Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-03-2011, 19:25   #1
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,614
SAS Priser: non-stop vs via (splittet fra SAS overtar TRD-CPH?)

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Vet ikke om jeg synes det var spesielt positivt at WF overtar CPH-KRS.
Hvordan den ruta går, har jeg ingen info om. Men jeg har jo lagt merke til at de gangene jeg har flydd har det ikke vært spesielt fullt. En av grunnene til dette er at de fleste gangene jeg har undersøkt priser ut i Europa, har SAS priset KRS-CPH-"Europa" betydelig høyere enn KRS-OSL-"Europa". Og da synes jeg SAS underminerer sine egne ruter. Jeg er ikke akkurat overbevist om at SAS vil gjøre noen endringer på dette om WF overtar rutene, nei, jeg vil vel nesten si tvert imot!

BF
Litt OT dette; Var ikke akkurat billig med WF ifra HAU til CPH når den gikk, heller. Ofte bedre priser til CPH via OSL(SK), og ruta ble lagt ned pga for lite belegg, det var ett fly som hadde 2 daglige til CPH, så blir naturligvis dyrt å ha den i drift. Dertte med prising, blir som å undergrave sin egen virksomhet spør du meg.... Men skjønner jo at systemene ikke er lagt for at den menige mann i gata skal skjønne seg på dette..
Men tror trønderne blir fornøyde med bedre/større materiell, er vel ganske naturlig at SK overtar denne ruta og WF tar de kortete, blir vel litt mer økonomisk for SAS Group.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 19:37   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Generelt så er vel mer direkte routing priset høyere (= tid er penger( for noen))
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 19:43   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Generelt så er vel mer direkte routing priset høyere (= tid er penger( for noen))
Litt OT, men har sjekket litt angående SK907 og 908. Det ser ut til at det omtrent alltid er billigere med direkte enn via CPH/ARN, så sant det ikke er fullbooket i visse bookingklasser på direkteflighten.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 19:46   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Litt OT, men har sjekket litt angående SK907 og 908. Det ser ut til at det omtrent alltid er billigere med direkte enn via CPH/ARN, så sant det ikke er fullbooket i visse bookingklasser på direkteflighten.
Det var da positivt, og oppbyggende for ruta
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 13:42   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Prissetting av direkteruter vs one-stops er jo morsomt. Det er i dag ingen forskjell (bortsett fra noen kroner på skatter av og til) om man flyr OSL-CPH-MIL eller OSL-MIL eller OSL-STO-MOW eller OSL-MOW. Operativt er det billigere å fly direkte enn med stopp, men logisk sett burde det være dyrere å fly non-stop ettersom det er et bedre produkt. Ikke?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 13:53   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Prissetting av direkteruter vs one-stops er jo morsomt. Det er i dag ingen forskjell (bortsett fra noen kroner på skatter av og til) om man flyr OSL-CPH-MIL eller OSL-MIL eller OSL-STO-MOW eller OSL-MOW. Operativt er det billigere å fly direkte enn med stopp, men logisk sett burde det være dyrere å fly non-stop ettersom det er et bedre produkt. Ikke?
Ja. Det eneste måtte vel være for mange av oss som synes det er flott å prøve nye flyplasser og nye flytyper, hvor stopp både her & der oppfattes som en fordel...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 14:00   #7
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,813
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ja. Det eneste måtte vel være for mange av oss som synes det er flott å prøve nye flyplasser og nye flytyper, hvor stopp både her & der oppfattes som en fordel...
... og ekstra miles/point.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 20:34   #8
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Prissetting av direkteruter vs one-stops er jo morsomt. Det er i dag ingen forskjell (bortsett fra noen kroner på skatter av og til) om man flyr OSL-CPH-MIL eller OSL-MIL eller OSL-STO-MOW eller OSL-MOW. Operativt er det billigere å fly direkte enn med stopp, men logisk sett burde det være dyrere å fly non-stop ettersom det er et bedre produkt. Ikke?
Så vidt jeg vet er det slik at på de fleste flyplassene i Europa betales det ikke passasjeravgift om man er i transit. Men om man starter eller slutter reisen så kommer disse til. Det er en av grunnene til det kan virke litt rart.
Et eksempel er routing OSL-LHR-JFK. om dette er en gjennomgående booking betaler man ikke passasjeravgift til BAA.
Men om man har booket dette i 2 omganger OSL-LHR med SK. Så ny booking LHR-JFK med AA så betaler man dette.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 20:42   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Så har man også dette med reise fra hva som er definert som hoved-markedet eller ikke. Eks. har jo SAS solgt billige USA-billetter i C-klasse eks. fra Dublin, og LH har hatt billigere billetter fra LHR via FRA enn fra FRA.


Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Et eksempel er routing OSL-LHR-JFK. om dette er en gjennomgående booking betaler man ikke passasjeravgift til BAA.
Men om man har booket dette i 2 omganger OSL-LHR med SK. Så ny booking LHR-JFK med AA så betaler man dette.
Det er også forskjellige former for avgift. Myndighetene på øya der borte (ikke BAA) har ganske høye avgifter hvis du starter turen der eller har stop på over 24 timer (eks. 120 GBP for en Y+ eller C-klasse-billett til USA)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 22:06   #10
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Så vidt jeg vet er det slik at på de fleste flyplassene i Europa betales det ikke passasjeravgift om man er i transit. Men om man starter eller slutter reisen så kommer disse til. Det er en av grunnene til det kan virke litt rart.
Et eksempel er routing OSL-LHR-JFK. om dette er en gjennomgående booking betaler man ikke passasjeravgift til BAA.
Men om man har booket dette i 2 omganger OSL-LHR med SK. Så ny booking LHR-JFK med AA så betaler man dette.
Dette er ikke korrekt, da du glemmer at skelne mellem transit og transfer pax. Transit er hvis du flyver OSL-LHR-JFK med samme maskine på en billet der hedder OSL-JFK. Det eksempel du nævner ovenstående er transfer og her betales der passagerafgifter - der er dog flere lufthavne som f.eks. CPH som har lavere afgifter for transfer pax i forhold til lokalt afgående pax.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 22:10   #11
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Dette er ikke korrekt, da du glemmer at skelne mellem transit og transfer pax. Transit er hvis du flyver OSL-LHR-JFK med samme maskine på en billet der hedder OSL-JFK. Det eksempel du nævner ovenstående er transfer og her betales der passagerafgifter - der er dog flere lufthavne som f.eks. CPH som har lavere afgifter for transfer pax i forhold til lokalt afgående pax.
Du har helt rett, jeg blander sammen begrepene. Transit/transfer etc.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 23:47   #12
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Prissetting av direkteruter vs one-stops er jo morsomt. Det er i dag ingen forskjell (bortsett fra noen kroner på skatter av og til) om man flyr OSL-CPH-MIL eller OSL-MIL eller OSL-STO-MOW eller OSL-MOW. Operativt er det billigere å fly direkte enn med stopp, men logisk sett burde det være dyrere å fly non-stop ettersom det er et bedre produkt. Ikke?
Det var jo nettopp dette som var med på å knekke OSL-NYC forrige gang. SAS solgte OSL-CPH-NYC langt billigere enn direkteruten, fordi det var et "dårlgere produkt". Det som var pussig var at det aldri var billigere å fly CPH-OSL-NYC. Man kunne jo ikke sende dansker via Oslo for å fly til New York...

Uansett: History is history. Og historien under Jørgen Lindegaard er det på mange måter verdt å glemme. Det er visst veldig fine bookingtall fra OSL nå, og det er veldig gledelig.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 16:02   #13
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 739
Default Re: Priser: non-stop vs via (splittet fra SAS overtar TRD-CPH?)

Det man kan si er vel at prisen passasjerer må betale fra A til B ikke er direkte linket med kostnaden for flygingen å gjøre..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 16:33   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Priser: non-stop vs via (splittet fra SAS overtar TRD-CPH?)

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Det man kan si er vel at prisen passasjerer må betale fra A til B ikke er direkte linket med kostnaden for flygingen å gjøre..
Riktig. Viktigere er det hva folk er villige til å betale.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 16:52   #15
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 739
Default Re: Priser: non-stop vs via (splittet fra SAS overtar TRD-CPH?)

Man kan vel ikke ta betalt for "bedre produkt" med mindre det er flere reisende enn seter..

Hvis vi tar utgangspunkt i at et selskap flyr non-stop og med one-stop mellom 2 byer, så har jo selskapet selv også meget å vinne på å få fyllt opp sin "non-stop" først, ellers vil passasjerene oppta 2 seter i stedet for 1, seter som sånn sett er det man kan kalle fleksible for mange andre destinasjoner.

Hvis noen i det hele tatt forstår hva jeg mener..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 18:25   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Priser: non-stop vs via (splittet fra SAS overtar TRD-CPH?)

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Man kan vel ikke ta betalt for "bedre produkt" med mindre det er flere reisende enn seter..

Hvis vi tar utgangspunkt i at et selskap flyr non-stop og med one-stop mellom 2 byer, så har jo selskapet selv også meget å vinne på å få fyllt opp sin "non-stop" først, ellers vil passasjerene oppta 2 seter i stedet for 1, seter som sånn sett er det man kan kalle fleksible for mange andre destinasjoner.

Hvis noen i det hele tatt forstår hva jeg mener..
Jeg forstår godt hva du mener...

Til det første først: Man kan & vil ta seg betalt for et produkt selv om det er større kapasitet enn antall reisende. Flyseter (i likhet med f.eks. hotellrom) er "ferskvare", så i det flyet pusher fra gate er egentlig verdien av setet lik 0 og man kunne i teorien sagt at man da selger et ledig flysete til kr. 1,-. Årsaken til at man ikke gjør dette er selvsagt at man ikke ønsker en utvikling der de som er fleksible stiller opp på gaten og sjanser på at det er et ledig sete.... Hoteller selger også sjelden rommene ut til kr. 1,- (eller litt mer siden det må vaskes etter oppholdet...) selv om verdien er tilnærmet lik 0 når natten faller på av samme grunn. Derfor ender man opp med høye priser ved avgang selv om det er ledige seter.

Til det andre poenget så er det vel flere sider ved den saken også. Direkteflighter kan i noen grad prises høyere enn via-flighter pga at de fleste ser verdi i å komme seg frem på en mer effektiv måte, og dette er kanskje også de som er ute i "siste liten". Dermed kan det være fornuftig å holde av seter i direktemaskinen for å tiltrekke seg direktekundene. På den annen side så er det jo riktig at en kunde som flyr via f.eks. CPH i tilfellet SAS okkuperer et sete også fra OSL til CPH. Hvorvidt dette er et "problem" er delvis avhengig av kapasitetsutnyttelsen på tilbringertjenesten.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 17:12   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,614
Default Re: Priser: non-stop vs via (splittet fra SAS overtar TRD-CPH?)

Ja, men det stemmer ikke alltid. Det er lettere å selge 1-stopp enn to-stopp, så derfor holder man ofte seter til destinasjoner 'downline' ...
Eksempel - du skal Seattle-Atlanta men du finner kun rimelige seter via SLC eller MSP. Imidlertid kan det finnes billige priser på destinasjoner i f.eks. Florida på samme maskin. Dette er fordi det er lettere å selge enn f.sks. SEA-SLC-ATL-MIA ....

Revenue management er et stort puslespill, og det som ved første øyekast ser ulogisk ut kan ofte ha en bakenforliggende mening.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS overtar TRD-CPH MD11 Flyforum 100 22-12-2012 12:42
OSL, Starbucks og priser (splittet fra nye serveringssteder) FlightDeck Småprat 18 23-12-2011 18:24
Avgang med 737 vs Q400 (splittet fra: SAS overtar TRD-CPH?) thnp Flyforum 11 28-03-2011 23:44
Priser på WIAS vs. Finn.no/Air Berlin (Splittet fra Aerosvit-tråden) LN-AØR Reiseforum 7 04-11-2010 19:17
SAS IC til OSL, eller hva hvis de forsvinner? (splittet fra Delta og CPH) vstenhjem Flyforum 5 04-03-2010 11:03


All times are GMT +2. The time now is 05:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.