![]() |
|
![]() |
#21 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
Quote:
Dansker flyr tydligvis mer! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: Stockholm
Posts: 56
|
![]()
Arlanda hade i december 1 671 694 pax. En ökning med 4%.
Helår 2015: 23 153 888 pax, en ökning med 3,17% Last edited by Timmermannen; 09-01-2016 at 11:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,010
|
![]()
Totalt var det 50.023.416 passasjerer gjennom Avinor-systemet i 2015. En nedgang på 0,2%
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Begge disse to sakene ligger bak betalingsmur, men jeg legger med noen sitater fra de to artiklene i Namdalsavisa.
Vedrørende Namsos. Quote:
Quote:
Begge flyplassene er avhengig av jobbreisende, mens det virker som RVK også har endel fritidsreisende. Noe som ikke er så overraskende, da det er relativt enkelt og rimelige å komme seg fra Trondheim til Namsos med buss, alternativt buss og tog (+ 4 timer). Mens det er et større hopprenn å komme seg til RVK, da må man ta hurtigbåten videre fra Namsos og legge til 1,5 timer til, såfremt båten går..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
CPH:
1.933.486 +12,5% Indenrigs: +10,2% Europa: +12,3% Interkont: +15,2% Transfer: +8,1% Tal for hele året: 26.610.332 +3,8% Indenrigs: -2,9% Europa: +4,4% Interkont: +3,6% Transfer: -5,6% "Københavns Lufthavn har i mange år arbejdet for at øge antallet af rejsende til Danmark, og syv ud af 10 af de nye rejsende i 2015 var også netop turister og forretningsrejsende, der besøger Danmark." ...så 2/3 af årets vækst på 1 million passagerer kommer fra tilrejsende passagerer. https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyh...fthavn-i-2015/ Udviklingen i indenrigs og transfer har været positiv de sidste par måneder og forårets blodbad med store fald i begge passagergrupper er slut. I første halvår 2015 tabte CPH 50.000 indenrigspassagerer og 200.000 i transfer. Med de positive tendenser kan det forventes, at lufthavnen vil vinde en del af de tabte 250.000 passagerer tilbage i første halvår 2016. Last edited by EvakCPH; 13-01-2016 at 16:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
I følge CPH og Ryanair har selskapet i år satt inn rett under 900.000 seter på CPH (mars-desember). Videre sier Ryanair at de ligger på over 90% i snitt load på CPH. Det vil si ca 800.000 solgte seter dersom vi legger deres rapportering til grunn. Den totale veksten på Europa ruter var på 935.204pax. Det vil si at Ryanair står for mer eller mindre hele den netto økningen i antall europeiske pax fra CPH i perioden april-desember og/eller 85% av all veksten i europatrafikken for året som helhet. Med tanke på hvordan Ryanair sine konkurrenter på Kastrup har møtt etableringen med lave priser og økt sin frekvens, så skal det bli meget interessant å følge utviklingen inn i 2016 hvor kapasiteten til Ryanair er mer enn fordoblet i forhold til forrige vår og sommer. CPH har jo nå fordelen av å være priset meget gunstig fra flere viktige markeder, som følge av pris og kapasitetskrigen, noe som gir god stimulanse for innkommende trafikk. Spørsmålet er om de klarer å beholde veksten når selskapene så smått begynner å justere sine programmer som følge av konkurransen og både pris og kapasitet justeres. Lav pris gir kortsiktig vekst og lett tjente innkommende pax, men det gir også en tilsvarende stor fallhøyde når kapasiteten og prisene justeres opp. Da blir interessant å se hvordan CPH fremover skal sikre nettopp dette! Last edited by Cockpitview; 13-01-2016 at 19:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Cockpitview CPH kommer nok snart med en oversigt over markedsandele i 2015. Det bliver interessant at se, hvor langt eksisterende aktører i lufthavnen er gået for at forsvare sin position.
På europæisk plan skal CPH til at "kæmpe" mod et par tyrkiske lufthavne, hvis de vil avancere højere op på Top 20. CPH ser ud til at være 16. størst i 2015, mens Oslo er 18. og ARN 21.-22. Last edited by EvakCPH; 13-01-2016 at 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Nå har jo CPH gjennom året gjort en rekke tiltak for å sikre at det ikke lenger er mulig å beregne belegg og kapasitet pr selskap, ved blandt annet å ikke offentligjøre regularitetsrapporter pr selskap og stenge for søkemulighetene i statistikk systemet til trafikstyrelsen. Etter sigende fordi hverken flyplass eller flyselskapene ønsker at dette skal være tilgjengelig for almenheten. Således vil jo markedsandels rapporten som du skriver, være eneste fasitsvaret på pax pr selskap utover hva selskapene selv rapporterer til pressen. Men det er noe i disse tallene som murrer veldig. CPH rapporterer jo nå Grønnland som Intercont og Færøyene som Europa trafikk. Ser man på tallene CPH presenterte for innenriks i 2014 for hele året, så er tallet 1.946.790 pax. I rapporten i her står det at det i 2014 var 1.661.864 pax Altså det "mangler" 285.000pax som nå er flyttet over til vekst for Europa trafikk og Intercont. Sagt på en annen måte, de repreenterer ingen netto vekst i utenriks pax. Det betyr jo da, om jeg har forstått det riktig at CPH ikke har en utenlandsvekst på 1,03 mill pax som de skriver, men på 745.000pax. Dersom det FR rapporterer til som solgte seter fra CPH med 800.000 seter, så vil jo det si at sannheten er en ganske annen enn hva som blir fremstilt. Om dette er sant, så har jo FR sin etablering tatt hele veksten pluss allerede eksisterende trafikk!? Korriger meg gjerne! Last edited by Cockpitview; 14-01-2016 at 10:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Jo, væksten på 1 million i 2015 er rigtig.
2014 original: Udenrigs: 23.680.303 Total: 23.680.303 2014 revideret: Europa: 21.296.843 Interkont: 2.668.386 Total: 23.965.229 2014-tallene er altså opjusteret med passagererne fra Grønland og Færøerne. (+284.926) Du er hermed korrigeret ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]()
ThomasB, måske lidt off topic, men er der nogle tal på, hvad der går uden om CPH fra jyske lufthavne, også videre ud i verden?
KL/LH feeder til deres hubs fra AAL/BLL og det samme gør AF fra BLL. Især har KL været fremme i skoene på Jylland, og deres pax skal vel ikke bare ned og se på tulipaner?? Der skal måske en ny tråd til, men det sørger mods for i givet fald! Viv |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() Quote:
Groft sagt kan du jo sige, at al udenrigstrafik fra AAL, BLL og AAR går uden om CPH og videre ud i verden. 3-4 millioner passagerer i alt. Men det er et urealistisk scenarie at opstille. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Last edited by Cockpitview; 14-01-2016 at 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
OSL leverer også et rekordår i antall passasjerer.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Enig, det burde være en viss forutsigbarhet i publikasjonene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Avinor har det i sitt regneark og fordelingen er som følger for OSL
Innland: 774 724 passasjerer Utland: 918 955 passasjerer Totalt: 1 693 679 passasjerer Den som leter finner
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]()
"All time high!" for tredje året på rad for Årø. Har oppsummert året og fått litt mer utfyllende data fra Avinor og laget en oversikt over største ruter og hvilke land det ble flydd direkte til fra Molde lufthavn.
Alle bilder i saken er klikkbare om det skulle være av interesse. http://www.molde-airport.com/?page_id=726 |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Jeg blir aldri klok på disse tallene. Er det sånn at en tur-retur-reise genererer to passasjerer i statistikkn og at jeg dermed gjennom desember regnes som seks på mine tre utflukter?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() Quote:
Reiser du reiser videre fra OSL til for eksempel CPH, så har du blitt til en utlandspax i tillegg på OSL. Altså er du nå registrert som en innland (fra BGO) og en utland (til CPH), totalt to passasjerer på OSL. Reiser du fra BGO til OSL og så vender snuten hjem igjen, uavhengig av hvor lang tid oppholdet er på, så er du to passasjerer på BGO og to på OSL. Last edited by Wiggo Hovde; 15-01-2016 at 01:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skandinaviske trafiktal december 2016 | EvakCPH | Flyforum | 19 | 27-01-2017 20:53 |
Skandinaviske trafiktal november 2015 | EvakCPH | Flyforum | 10 | 12-12-2015 03:58 |
Skandinaviske trafiktal december | EvakCPH | Flyforum | 37 | 18-05-2015 19:48 |
Skandinaviske trafiktal for December 2011 | Bll spotter | Flyforum | 22 | 12-01-2012 08:54 |
Skandinaviske trafiktal for December 2010 | Bll spotter | Flyforum | 22 | 16-01-2011 18:27 |