![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
|
![]()
I går ble det en tur opp til OSL Gardermoen for å utnytte det gode været. På vei opp måtte det jo begynne å skye til, og det så plutselig dystert ut. Men sola kom, og utover ettermiddagen og kvelden ble det omtrent skyfritt og flott fotovær. Slike kvelder er herlige, når sola endrer fra "dagmodus" til "kveldsmodus!
![]() I går valgte jeg å fokusere på å få nye modeller, typer, versjoner etc. inn i galleriet, derfor er det nesten bare like bilder i denne serien, typebilder. Så kreativiteten ble ikke utnyttet, men jeg legger ut bildene på nett allikevel, så får man heller bare trykke seg ut hvis det ikke er interessant ![]() Bildene er nok ikke helt i kronologisk rekkefølge. La oss starte med en fin maskin til Norwegian. 737-800 til DY er jo veldig fine igrunn. ![]() ![]() Sollys på motivet og mørk bakgrunn gir ganske fine bilder egentlig. ![]() British Airways med G-EUUU. ![]() Nederlenderne kom med en 737-800. Lurer egentlig litt på hvordan KLM's flyvninger fra Amsterdam til Spania var i tiden etter VM ![]() ![]() Tor Air med en søt 737-400. ![]() Primera... ![]() ![]() Jeg slenger inn en DY til. ![]() En av dagens to fra Thomas Cook taxer til gate. ![]() Lofthanza! ![]() ![]() Novair's A321, ifg OSL.no var denne kraftig forsinket. ![]() ![]() Fortsettes umiddelbart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
|
![]()
Mitt galleri har også godt av noe stort
![]() ![]() ![]() Og jeg som hele tiden går og irriterer meg over at jeg aldri får SAS MD med meg hjem til Drammen. Det klarte jeg igår! ![]() Thomas Cook sendte også avgårde en A321 mot sydligere strøk. ![]() Blue1. Dest: Helsinki. ![]() ![]() Air Berlin kom med A319; D-ABDY(i) ![]() ![]() Takk for oppmerksomheten, og fortsatt god mandagskveld! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Dette var fine bilder!
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Veldig fine bilder dette
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Slik serie varmer et gammelt flyhjerte. Takk skal du ha.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Likte OY VKG A 330-300 fra Thomas Cook - landet selv med det på lørdag ettermiddag fra PMI - takk for fine bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() ![]() Ikke så spennende denne gang - en chartertur fra Palma - 1,5 time forsinket i utgangspunktet - ca 1:10 forsinket ved ankomst OSL. Ventet på 1 person i en time og derme ble venting op slot time osv. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2009
Posts: 575
|
![]()
Kjempeflott bilder
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: Bærums Verk
Posts: 854
|
![]()
Dette var et usedvanlig slett arbeid, Hermann.
Du glemte jo en dust spot på bilde#2!! ![]() Ellers er jeg svært imponert over måten du presenterer bildene på selv om jeg personlig ville croppet litt tettere på noen av de første bildene. Tipper at du har gjort dette med hensikt, men jeg mener allikevel at litt cropping ikke ville gått ut over helheten. Pent eksponerte bilder til tross;med ditt blikk og gode fototeknikk hadde bilder med mere kreativt innhold vært å foretrekke. (ja ja ja ,jeg kunne bare "trykket meg ut".. ![]()
__________________
__________________________________________________ If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough ~Robert Capa |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
|
![]()
Aaarghh, jeg sender dustspotten til deg personlig, med Posten eller Bring
![]() Takk for alle positive tilbakemeldinger, OSL frister igjen til gjentakelse ![]() Og til deg viking1965, ja, jeg kunne nok vært litt nærmere på enkelte av bildene, men når man ikke kommer lenger med objektivet, tjah.. Dessuten liker jeg litt pusterom i enkelte av bildene mine. Kunne jo sjølvsagt byttet til 70-300 mm, men jeg holdt meg til 18-200 i noen timer før jeg byttet ![]() ![]() Last edited by Hermann SF; 19-07-2010 at 23:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: Bærums Verk
Posts: 854
|
![]() Quote:
![]() (som jeg ofte glemmer å retusjere vekk... ![]() Så forøvrig fra metadata'n at du benyttet 18-200mm på de første bildene, men mente ikke at du skulle foreta en destruktiv cropping.
__________________
__________________________________________________ If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough ~Robert Capa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2008
Location: @Home
Posts: 72
|
![]()
Till fotografen;
På nästan samtliga bilder finns en "gloria" runt flygmaskinerna. Ett tecken på att exponeringen inte har varit riktigt på plats. ![]() (Gloriorna uppstår nästan alltid då man försöker kompensera en dålig exponering i ett bildbehandlingsprogram.) Litet väl mycket pusterom på bilderna ibland, även om jag medger att det är trevligt med bilder som inte är så hårt "croppade". Ellers; Flott! Viking1965, Takk för sist! ![]() Sensor-kaninerna kan jag ta livet av, nästa gång jag är uppe kring OSL. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
|
![]() Quote:
Takk for påminnelsen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
|
![]()
veldig fine bilder dette her =), spesiellt de av Thomas cook og MD'en til SAS =D
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
|
![]()
Takk!
Ble dette bildet kanskje litt bedre ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2008
Location: @Home
Posts: 72
|
![]()
Bättre, men jag kan fortfarande se tydliga glorior ( = ljusa områden kring vingarna).
Använder du mycket skugga/högdager i Photoshop? Det brukar nämligen vara den funktionen som ställer till det! ![]() Curves brukar fungera bättre, men, till sist är en korrekt exponering enda rätta vägen att gå. ![]() Själv använder jag nästan bara det helt manuella läget på kameran, och ser till att mäta (måle) ljuset med jämna mellanrum. Det brukar ge ett jevnt och fint resultat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Men hvilken målingsmodus (mätningsläge?
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2008
Location: @Home
Posts: 72
|
![]()
De gånger jag mäter, gör jag det med centrumvägd mätning (inte spot!!).
Fast egentligen, när jag tänker efter, brukar jag nästan köra mest på känsla och ta en provbild litet då och då. Ser RGB-histogramet OK ut, då kör jag på det. Om solen går i moln, då får jag förlänga slutartiden litet för att släppa in mer ljus. Det är sällan jag ändrar aperturen (bländaren) faktiskt, såvida jag inte byter plats och behöver ett större skärpedjup. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Det var en liten periode jeg brukte manuelle innstillinger, men når motivet beveger seg fra et område med sola i ryggen til et område med sola midt i mot (f.eks. under en takeoff) så endrer lyset seg så drastisk at en statisk manuell innstilling har vist seg å bli beyond all repair med CameraRaw etc i ettertid
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
RNAV visual flight procedure ENGM/OSL | PointMergeArrival | Flyforum | 4 | 04-11-2012 12:37 |
Flyspotting på ENGM(OSL) på Fredag | Cap.Knut | Flyspotting | 6 | 07-10-2012 16:15 |
Radiofrekvenser ENGM/OSL | ENGM 911 | Flyspotting | 6 | 13-12-2011 10:26 |
ENGM 18/JUL-2010 (første/siste gang på vollen) | seilfly | Bilder & foto | 14 | 21-07-2010 09:54 |
OSL/ENGM lørdag 6.6.09 | Halvorsn | Bilder & foto | 10 | 08-06-2009 12:52 |