![]() |
|
![]() |
#321 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Liten fillesak for min del, men dy var 30 minutter forsinket inn til TRD i kvell, det ga meg 15 minutter på å rekke bussen til Namsos.
Noe som hadde kunnet gått med litt mere flaks enn det jeg hadde. Jeg forstår at de 40 minuttene jeg hadde å gå på ikke er noe jeg kan tyne DY for, tror jeg, men kunne jeg brukt reiseforsikringen?? Nå løste jeg dette greit nok, men kjekt å vite til neste gang!
#323 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#324 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har kjøpt flybillett for meg og min 5-åring fra Southwest Airlines med et direktefly San Diego - Orlando kl.12:05 i desember. Flytid 4h30min. Flyvningen har i etterkant blitt kansellert og jeg ble i dag flyttet til en avgang kl.13:05 med flybytte i Las Vegas og ankomst i Orlando 23:15. Reisetid 7h10min og nesten 4 timer senere ankomst i Orlando.
I eposten jeg fikk fra Southwest kan jeg ikke se at de skriver om noen mulighet for å endre eller kansellere flyvningen. Kansellering er jeg mest interessert i, da kan jeg velge et annet selskap som flyr direkte, jeg foretrekker definitivt direktefly. Men jeg kan også vurdere en tidligere avgang fra San Diego som også medfører flybytte eller å reise fra en annen by. Vi er på en "road-trip" så Phoenix eller Las Vegas ville også gått greit med et formiddagsfly. Jeg ringer nok opp Southwest, men før jeg gjør det hadde det vært veldig fint om noen kunne opplyse meg om mine rettigheter hvis jeg ønsker endringer. Jeg har opplevd slikt med SAS og Norwegian, men da skriver de at flyvningen kan kanselleres. Last edited by Gnilre; 22-06-2015 at 19:23. Reason: Rettet til Southwest |
![]() |
![]() |
#325 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
#326 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bare ring. Du vil sannsynligvis finne at de er åpne for forhandlinger hvis du finner alternativer som passer deg bedre. Hadde en tilsvarende med DL for ikke lenge siden, og kunne velge og vrake.
|
![]() |
![]() |
#327 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg ringte Southwest, men det var såpass lang ventetid at jeg heller skrev en melding på southwest.com.
Etter 48 timer fikk jeg melding om at jeg enten kunne akseptere et nytt reiseforslag ca 5 timer tidligere på dagen - med 55 minutter til å skifte fly i Dallas. Forsåvidt hadde det funket, men det skal ikke mye forsinkelse til før vi blir sittende på flyplassen i Dallas å vente på neste fly. Eller vi kunne få kansellere flybillettene og få refundert hele beløpet til kredittkortete mitt innen 10 dager. Jeg valgte kansellering fordi jeg helst vil ha en kjappere reise med et direkte fly. Så jeg har ingenting å utsette på Southwest sin kundebehandling her. Har forøvrig funnet ut at jeg heller velger Ultra Low Cost Carrier Frontier direkte Las Vegas - Orlando med en avgangstid som passer perfekt. Vi er på en roadtrip med innlagte fornøyelsesparker for far og sønn så det er ikke så nøye hvilken flyplass vi reiser fra. Ser ut som Frontier koster omtrent halvparten så mye som andre selskaper inklusive de koffertene vi trenger. Kan jo bli en erfaring å benytte seg av det etter anmeldelsene på diverse reiseforum å dømme kjipeste flyselskapet i USA. |
![]() |
![]() |
#328 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tenk på det som en reise fra A til B, og ikke forvent noe. Et flysete er et flysete, og turen tar vel neppe mer enn 5 timer, som dere helt sikkert kan slå ihjel lett. For en tid tilbake fløy jeg Ryanair til Bergamo og hadde regelrett gruet meg i flere uker, men det hele gikk helt fint ettersom jeg ikke hadde noen forventninger overhodet.
|
![]() |
![]() |
#329 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kansellerte med TAP Portugal pga. endret flygtid for seks uker siden. Fremdeles ingen penger på konto, og ingen svarer på norsk eller engelsk kundeservice. Hvor lenge skal man vente på en refund, og hva er alternativet dersom penga uteblir?
|
![]() |
![]() |
#330 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det kan også tenkes at du kan få hjelp av kortselskapet ditt dersom reisen er kjøpt med debetkort. Men jeg ville påstå at det er mest sannsynlig at det dukker opp penger etter hvert fra flyselskapet dersom du har rett på det. Det er jo et seriøst selskap. |
|
![]() |
![]() |
#331 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for innspill. Jeg har forsøkt å finne ut av hva som er akseptabel ventetid, men det ser ikke ut som om det er noen faste regler. Enig i at de er seriøse, men dersom kredittkortselskapet kan få sving på sakene, ser jeg ingen grunn til å vente i det uendelige.
|
![]() |
![]() |
#332 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Sikkert en klassisk greie, men jeg har ikke vært med på denne her før.
Fly og hotell bestilt på forskjellige steder, hotell kan ikke avbestilles. Så kansellerer flyselskapet flyvningen og endrer den til en annen dag. Dermed stemmer ikke hotell bookingen mer. Ikke noen reiseforsikringer som dekker slike ting regner jeg med ? |
![]() |
![]() |
#333 |
AirBussjåfør
|
![]()
Flyselskapet burde jo dekke dette i mine øyne. Er verd et forsøk spør du meg!
|
![]() |
![]() |
#334 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Du har krav på standardkompensasjon - i tillegg til ombooking og evt. mat og overnatting - med mindre innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold, streik eller lignende.
For europeiske flyselskap: 0-1500 km: 125-250 EUR 1500-3500 km: 200-400 EUR > 3500 km: 300-600 EUR |
![]() |
![]() |
#335 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Han har ikke krav på standardkompensasjon om flyselskapet gjorde endringen 14 dager eller mer før avgang. Derimot kan forsatt flyselskapet ha ansvar, men ikke med tanke på standardkompensasjon. Hvilket flyselskap snakker vi om? og når skal du reise?
|
![]() |
![]() |
#336 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Litt mer utfyllende info:
Gjelder Wizzair. Avreise 3 September egentlig. Fikk beskjed nå i går. Ser ut som de bare har strøket Torsdags avgangen dit. Flyr nå kun Tirsdag og Lørdag. Dermed er vi flyttet til nærmeste, eller kunne få penger igjen for flyet. Så jeg har bedt om penger igjen. Men uansett passer det ikke med hotellet som er bestilt mer. Så lurer bare konkret på tapet mitt rundt hotell. |
![]() |
![]() |
#337 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
Jeg antar at Wizz har forbeholdt seg retten til å endre innenfor en viss tidsramme, og da er det lite gryn å hente. |
|
![]() |
![]() |
#338 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dessverre tviler jeg på at Wizz har noe erstatningsansvar her, du må nok ta en telefon til reiseforsikringen. Dette bør være godt innafor vilkårene til de fleste reiseforsikringer.
|
![]() |
![]() |
#339 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det var jo en tilsvarende sak i media forleden, da fikk vedkommende kansellert hotellet uten kostnad, fordi de hadde forståelse for situasjonen. Det var da et hotell i Gdansk, så vidt jeg forstår.
|
![]() |
![]() |
#340 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Jeg klarer ikke helt å se at det er en forsikringssak, men correct me if I`m wrong. Ville ringt og spurt hotell/hotellside samt forklart situasjonen
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |