Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-06-2011, 20:22   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default To Bergen and back again.

Intro fra bussholdeplassen.

Jeg er verdens heldigste gutt i kveld. Jumpseat ruler! Jeg kommer tilbake med mer. Men først må jeg komme meg hjem!

Last edited by Twin Otter; 12-06-2011 at 18:26.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2011, 18:43   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: To Bergen and back again.

En dag i mai fortalte fruen i huset at hun ønsket å invitere noen studievenninner til filmkveld hos seg en dag i juni. Det var meget mulig de kom til å se hele to filmer, og stuen kom til å bli okkupert.

”Vel, kan jeg ta meg en flytur i mens da?” Spurte jeg.
”Tja” sa hun ”Det kommer an på prisen”.

Dette sammenfalt mens Norwegian kjørte en kampanje på billige billetter. 298.- 398.- osv. Passer jo fint det. Ikke like billig som 1-krones-salget sist nyttårsaften. Men 500.- for en tur/retur-billett er i grunn ikke så galt.

Jeg hadde altså en torsdags ettermiddag/kveld til rådighet. Siden jeg var ferdlig på jobb klokken 14. Var det bare å gå for en ettermiddagsavgang til mitt bestemmelsessted:

Bergen lufthavn, Flesland.

Med min kveldstur over fjellene i januar (til OSL) friskt i minnet ble det altså BGO denne gangen. Noen vil sikkert igjen spørre seg hvorfor jeg gidder. Fly et lite hopp innenriks, vente noen timer, for så å fly samme veien tilbake igjen. Men det er vel det som etter hvert blir en større og større hobby for meg. Å samle fly-individer i loggen. Norwegian har jo etter hvert fått en god del fly i flåten sin. Både nyere -800 maskiner med og uten wifi og fancy interiør. Og eldre -300 maskiner som litt etter litt fases ut av flåten. Så jeg gikk til denne flyturen med åpent sinn og krysser fingre og tær for at blir i hvert fall én ny reg i loggen. Men to hadde vært fint det og. Det skulle vise seg å bli en fin tur.

Bergen by har jeg vært i flere ganger, så som med kveldsturen til OSL satte jeg ikke av tid til å dra inn i byen. Men valgte å bli værende på Flesland og (hvis været tillot det) ta en spasertur i nærområdet og se om man fant noe ”knipsbart”.

Jobbet til klokken 1400 på selve dagen og hadde en over gjennomsnittet hektisk men ok dag på jobb, så en ettermiddag på sofaen hadde egentlig ikke vært å forakte, men så er det jo litt avkobling ved det å reise også da.

Gikk et par minutter før tiden sånn at jeg rakk flybussen som gikk klokken 1400. Kunne sikkert gått for å ta 1430 bussen, men trafikken har en tendens til å være en smule uforutsigbar og det var jo tross alt torsdag før pinse. I hvertfall bussturen tok 22 minutter den. Så man hadde et hav av tid. Mye folk i innsjekkingsområdet på Sola. Men jeg hadde bare en ryggsekk på ryggen uten noen form for flytende oppi så jeg kunne bare gå direkte til sikkerhetskontrollen i 2.etg. En prosess som tok under fem minutter.

Var innom Narvesen og kjøpte noen boller og en cola før jeg satte meg rett over gate 19. Her er det godt med sittegrupper å fin utsikt mot brannstasjonen og apron generelt. Hadde først fått melding om at dagens gate var nummer 21 altså en av de nye gatene på bakkeplan. Så man tuslet ut der og fant seg litt strøm for å lade litt opp på iPhonen. Etterhvert fikk man en ny sms fra Norwegian om at det var foretatt et gate-bytte til nr. 18. Altså en finger-gate. Så man ruslet etterhvert opp ditt når man så at innkommende fly hadde stått der en stund allerede. Lite folk foran gate’n så det tydet på at de fleste hadde kommet seg ombord allerede.

9. juni 2011, kl 16.00
Norwegian Air Shuttle
DY127, Stavanger (SVG)- Bergen (BGO)
Lavpris
Boeing 737-300 - LN-KKS
Sete: 7F

Selv om målet med turen var å logge noen nye regs så kan man ikke gardere seg helt mot å møte «gamle kjenninger». Så denne gangen var det LN-KKS som stod ved gate. En maskin jeg har flydd med en gang tidligere. Men da var hun i «Unicef-maling».

Jeg valgte å sitte på sete 7F som ikke er noe nødutgangssete. Men som ligger litt i forkant i vingen. Det fine været kombinert med at flyene mellom SVG og BGO sjelden passerer 20000 fot la til rette for litt «sightseeing» opp langs kysten. Ikke overraskende at knyttnevetesten ikke ble bestått. Men kort tur. Så man klarte seg. Og midtsetet ble stående ledig under hele "overfarten".

Selv om flyet stort sett var boardet og klart rundt klokken 1545 måtte vi jo vente på de siste business-folka som kom hastende inn på flyet før vi kunne komme oss avgårde.

Flyet ble pushet back, startet opp, fikk taxe-klarering og vi begynte å bevege oss nordover mot bane 18. Det ble altså avgang mot sør og vi klatret en god stund før vi etterhvert la oss mot vest og foretok en 180 graders sving over Jæren. Her er vel Orrestranden:

Som nevnt, det ble mye fint å se på. Passerte blant annet rett over Haugesund sentrum, Bømlo og Stord før vi raskt begynte nedstigningen. Tenkte tilbake til min fine tur sist oktober da jeg fløy HAU-BGO. Reflekterte litt over at det er mange korte flighter på norsk rutenett. Man får liksom bare tid til å summe seg litt etter takeoff før man plutselig er på vei ned mot landjorda igjen. Neste tur må jeg prøve å få til noen litt lengre strekk...

Det ble en tur over Sotra før vi svingte mot sør igjen og landet på BGO. I det vi lå på final reflekterte jeg litt over hvordan det må være for de som har hus/hytter eller hva det er rett under finalen til Flesland. Nok ikke alle som synes det er like idyllisk med hundrevis av landinger over hodet i uka...

Hvis jeg ikke tar helt feil parkerte flyet på gate 32. Jeg hadde det ikke travelt så jeg holdt meg rolig til de fleste hadde deboardet flyet og fant veien landside og ut i det fri.

På forhånd hadde jeg orientert meg litt om hvor det kunne være greit å ta seg hen for å se litt på fly. Tok til høyre da jeg kom ut døra og spaserte oppover mot frakt-bygget med et halvt sas-fly på veggen....

Last edited by Twin Otter; 12-06-2011 at 19:05.
Old 12-06-2011, 19:13   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Da jeg hadde passert fraktbygget tok jeg til høyre og kom til en svær grusbelagt parkeringsplass. Det var tydelig at det var en del anleggsarbeid i området. Framkommeligheten var så som så. Fotomulighetene (med min 18-55 linse) få. Så jeg bestemte meg for å gå tilbake mot terminalen. Da jeg kom tilbake dit fortsatte jeg å gå og havnet på andre enden av terminalen. Var nesten kommet til hotellet da jeg tok til venstre og spaserte videre. Kom til en slags undergang der det var en viss oversikt over apron igjen. Men det var nå så som så med fotomulighetene. Jeg var en smule sliten etter en lang dag så jeg bestemte meg for å trekke meg tilbake mot terminalen å komme meg airside. Her var det mye folk. Som sagt torsdag før pinse. Mange som skal ut å reise. I tillegg til vanlige trafikken. Men man kom seg gjennom sikkerhetskontrollen. Fullt med folk i terminalen så jeg klarte å kapre meg et sete alikevel og fikk igjen fylt telefonen med litt juice... Skulle vise seg å være lurt gjort.

Etter en god del venting begynte det å nærme seg avgang for returen. Da jeg kikket på reisen i booking-fasen vurderte jeg å booke en avgang via OSL, for å få en ekstra flight på turen. Men den var litt dyrere så jeg valgte å stå over det.
Old 12-06-2011, 19:47   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Norwegian Re: To Bergen and back again.

9. juni 2011, kl 19.15
Norwegian Air Shuttle
DY132 Bergen (BGO)- Stavanger (SVG)
Lavpris
Boeing 737-800 - LN-NOE
Sete: Jumpseat.

Å spørre om å sitte på klappsete hos Norwegian kan være en utfordring. Så jeg har egentlig slått det litt fra meg. DY skal visstnok ha en litt streng policy på det. Dessuten begynner å bli en voksen mann og alt det der. Men, jeg vet at det skjer. Hadde egentlig ingen planer om å spørre. Men plutselig tok jeg meg selv i å spørre flyvertinna som møtte meg i døra.

"Jo, da må du nesten høre med kapteinen da."

Så det var bare å stikke hodet inn i cockpit å spørre. Noen minutter senere var jeg plassert på klappsete i cockpiten på en 737-800.

Utrolig hyggelig crew på denne turen. Jeg presenterte meg selv med navn, men husker ikke så mye hva gutta i cockpiten het. Jaja, minne for livet var det ihvertfall.

Som tidligere nevnt. BGO-SVG og motsatt er jo blant de korteste rutene det går an å fly med jetfly i Sør-Norge. Så det går fort unna i grunn. Rett opp og rett ned. Maks flyhøyde på denne flighten ble FL110.

Vi utvekslet i grunnen egentlig så mange ord. Crew'et forklarte litt mens de holdt på med rutinene sine og jeg fulgte med, nikket og smilte. Forventer egentlig ikke så mye mer egentlig. Er bare takknemlig for muligheten.

LN-NOE er jo ganske moderne utstyrt, glasscockpit og store displayer. I tillegg hadde både kapteinen og co-pilot hver sin facsinerende tablet-lignende sak der man hadde både kart og mulighet for å regne ut de gjeldende data for turen. Beregning av take-off speed osv.

Det så ut som vi var klare for start. Men så kom det en mann hastende ned gate'n og ville være med. Så fikk han det da. Heldigvis for han, siden han var seint ute.

Tilslutt var vi klare. Jeg hadde headset så fikk følge radiokommunikasjon med de aktuelle frekvenser. Fikk også høre kommunikasjon med bakkemannskapet som pushet maskinen og sendte oss avgårde.

Det var bane 17 som var i bruk. Vi takset ut via taxebane Golf og Yankee og kom oss avgårde bak en SAS maskin som jeg tror skulle til OSL. BMI var også på Flesland og vi så det ta av i det vi taxet utover.

Å sitte i cockpit på et jetfly som tar av må være noe av det kuleste som finnes. Man hører ikke så mye motorstøy, men mange andre forskjellige lyder. F.eks nesehjulet som kommer opp og lager mange interessante men ufarlige lyder.

Som sagt. FL110. Cruiser i noen minutter og kontakter Stavanger og fikk direkte klarering til ILS på bane 18. Så det ble i grunn ikke så veldig mye svinging på denne turen.

Mens vi er på decsent begynner crewet så smått å forberede seg til returen tilbake til BGO. Man har plenty med fuel ombord så det vil ikke være nødvendig å fuele på Sola under bakkeoppholdet.

Det har blitt litt mer skyer over Stavanger mens jeg hadde vært på tur. Og jeg merket meg at skydekket lå ganske lavt. Vi dukket vel ned mellom skyene når vi passerte 3000 fot.

Bilde fra finalen:

Landet pent og pyntelig på bane 18. Svingte av på bane 29 og taxet inn til gate. Denne gang på en av de nye gatene i 1.etg. Jeg takket for meg og syntes det hadde vært en fantastisk tur. Var siste passasjer som forlot flyet og knipset noen få bilder av NOE på tarmac.

Old 12-06-2011, 19:54   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Konklusjon.

I løpet av første halvår av 2011 har jeg vært ute på to flyturer. Begge har vært korte kveldsturer med retur tilbake til SVG etter noen timer. Jeg har nok spurt meg selv noen ganger hvorfor jeg gidder. Men det var dette med facinasjon for å reise med fly da.

Å samle på reg's er liksom blitt en greie for meg nå. Så det var fint at det var LN-NOE som fløy returen til SVG. Ellers hadde jeg kanskje blitt litt sur....

MEN, jeg har jo ingen grunn til å være sur når jeg får muligheten til en klappsete tur. Fantastisk.

Begynner (tro det eller ei) å bli litt lei av å reise via Flesland nå. Så jeg tror jeg skal ta en pause fra det nå og heller tenke litt annerledes når jeg planlegger neste tur. Det blir nok hvertfall en helgetur i oktober i år også, så får vi se hvor turen går den gang.
Old 14-06-2011, 14:46   #6
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Thanx, skjønner godt følelsen din å få oppleve cockpit. Selv har jeg et håp om å få oppleve noe slikt en gang :-)

SVG-BGO er helt klart en rå rute som må prøves!

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2011, 18:43   #7
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Gratulerer med første tur på jumpseat. Bare å huske å spørre flere ganger, så kan det fort blir flere.

Det er lite som slår opplevelsen av å sitte på klapp. Det eneste må være å faktisk fly selv.
Old 14-06-2011, 18:57   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Gratulerer med første tur på jumpseat. Bare å huske å spørre flere ganger, så kan det fort blir flere.

Det er lite som slår opplevelsen av å sitte på klapp. Det eneste må være å faktisk fly selv.
Var faktisk ikke min første tur på klapp. Har fløyet en gang med WF også. Men takk alikevel. Opplevelsen av å ta av fra rullebanen blir helt annerledes når man ser fremover.
Old 15-06-2011, 05:21   #9
T.A.K
ScanFlyer Blue

Flott innenlandsrapport! Å sitte i cockpit er jaggu gøy. Fikk sitte i DY sin LN-NOR fra BGO til LGW i mars (under takeoff og ca halveis gjennom flighten. Britene er strenge) Kjekt med en kompis som jobber i DY som pent spurte kaptein om det gikk ann. Ikke mitt forslag heller så overaskelsen var stor Nest beste "jomfrudom" ever, hehe.
Nov: 22/11 W6 BGO-GDN: 24/11 W6 GDN-BGO
Nov: 25/11 LH BGO-FRA: 27/11 LH FRA-BGO
Des: 12/12 SK BGO-ARN: 14/12 JZ ARN-BGO
Jan: 07/1 SK BGO-SSH: 14/1 SK SSH-BGO

Last edited by T.A.K; 15-06-2011 at 05:50.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2011, 06:06   #10
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Takk for gode kommentarer. Har funnet min måte å skrive på nå. Og litt annerledes bilder kanskje. Så jeg peiser på med neste tur i oktober. (eller kanskje før...)

Quote:
Originally Posted by T.A.K View Post
Flott innenlandsrapport! Å sitte i cockpit er jaggu gøy. Fikk sitte i DY sin LN-NOR fra BGO til LGW i mars (under takeoff og ca halveis gjennom flighten. Britene er strenge) Kjekt med en kompis som jobber i DY som pent spurte kaptein om det gikk ann. Ikke mitt forslag heller så overaskelsen var stor Nest beste "jomfrudom" ever, hehe.
Ja jeg har hørt at de er strenge nedover i Europa. Men det er jo bare å spørre. Det verste man kan få er et nei, og da har man likevel plass på flyet.

Quote:
Originally Posted by Doll View Post
Takk for fin report.
Må bare berømme din evne til å skrive en interresant og underholdende beskrivelse av en reise der jeg selv antageligvis ikke hadde greid å skrive mer en noen få linjer.
Er enig med deg i at BGO-SVG er en fin tur, jeg har også sansen for "lavtflygende" turer med fin utsikt.
Den flotteste flighten jeg noensinne har hatt, var FDE-BGO i 1993 med Widerøe. Vi måtte utsette landingen 20-30 minutter, så de tok en omvei innover sognefjorden i lav høyde mellom skyene for å gi oss bedre utsikt.
Takk for det. Om ikke mine rapporter har helt samme standards som visse andre her inne så føler jeg at jeg har funnet "min greie." Jeg fløy forresten på klapp mellom SOG og SDN en gang. Fantastisk opplevelse det og.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jo, det er å sitte i småfly med en eller flere gode kompiser, strålende vær, tinder og daler rundt deg - og kun fri flyvning som mål Hvis du flyr selv synes jeg foreløpig det å fly småfly blir litt for oppmerksomhetskrevende, jeg får ikke nyte naturen fullstendig når jeg må passe på climb/descent rate og holde høyden

Men fin rapport lell! God fortellerevne når man kjenner litt på kriblinga og gleden selv
Takk takk. Småfly er kanonkult det og. Jeg har hatt min utdrikningslags-tur jeg....

Noen av mine tidligere rapporter:

SVG-OSL-SVG med Norwegian.
HAU-BGO-SVG med SK (Farvel Fokker 50)
SVG-KRS-CPH-BGO-SVG med WF og SK.
SVG-AMS-PRG med KL/OK i Economy.

Last edited by Twin Otter; 22-06-2011 at 20:30.
Old 17-06-2011, 00:39   #11
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Jo, det er å sitte i småfly med en eller flere gode kompiser, strålende vær, tinder og daler rundt deg - og kun fri flyvning som mål Hvis du flyr selv synes jeg foreløpig det å fly småfly blir litt for oppmerksomhetskrevende, jeg får ikke nyte naturen fullstendig når jeg må passe på climb/descent rate og holde høyden

Men fin rapport lell! God fortellerevne når man kjenner litt på kriblinga og gleden selv

Last edited by Polaris; 17-06-2011 at 00:41.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2011, 00:17   #12
Doll
ScanFlyer Blue

Doll's Avatar

Takk for fin report.
Må bare berømme din evne til å skrive en interresant og underholdende beskrivelse av en reise der jeg selv antageligvis ikke hadde greid å skrive mer en noen få linjer.
Er enig med deg i at BGO-SVG er en fin tur, jeg har også sansen for "lavtflygende" turer med fin utsikt.
Den flotteste flighten jeg noensinne har hatt, var FDE-BGO i 1993 med Widerøe. Vi måtte utsette landingen 20-30 minutter, så de tok en omvei innover sognefjorden i lav høyde mellom skyene for å gi oss bedre utsikt.
Old 17-06-2011, 01:14   #13
Yankee
ScanFlyer Gold

Nå ga du meg en ide, frister med t/r til oslo, kr.sand å bergen i første omgang.

Sony RX100 M1
Sony HX-90V
Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8
Yankee is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules