![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,614
|
![]() Quote:
Men tror trønderne blir fornøyde med bedre/større materiell, er vel ganske naturlig at SK overtar denne ruta og WF tar de kortete, blir vel litt mer økonomisk for SAS Group. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Generelt så er vel mer direkte routing priset høyere (= tid er penger( for noen))
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Prissetting av direkteruter vs one-stops er jo morsomt. Det er i dag ingen forskjell (bortsett fra noen kroner på skatter av og til) om man flyr OSL-CPH-MIL eller OSL-MIL eller OSL-STO-MOW eller OSL-MOW. Operativt er det billigere å fly direkte enn med stopp, men logisk sett burde det være dyrere å fly non-stop ettersom det er et bedre produkt. Ikke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,813
|
![]()
... og ekstra miles/point.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Et eksempel er routing OSL-LHR-JFK. om dette er en gjennomgående booking betaler man ikke passasjeravgift til BAA. Men om man har booket dette i 2 omganger OSL-LHR med SK. Så ny booking LHR-JFK med AA så betaler man dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Så har man også dette med reise fra hva som er definert som hoved-markedet eller ikke. Eks. har jo SAS solgt billige USA-billetter i C-klasse eks. fra Dublin, og LH har hatt billigere billetter fra LHR via FRA enn fra FRA.
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
Uansett: History is history. Og historien under Jørgen Lindegaard er det på mange måter verdt å glemme. Det er visst veldig fine bookingtall fra OSL nå, og det er veldig gledelig.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 739
|
![]()
Det man kan si er vel at prisen passasjerer må betale fra A til B ikke er direkte linket med kostnaden for flygingen å gjøre..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 739
|
![]()
Man kan vel ikke ta betalt for "bedre produkt" med mindre det er flere reisende enn seter..
Hvis vi tar utgangspunkt i at et selskap flyr non-stop og med one-stop mellom 2 byer, så har jo selskapet selv også meget å vinne på å få fyllt opp sin "non-stop" først, ellers vil passasjerene oppta 2 seter i stedet for 1, seter som sånn sett er det man kan kalle fleksible for mange andre destinasjoner. Hvis noen i det hele tatt forstår hva jeg mener.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Til det første først: Man kan & vil ta seg betalt for et produkt selv om det er større kapasitet enn antall reisende. Flyseter (i likhet med f.eks. hotellrom) er "ferskvare", så i det flyet pusher fra gate er egentlig verdien av setet lik 0 og man kunne i teorien sagt at man da selger et ledig flysete til kr. 1,-. Årsaken til at man ikke gjør dette er selvsagt at man ikke ønsker en utvikling der de som er fleksible stiller opp på gaten og sjanser på at det er et ledig sete.... Hoteller selger også sjelden rommene ut til kr. 1,- (eller litt mer siden det må vaskes etter oppholdet...) selv om verdien er tilnærmet lik 0 når natten faller på av samme grunn. Derfor ender man opp med høye priser ved avgang selv om det er ledige seter. Til det andre poenget så er det vel flere sider ved den saken også. Direkteflighter kan i noen grad prises høyere enn via-flighter pga at de fleste ser verdi i å komme seg frem på en mer effektiv måte, og dette er kanskje også de som er ute i "siste liten". Dermed kan det være fornuftig å holde av seter i direktemaskinen for å tiltrekke seg direktekundene. På den annen side så er det jo riktig at en kunde som flyr via f.eks. CPH i tilfellet SAS okkuperer et sete også fra OSL til CPH. Hvorvidt dette er et "problem" er delvis avhengig av kapasitetsutnyttelsen på tilbringertjenesten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,614
|
![]()
Ja, men det stemmer ikke alltid. Det er lettere å selge 1-stopp enn to-stopp, så derfor holder man ofte seter til destinasjoner 'downline' ...
Eksempel - du skal Seattle-Atlanta men du finner kun rimelige seter via SLC eller MSP. Imidlertid kan det finnes billige priser på destinasjoner i f.eks. Florida på samme maskin. Dette er fordi det er lettere å selge enn f.sks. SEA-SLC-ATL-MIA .... Revenue management er et stort puslespill, og det som ved første øyekast ser ulogisk ut kan ofte ha en bakenforliggende mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS overtar TRD-CPH | MD11 | Flyforum | 100 | 22-12-2012 12:42 |
OSL, Starbucks og priser (splittet fra nye serveringssteder) | FlightDeck | Småprat | 18 | 23-12-2011 18:24 |
Avgang med 737 vs Q400 (splittet fra: SAS overtar TRD-CPH?) | thnp | Flyforum | 11 | 28-03-2011 23:44 |
Priser på WIAS vs. Finn.no/Air Berlin (Splittet fra Aerosvit-tråden) | LN-AØR | Reiseforum | 7 | 04-11-2010 19:17 |
SAS IC til OSL, eller hva hvis de forsvinner? (splittet fra Delta og CPH) | vstenhjem | Flyforum | 5 | 04-03-2010 11:03 |