Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-01-2011, 22:54   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default AA oppgradering hos partnere

Folkens,

Noen som kjenner til bookingklassene i OtherWorld? Ser at AA har begynt med partner upgrades.

http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/pr...rades/main.jsp

Er det noen av disse bookingklassene som er en god deal?

Takker paa forhaand for hjelpen!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 23:13   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: AA oppgradering hos partnere

BAs tilbud i business nå bookes i "J", eks. NOK 11.000 t/r OSL-BOS. Men om det er god bruk av 35.000 mil å oppgradere LHR-BOS til F er vel en smakssak. Rettet - blingset på bk klasse, det bookes i "I" og kan ikke oppgraderes.

Y+-salget til BA bookes i "T". OSL-BOS i "W", dvs. flex Y+ koster 17.000, så jeg vil si det er dårlig butikk å kjøpe det og oppgradere til bussiness da. OSL-BOS i flex Y (B) koster 14.000. Bildet blir nok noe annerledes med midtuke/kort tid til avreise, men det ser generelt ut som man kommer billigere unna ved å kjøpe (semi)en restricted billett enn fullfar+upgrade. Dette gir hvertfall en pekepinne på TATL-flygingene.

Regner også med at det må være ledig award-sete i neste klasse for å kunne oppgradere, og det er det veldig tynt med i C på TATL tett opp til avreise. Normalen hos BA er at man må ha en viss pris på Eco for å kunne oppgradere, men alle Y+/C kan oppgraderes, så det er en bedre deal på den siden av OW-gjerdet.

Last edited by Discus; 11-01-2011 at 23:28.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 01:30   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Takker for svar.

Regna med det, ja. Saa ganske saa likt som Star Upgrades, med andre ord ubrukelig.

Vet at BAEC har en mye bedre deal. Dessverre er det ikke smart aa ha BA status her i USA siden jeg kun hopper over atlanteren 4-6 ganger i aaret men har haugevis av domestic der man er avhengig av AA status for aa oppgradere..

Oh well..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 21:40   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Takker for svar.

Regna med det, ja. Saa ganske saa likt som Star Upgrades, med andre ord ubrukelig.
Når de værste sutreklutene på BA-forumet på FT ikke frykter at AA-folk skal kunne stjele seter booke award/oppgradere på BA så skjønner du hvor dårlig dealen er

Old 06-03-2013, 23:56   #5
Peppep
ScanFlyer Gold

Fortsetter herfra: http://forum.flyprat.no/showthread.p...151#post830151
Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ja, men varierende priser avhengig av bookingklasse, se AAs oversikt
https://www.aa.com/i18n/utility/jba-...servations.jsp
Takk. Så vidt jeg ser er det ikke varierende pris etter hvilken WTP-klasse man har, der står det bare "Premium Economy - Business", i motsetning til de kolonnene hvor det står "Full fare (...) to (...)". Så BAs T-klasse for WTP skal fungere, slik jeg leser det.

Er litt frustrerende at minst et av segmentene må være med AA-flightnummer, for BAs bookingsider er mye bedre enn AAs, særlig til å velge ulke bookingklasser på ut- og hjemreise.

Hvordan sjekker jeg om det er ledig bonusseter for oppgradering fra WTP til CW? Er det ved å finne MileSAAver-seter (ikke AAnytime) når jeg er innlogget på AAdvantage-sidene? Er jeg i så fall garantert å kunne ringe dem rett etter å ha booket for å gjennomføre oppgraderingen?

Et par ting til fra en nybegynner:
- Pleier BA å åpne opp flere seter opp mot avreise, eller er løpet kjørt om man ikke finner tilgjengelighet ved bestilling?
- Tjener man miles etter original bookingklasse selv om man oppgraderer? Ja, fant ut av den.
- Er det en god deal å kjøpe 20-30 000 USDM-miles på tilbud før fusjoneringen for å bruke nettopp til et par WTP -> CW-oppgraderinger? Tenker både i kroner og øre, og om det generelt er lett å få til (dvs vente på et WTP-salg og deretter finne CW-bonusseter)?
- Mener å ha lest noe om at det kan være problemer med oppgradering hvis reisen starter i Norge i stedet for UK. Stemmer det?

Last edited by Peppep; 07-03-2013 at 00:46.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 03:33   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Et par ting til fra en nybegynner:
- Pleier BA å åpne opp flere seter opp mot avreise, eller er løpet kjørt om man ikke finner tilgjengelighet ved bestilling?
Ja. Som regel en til 2 uker før. Så løpet er ikke nødvendigvis kjørt
Quote:
- Er det en god deal å kjøpe 20-30 000 USDM-miles på tilbud før fusjoneringen for å bruke nettopp til et par WTP -> CW-oppgraderinger? Tenker både i kroner og øre, og om det generelt er lett å få til (dvs vente på et WTP-salg og deretter finne CW-bonusseter)?
Det er det vel ingen i hele verden som vet. Så det blir en gambling du gjør. Ingen vet vel vekslingskursen og ingen vet vel eksakt når. Korriger meg gjerne om jeg tar feil
Quote:
- Mener å ha lest noe om at det kan være problemer med oppgradering hvis reisen starter i Norge i stedet for UK. Stemmer det?
Njaaa... Med BA er det slik at de ofte tilbyr oppgradering for cash ved online check in eller før. Det har vist seg at ikke funker så godt om ikke reisen starter i LHR eller LGW. Merk at, for BA, er det også slik at om du har adresse i Norge og reisen starter i UK så får du uansett ikke oppgradert online men må ringe inn.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 07:52   #7
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er det vel ingen i hele verden som vet. Så det blir en gambling du gjør. Ingen vet vel vekslingskursen og ingen vet vel eksakt når. Korriger meg gjerne om jeg tar feil
Tenkte under forutsetning at man får overført USDM-saldo til AAdvantage med 1:1-ratio en eller annen gang i løpet av høsten, som virker ganske sannsynlig.

Spørsmålet var heller om 1) hvordan man bør verdsette en AA-mile. Er ikke så god på denne cpm-terminologien, men f.eks. 12 500 miles vil koste ca 1300 kr inkl. gebyrer. Forsøkte å søke etter cash-priser for å sammenligne, men fant bare ett FT-innlegg som sa $500, vet ikke om det er representativt. Og 2) hvordan er tilgjengeligheten på bonusbilletter generelt - må jeg bruke mye tid på å lete etter tilgjengelighet, risikere å måtte reise til en annen flyplass/by enn den jeg foretrekker osv (les: slik det er med *A mange steder)? Eller er det enklere? Leste nylig at det ofte er ganske bra F-tilgjengelighet hos BA, men biz er mer aktuelt for meg.

Quote:
Njaaa... Med BA er det slik at de ofte tilbyr oppgradering for cash ved online check in eller før. Det har vist seg at ikke funker så godt om ikke reisen starter i LHR eller LGW. Merk at, for BA, er det også slik at om du har adresse i Norge og reisen starter i UK så får du uansett ikke oppgradert online men må ringe inn.
Flott, skal klare å plukke opp telefonen.
Old 07-03-2013, 18:06   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
F
Takk. Så vidt jeg ser er det ikke varierende pris etter hvilken WTP-klasse man har, der står det bare "Premium Economy - Business", i motsetning til de kolonnene hvor det står "Full fare (...) to (...)". Så BAs T-klasse for WTP skal fungere, slik jeg leser det.
Ja, jeg blingsa på denne
Quote:
Full Fare Premium Economy refers to World Traveller Plus published fares booked in W on British Airways
Som bare omtalte "W", som er litt forvirrende oppi det hele, beklager. Men nå har jeg lest alt med lupe og det står (mine uthevinger):
Quote:
Each one-way upgrade is valid up to three segments from an individual published full fare ticket per the chart below.

Full Fare Premium Economy refers to World Traveller Plus published fares booked in W on British Airways
Så det ser ikke ut som E og T kan oppgraderes.

Posting Rules