/skjermer, men da flyet landet på Sola før det skulle nordover igjen fikk vi ny avgangstid "om 2 timer". Den avgangstiden kom og gikk, da flyet fremdeles var 10 min fra landing Værnes igjen. Det koster så lite å gi realistiske tider...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
I en del tilfeller tipper jeg de ikke vil si noe konkret fordi de jobber med andre alternativer, som å bytte om på slinger m.v. Har de da først sagt "3 timer" så er pax over alle hauger om det plutselig bare blir en times forsinkelse. Ellers er vel "new info at xx:xx" mer vanlig, og som mange tolker som ny avgangstid.
"Forventet forsinkelse, ny info følger" kunne jo vært en grei frase i et slik tilfelle som BamseH nevner, men det kan være at datasystemene ikke har støtte for det i utveksling av informasjon. I USA har har jeg opplevd at de postet "ny avgangstid" som endret seg relativt ofte, og noen ganger ble vesentlig forbedret. Ikke uventet er det da ofte en del som mangler når det plutselig er avgang "nå" og ikke om en time, og så ryker slottider mv. og det blir nye forsinkelser (typisk ved uforutsigbart vær som tåke el.l.)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,465
|
![]()
Ja, det blir litt 'catch 22' av og til. Har mange ganger opplevet at man har fått 'tryllet' frem løsninger etter å ha fått heftige forsinkelser. Favoritten er vel da ATA ops ringte meg da jeg sto foran en kansellering med 200 pax og sa at vi hadde en 757 på vei tom fra Anchorage til Indianapolis. Den lander hos deg om 20 minutter og tar paxen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Mange gode svar og forklaringer her og jeg skjønner at det er et puslespill som skal gå opp og at spillet kreves live. Forsinkelser kan oppstå av mange årsaker og det er uungåelig. Mitt poeng er at det er viktig å informere så snart man vet at her blir det forsinkelser og å forklare hvorfor det er blitt slik. I de eksemplene jeg startet denne tråden var det helt klart at flyene befant seg helt andre steder enn det de skulle være og dette var kjent i minst et par timer før oppsatt avgang. Det fantes ikke ledige fly på stasjonene og heller ingen fly som fløy over og potensielt skulle kunne dukke ned og utrette mirakler.
Når det ikke står noen ting på tavler og ingen beskjeder er gitt og det ikke står noen fly på gate, trenger man ingen Flightradar eller andre kilder for å skjønne at flyet ikke vil gå i rute. På de to av mine flighter som ble operert av Cityjet fant heller ikke noen i crewet det for godt å nevne med et ord at man var to timer forsinket. Det er absolutt forbedringspotensiale og publikum vil bli så mye gladere når de vet hva som skjer. Til slutt må jeg si at dagens SK-flighter ARN-OSL-TRD var i skarp rute og vel så det, så jeg er veldig fornøyd Sent fra min E5823 via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det har variert litt det siste året i forhold til meldinger på SMS. Tidligere denne uken fikk jeg SMS om ca 30 minutters forsinkelse før dette kom opp på skjermen. Tidligere i år har jeg fått SMS om forsinkelse nå jeg har sittet inne på flyet klar for (forsinket) take-off, altså litt sent til å være noe hjelp...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har Widerøe sluttet å selge billetter for TG? | Glenn | Reiseforum | 9 | 16-11-2010 11:02 |
Har Norwegian sluttet med logojets? | LN-AFG | Flyforum | 8 | 03-11-2009 23:40 |
Har Norwegian sluttet å fly til Moskva? | dimmaua | Flyforum | 18 | 04-05-2009 11:11 |
Har SAS sluttet med ren one-way-pricing? | JoeW | Flyforum | 21 | 16-04-2009 15:15 |
Nowegian har sluttet å sikre drivstoffinnkjøpene. | sail4fun | Flyforum | 4 | 02-12-2007 09:50 |